[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Revanches
Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-13 14:01

In dit topic kan je al je vragen stellen over welk objectief nu bij jou en je camera past. Dit topic is gestart om twee redenen: allereerst is het zonde dat veel informatie over verschillende camera's steeds kwijtraakt omdat het zoekmachine het slecht doet, aan de andere kant om te voorkomen dat er een te groot aantal losse topics komt.

Ook komt hier een lijst met voorbeeldfoto's te staan van verschilende objectieven, misschien vergemakkelijkt dat het kiezen wat. Houd wel altijd rekening met het feit dat niet elke lens op elke camera past.


Als jij een objectief hebt die nog niet in het lijstje staat en je hebt zin om een 'voorbeeldtopic' te maken: graag. Zet er dan ook bij welke body je gebruikt hebt, en probeer wat informatie te plaatsen over je objectief. Als je TEM't op je topic wordt het gesloten zodat het wegzakt. Als het objectief er al tussenstaat en je er foto's bij wilt zetten, kan ook, stuur de FK mods dan een pb met de nieuwe foto's.

Tevens is er een handige lijst opgesteld op een ander forum. Hierin wordt duidelijk beschreven wat de afkortingen/letter van de lens betekenen.
Deze lijst kun je hier vinden: http://www.digifotoforum.nl/index.php?showtopic=23

Voor mensen met vragen over een bepaald objectief voor Canon-bodies, kijk (eerst) ook eens hier:
Het grote Canonmount objectieven topic @ Tweakers.net

Dit is ook een fijne link als het gaat om het kopen van tweedehands lenzen:
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... lenzen.asp

Archief:
[FK] [INFO] Welk objectief moet ik kopen?
[FK] [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2
Onderwerp: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #3

Moderatoropmerking:
Er worden regelmatig veel (dezelfde) vragen gesteld in dit topic; lees eerst het topic eens door alvorens een vraag te stellen, of gebruik de zoekfunctie; dit om dubbelingen te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 29-03-13 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link ingevoegd.

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+


Leonyr
Berichten: 2557
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:15

Ik zal even kijken of ik een voorbeeldtopic kan maken voor de Minolta 75-300 en de Sony 50 mm F/1.8 :)

LynnDenise
Berichten: 6292
Geregistreerd: 04-02-04
Woonplaats: In de buurt van Rotjeknor.

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:17

Even een stip via mobiel, ik lees graag weer mee :)

Trotse moeder van Liam <3
05-02-2015

Fantabulouss
Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 14:24

_Denise_ schreef:
Als hij echt soft is bij vol open, dan zou ik het niet doen nee. En bij f/8 moet merendeel echt goed scherp zijn. Let ook even op de zachtheid in de hoeken.

Oke thanks! ik zal er op letten :) dan kan er zeker een focusprobleem in de lens zitten of een defect? :) (had ik wel wat over gelezen op internet inderdaad)

Floepie86
Berichten: 1910
Geregistreerd: 14-02-06

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:04

Stipje. Ik lees ook weer graag mee!

borrie01
Berichten: 7714
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: heemskerk

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:03

Leuk een nieuw topic

Fantabulouss
Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:13

Ik heb de 80-200 2.8 lens van Nikon waar ik het over had gekocht :D
Erg blij mee :D

[ img ]

ZoeyDercks
Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:21

Iemand ervaring met een Sigma 70-200mm 2.8?
Ik wil hem gaan gebruiken op een Nikon D3100 (tijdelijk, komt ooit een nieuwe body)

Fedra & Xiomara WH ♥

Instagram: @fedra.xiomara.wh

Gianti
Berichten: 10940
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:22

staan veel filmpjes op youtube over die lens en in vergelijking met nikon, misschien intressant om te kijken

Gianti fotografie - http://Www.gianti-fotografie.nl - online basis fotografie cursus - PB voor info!
glamour&beauty: http://www.instagram.com/gianti_photography
Honden&paarden: http://Www.instagram.com/gianti_fotografie

Bagheera_206
Berichten: 25865
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:23

Ik heb de Signa 70-200mm f/2.8 non-OS op mijn Canon gehad. Tegenwoordig wordt lens niet meer gemaakt/verkocht. Alleen nog maar 2e hands te verkrijgen. De OS versie is wel nieuw verkrijgbaar in de winkel.

It's not how good you are, but how good you want to be!

AvWShots
Berichten: 2510
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: zuid-holland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:44

Zelf heb ik de sigma 70-200 f2.8, maar dan voor canon.
Wel de oude versie, zonder OS.
Hij bevalt erg goed, had hem 2e hands voor 335eu.

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 11:25

Klopt het dat veel voorbeeld foto's in de begin post het niet doen? bij mij in ieder geval niet.

LOLLYYwood
Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:59

Bij mij doen de meeste het wel, heb ze wel niet allemaal aangeklikt.. :)

En bokkers, ik zit met een dilemma.. In de vorige topic vroeg ik naar meningen ivm 'Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS', kreeg het positieve reacties op, maar ben de lens nog steeds niet gaan halen. In de tussentijd heb ik verder gezocht naar andere mogelijke lenzen & ik kwam 'Canon EF 70-300 4.0-5.6 IS USM' tegen. Wat raden jullie aan? Wat zijn zowat de verschillen tussen de 2 lenzen?
Heb ook zo goed als het hele vorige topic gelezen, maar kwam mijn vraag niet tegen. -tenzij ik erover heb gelezen, sorry daarvoor)

Esbjerg
Berichten: 467
Geregistreerd: 08-08-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:34

Leuk, een nieuw topic. Even een stipje :)

solitude is bliss

borrie01
Berichten: 7714
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 18:29

LOLLYYwood schreef:
Bij mij doen de meeste het wel, heb ze wel niet allemaal aangeklikt.. :)

En bokkers, ik zit met een dilemma.. In de vorige topic vroeg ik naar meningen ivm 'Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS', kreeg het positieve reacties op, maar ben de lens nog steeds niet gaan halen. In de tussentijd heb ik verder gezocht naar andere mogelijke lenzen & ik kwam 'Canon EF 70-300 4.0-5.6 IS USM' tegen. Wat raden jullie aan? Wat zijn zowat de verschillen tussen de 2 lenzen?
Heb ook zo goed als het hele vorige topic gelezen, maar kwam mijn vraag niet tegen. -tenzij ik erover heb gelezen, sorry daarvoor)


De 55 -250 zeker weten de 70-300 is een kwalitatief mindere lens hoor ik van meerdere.

Neej
Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:16

Ah, net een nieuw topic en dus een goed moment voor mij om even binnen te komen vallen :)

Ik fotografeer momenteel met een Canon EOS 450D met daarop bijna standaard mijn 55-250 F4-F5,6 EF-S objectief. Objectief heb ik aangeschaft ergens begin 2008 en ik heb het 5 jaar met veel plezier gebruikt, maar de laatste maanden merk ik dat ie niet meer voldoet. Ik fotografeer voornamelijk honden en hij is gewoon niet snel genoeg qua AF. Lijkt ook steeds erger te worden en ik vermoed dat het ding gewoon een beetje kapot is :P Vanmiddag op een zandvlakte heb ik gewoon zoveel focusproblemen gehad (op de 3 foto's kon ik er 2 weggooien wegens misfocus) dat ik bij het uitzoeken van m'n rawfiles gewoon een beetje heel erg droevig werd :P Was toch al een beetje aan het zoeken voor een nieuwe lens dus dit is een mooi excuus ook :P

Nu twijfel ik heel hard in hoeverre dit een dure grap gaat worden. Lenzen die al tijden hooooog op m'n wishlist staat zijn uiteraard de 70-200 L lenzen van Canon zelf. Zoiets moet het wel worden. Maar dan komt de vraag: F4 of F2.8. Ik neig naar de F4, want dat scheelt nogal een flinke duit :P Maar ik vraag me af of ik die extra lichtgevoeligheid van de F2.8 niet verschrikkelijk ga missen? Ik fotografeer voornamelijk buiten.. Is er iemand met ervaring met beide lenzen die mij daarin kan en wil adviseren?

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

fabienne
Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:35

De Canon 70-300 IS USM is beter dan de 50-250 IS (de 75-300 was duidelijk minder van kwaliteit)
Zie ook: http://slrgear.com/reviews/showcat.php/cat/11

Lolly misschien is een tweedehands 70-200 f4 L lens een optie?

De 70-200 2.8 is echt superfijn! Ik ben heel blij dat ik de kans had om hem aan te schaffen; maar zeker buiten heb je aan f4 vaak voldoende; de geringe scherptediepte met f2.8 is echt niet altijd bruikbaar :)

Neej
Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 23:41

@fabienne, oh ja daar zit je bij 2.8 ook nog mee natuurlijk. Ja fotografeer meest honden en die zijn toch vaker buiten haha :P Voor binnen wil ik ook nog wel een nieuwe lens maar binnen gebruik ik eerder mijn 18-55 lens, die is echter LANG niet lichtgevoelig genoeg :+ Maar heb er binnen zelden iets anders op zitten omdat binnen toch meestal "klein" is en dus minder bereik vereist..

IS zie ik zelf het nut niet zo erg van in, op mijn huidige lens zit het ook en daar staat het bijna altijd uit omdat het onwenselijke trillingen veroorzaakt, dus welke van de twee het ook wordt, ik denk dat ik sowieso voor de non-IS ga..

LOLLYYwood schreef:
En bokkers, ik zit met een dilemma.. In de vorige topic vroeg ik naar meningen ivm 'Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS', kreeg het positieve reacties op, maar ben de lens nog steeds niet gaan halen. In de tussentijd heb ik verder gezocht naar andere mogelijke lenzen & ik kwam 'Canon EF 70-300 4.0-5.6 IS USM' tegen. Wat raden jullie aan? Wat zijn zowat de verschillen tussen de 2 lenzen?
Heb ook zo goed als het hele vorige topic gelezen, maar kwam mijn vraag niet tegen. -tenzij ik erover heb gelezen, sorry daarvoor)


Zie mijn post hierboven. Ik héb de 55-250, en die heb ik een paar jaar tot volle tevredenheid gebruikt maar het is wel een beetje afhankelijk van wat je wilt fotograferen, want erg snel is de AF motor niet. Nooit geweest ook hoor, dus als je vooral snel bewegende dingen wilt fotograferen denk ik dat je beter voor een wat snellere lens kunt gaan

Vond dit ook wel een eye-opener mbt de 55-250 trouwens: http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx en dan vooral ergens halverwege, heeft ie vergelijkfoto's gemaakt.. Het verschil tussen de 55-250 en de 70-200 F4 qua scherpte is echt bijna schrikbarend...

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

LOLLYYwood
Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 11:00

@fabienne ; 2de hands ben ik niet zo voor, toch niet bij lenzen, cameras, ... Je weet nooit wat ermee is gebeurd enzo, dus liever nieuw uit de winkel :)

@ Neej ; bedankt voor de link! :) Enkel is mijn engels nogal slecht :+ Dus vaak zijn er stukken die ik niet goed begrijp. Zag ook de vergelijkfoto's, is de 70-300 dan beter? Vind de foto zelf er ook wel 'duidelijker' uitzien als de 50-250 althans..
De 70-200 kan ik enkel niet nieuw aankopen, die is gewoon te hoog boven mijn budget (max. €600 met zonnekap bijgerekend)

Neej
Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 12:18

je mag mij wel even PBen met dingen van de review die je niet begrijpt hoor, dan wil ik wel even vertalen :)

De 70-200 F4 non IS staat trouwens bij KE voor 547 :) Nieuw dus :j Dat viel mij ook mee

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

LOLLYYwood
Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 18:33

heb even hulp ingeschakeld van m'n moeder :) Opzich zou ik wel die lens willen, foto's die ik heb gezien uit het voorbeeld topic en andere sites vond ik wel geslaagd :)
& wat is KE? :')

trouwens, past die lens op iedere body? Heb me laten vertellen dat niet alle lenzen op alle camera's past..
Heb een 1100D

AvWShots
Berichten: 2510
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:21

Welke lens bedoel je?
De 70-200 en de 55-250 passen iig beide op jouw body, waarom zou het niet passen?
Natuurlijk hoef je geen nikon lens op een canon body proberen te draaien, maar dat lijkt me logisch.

Neej
Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:35

Nou dat is an sich niet een hele rare vraag, Canon objectieven zijn er namelijk met een EF mount en met een EF-S mount. Camera's met een cropsensor zijn EF-S maar daar passen óók EF lenzen op, maar camera's met een fullframe zijn EF en EF-S lenzen passen daar dus niet op. Dacht ik :P

@lollywood: Jouw camera heeft cropsensor en zowel EF lenzen als EF-S lenzen passen daar prima op :) KE= Kamera Express. Een fotografie-(web)winkel, en begrip hier in de regio :P

always bring a banana to a party. bananas are good!
Neej fotografeert! rckfotografie.nl
Ned Lux Int Bel Dk Hr Ch. Forever Texas from ChurchKnights NJK'11 BelW'12 BNLW'14 BNLW'16 AmW'16 NVK'18 VWW'18 DVV'18 AmVW'18 BelVW'18Ollie heeft er een broertje bij: Highclare Rob Roy NJK'17 BNLJCh'17 JW'17 BJWNL'17 BJWBE'17 BEJW'17 Jamie

AvWShots
Berichten: 2510
Geregistreerd: 11-08-06
Woonplaats: zuid-holland

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:57

Ja maar dan praat je over een heel stuk duurdere body's, niet over een 1100D.

Bagheera_206
Berichten: 25865
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 04:51

borrie01 schreef:
LOLLYYwood schreef:
Bij mij doen de meeste het wel, heb ze wel niet allemaal aangeklikt.. :)

En bokkers, ik zit met een dilemma.. In de vorige topic vroeg ik naar meningen ivm 'Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS', kreeg het positieve reacties op, maar ben de lens nog steeds niet gaan halen. In de tussentijd heb ik verder gezocht naar andere mogelijke lenzen & ik kwam 'Canon EF 70-300 4.0-5.6 IS USM' tegen. Wat raden jullie aan? Wat zijn zowat de verschillen tussen de 2 lenzen?
Heb ook zo goed als het hele vorige topic gelezen, maar kwam mijn vraag niet tegen. -tenzij ik erover heb gelezen, sorry daarvoor)


De 55 -250 zeker weten de 70-300 is een kwalitatief mindere lens hoor ik van meerdere.

De Canon 70-300 is beter/duurder dan de Canon 55-250mm. De Tamron/Sigma 70-300mm zijn goedkoper/minder dan de Canon 55-250mm.

En de Canon 75-300mm kun je beter vermijden.

It's not how good you are, but how good you want to be!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers