[VRAAG] Foto's zijn niet 100% scherp meer

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Joy_Mennings
Berichten: 2263
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

[VRAAG] Foto's zijn niet 100% scherp meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 13:50

Hoi allemaal,

Ik loop de laatste tijd tegen een probleem aan.
Mijn foto's zijn niet 100% scherp meer.

Het gaat om portret foto's. Van verder weg lijken ze gewoon scherp maar als je inzoomt op het hoofd (hierop heb ik scherpgesteld) dan is het gewoon echt niet scherp. Voorheen was dit geen probleem of heb ik het in ieder geval niet opgemerkt.
Ik fotografeer met een Canon 60D met Canon 50mm 1.8. Ik heb al verschillende manieren van scherpstellen geprobeerd maar dit maakt eigenlijk niet zo veel uit.

Heeft iemand enig idee waardoor dit komt en hoe ik dit op kan lossen?

Zie hieronder voorbeelden

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 27-12-18 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram


Mariett
Berichten: 4379
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Foto's zijn niet 100% scherp meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:52

Wat zijn je instellingen bij deze foto's?

Dizzy505
Berichten: 1587
Geregistreerd: 03-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:59

Dit is niet onscherp, er is ruis te zien in de foto.
Welke iso waarde heb je gebruikt?

Anoniem

Re: Foto's zijn niet 100% scherp meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:14

De Canon staat bekend om dit probleem.
Ik heb dit ook gehad met mijn 7D Mark 2.
Uiteindelijk 3x opgestuurd (wettelijk aantal keren) naar de winkel om te laten repareren.
Zij zagen zogenaamd het probleem niet, stuurden met een 'scherpe' foto van een snel rijdende auto met een sluitertijd van 1/20. :+
En na die drie keer via een advocaat een nieuwe gekregen.
Het is iets dat vaker voor komt helaas bij dit merk.

Joy_Mennings
Berichten: 2263
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 14:34

Mariett schreef:
Wat zijn je instellingen bij deze foto's?


Foto 1 1/200 sec f/1.8 ISO200
Foto 2 1/80 sec f/1.8 ISO100
Foto 3 1/80 sec f/1.8 ISO125

Allemaal scherpgesteld tussen de ogen

Dizzy505 schreef:
Dit is niet onscherp, er is ruis te zien in de foto.
Welke iso waarde heb je gebruikt?

Nou nummer 2 is hier via bokt duidelijk onscherp. Nou moet ik zeggen dat het hier op bokt scherper lijkt dan in Photoshop. ISO zie hierboven ^. Zou volgensmij ook niet zoveel ruis moeten geven.

Anoniem schreef:
De Canon staat bekend om dit probleem.
Ik heb dit ook gehad met mijn 7D Mark 2.
Uiteindelijk 3x opgestuurd (wettelijk aantal keren) naar de winkel om te laten repareren.
Zij zagen zogenaamd het probleem niet, stuurden met een 'scherpe' foto van een snel rijdende auto met een sluitertijd van 1/20. :+
En na die drie keer via een advocaat een nieuwe gekregen.
Het is iets dat vaker voor komt helaas bij dit merk.


Oh dat is niet goed om te horen. Ik kan het altijd proberen op te sturen naar de winkel, alleen is mijn garantie er wel al af. Voorheen nooit problemen mee gehad maar nu plotseling wel.

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VRAAG] Foto's zijn niet 100% scherp meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:37

Ohhh dit heb ik ook! En ik dacht dat ik gek werd!
Stom ding, alle mogelijke instellingen geprobeerd, ik ging zelfs terug op automatisch schieten en dan had ie het nog steeds. Zon, schaduw, hele tijd.

Ook canon. Maar durf er niet goed mee naar een speciaalzaak te gaan omdat ik hem daar niet gekocht heb

Mariett
Berichten: 4379
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:37

Foto twee heeft gewoon wat bewegingsonscherpte, wat ook niet zo gek is met zo'n sluitertijd :)
Je hebt ook een 50 mm 1.8 lensje (die goedkope?) op 1.8 staan. Het is niet de allerbeste lens en als je het diafragma op het uiterste hebt staan is de foto nooit zo scherp als hij kan zijn.

Als ik naar die instellingen kijk snap ik niet zo goed waarom je de ISO zo laag hebt, haha. Je zou de sluitertijd een stuk korter kunnen maken en het gat net iets kleiner. Heb je al hele andere foto's :)

Joy_Mennings
Berichten: 2263
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 14:40

Granoek schreef:
Ohhh dit heb ik ook! En ik dacht dat ik gek werd!
Stom ding, alle mogelijke instellingen geprobeerd, ik ging zelfs terug op automatisch schieten en dan had ie het nog steeds. Zon, schaduw, hele tijd.

Ook canon. Maar durf er niet goed mee naar een speciaalzaak te gaan omdat ik hem daar niet gekocht heb

Ja dat heb ik ook nog geprobeerd. Dacht ook dat het lag aan het scherpstellen op het hoofd dus automatische detectie geprobeerd maar dat was helemaal een ramp.

Mariett schreef:
Foto twee heeft gewoon wat bewegingsonscherpte, wat ook niet zo gek is met zo'n sluitertijd :)
Je hebt ook een 50 mm 1.8 lensje (die goedkope?) op 1.8 staan. Het is niet de allerbeste lens en als je het diafragma op het uiterste hebt staan is de foto nooit zo scherp als hij kan zijn.

Als ik naar die instellingen kijk snap ik niet zo goed waarom je de ISO zo laag hebt, haha. Je zou de sluitertijd een stuk korter kunnen maken en het gat net iets kleiner. Heb je al hele andere foto's :)

Maar dat verklaard nog steeds niet waarom de foto's met hetzelfde diafragma en sluitertijd een half jaar geleden wel scherp waren....

Ik kan het de volgende keer proberen maar ik denk niet dat het veel op gaat lossen.

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

betadine
Berichten: 3237
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: [VRAAG] Foto's zijn niet 100% scherp meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:42

Heb je al een andere lens geprobeerd ? Ik heb dit probleem gehad en het lag aan de lens.

uva uvam vivendo varia fit

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VRAAG] Foto's zijn niet 100% scherp meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 14:44

Ik heb het met 3 lenzen geprobeerd en dat zijn misschien geen hoogstandjes maar tot voor 2 weken hebben ze perfect gewerkt.
Ik heb het met mijn 18-55 geprobeerd, die ik nooit gebruik dus slijtage was het daar niet
Met mijn 55-250 en ook met mijn Sigma lens.

En ik gok dat TS zelfs nog betere apparatuur heeft dan mijn standaarduitrusting :P

Joy_Mennings
Berichten: 2263
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-18 14:52

betadine schreef:
Heb je al een andere lens geprobeerd ? Ik heb dit probleem gehad en het lag aan de lens.


Ik zal het binnenkort eens met mijn 24-105mm (goedkope versie) proberen. Kijken of dat verschil maakt.

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

Liselot
Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:01

De 50mm 1.8 is van verderaf snel soft op 1.8.
Zet hem eens op 2.6 en je zal zien dat ie veel scherper is. Of je moet dichterbij komen.
Je kan van een lens van 130 euro niet verwachten dat hij of zijn uiterste diafragma haarscherp is. En als jij ook maar een mm beweegt zit je focus ook al niet meer goed

Zelfs mijn lens van dik €2000 gebruik ik bijna nooit op zijn uiterste diafragma omdat het daar simpelweg vaak niet beter van wordt :)

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Fem
Berichten: 12478
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: [VRAAG] Foto's zijn niet 100% scherp meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 07:51

Wat Liselot zegt.
Eigenlijk moet je zeker bij de goedkopere lenzen er vanuit gaan dat je beter niet de uiterste stops kunt gebruiken (dus niet f1.8 en liever ook niet f22 (die laatste is afhankelijk van de body)), bij de ene krijg te extreme softning en bij de andere te extreme vignetering.

Daarnaast is ook al gezegd dat je beter je sluitertijd wat kan versnellen en je iso wat verhogen. Dat zou ik absoluut doen.
Ondanks dat sommige mensen op 1/30 nog uit de hand kunnen schieten, de meeste mensen kunnen dat niet en daarnaast staat je onderwerp ook niet altijd zo netjes stil.


Persoonlijk heb ik de 50mm f1.8 na een half jaar in de kast gegooid.
Dit jaar het geluk gehad de 50mm f1.2 aan te kunnen schaffen, maar begrijp wel dat dit ook niet voor iedereen mogelijk is.

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

Anoniem

Re: [VRAAG] Foto's zijn niet 100% scherp meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:32

Het zou eventueel aan de lens kunnen liggen hoor, maar dan zou het probleem moeten zijn verholpen door er een betere lens op te zetten.
In mijn geval (en meerdere met mij) was het dus echt een probleem van Canon zelf.

Joy_Mennings
Berichten: 2263
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: [VRAAG] Foto's zijn niet 100% scherp meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 13:18

Ik ga het eens met een kleiner diafragma en kortere sluitertijd proberen. Ik kan de ISO helaas niet heel hoog doen want dan krijgt mijn camera echt heel veel ruis.

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: [VRAAG] Foto's zijn niet 100% scherp meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:27

Foto 1 1/200 sec f/1.8 ISO200
Foto 2 1/80 sec f/1.8 ISO100
Foto 3 1/80 sec f/1.8 ISO125

Niet heel gek dat je onscherpte krijgt met een levend mens op 1/80ste met F1.8. Komt puur door de combinatie van bewegingsonscherpte en een heel klein veld van scherptediepte :) Schroef je sluiter wat omhoog, dan zul je al veel meer scherpte vangen.

Joy_Mennings
Berichten: 2263
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-19 18:09

Hoi allemaal,

Ik plaats toch nog maar een berichtje hier.

Ik heb nu foto's gemaakt op andere momenten, andere instellingen en andere lenzen en bij alles is het onscherp.

Ik heb niet het idee dat het aan de lenzen ligt, dit doordat het bij alle lenzen hetzelfde is.

Iemand nog een idee?
Een kennis vertelde me dat dit kon komen doordat de sensor schoongemaakt moet worden, kan dit kloppen?

Alvast bedankt allemaal

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VRAAG] Foto's zijn niet 100% scherp meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-19 18:11

Ik heb bij mij het idee dat het ook nog verschilt per toestel waar ik op kijk. Foto's die ik importeer naar macbook lijken wazig, maar dan denk ik hm ook zonde om weg te doen en dan mail ik ze naar mezelf, en op mijn telefoon denk ik dan soms HUH deze zijn bijna té scherp..
Dus hier ook nog steeds geen idee


Joy_Mennings
Berichten: 2263
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-19 19:43

lizard schreef:
Hier zijn wel meer topics over geweest.
[HTT] Fotocamera lens schoonmaken


Ik heb mijn sensor niet heel lang geleden laten reinigen. Verder daarna ook vrijwel geen lenzen gewisseld dus daar zou het eigenlijk niet aan mogen liggen.

Bumper & Ollie ~ Hulphonden
Facebook Instagram

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:39

Joy_Mennings schreef:
lizard schreef:
Hier zijn wel meer topics over geweest.
[HTT] Fotocamera lens schoonmaken


Ik heb mijn sensor niet heel lang geleden laten reinigen. Verder daarna ook vrijwel geen lenzen gewisseld dus daar zou het eigenlijk niet aan mogen liggen.


Nee, want hierboven word al vier keer gezegd dat het niet aan je gear ligt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers