[VRAAG] Thuisstudio beginnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wantivano
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-08-08

[VRAAG] Thuisstudio beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 15:01

Hoi hoi,

Het lijkt mij erg leuk om in de toekomst thuis een kleine studio te maken waar ik kan oefenen en met de tijd ook shoots kan doen. Nu zijn er zoveel merken, zoveel soorten en zoveel prijzen dat ik heel graag jullie advies zou willen.

Welk merk vinden jullie goed? En waarom?
Wat mag er niet missen in een thuisstudio?
Wat is een mooie set voor thuis?
Wat is een mooie set die ook mee te nemen is?
Andere tips en opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom!!

Ik ben heel erg benieuwd naar de reacties en adviezen.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 17-12-19 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Thuisstudio beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 16:29


Wantivano
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 21:52

Bagheera_206 schreef:
Ik heb zelf twee setjes van Elinchrom. <3

[FK] Fotostudio


Dankjewel!!

Dat merk is mij inderdaad al eerder aangeraden. Wat is hier het verschil mee met bijvoorbeeld een godox?

Mitxa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 22:48

Hier geen Elinchrom, dat lag simpelweg boven mijn budget. Wel Godox sinds vorig jaar en ik ben er best happy mee :)

https://www.kamera-express.nl/product/1 ... kit-e300-f

Ik fotografeer meestal op locatie (bij mensen thuis of op de kattenshow) en dat gaat met dit setje incl koffer prima!

Ik denk dat je jezelf moet afvragen wat je ermee wilt gaan doen (hoeveel vermogen heb je nodig? ik heb met mijn katjes een stuk minder vermogen nodig dan een fotograaf die hele groepen mensen in de studio krijgt)

En als je eerst wat wilt oefenen en kijken of studiofotografie iets voor je is dan kan je prima beginnen met Falcon-Eyes, Godox of Linkstar. Allemaal leuk instapspul.

Wantivano
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-08-08

Re: [VRAAG] Thuisstudio beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 15:28

Vond het ook redelijk aan de prijs,maar als het goed is..

Je zegt godox prima instapsetje, maar dan graag ik me af wanneer je gaat merken dat het een instapset is. Als ik daar voorlopig goed mee vooruit kan vind ik dat ook prima.

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [VRAAG] Thuisstudio beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 15:59

Ik ben idd ook begonnen met Falcon Eyes en die de deur uit gedaan en ingeruild voor Elinchrom toen ik er meer mee wilde en ook op locatie wilde werken etc. <3

Mitxa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 20:44

Wantivano schreef:
Vond het ook redelijk aan de prijs,maar als het goed is..

Je zegt godox prima instapsetje, maar dan graag ik me af wanneer je gaat merken dat het een instapset is. Als ik daar voorlopig goed mee vooruit kan vind ik dat ook prima.


Bij professionele flitsers zullen er vast wat extra snufjes opzitten, behuizing zal iets robuuster zijn, koeling beter, herlaadtijd misschien iets sneller.

Ik ben ruim 10 jaar met studiofotografie bezig, doe dit niet dagelijks en zelfs niet wekelijks. Maar ik sta soms wel op een meerdaagse show, vorige maand bijvoorbeeld 20 katten voor de lens gehad. Ik heb nog niet het idee gehad dat ik toe ben aan een upgrade. Kan hier echt prima mee vooruit.

Ik heb nog nooit met een professionele set gewerkt dus ik weet ook niet wat ik mis :+
Kan me voorstellen dat wanneer je wel heel intensief met studioflitsers werkt je wel voor dat dure spul gaat. Maar goed, dat is natuurlijk ook zo met camera's en alles eigenlijk.

Wantivano
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 23:22

Bagheera_206 schreef:
Ik ben idd ook begonnen met Falcon Eyes en die de deur uit gedaan en ingeruild voor Elinchrom toen ik er meer mee wilde en ook op locatie wilde werken etc. <3


Meer mee wilde, maar waarin merkte je dat de falcon daarin tekort schoot?

Wantivano
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 23:24

Mitxa schreef:
Wantivano schreef:
Vond het ook redelijk aan de prijs,maar als het goed is..

Je zegt godox prima instapsetje, maar dan graag ik me af wanneer je gaat merken dat het een instapset is. Als ik daar voorlopig goed mee vooruit kan vind ik dat ook prima.


Bij professionele flitsers zullen er vast wat extra snufjes opzitten, behuizing zal iets robuuster zijn, koeling beter, herlaadtijd misschien iets sneller.

Ik ben ruim 10 jaar met studiofotografie bezig, doe dit niet dagelijks en zelfs niet wekelijks. Maar ik sta soms wel op een meerdaagse show, vorige maand bijvoorbeeld 20 katten voor de lens gehad. Ik heb nog niet het idee gehad dat ik toe ben aan een upgrade. Kan hier echt prima mee vooruit.

Ik heb nog nooit met een professionele set gewerkt dus ik weet ook niet wat ik mis :+
Kan me voorstellen dat wanneer je wel heel intensief met studioflitsers werkt je wel voor dat dure spul gaat. Maar goed, dat is natuurlijk ook zo met camera's en alles eigenlijk.


Dat is dan best fanatiek. Ik moet echt nog beginnen met studiofotografie en wil voornamelijk dieren en mensen doen, maar geen grote groepen ofzo. Beetje expirimenteren met het licht lijkt me leuk. Dan zou de godox dus volstaan denk je?

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:38

Wantivano schreef:
Bagheera_206 schreef:
Ik ben idd ook begonnen met Falcon Eyes en die de deur uit gedaan en ingeruild voor Elinchrom toen ik er meer mee wilde en ook op locatie wilde werken etc. <3


Meer mee wilde, maar waarin merkte je dat de falcon daarin tekort schoot?


Wat ik vooral vervelend vond is dat ik ze niet echt constant vond. Heb je net alles opgemeten. Flitsen ze steeds net ietsje harder/zachter en qua kleurtemperatuur blijven ze ook niet helemaal constant. Vaak even grijskaart er even bij ter referentie als je weer aan de knoppen hebt zitten draaien. En ik heb een grote losse accu van Godox om op locatie te gebruiken voor de Falcon Eyes. Die staat overigens stof te vangen sinds ik ook een mobiele set van Elinchrom heb. Mocht er iemand interesse hebben...

Ook moest je de tweede flitser mee laten flitsen wat niet altijd even feilloos werkte. Die van Elinchrom hebben allemaal een ingebouwde ontvanger.

Ook kon de Falcon Eyes niet zo heel zacht flitsen. Veel power is fijn, maar dan moet hij wel heel zacht kunnen.