Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:38

amado7 schreef:
Heel mooi, die laatste foto s! Waarmee schiet je?


Dankje, met een systeemcamera: Panasonic Lumix DMC-GH4 met kitlenzen, 14-42 of 45-120

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 21:44

Eclare schreef:
Wat een ontzettend leuk topic, ik ga hieronder ook wat foto's posten maar wil toch wat feedback geven aan wat voorgangers, ik ben geen ervaren fotograaf maar zeg gewoon wat ik denk dat de foto's wat sterker maakt.

@ Thats me
Heel tof zo'n bol zeg, waar koop je die?

@Classic,
heel mooi, heb bij sommige platen wel dat de uitsnede van mij wat breder zou mogen zijn, de eerste en laatste springen er voor mij wel het meeste uit!

@freedomshet,
Knap! Ik zou wel de uitsnedes iets groter maken, daardoor wordt het wat fijner om naar te kijken en komt juist je onderwerp meer naar voren

@Thats me,
Leuk! Ik houdt altijd wel van zwart wit foto's en de sfeer die er bij komt, ik zou iets meer contrast wel wat mooier vinden bij de tweede. Bij de eerste is juist weer heel veel wit en weinig zwart. Misschien kun je daar nog wat meer mee spelen?

Hieronder wat foto's van mij, hoor graag wat jullie vinden :)!

[ [url=m/jrM1ax.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/T6MJNz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AyfW6j.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OFnlhP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/q6ebtV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heel gaaf! En toch nog wat verbeterpuntjes in mijn opzicht :)

1. Prachtig! Mooi licht en silhouet.

2. Ik vind de foto nog vrij donker, paard springt hierdoor ook niet echt naar voren.

3. Mooie black foto en mooi belicht, alleen het licht op de grond bij zijn hoeven is minder. Doordat dit ook meteen het lichtste punt van de foto is het ook een focuspunt voor de foto, waar je eigenlijk geen nadruk op zou willen hebben. Een uitsnede van de foto zou wellicht een andere uitstraling geven.

4. Prachtig licht en de compositie vind ik erg mooi, als in hoe je het paard heb gefotografeerd, de uitsnede. Hier vind ik echter her halstertouw storend én het feit dat het touw het halster scheef trekt.

5. Tja, alleen maar wauw! Heel mooi qua licht en kleur. Enige punt wellicht zijn de 'tijgerstrepen' op zijn rug door het licht, misschien wil je dat niet, maar ik vind het wel iets hebben ^_^

Puur als opbouwend kritiek bedoeld! En meningen verschillen :D er is niet perse één goede en één foute manier van foto's.

Eclare

Berichten: 742
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:50

Melyoramel schreef:
Eclare schreef:
Wat een ontzettend leuk topic, ik ga hieronder ook wat foto's posten maar wil toch wat feedback geven aan wat voorgangers, ik ben geen ervaren fotograaf maar zeg gewoon wat ik denk dat de foto's wat sterker maakt.

@ Thats me
Heel tof zo'n bol zeg, waar koop je die?

@Classic,
heel mooi, heb bij sommige platen wel dat de uitsnede van mij wat breder zou mogen zijn, de eerste en laatste springen er voor mij wel het meeste uit!

@freedomshet,
Knap! Ik zou wel de uitsnedes iets groter maken, daardoor wordt het wat fijner om naar te kijken en komt juist je onderwerp meer naar voren

@Thats me,
Leuk! Ik houdt altijd wel van zwart wit foto's en de sfeer die er bij komt, ik zou iets meer contrast wel wat mooier vinden bij de tweede. Bij de eerste is juist weer heel veel wit en weinig zwart. Misschien kun je daar nog wat meer mee spelen?

Hieronder wat foto's van mij, hoor graag wat jullie vinden :)!

[ [url=m/jrM1ax.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/T6MJNz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AyfW6j.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OFnlhP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/q6ebtV.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heel gaaf! En toch nog wat verbeterpuntjes in mijn opzicht :)

1. Prachtig! Mooi licht en silhouet.

2. Ik vind de foto nog vrij donker, paard springt hierdoor ook niet echt naar voren.

3. Mooie black foto en mooi belicht, alleen het licht op de grond bij zijn hoeven is minder. Doordat dit ook meteen het lichtste punt van de foto is het ook een focuspunt voor de foto, waar je eigenlijk geen nadruk op zou willen hebben. Een uitsnede van de foto zou wellicht een andere uitstraling geven.

4. Prachtig licht en de compositie vind ik erg mooi, als in hoe je het paard heb gefotografeerd, de uitsnede. Hier vind ik echter her halstertouw storend én het feit dat het touw het halster scheef trekt.

5. Tja, alleen maar wauw! Heel mooi qua licht en kleur. Enige punt wellicht zijn de 'tijgerstrepen' op zijn rug door het licht, misschien wil je dat niet, maar ik vind het wel iets hebben ^_^

Puur als opbouwend kritiek bedoeld! En meningen verschillen :D er is niet perse één goede en één foute manier van foto's.


Bedankt, vind het juist fijner, we kunnen allemaal van elkaar iets leren!

Bij 2 ben ik het helemaal met je eens, ik had niet goed belicht met het foto's maken en het was heel guur buiten waardoor de foto's heel donker uitvielen. Ik heb ze zoveel mogelijk geprobeerd op te lichten maar verder durfde ik niet echt ivm ruis.

3. En denk je dan alleen een uitsnede van het hoofd, ik vond het heel lastig met de vloer erbij maar vond het daardoor wel eens een andere blackphoto dan alleen het hoofd.

4. Snap ik, waren ook niet geposeerde foto's, heb er meer van die serie en moet zeggen dat ik het wel een fijne stijl vind, alleen krijg je dus wel met veel dingen te maken.

5. Ik vond ze inderdaad juist wat toevoegen!

manonnevot

Berichten: 959
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Limburg

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 22:03

classic; echt prachtige foto's van je honden!
Eclare; de uitsnede van de 3e foto is wel mooi, maar het is jammer dat de kappen overbelicht zijn waardoor je aandacht hier naartoe wordt getrokken.
Ik ben even bij mijn eigen paard in de weide gaan zitten, helaas niet helemaal scherp;
Afbeelding
70-200 f3.2 1/1250 ISO100

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 16:21

Afbeelding


Ik twijfel heel erg wat ik van deze vind. Vind 'm op zich wel wat hebben..
Slijm wegwerken moet ik ook nog doen :) maar wilde hem vast delen.
Canon 400D + 75-300 Canon.
1/500 + f/4.5 + ISO 200

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 17:06

Miefje schreef:
[ [url=m/NhSmFs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik twijfel heel erg wat ik van deze vind. Vind 'm op zich wel wat hebben..
Slijm wegwerken moet ik ook nog doen :) maar wilde hem vast delen.
Canon 400D + 75-300 Canon.
1/500 + f/4.5 + ISO 200


Ik vind de foto qua licht en scherpte erg mooi, maar de compositie mist iets. Zo zie ik nog de hand van de ruiter, dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde.
Ik denk dat het paard beter tot zijn recht zou komen als hij meer rechts op de foto had gestaan :)

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 20:35

Hier nog een beginnende hobby fotograaf


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Helaas is mijn canon 7D kapot. Hij stelt niet meer scherp en geeft heel veel ruis. Ik heb hem al laten kalibreren. Maar helaas heeft dat ook niet geholpen.

Nu ben ik dus opzoek naar een nieuwe body. Maar welke? Gaan voor nieuw of tweedehands?

Mijn budget is max 800 euro

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 21:32

Leonie, wat een gave foto's <3 <3 <3 de tweede is echt ontzettend tof!

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:37

Afbeelding
Afbeelding

Mijn beste foto's van vandaag. Beweging is nog wel moeilijk, veulen gaat zo snel.

Oh en als iemand zich geroepen voelt op de 1e foto wil ik de kruiwagen eigenlijk weg hebben, maar zelf ga ik daar het geduld niet voor hebben :')

Noa28
Berichten: 264
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 00:06

Leonie_M schreef:
Hier nog een beginnende hobby fotograaf


[ [url=m/0IZy6L.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/VSs2U2.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/b4taKx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Helaas is mijn canon 7D kapot. Hij stelt niet meer scherp en geeft heel veel ruis. Ik heb hem al laten kalibreren. Maar helaas heeft dat ook niet geholpen.

Nu ben ik dus opzoek naar een nieuwe body. Maar welke? Gaan voor nieuw of tweedehands?

Mijn budget is max 800 euro


Mooie foto’s! Vooral de eerste spreekt me aan! :D

Ik heb geen tijd voor fotograferen nu, eerst maar even m’n examens :P

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:43

Leonie_M schreef:
Hier nog een beginnende hobby fotograaf


[ [url=m/0IZy6L.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/VSs2U2.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/b4taKx.jpg]Afbeelding[/url] ]


Helaas is mijn canon 7D kapot. Hij stelt niet meer scherp en geeft heel veel ruis. Ik heb hem al laten kalibreren. Maar helaas heeft dat ook niet geholpen.

Nu ben ik dus opzoek naar een nieuwe body. Maar welke? Gaan voor nieuw of tweedehands?

Mijn budget is max 800 euro


Gave foto’s!!
Ik zou gaan voor een nieuwe body of tweedehands via een goede fotografie winkel die een garantie bied voordat je weer met een camera zit die stuk is daarvoor zijn ze iets te duur ;)
Ligt er ook wel aan hoe luxe je natuurlijk wilt gaan maar voor €800 kun je volgens mij prima body vinden ook nieuw.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:40

Balen dat je body kapot is Leonie, wel toffe foto's! Die van die kat is echt super gaaf, ogen komen onwijs mooi uit.


Hier vandaag gestoeit met een crossend veulen en m'n camera
Afbeelding
f/5, 1/250sec

Ik fotografeer nu op de P stand (bij Olympus, programmagestuurd fotograferen)

Afbeelding
Echt zonde dat ie net te dichtbij stond en dat de helft van z'n hoofd eraf is, maar hij is redelijk scherp, op z'n voorvoetjes na
f/6.3, 1/250

Alleen bij de eerste foto heb ik de horizon wat recht getrokken, voor de rest niks aan bewerkt.

miicchhellee

Berichten: 1341
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:49

Vandaag met mijn Samsung S9, hij maakt nog best mooie foto's
Afbeelding

Ik zal binnenkort even foto's vanaf de spiegelreflex plaatsen

mls_w

Berichten: 152
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: Oud-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:23

miicchhellee schreef:
Vandaag met mijn Samsung S9, hij maakt nog best mooie foto's
[ [url=m/U8skJQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zal binnenkort even foto's vanaf de spiegelreflex plaatsen

Die oren <3

Buffelduke
Berichten: 1192
Geregistreerd: 26-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 06:54

Diertjec schreef:
Balen dat je body kapot is Leonie, wel toffe foto's! Die van die kat is echt super gaaf, ogen komen onwijs mooi uit.


Hier vandaag gestoeit met een crossend veulen en m'n camera
[ [url=m/5GPeLc.jpg]Afbeelding[/url] ]
f/5, 1/250sec

Ik fotografeer nu op de P stand (bij Olympus, programmagestuurd fotograferen)

[ [url=m/ra9Hje.jpg]Afbeelding[/url] ]
Echt zonde dat ie net te dichtbij stond en dat de helft van z'n hoofd eraf is, maar hij is redelijk scherp, op z'n voorvoetjes na
f/6.3, 1/250

Alleen bij de eerste foto heb ik de horizon wat recht getrokken, voor de rest niks aan bewerkt.


Mooie foto’s! Wat je kan proberen is de sluitertijd omhoog doen. Mijn foto’s van bijv rijden maak ik altijd vanaf een sluitertijd van 1/500 of hoger. Daardoor heb je minder kans dat je onscherpe delen hebt van het paard. Als je foto’s dan donker worden kan je altijd kijken of je de iso iets omhoog kan doen. Verder mooie foto’s! Enorm schattig veulentje ook.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:29

Afbeelding

Ik roep steeds maar weer dat ik nooit meer foto's in een binnenbak maak, guess who did it again...
Op een gegeven moment was het zo donker dat ik naar 1/80 moest zakken geloof ik. Eerst ging het makkelijk ivm lichtkoepels in het dak en de zon die scheen, maar zodra het meisje haar proef moest rijden werd het erg bewolkt. Tja. ISO 1600 f/4-5.6

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:16

ik begin er ook niet meer aan behalve bij evenementen (horse event is deels binnen).

voor 1/80 sluitertijd vind ik het nog een aardig goede foto

ikzlf heb laatst voor t eerst actie foto's gemaakt

deze is nog onbewerkt (moet nog aardig gedraait worden)helaas was ik vergeten om mijn ionstellingen te verandern bij dit paard dus op 1/320 geschoten:

Afbeelding

en deze is al bewerkt :


Afbeelding

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:08

Iemand ervaring met de Canon 80D?

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:48

Schopje!

Het foto's maken bij mij gaat steeds een beetje beter. Ik begin m'n camera steeds meer onder de knie te krijgen (alleen laat die het soms afweten _O-).
Alleen nu liep ik maandagavond tegen dit aan:
Afbeelding
Belichting: 1/1250
ISO: 1250

Afbeelding
Belichting: 1/1250
ISO: 800

Foto's zijn wat korrelig, bij beide foto's andere ISO instelling. Komt het dan toch doordat het te donker is, of heb ik gewoon een instelling niet goed staan? :')

elise21
Berichten: 483
Geregistreerd: 29-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:20

Leuk topic!
Ik zal wanneer ik vakantie heb ook eens foto’s van me zoeken. Ben echt nog een beginner. De theorie heb ik al bekeken en begrijp ik denk ik :') Maar voor praktijk nog geen tijd gehad.

Diertjec: weet je de waardes voor je diafragma (f/..)? Dit bepaalt namelijk ook deels je belichting als ik het goed heb.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:22

elise21 schreef:
Leuk topic!
Ik zal wanneer ik vakantie heb ook eens foto’s van me zoeken. Ben echt nog een beginner. De theorie heb ik al bekeken en begrijp ik denk ik :') Maar voor praktijk nog geen tijd gehad.

Diertjec: weet je de waardes voor je diafragma (f/..)? Dit bepaalt namelijk ook deels je belichting als ik het goed heb.

Die heb ik op automatisch staan, die past ie aan, aan de sluitertijd dacht ik

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 13:09

Diertjec schreef:
Schopje!

Het foto's maken bij mij gaat steeds een beetje beter. Ik begin m'n camera steeds meer onder de knie te krijgen (alleen laat die het soms afweten _O-).
Alleen nu liep ik maandagavond tegen dit aan:
[ [url=m/9aWcNM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Belichting: 1/1250
ISO: 1250

[ [url=m/BmCvE7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Belichting: 1/1250
ISO: 800

Foto's zijn wat korrelig, bij beide foto's andere ISO instelling. Komt het dan toch doordat het te donker is, of heb ik gewoon een instelling niet goed staan? :')


Ik denk misschien dat het voor jouw materiaal die avond al wat te donker was.
Tip van een andere beginner: zet je camera eens op automatisch en kijk dan op de foto welke instellingen hij heeft genomen. Die kun je dan in de manuele stand overnemen en dan heb je in ieder geval een startpunt van waaruit je met kleine stapjes de 3 factoren kunt veranderen. Dan zie je gelijk wat dat met het licht doet

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 14:03

Dat is een goede! Dat kan ik binnenkort wel eens proberen, thanks!

Ik vermoed ook dat mn spul wat aan de oude kant is, alleen ik heb nog even niet het geld om in wat nieuws te investeren :')

Flux

Berichten: 2492
Geregistreerd: 10-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:14

Goede tip van Granoek inderdaad. Die pas ik soms ook toe als ik het even niet meer weet! :j. Welk f-getal had de foto precies Diertjec? Ik vind je ISO ook aardig hoog voor hoe donker hij is. Wellicht was het inderdaad net iets te donker al voor je camera.

Deze heb ik geschoten met zonsondergang:
Afbeelding
ISO 250. F3.5 1/200. Ik heb een 70-200 f2.8 lens gebruikt (lieverlings <3)

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:35

Diertjec schreef:
Schopje!

Het foto's maken bij mij gaat steeds een beetje beter. Ik begin m'n camera steeds meer onder de knie te krijgen (alleen laat die het soms afweten _O-).
Alleen nu liep ik maandagavond tegen dit aan:
[ [url=m/9aWcNM.jpg]Afbeelding[/url] ]
Belichting: 1/1250
ISO: 1250

[ [url=m/BmCvE7.jpg]Afbeelding[/url] ]
Belichting: 1/1250
ISO: 800

Foto's zijn wat korrelig, bij beide foto's andere ISO instelling. Komt het dan toch doordat het te donker is, of heb ik gewoon een instelling niet goed staan? :')


Ik had vooral een andere sluitertijd gekozen, 1/500 is voor een bewegend paard snel genoeg. Dat scheelt enorm veel licht :j