[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 14:47

Is er hier iemand die ook de Nikon D500 heeft? Man, want een apparaat zoveel mogelijkheden.
Heb wat tips en tricks nodig :D

Winna

Berichten: 328
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 17:28

8nnemiek schreef:
Ik heb geen ervaring met Canon, maar ik weet wel dat het ook mogelijk is om je Canon lenzen op de Sony A7III te gebruiken, met een adapter uiteraard.


Kan je ook de EF-S lenzen van canon gebruiken met een adapter op Sony? Dacht ergens gelezen te hebben dat dit alleen kon met de EF lenzen. Als dat zo is pleit dit ook wel weer voor de Sony.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 17:59

Als ik even snel google dan zie ik dat ze het bij een aantal adapters hebben over "EF/EF-S lenzen": https://shop.disnet.nl/product/lens-ada ... nt-adapter
Ik ga er dus vanuit dat je beide lenstypes kan gebruiken, maar heb er zelf geen ervaring mee.
De link hierboven was trouwens de eerste hit van google, er zijn veel verschillende merken en types adapters, ik weet niet welke het beste is.

Bagheera_206

Berichten: 25890
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:15

Winna schreef:
Zijn er hier ook mensen met ervaring met de canon rp of r systeemcamera met paarden fotografie? Ik wil graag overstappen op een systeemcamera. Op dit moment heb ik de canon 50d met een 70-200 canon lens en een 17-50 tamron lens. Het mooiste zou zijn dat ik deze lenzen op de nieuwe body ook weer kan gebruiken, maar dit hoeft niet perse.
Is de canon rp snel genoeg voor paarden fotografie of moet je dan als je bij canon wil blijven naar de r6? Deze is me eigenlijk wat te prijzig, dus dan zou ik eerder naar een Sony A7 iii gaan kijken.


Volgens mij is de R net een fractie beter geschikt dan de RP voor paardenfotografie. +:)+ Is ook een hele fijne body. Aantal Bokkers hebben hem ook al.

Orthos
Berichten: 380
Geregistreerd: 25-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 17:15

Heey heey !
Ik ben vrij nieuw in het fotograferen, maar heb de smaak te pakken gekregen :)
Ik fotografeer nu met een Nikon D3100 en een Tamron lens die op 70mm blijft hangen.... :') -O-
Graag zou ik de body en de lens upgraden naar iets nieuws ... Ik zou graag bij Nikon blijven, maar de keuze is reuze. Het liefst betaal ik niet meer dan 800 eu voor een occasion camera.. Mijn oog blijft hangen op de Nikon D750. Heeft er iemand tips ?

xLoki

Berichten: 3489
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 22:55

Even een schop voor dit topic... Ik heb jullie advies nodig.
Deze eeuwige twijfelkont weet nog steeds niet welke camera ze wil kopen :+ Ik werk momenteel met de Nikon D300s en die is echt aan vervanging toe. Echter ben ik dit moment aan het uitstellen, vooral door gebrek aan kennis over de nieuwere camera's. :P
Ik fotografeer met name met de Nikkor AF-S 70-200 f/2.8 G IF-ED II en soms met mijn Tokina 11-16mm f/2.8 en mijn Nikkor 50mm f/1.8.
Nu ga ik in mei een rondreis maken door Ierland, en wil ik dus echt een andere body hebben.

Al eerder kreeg ik in dit topic de Z6, de D750 en de D500 aangeraden. Ze verschillen nogal in prijs en functies. En ik zie niet zo goed wat nou een goede keuze is.
Mijn doel is voornamelijk paardensport, portret en reisfotografie.
Ik ben best bereid om er wat voor te betalen, maar ik zou wel mijn huidige lenzen willen houden.

Wie heeft er tips voor mij?

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 23:18

Qua lenzen kunnen de twee Nikkor lenzen op alle 3 de camera’s (met adapteren de Z6). De Tokina zal alleen goed gaan op de D500 daar dat een croplens is. Ik heb hem geprobeerd op mijn D750 en dat gaf een heel matig resultaat. De D750 is, nog altijd, een dijk van een camera. Het is nog altijd mijn vaste camera en ik zie nog altijd geen reden tot overstappen. Dat gezegd hebbende, hij is wel gedateerd aan het raken.

De D500 is de beste crop spiegel camera. Razend rap en vooral geschikt voor wildlife fotografie. Maar vrij duur voor wat hij doet.

De Z6, en de hele Z-serie, is waar Nikon naar toe gaat. Dat is de lijn die gevolgd en uitgebreid gaat worden. Met adapter kun je alle FF-lenzen gebruiken. En voor reizen ideaal want hij is klein en licht. Mijn D750 zaklopen den duur vervangen worden door de Z7. Mijn voorkeur zou dan ook in jouw lijstje naar de Z6 gaan. Die is het meest toekomst bestendig.

xLoki

Berichten: 3489
Geregistreerd: 16-01-08

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 23:26

Thanks voor je advies maaikemuis!
Ik ben idd een beetje bang dat ik afscheid moet gaan nemen van mijn Tokina, maar dat is wel lastig, omdat ik momenteel geen andere geschikte lens heb voor landschap en ik in mei dus de reis naar Ierland ga maken... En voor de Z6 (of een andere body) moet ik al flink in de buidel tasten... :oo
Welke lens zou je dan aanraden?

maaikemuis
Berichten: 5278
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 09:01

De Nikkor 14-30 Z is super. Maar je zou opzoek kunnen gaan naar een tweedehands Nikkor 16-35 f4. Tweedehands zijn ze best goed verkrijgbaar en niet zo gek duur meer.

Maar iedere fullframe lens kan met adapteer gebruikt worden. Daarnaast zijn Tamron en Sigma ook het Z-segment steeds meer aan het aanvullen.

Overigens is de Nikkor Z50 een cropcamera. Daar kun je al je lenzen met adapter op gebruiken.

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:02

Hoi allemaal. Hopelijk kunnen jullie deze nitwit helpen :D

Ik ben opzoek naar een camera voor met name landschapsfotografie. Nu wil ik vooral weten wat een fijne beginnerscamera is die relatief licht is. Er is zoveel aanbod dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Systeemcamera lijkt me erg fijn ivm formaat en gewicht. Maar geen flauw idee wat wel en niet fijne camera’s zijn.
In spiegelreflex zie ik iets duidelijker wat wel en niet goede camera’s zijn. Maar lees veel dat die ‘uit de tijd’ raken.

Mijn budget is zo’n 500-600 euro voor de body. Een goede tweedehands is geen probleem, dus body’s die nieuw daarboven zitten kunnen natuurlijk ook.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:09

linoleum schreef:
Hoi allemaal. Hopelijk kunnen jullie deze nitwit helpen :D

Ik ben opzoek naar een camera voor met name landschapsfotografie. Nu wil ik vooral weten wat een fijne beginnerscamera is die relatief licht is. Er is zoveel aanbod dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Systeemcamera lijkt me erg fijn ivm formaat en gewicht. Maar geen flauw idee wat wel en niet fijne camera’s zijn.
In spiegelreflex zie ik iets duidelijker wat wel en niet goede camera’s zijn. Maar lees veel dat die ‘uit de tijd’ raken.

Mijn budget is zo’n 500-600 euro voor de body. Een goede tweedehands is geen probleem, dus body’s die nieuw daarboven zitten kunnen natuurlijk ook.

Als je nog niks hebt, ga je voor systeem. Dat is op de langere termijn de betere keuze.
Ik denk niet dat DSLR echt verdwijnt, maar het wordt een nice-markt voor een kleine groep liefhebbers, zoals ook analoge fotografie er nog steeds is.

Dat is niet wat je moet zoeken als je begint. Dan ga je voor courant spul :j en dat is systeem.

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:11

Toch wel, dat idee had ik al. Maar zooo geen idee welke systeemcamera dan fijn is, welk merk, welk model. Daar nog aanraders voor?

Bagheera_206

Berichten: 25890
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:18

Bij Canon heb je 2 platformen. M lijn die crop is en R lijn die fullframe is.

Valt de Canon M50 Mk2 of een 2e hands Canon RP in jouw budget?

Met jouw budget is er in ieder geval een hoop te vinden op de 2e hands markt voor klassieke DSLR's. Die lenzen kun je later ook gewoon gebruiken op systeemcamera als je ooit gaat upgraden naar systeemcamera.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:20

linoleum schreef:
Toch wel, dat idee had ik al. Maar zooo geen idee welke systeemcamera dan fijn is, welk merk, welk model. Daar nog aanraders voor?

Nee, ik ben zo'n nice-markt-type met 6 analoge body's en een paar DSLR's :D

Maar naast het technische aspect; daarvan zijn hier wel kenners beschikbaar, neem zo'n ding vooral in handen en voel wat lekker bedient. Heb je van die poezelige "kleine-vrouwen-handjes" of van die werkmans-kolenschoppen dan wil je al een andere body.

Ik moest eens fotograferen met een 600D. Wat een rampending als je een 5D gewend bent.
Ik heb redelijke kolenschoppen waar zo'n 5D lekker in ligt, maar die 600D kneep ik zowat fijn, als je begrijpt wat ik bedoel :D

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:29

Voor een systeemcamera zou je ook eens kunnen kijken naar de Sony a6000. Die zijn te koop voor zo’n 500 euro inclusief simpele kitlens. Alleen hebben ze volgens mij wat leveringsproblemen momenteel.

Bagheera_206

Berichten: 25890
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:43

Alles heeft bijna leveringsproblemen. _O-

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:47

Ja echt bizar he :=
Blij dat ik voorlopig geen geld heb niks nodig heb :))

Bagheera_206

Berichten: 25890
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:49

Op sommige spullen zit maanden levertijd of zelfs onbekende levertijd. -O-

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:55

Bagheera_206 schreef:
Op sommige spullen zit maanden levertijd of zelfs onbekende levertijd. -O-

Welkom in de wondere wereld van de materiaaltekorten *\o/*

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:57

Bedankt voor alle snelle reacties! Ik heb nu een voorraad notificatie aangezet voor de Sony A6000. Als me dat te lang duurt ga ik eens kijken naar of een goedkopere spiegelreflex om later te vervangen of een Canon m systeemcamera tweedehands.

Rachral

Berichten: 416
Geregistreerd: 15-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:42

linoleum schreef:
Bedankt voor alle snelle reacties! Ik heb nu een voorraad notificatie aangezet voor de Sony A6000. Als me dat te lang duurt ga ik eens kijken naar of een goedkopere spiegelreflex om later te vervangen of een Canon m systeemcamera tweedehands.

Als je in deze camera interesse hebt, ik heb er 2 jaar geleden een gekocht maar amper gebruikt. Ben een Canon fullframe mens en doe daar alles mee.
Mijn Sony A6000 kun je hebben voor €500 inclusief extra batterij en oplader en 2 lensen.
Stuur me maar een PB als je verdere interesse hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:03

Even een schopje. Ik ben opzoek naar een nieuwe body maar ik zie door de bomen het bos niet meer.. Ik fotografeer nu met de D3200 maar ik wil graag een (flinke) stap hoger. Nu zat ik te kijken naar een D750 maar die ligt toch wat boven budget. Is er een vergelijkbaar model die onder de d750 qua prijs ligt? Cropped of fullframe maakt in princiepe niet veel uit..

Wie o wie kan mij helpen, zou suuuuuper fijn zijn :D

Bagheera_206

Berichten: 25890
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:39

Siricj schreef:
Even een schopje. Ik ben opzoek naar een nieuwe body maar ik zie door de bomen het bos niet meer.. Ik fotografeer nu met de D3200 maar ik wil graag een (flinke) stap hoger. Nu zat ik te kijken naar een D750 maar die ligt toch wat boven budget. Is er een vergelijkbaar model die onder de d750 qua prijs ligt? Cropped of fullframe maakt in princiepe niet veel uit..

Wie o wie kan mij helpen, zou suuuuuper fijn zijn :D


Zit de 7000 serie daar niet nog tussen? Misschien dat daar nog een leuke 2e hands van te koop is?

Senas

Berichten: 219
Geregistreerd: 09-08-14
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:30

Siricj schreef:
Even een schopje. Ik ben opzoek naar een nieuwe body maar ik zie door de bomen het bos niet meer.. Ik fotografeer nu met de D3200 maar ik wil graag een (flinke) stap hoger. Nu zat ik te kijken naar een D750 maar die ligt toch wat boven budget. Is er een vergelijkbaar model die onder de d750 qua prijs ligt? Cropped of fullframe maakt in princiepe niet veel uit..

Wie o wie kan mij helpen, zou suuuuuper fijn zijn :D

Wat zou je graag beter willen hebben en wat is ongeveer je budget?

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:22

Hi

Van de winter weinig gefotografeerd, maar nu met voorjaar gaat toch wel weer kriebelen☺️
Heb ook al weer wat aanvragen voor veulens, dus superleuk!

Alleen mijn oude Canon 7D is echt aan vervanging toe!

Ik zat te denken aan een 2e hands Canon 5d Mark IV, maar nu zag ik dat de Canon EOS R ook voor een leuke prijs te verkrijgen is.
En wat ik lees komen liggen deze camera wel beetje op 1 lijn qua kwaliteit.

Ben benieuwd wie er ervaringen hebben met de Canon EOS R.

Bedankt !