[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LaDonna75

Berichten: 2143
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 14:27

Mijn lens is (eindelijk) binnen , met 2 dagen vertraging bij de post. Wat een gaaf objectief! Ik ben helemaal blij

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 10:47

Sammyoo schreef:
Welke zouden jullie kiezen
Een Tamron 70-200m f/2.8 di vc usd g2
Een occasion Nikon 70-200mm f/2.8g vr ed ii
Of even doorsparen en voor 2149 euro voor een nieuwe Nikon 70-200mm f/2.8e fl ed vr gaan?

Ik heb een Nikon D7500 en een D750. Ik fotografeer vooral mijn honden en straks het veulen en mijn dochter te paard als ze weer gaat starten.

Het is optie 4 geworden :') Ik heb de Tamron tweedehands gekocht. Dan blijft er wat over voor nog meer. O:)
Wat vinden jullie van de Nikon 24-120mm f/4.0G ED VR? Die is flink afgeprijsd. Ik zoek iets in dit bereik. De 24-70 f/2.8 is vast veel beter, maar daar zit dan ook gelijk een heel ander prijskaartje aan.

LaDonna75 schreef:
Mijn lens is (eindelijk) binnen , met 2 dagen vertraging bij de post. Wat een gaaf objectief! Ik ben helemaal blij

Super, nu lekker er op uit met je nieuwe lens!

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-20 13:12

De Nikkor 24-120 is een nifty dingetje. Hij is licht, relatief handig ‘gooie in de tas en neem mee’ bereik en hij presteert best goed. Enige wat je je wel moet beseffen is dat hij de f2.8 van de 24-70 mist. Aan jou de vraag of je dat zal missen. Hoe groot acht je de kans dat je een lichtscherpe lens nodig gaat hebben?

Is het antwoord: ‘ik fotografeer voornamelijk buiten of gebruik een statief’. Dan is het een prima lens. Is het antwoord: ‘ik heb iets nodig dat snelle sluitertijden in een binnenomgeving haalt’. Dan kun je nog een Tamron 24-70 overwegen.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:48

maaikemuis schreef:
Is het antwoord: ‘ik heb iets nodig dat snelle sluitertijden in een binnenomgeving haalt’. Dan kun je nog een Tamron 24-70 overwegen.

Oef, die krijgt wel hele goede reviews!
Binnen fotografeer ik niet zoveel, af en toe voor het personeelsblaadje. En ik zoek inderdaad een 'gooi in je tas en neem mee' lensje. Ik ben niet zo'n sociaal dier en hoe fijn is het om je bij sommige gelegenheden achter je camera te verbergen! :') Dan is de Tamron wel redelijk zwaar met 900 gr.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:24

Ik heb uiteindelijk tweedehands het vorige type Tamron 24-70 aangeschaft. Ik moest binnen fotograferen maar verder gebruik ik dit bereik nooit. Ik moet zeggen dat hij mij niet tegenvalt.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:08

Sorry dat ik zo binnen kom vallen, maar ik heb even een vraag.

Ik ga in september / oktober naar Canada en we gaan daar walvissen spotten. Hier gaat natuurlijk mijn camera mee, maar met een 70-200 lens denk ik niet dat ik dichtbij genoeg kan komen.

Nu zie ik een tweedehands lens staan voor 325 euro, een 140-400mm, f4.5/5.5 van sigma.
Hebben jullie hier iets over te zeggen? Doen of niet doen?
Of kan ik beter iets anders zoeken?

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:45

Marjo schreef:
Sorry dat ik zo binnen kom vallen, maar ik heb even een vraag.

Ik ga in september / oktober naar Canada en we gaan daar walvissen spotten. Hier gaat natuurlijk mijn camera mee, maar met een 70-200 lens denk ik niet dat ik dichtbij genoeg kan komen.

Nu zie ik een tweedehands lens staan voor 325 euro, een 140-400mm, f4.5/5.5 van sigma.
Hebben jullie hier iets over te zeggen? Doen of niet doen?
Of kan ik beter iets anders zoeken?


My two cents:

Al een wat oudere lens (voor 2010 naar mijn weten), en zwaar! Met 1,6 kilo neem je hem niet even gemakkelijk mee. De bouwkwaliteit is goed. En voor het bedrag wat hij destijds moest kosten (800-900 euro geschat) presteert hij best aardig. Maar... er is altijd een maar. Boven de 200mm wordt hij in steeds grotere mate zacht. Zo zacht dat er testresultaten zijn die hem op 400mm terug hebben moeten stoppen tot f8.

Wanneer je gaat reizen kan ik mij voorstellen dat je ook je 70-200 mee wilt nemen. Die is retescherp, waarschijnlijk lichter en lichtgevoeliger. Waarom niet een 2x teleconverter meenemen. Dan krijg je toch die 400mm, je verliest wel wat licht, maar je komt niet op f8 en je reist lichter.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:53

+1
Wanneer je even terug zoekt op mijn berichten kom je de foto's van die Jan-van-Gent vanzelf tegen.
Die zijn ook gemaakt met een 70-200 en 2x converter.

Voor een crop heb je dan al gauw 600mm te pakken.

Ik stond samen met iemand op een klif papegaaiduikers te fotograferen. Hij met Nikon, ik met Canon, beide met 70 - 200 en 2x. We hoefden elkaar alleen te wijzen waar ze zaten, we plukten ze beide moeiteloos van de rotsen. Enkele andere bezoekers waren daar best jaloers op. Die dachten met een superzoom bridge het ook te kunnen, maar dat lukte dus niet. Die ontdekten wat "digitale zoom" betekend....

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 20:22

Goede informatie, bedankt!

Ik zal eens kijken naar een teleconverter dan :) . Die zullen ook een stuk goedkoper zijn denk ik :P

LaDonna75

Berichten: 2143
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:11

Zit er in de teleconverters ook nog verschil?

assileM

Berichten: 687
Geregistreerd: 16-05-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:55

Hoi allen! :)

Even een vraagje:
Zondag ga ik een Canon 77D halen om mijn fotografie een kleine update te geven na de 1300D.
Qua lenzen heb ik een simpele 18-55mm kitlens en een Tamron 10‑24mm F/3.5‑4.5 Di II VC HLD. Nu wil ik er nog een 50mm lens bij halen voor portretten, maar ik zoek eigenlijk ook nog een lens om qua bereik wat meer mogelijkheden te hebben. Ik heb geen super groot budget en heb al het een en ander georiënteerd, maar vraag me toch af wat jullie adviseren. Mijn focus ligt op portretfotografie, dus de zoomlens zal ik wel wat minder gebruiken.

Is een 75-300mm wat? Of gaat de kwaliteit van de foto dan erg achteruit? Of hebben jullie nog andere betaalbare opties? :) Vast bedankt!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 10:54

assileM schreef:
Hoi allen! :)

Even een vraagje:
Zondag ga ik een Canon 77D halen om mijn fotografie een kleine update te geven na de 1300D.
Qua lenzen heb ik een simpele 18-55mm kitlens en een Tamron 10‑24mm F/3.5‑4.5 Di II VC HLD. Nu wil ik er nog een 50mm lens bij halen voor portretten, maar ik zoek eigenlijk ook nog een lens om qua bereik wat meer mogelijkheden te hebben. Ik heb geen super groot budget en heb al het een en ander georiënteerd, maar vraag me toch af wat jullie adviseren. Mijn focus ligt op portretfotografie, dus de zoomlens zal ik wel wat minder gebruiken.

Is een 75-300mm wat? Of gaat de kwaliteit van de foto dan erg achteruit? Of hebben jullie nog andere betaalbare opties? :) Vast bedankt!

Die 75-300 mag je komen halen. Biedt een lief prijsje en hij is voor jou.
Kwalitatief is ie wat matig maar het is dan wel weer een compact en licht lensje.

Voor portret zou je de L-serie 24-105 f4.0 kunnen overwegen. Als occasion best betaalbaar en echt haarscherp stukje glas. Kun je uitproberen als je die 75-300 komt halen :D

Wil je echt je scherptediepte de nek omdraaien, moet je richting f2.8 of liever nog groter. Dan is de 50mm f1.8 (plastic fantastic) of de duurdere f1.4 de optie.
Met name die 1.8 is spotgoedkoop, goed en weegt niks.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 11:20

LaDonna75 schreef:
Zit er in de teleconverters ook nog verschil?


Ja er zit zeker verschil in! Het is en blijft een lens. Ook moet je opletten of het model werkt met de lens waar je heb voor wilt zetten (behoud je AF bijvoorbeeld) en je body.

Ik heb er eentje van Vivitar en dat is een fijne.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:10

LaDonna75 schreef:
Zit er in de teleconverters ook nog verschil?


Ja geloof het wel. Ik zie iig al 1.4x en 2.0x voorbij komen.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 12:41

Dat zegt alleen iets over de vergroting. Een 2.0 vergroot 2 keer. 200mm wordt 400mm. Maar
Het zegt niets over kwaliteit, verlies van AF en verlies van licht.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:20

maaikemuis schreef:
Dat zegt alleen iets over de vergroting. Een 2.0 vergroot 2 keer. 200mm wordt 400mm. Maar
Het zegt niets over kwaliteit, verlies van AF en verlies van licht.

Okee, ik heb er verder nog niet naar gekeken. Dat gaat beter op de laptop

kimwilliam

Berichten: 1166
Geregistreerd: 04-04-19
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 13:38

hallo allemaal,

ik fotografeer nu een tijdje maar wil een leukere / betere lens.
vooral maak ik sport foto's en ik met dat ik met mijn 55-250 van canon wat te kort kom wat betreft afstand.
mu ga ik in 2021 ook op een wk hondensport fotograferen en moet ik redelijk een afstand hebben.
wie kan mij helpen aan mijn perfecte match??

hier een foto die is gemaakt met de 55-250 lens en mijn canon 80d (foto is niet bewerkt)
Afbeelding

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:04

Dat is een simpele inkopper: een Canon 70-200 f2.8 IS mkII of mkIII met 2x teleconverter, beide uit de L-serie :D :D :D

Als dat niet werkt, ben je soort van kansloos. Ik ga er tenminste van uit dat je niet van plan was 5000+ euries voor een lens neer te gaan tellen.
https://www.cameranu.nl/nl/p8072/canon- ... -objectief
}:) }:)

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 22:53

Ik lees vaak mee, en zou graag van jullie advies gebruik willen maken. Ik heb een nikkor 70-200 f/2.8 (eerste versie, occasion) voor de paardenfotografie. Echter, sinds ik een nichtje en achternichtje hebt vind ik het ook erg leuk om wat newborn/baby fotografie te doen. Ik heb lang geleden ooit de Nikon 50 mm f/1.8 gekocht, echter de versie zonder AF. Daar baal ik nu een beetje van, want het is toch soms wel heel onhandig met bewegende baby’s.

Welke lenzen zijn nog meer geschikt? Tot ongeveer €250 (het is voor erbij dus wil niet al te veel uitgeven). Of toch gewoon de f/1.8 maar dan wel met AF en m’n huidige wegdoen?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 23:32

Ik vond mijn 100 mm macro fijn daarvoor, maar die was van canon

Ben nu overgestapt naar Sony en mistte die lens de laatste keer wel bij een baby shoot

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:04

AF heeft weinig te maken met bewegende baby’s. Dan is je sluitertijd te lang of je hand niet stil. Misschien wel goed om eerst dat even uit te sluiten voordat je een nieuwe lens koopt.

De 100mm macro van canon heeft alleen de L versie AF. Is ook wel 1 van mijn favoriete lenzen :)

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:24

MarjanB schreef:
AF heeft weinig te maken met bewegende baby’s. Dan is je sluitertijd te lang of je hand niet stil. Misschien wel goed om eerst dat even uit te sluiten voordat je een nieuwe lens koopt.

De 100mm macro van canon heeft alleen de L versie AF. Is ook wel 1 van mijn favoriete lenzen :)

Klinkt heel waarschijnlijk :j en anders doet beeldstabilisatie meer dan auto-focus :D

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:48

ikke schreef:
MarjanB schreef:
AF heeft weinig te maken met bewegende baby’s. Dan is je sluitertijd te lang of je hand niet stil. Misschien wel goed om eerst dat even uit te sluiten voordat je een nieuwe lens koopt.

De 100mm macro van canon heeft alleen de L versie AF. Is ook wel 1 van mijn favoriete lenzen :)

Klinkt heel waarschijnlijk :j en anders doet beeldstabilisatie meer dan auto-focus :D


Oh goedemorgen :') de canon heeft alleen beeldstabilisatie bij de L AF hebben ze wel

Arantes
Berichten: 889
Geregistreerd: 01-08-06
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:00

MarjanB schreef:
AF heeft weinig te maken met bewegende baby’s. Dan is je sluitertijd te lang of je hand niet stil. Misschien wel goed om eerst dat even uit te sluiten voordat je een nieuwe lens koopt.

De 100mm macro van canon heeft alleen de L versie AF. Is ook wel 1 van mijn favoriete lenzen :)


Ik bedoel niet dat de foto’s bewogen worden maar bv niet scherpgesteld op het goede punt. Gezien je manueel met de ring dat moet doen, en als de baby dan net beweegt je weer een ander punt te pakken heb doordat de afstand tot je scherpste punt weer anders is en je weer opnieuw hem scherp moet maken. Als jullie nog begrijpen wat ik bedoel haha. Ik vind het sowieso lastig om goed te bepalen door dat kleine oculair wanneer hij nou echt scherp is terwijl je de foto maakt (ik weet wel dat de camera het zelf aangeeft als hij scherp is, maar dan weet je weer niet of die het punt te pakken heeft die je bedoelde).

Tenminste dit ervaarde ik met deze lens, misschien doe ik iets fout?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:32

Arantes schreef:
MarjanB schreef:
AF heeft weinig te maken met bewegende baby’s. Dan is je sluitertijd te lang of je hand niet stil. Misschien wel goed om eerst dat even uit te sluiten voordat je een nieuwe lens koopt.

De 100mm macro van canon heeft alleen de L versie AF. Is ook wel 1 van mijn favoriete lenzen :)


Ik bedoel niet dat de foto’s bewogen worden maar bv niet scherpgesteld op het goede punt. Gezien je manueel met de ring dat moet doen, en als de baby dan net beweegt je weer een ander punt te pakken heb doordat de afstand tot je scherpste punt weer anders is en je weer opnieuw hem scherp moet maken. Als jullie nog begrijpen wat ik bedoel haha. Ik vind het sowieso lastig om goed te bepalen door dat kleine oculair wanneer hij nou echt scherp is terwijl je de foto maakt (ik weet wel dat de camera het zelf aangeeft als hij scherp is, maar dan weet je weer niet of die het punt te pakken heeft die je bedoelde).

Tenminste dit ervaarde ik met deze lens, misschien doe ik iets fout?

Fixed focus punt instellen?
Dus instelling dat de camera een bepaalt punt moet nemen voor z'n focus en niet een vlak of een deel van het vlak.