[VRAAG] fotografie inspiratie/inspirerende fotografen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LisavanLisa

Berichten: 1338
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: Utrecht

[VRAAG] fotografie inspiratie/inspirerende fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 13:40

Lieve bokkers,

- mocht er al een topic over zijn, hoor ik het graag
- in de eerste instantie bedoeld voor mijn eigen inspiratie/kennis maar misschien een goed topic voor meerdere om hun inspiratie op te doen/te delen


Na 8 jaar mijn camera niet aangeraakt te hebben, wil ik het nu weer oppakken.
Alleen wil ik niet als een kip zonder kop beginnen en wil ik graag meer kennis en inspiratie opdoen, vooral kennis.
Ik wil graag meer weten over bekende fotografen of bekend werk en hoor graag van jullie wat jullie heeft geïnspireerd, wat jullie favoriete fotograaf is, jullie favoriete werk maar ook inspiratie boeken of dergelijke zijn van harte welkom!

Ik ben ontzettend benieuwd en vooral leergierig!

Anoniem

Re: [VRAAG] fotografie inspiratie/inspirerende fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:45

Ik heb een boek van zoom academy waar ik tips en tricks uit haal. Voor de rest doe ik vooral wat ik zelf mooi vind. Kijk niet zoveel naar bekende mensen.

Er is wel 1 fotograaf op YouTube die ik persoonlijk echt geweldig goed vind uitleggen (hij heeft I shoot raw 't shirts aan) weet alleen zo z'n naam niet hahaha

LisavanLisa

Berichten: 1338
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 13:49

Marije_1997 schreef:
Ik heb een boek van zoom academy waar ik tips en tricks uit haal. Voor de rest doe ik vooral wat ik zelf mooi vind. Kijk niet zoveel naar bekende mensen.

Er is wel 1 fotograaf op YouTube die ik persoonlijk echt geweldig goed vind uitleggen (hij heeft I shoot raw 't shirts aan) weet alleen zo z'n naam niet hahaha


Thanks, dat boek ga ik zeker bekijken en als je een linkje van die youtuber hebt zou top zijn.

Het is niet dat ik bekende fotografen wil "na apen" het is vooral dat ik mijn kennis in dit vakgebied wil vergroten en daarom ook wil weten welke namen niet onbekend voor je mogen zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:58

_lisaah schreef:
Marije_1997 schreef:
Ik heb een boek van zoom academy waar ik tips en tricks uit haal. Voor de rest doe ik vooral wat ik zelf mooi vind. Kijk niet zoveel naar bekende mensen.

Er is wel 1 fotograaf op YouTube die ik persoonlijk echt geweldig goed vind uitleggen (hij heeft I shoot raw 't shirts aan) weet alleen zo z'n naam niet hahaha


Thanks, dat boek ga ik zeker bekijken en als je een linkje van die youtuber hebt zou top zijn.

Het is niet dat ik bekende fotografen wil "na apen" het is vooral dat ik mijn kennis in dit vakgebied wil vergroten en daarom ook wil weten welke namen niet onbekend voor je mogen zijn :)



Zoom academy is heel fijn! Ik heb ook een kaart over witbalans diafragma etc. En ook cursussen gevolgd. Super leerzaam wel.

YouTube is Jared polin (froknowsphoto) echt geweldige fotograaf die alles laat zien wat een professional eigenlijk niet doet. Ik ben ook meer van de buitenlandse fotografen, idk why hahaha.

LisavanLisa

Berichten: 1338
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 14:23

Marije_1997 schreef:
Zoom academy is heel fijn! Ik heb ook een kaart over witbalans diafragma etc. En ook cursussen gevolgd. Super leerzaam wel.

YouTube is Jared polin (froknowsphoto) echt geweldige fotograaf die alles laat zien wat een professional eigenlijk niet doet. Ik ben ook meer van de buitenlandse fotografen, idk why hahaha.


Oe ik heb al wat videos van hem opgeslagen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:32

_lisaah schreef:
Marije_1997 schreef:
Zoom academy is heel fijn! Ik heb ook een kaart over witbalans diafragma etc. En ook cursussen gevolgd. Super leerzaam wel.

YouTube is Jared polin (froknowsphoto) echt geweldige fotograaf die alles laat zien wat een professional eigenlijk niet doet. Ik ben ook meer van de buitenlandse fotografen, idk why hahaha.


Oe ik heb al wat videos van hem opgeslagen!!!



Leeuk!! Hij deelt soms ook gratis presets (zelf nog geen gebruik van gemaakt tho. Ben photoshop en lightroom nog aan het uitvogelen)

LisavanLisa

Berichten: 1338
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 14:33

Marije_1997 schreef:
Leeuk!! Hij deelt soms ook gratis presets (zelf nog geen gebruik van gemaakt tho. Ben photoshop en lightroom nog aan het uitvogelen)


Ja lightroom is echt fantastisch. Wat is btw jouw ultieme fotograaf als je er 1 moet kiezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:36

_lisaah schreef:
Marije_1997 schreef:
Leeuk!! Hij deelt soms ook gratis presets (zelf nog geen gebruik van gemaakt tho. Ben photoshop en lightroom nog aan het uitvogelen)


Ja lightroom is echt fantastisch. Wat is btw jouw ultieme fotograaf als je er 1 moet kiezen?


Ultieme fotograaf. Mmm ik denk geen. Iedere fotograaf heeft wel iets wat ik niet mooi vind. En elke fotograaf heeft iets wat ik geweldig vind. Ik hou me ook niet zo heel erg bezig met andere fotografen (inspritie haal ik gwn van insta, Pinterest of m'n koppie hahaha)

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Re: [VRAAG] fotografie inspiratie/inspirerende fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:44

Wat voor fotografie wil je je op richten? Heel divers namelijk en voor sommige soorten zijn weer andere technieken belangrijk!

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Re: [VRAAG] fotografie inspiratie/inspirerende fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:45

Voor LR en PS is Anthony morghanti op youtube super fijn. Die heeft hele fijne tutorials. Jared vind ik niets; te amerikaans ofzo haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:47

Ma_n0n schreef:
Voor LR en PS is Anthony morghanti op youtube super fijn. Die heeft hele fijne tutorials. Jared vind ik niets; te amerikaans ofzo haha.


Toch legt ie dingen wel goed uit vind ik hahaha. Vind het allemaal wel langdradig en dan heb ik snel zoiets van okay zoek wel op google.

LisavanLisa

Berichten: 1338
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 15:07

Ma_n0n schreef:
Wat voor fotografie wil je je op richten? Heel divers namelijk en voor sommige soorten zijn weer andere technieken belangrijk!


Ik ben me nog heel breed aan het oriënteren, wat ik vooral wil is iets origineels neerzetten, conceptueel, (rauw hoeft niet altijd vind ik wel heel gaaf) ik ben vooral mijn stijl nog aan het ontdekken.

Ik mis vooral kennis van het wereldje, dan heb ik het niet perse over de technische kennis maar dus meer over fotografen die er echt uitspringen, of bijvoorbeeld dat iedereen in de paardenwereld Anky kent, zo ben ik benieuwd wie je absoluut in de fotografie wereld 'moet' kennen.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [VRAAG] fotografie inspiratie/inspirerende fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:09

Leuk topic! Een van mijn favoriete is irene rudnyk. En als om hondenfotografie gaat monoa.

Zuidpool29
Berichten: 326
Geregistreerd: 10-02-12

Re: [VRAAG] fotografie inspiratie/inspirerende fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:26

Kijk anders eens op 500 px voor inspiratie! Daar kun je ook filteren op categorie

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Re: [VRAAG] fotografie inspiratie/inspirerende fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:32

Ik vind Marit Hilarius heel fijn om van te leren. Ze heeft een boek uitgebracht waarin ze heel simpel en in makkelijke taal uitlegt hoe fotografie allemaal werkt. Op YouTube heeft ze ook tutorials over fotografie, maar ook Photoshop en Lightroom.

LisavanLisa

Berichten: 1338
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: Utrecht

Re: [VRAAG] fotografie inspiratie/inspirerende fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 10:36

dankjullie wel allemaal, en als jullie nou jullie favoriete fotograaf aller tijde moeten zeggen?
Ik ben namelijk meer opzoek naar inspiratie ipv naar technische tutorials

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:05

_lisaah schreef:
dankjullie wel allemaal, en als jullie nou jullie favoriete fotograaf aller tijde moeten zeggen?
Ik ben namelijk meer opzoek naar inspiratie ipv naar technische tutorials


Voor welke tak van de fotografie?

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VRAAG] fotografie inspiratie/inspirerende fotografen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:09

Todd Hido, Jim Goldberg, Paul Cupido.. kan wel al mijn favorieten opnoemen maar ik weet natuurlijk niet waar jouw interesse ligt. Ik studeer fotografie film aan de kunstacademie, dus ik heb misschien andere interesses

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:30


LisavanLisa

Berichten: 1338
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 11:35

ik ben mij erg breed aan het oriënteren, ben vooral benieuwd wat jullie persoonlijke favorieten zijn (dat hoeft niet perse mijn tak of kant van de fotografie te zijn maar ben erg benieuwd naar iedereens inspiratiebron) kom zelf ook van een kunstacademie dus ik hou erg van conceptueel, statement, rauw. Ik ben het een beetje zat om de hei op te lopen en een paddestoel of een zon door de bomen te fotograferen, ik wil meer statement en concept en daar zoek ik inspiratie voor. Maar ik ben ook gewoon opzoek naar de algemene kennis (niet technisch maar wat bijvoorbeeld de Anky van Grunsven van de fotografiewereld is) :)

LisavanLisa

Berichten: 1338
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 11:37


LisavanLisa

Berichten: 1338
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 11:40

thirteenn schreef:
Todd Hido, Jim Goldberg, Paul Cupido.. kan wel al mijn favorieten opnoemen maar ik weet natuurlijk niet waar jouw interesse ligt. Ik studeer fotografie film aan de kunstacademie, dus ik heb misschien andere interesses


Paul Cupido <3 wauw en Jim Goldberg ook echt top, dankjewel!!!

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:40

De beste leidraad voor mij is Ansel Adams (al al overleden). Als je echt wilt begrijpen wat fotograferen in houdt, ofwel het technische fotograferen en niet domweg klikken, dan kan ik zijn boeken aanraden.

Diafragma is meer dan een f getal net als sluitertijd meer is dan een s getal en ISO net zo. Hij neemt je mee naar de technische kant zodat je heel bewust leert fotograferen.

Ook is hij imo de beste fotograaf die prachtige echte zwart-wit foto's maakte.


Afbeelding

Geen photoshop, gewoon analoog, puur natuur.

thirteenn

Berichten: 2083
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:13

_lisaah schreef:
thirteenn schreef:
Todd Hido, Jim Goldberg, Paul Cupido.. kan wel al mijn favorieten opnoemen maar ik weet natuurlijk niet waar jouw interesse ligt. Ik studeer fotografie film aan de kunstacademie, dus ik heb misschien andere interesses


Paul Cupido <3 wauw en Jim Goldberg ook echt top, dankjewel!!!

Ik zal vanmiddag wel meer favorieten delen! Stephen shore is ook tof maar ik heb een flinke lijst als je wilt haha. Ik verwerk al mijn favorieten in een 'bronnen' boekje

LisavanLisa

Berichten: 1338
Geregistreerd: 06-11-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 14:03

thirteenn schreef:
Ik zal vanmiddag wel meer favorieten delen! Stephen shore is ook tof maar ik heb een flinke lijst als je wilt haha. Ik verwerk al mijn favorieten in een 'bronnen' boekje


Ja dat zou ik fantastisch vinden!!!