[FOTO] huiswerkopdracht cursus fotografie les 1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

[FOTO] huiswerkopdracht cursus fotografie les 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 10:35

Hoi allemaal,

Sinds een jaartje hebben mijn vriend en ik een canon 200D spiegelreflexcamera. In de loop van het jaar ook een zoomlens bijgekocht.
Maar ik merkte toch dat ik vaak tegen wat dingen aanliep bij het fotograferen en optimaliseren van de foto's, dus voor kerst heb ik van mijn vriend een basiscursus fotografie gekregen.
De eerste les heb ik nu gehad. De huiswerkopdracht was een keuzeopdracht waarvoor je ook voor je huisdier mocht kiezen.
Nu heb ik een foto gemaakt van onze kat die mij zelf aanspreekt en dat is natuurlijk al goed, maar voor ik m inlever was ik wel benieuwd naar eventuele tips (heb nog bijna de hele week om eventueel nog andere te maken 8-) ).

Dus brand los op mijn foto *\o/* (wellicht door uploaden wel wat kwaliteitsverlies)...

Afbeelding

Courses

Berichten: 9944
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [FOTO] huiswerkopdracht cursus fotografie les 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:38

Wat was de kern van de opdracht? Moest je wat oefenen, letten op compositie, belichting?

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Re: [FOTO] huiswerkopdracht cursus fotografie les 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 10:41

Courses; Het was zoals hij het noemde een vingeroefening, de keuzes waren eigenlijk ook erg uitgebreid. Je mocht bijvoorbeeld ook een gebouw of een standbeeld oid doen en we moesten het onszelf niet meteen te moeilijk maken.
Vooral proberen te letten op compositie en vervreemdend standpunt dus eigenlijk creativiteit daarin. Belichting en (handmatig) scherpstellen komt volgende week, dus nu nog niet perse rekening mee gehouden :).

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 10:43

even als aanvulling, ik heb helemaal niks aan de foto gedaan qua bewerking o.i.d. dit is gewoon zoals ie van de camera afkomt :) ik zou anders wellicht iets gedaan aan de weerspiegeling van de tv in de ogen, maar dat was nu nog niet zo belangrijk voor de opdracht

Courses

Berichten: 9944
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [FOTO] huiswerkopdracht cursus fotografie les 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:24

Puur kijkend naar compositie en vervreemdend standpunt: Prima beeld. Hoek van de tafel/kast werkt lekker mee en je kijkt mooi weg met het onderwerp. Wellicht had de witruimte bovenin het beeld iets minder gemogen, maar dat is ook een keuze van smaak.

Kwaliteitsverlies van uploaden is trouwens een beetje een mythe, als je je bestanden goed wegschrijft is dat niet per definitie aan de hand. Wel zie ik wat onscherpte, denk dat dit komt door een te lange sluitertijd. Kleuren zijn wat warm (logisch, binnen geschoten) en mogen van mij wat blauwer.

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 12:35

dankjewel voor je tips! ik twijfelde ook toen ik m geupload had of het nou wel echt minder eruit zag. Dit was een jpg, die via whatsapp doorgestuurd is en die heb ik erop gezet. Het raw bestand ga ik vanmiddag/vanavond proberen te optimaliseren, voor het eerst overigens (met lightroom maar eens proberen), want eerst schoot ik uit gemak gewoon alleen jpg :').

Onscherpte, wil je me eens uitleggen waar je dat precies ziet? Dat kopje scherp is en lijf minder is expres zo, maar inderdaad, de sluitertijd stond vrij lang en ik zie niet precies waar jij op doelt.
Kleuren zijn inderdaad te warm naar mijn zin en dat is ook het eerste waar ik in de optimalisatie wil kijken of ik dat beter krijg!!

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:06

De kop is niet helemaal scherp, dat komt inderdaad door je te lange sluitertijd. Kijk maar naar het randje rond de ogen of de haren op de neus. Daar kun je goed zien dat het net wat blur heeft. En dus niet helemaal scherp is, maar een fractie beweging heeft.

Verder vind ik je standpunt wel heel leuk. Ik zou wat meer spelen met je compositie en ruimtes om je onderwerp. Deze foto kun je heel goed laten triggeren door iets meer ruimte te geven aan de richting waarin de kat kijkt, zodat de kijker nieuwsgierig wordt naar waar de kat zo gefocust naar kijkt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [FOTO] huiswerkopdracht cursus fotografie les 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:08

Wat waren je instellingen bij deze foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:10

Compositie vind ik gaaf. Alleen ik vind het dan weer heel jammer dat het zo'n warme foto is. Maar dat word vast wel beter wanneer je verder in de cursus komt :) Op het goede punt de scherpte krijgen, dat komt ook vanzelf wel goed.

Bij dieren en mensen moet je zoveel mogelijk het scherpstelpunt op het dichtstbijzijnde oog zetten.

Nightingale
Berichten: 1096
Geregistreerd: 11-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:16

Ik vind het ook een leuke foto, grappige hoek zo net van onderen. Meer ruimte eromheen had het denk ik sterker gemaakt inderdaad, en misschien vanuit een net iets andere richting zodat je de vorm van het lijf beter ziet (nu is de kat nogal plat).

Er lijkt me wel iets mis met de witbalans, hij is niet zomaar een beetje warm maar gewoon knaloranje :D (nee, ik heb geen blue light filter aan) Maar daar kan je in de nabewerking nog wel wat aan doen.

Veel plezier met de cursus verde4!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:18

Een reflectieschotje rechts-onder misschien. ;)
Die weerspiegeling in z’n ogen maakt het juist wat levendiger dan wanneer de pupil alleen maar zwart zou zijn. Dat vind ik persoonlijk niet mooi. Beetje onnatuurlijk.
Je hebt nu eenmaal bijna altijd een weerspiegeling van het licht in iemands ogen.

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Re: [FOTO] huiswerkopdracht cursus fotografie les 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 11:03

Even zien;

Dayhio, ik zie het nu inderdaad! Ik heb in de serie die ik heb geknipt allerlei andere composities zitten nog, maar mijn achtergrond werkte niet echt mee (aan de linkerkant een verwarmingsbuis en rechts een plant en wanddecoratie.
deze foto was ook niet perse gepland, maar om 11 uur savonds zat ik net na de cursus even op de bank, keek naar boven en toen dacht ik oh grappig, dit ga ik ff snel proberen :)
Laat ik het zo zeggen, dit was ff vlug de luckiest shot :)

Bellatrix; ik had 'm op tv staan en dus met lange sluitertijd. Eigenlijk was dat gewoon een foutje, omdat het ff vlug was, dus het valt me nog mee :)

Marije: inderdaad was meer ruimte mooier geweest, maar die had ik in dat hoekje niet zonder dat het lelijk werd dus dit was ff max. heb nu even zitten spelen met lightroom en nu juist meer wit eraf gehaald, dat is wel beter vind ik

Nightingale; na nabewerken idd een stuk beter qua kleur. het hielp niet echt dat het om 1 uur savonds was met nagenoeg geen licht, alleen van tv, een klein sfeerlampje en 3 kaarsen :')

dankjewel allemaal voor de tips en meningen!!