[INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 21:48

Als je alles al zo'n beetje hebt, kun je ook kijken of je een lens in kan ruilen voor een betere versie van die lens. Of inderdaad verder kijken naar een hoger segment, maar dan zou ik wel een Full-Frame kiezen :j

Wat je ook kan doen is de hele rambam een keer meenemen naar een zaak en kijken wat ze je daar adviseren. Misschien kun je nog wat oud spul inruilen bv :)

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:09

Marjo schreef:
Als je alles al zo'n beetje hebt, kun je ook kijken of je een lens in kan ruilen voor een betere versie van die lens. Of inderdaad verder kijken naar een hoger segment, maar dan zou ik wel een Full-Frame kiezen :j

Wat je ook kan doen is de hele rambam een keer meenemen naar een zaak en kijken wat ze je daar adviseren. Misschien kun je nog wat oud spul inruilen bv :)

Ja daar zat ik ook aan te denken inderdaad, naar bijv. Kamera Express gaan hier in de buurt. Er is zoveel aanbod aan camera's. En ben dus niet bekend met Full Frame. Is dat echt een aanrader?

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 23:19

Britt1 schreef:
Marjo schreef:
Als je alles al zo'n beetje hebt, kun je ook kijken of je een lens in kan ruilen voor een betere versie van die lens. Of inderdaad verder kijken naar een hoger segment, maar dan zou ik wel een Full-Frame kiezen :j

Wat je ook kan doen is de hele rambam een keer meenemen naar een zaak en kijken wat ze je daar adviseren. Misschien kun je nog wat oud spul inruilen bv :)

Ja daar zat ik ook aan te denken inderdaad, naar bijv. Kamera Express gaan hier in de buurt. Er is zoveel aanbod aan camera's. En ben dus niet bekend met Full Frame. Is dat echt een aanrader?

Dat ligt eraan.
Als je jan-van-Genten uit de lucht wil schieten op een Engelse klif, dan zou ik crop nemen, maar als je macro-opnames wil maken, zou ik voor FF gaan, om even twee uitersten te noemen.

Vaak zijn FF-body's meer in het professionele segment gepositioneerd en voldoen daarmee aan hogere eisen/betere specs. Maar een top-spec crop doet meestal niet onder voor een FF.

Kamera-express is overigens wel een fatsoenlijke toko die je geen rommel verkopen.

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 13:22

Ben bij Kamera Express geweest en me even goed laten voorlichten. Ik ga voor de D500! Helaas niet op voorraad daar, dus ga 'm online bestellen. *\o/*

Bagheera_206

Berichten: 25886
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:04

Tof! Ga je ook heel veel plezier van hebben. +:)+

Marjo

Berichten: 37214
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:05

Mooie keuze!

Britt1

Berichten: 2579
Geregistreerd: 22-08-06

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:24

Ja blij mee (denk ik). Superbenieuwd! En weer reden om wat opdrachtjes aan te gaan nemen misschien:) zin in :)

Mettee

Berichten: 3094
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:43

Welke body zouden jullie aanraden na de eos 2000d? In zeg maar nog wel een betaalbare prijsklasse :P liefste onder de 1400 euro.

Bagheera_206

Berichten: 25886
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:51

Mettee schreef:
Welke body zouden jullie aanraden na de eos 2000d? In zeg maar nog wel een betaalbare prijsklasse :P liefste onder de 1400 euro.


Kijk eens naar de EOS RP en wellicht dat de EOS R ook nog wel in jouw budget past. Alles gaat over op systeemcamera en dan mss minder handig om nog voor een klassieke DSLR te gaan. :=

Mettee

Berichten: 3094
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 18:03

Zolang de 70-200 van canon er maar op past want die heb ik :P Ga er eens naar kijken thanks!

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 18:38

Met een tussenring gaat dat zeker passen! De RP heb ik als privebody naast mijn werkpaarden en dan is echt een hele leuke body!

Bagheera_206

Berichten: 25886
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:09

Mettee schreef:
Zolang de 70-200 van canon er maar op past want die heb ik :P Ga er eens naar kijken thanks!


Met de RF mount adapter ring passen al je oude EF en EF-S objectieven. +:)+

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:15

Mettee schreef:
Zolang de 70-200 van canon er maar op past want die heb ik :P Ga er eens naar kijken thanks!

En wat is er mis mee om die in te ruilen op een RF-versie?

Het is in die context geen bijzondere lens en nu krijg je er nog een redelijke prijs voor.

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:25

De RF 70-200 is echt een beest :j wel duur, dus daar moet nog wel behoorlijk wat bij

Mettee

Berichten: 3094
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:35

Ik heb deze net nieuw dus ik hou lekker de lens die ik nu heb haha!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:36

Liselot schreef:
De RF 70-200 is echt een beest :j wel duur, dus daar moet nog wel behoorlijk wat bij

Ja, maar over een paar jaar krijg je er nauwelijks iets voor.
Ik heb een f2.8 mkI uit die lijn en daar krijg ik met veel mazzel wellicht nog 300 euro voor, of zo.

Ik heb ook nog afwijkend glas zoals een 90mm tilt-shift en een 500mm spiegel met minolta-vatting en tussenring. Ik vraag me af of er tussenringen gaan komen voor die oude lenzen op de huidige RF-lijn.

Bagheera_206

Berichten: 25886
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 00:06

Liselot schreef:
De RF 70-200 is echt een beest :j wel duur, dus daar moet nog wel behoorlijk wat bij


Inderdaad wel een heel mooi beestje. :)

NadiaM

Berichten: 1105
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:00

Ik vind het nu zo lastig wat aan te schaffen…

Ik doe eigenlijk alleen Paardenfotografie.

Ik fotografeer op dit moment met een Canon 7D en als reserve een 750D met de 70-200 2.8 lens.
De 7D is alleen echt aan vervanging toe, heeft hiervoor al een hele carrière gehad bij mijn zusje, bruidsfotograaf en gaat nu steeds vaker ‘haperen’.

Zat eigenlijk te denken aan een 2e hands 5D M IV omdat ik hier veel goede dingen over hoor.
Maar ben wel beetje bang dat ze steeds minder waard worden in de toekomst.En ze kosten toch nog tegen de €2000 2e hands. Alle fotozaken adviseren eigenlijk ook om over te gaan op systeemcamera’s. Maar ik vind het nog wel serieuze prijzen!

Ik wil ook eigenlijk meer gaan filmen met mijn camera omdat daar steeds meer vraag naar is.
De fotozaken zeggen dat systeemcamera’s daar beter in zijn, maar is dit ook echt zo?

Ben benieuwd of jullie ervaringen hebben met filmen met de camera’s?

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:18

Kijk anders eens naar de canon R of RP, bijzonder leuke body’s!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:23

NadiaM schreef:
Ik vind het nu zo lastig wat aan te schaffen…

Ik doe eigenlijk alleen Paardenfotografie.

Ik fotografeer op dit moment met een Canon 7D en als reserve een 750D met de 70-200 2.8 lens.
De 7D is alleen echt aan vervanging toe, heeft hiervoor al een hele carrière gehad bij mijn zusje, bruidsfotograaf en gaat nu steeds vaker ‘haperen’.

Zat eigenlijk te denken aan een 2e hands 5D M IV omdat ik hier veel goede dingen over hoor.
Maar ben wel beetje bang dat ze steeds minder waard worden in de toekomst.En ze kosten toch nog tegen de €2000 2e hands. Alle fotozaken adviseren eigenlijk ook om over te gaan op systeemcamera’s. Maar ik vind het nog wel serieuze prijzen!

Ik wil ook eigenlijk meer gaan filmen met mijn camera omdat daar steeds meer vraag naar is.
De fotozaken zeggen dat systeemcamera’s daar beter in zijn, maar is dit ook echt zo?

Ben benieuwd of jullie ervaringen hebben met filmen met de camera’s?

Als je spullen hebt, kun je nog wel bij DSLR blijven. Ik durf je best nog een 5D mkIV aan te bevelen, die gaat je niet teleur stellen. Filmen doet ie ook meer dan prima.
Heb je serieuze plannen voor ander glas, zou ik overstappen op systeem.

Bagheera_206

Berichten: 25886
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:24

Systeemcamera's zijn idd fijner om mee te filmen. Gebruik hem idd voor YouTube en mijn Insta reels.

Zoals Liselot zegt. Wellicht de RP of R. Als je meer hebt te besteden is de R6 ook nog wel een goed alternatief. Ik ben begin dit jaar van 5D3 over gestapt naar R6. <3

NadiaM

Berichten: 1105
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:52

En is het goede verbetering de overstap?

En waarom zijn ze dan fijner om mee te filmen?

Bagheera_206 schreef:
Systeemcamera's zijn idd fijner om mee te filmen. Gebruik hem idd voor YouTube en mijn Insta reels.

Zoals Liselot zegt. Wellicht de RP of R. Als je meer hebt te besteden is de R6 ook nog wel een goed alternatief. Ik ben begin dit jaar van 5D3 over gestapt naar R6. <3

Bagheera_206

Berichten: 25886
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Welke spiegelreflexcamera moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:07

Superblij met de overstap. :j

De autofocus is veel accurater en sneller. En scherpstelpunten over het hele scherm. Bij een systeemcamera kun je gewoon filmen door de zoeker.

NadiaM

Berichten: 1105
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:15

Oke klinkt goed!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:39

Bagheera_206 schreef:
Superblij met de overstap. :j

De autofocus is veel accurater en sneller. En scherpstelpunten over het hele scherm. Bij een systeemcamera kun je gewoon filmen door de zoeker.

Maar blijft dat binnen het budget van de vraagsteller?

Als een occ 5D mkIV met 1600 - 1700 euro eigenlijk boven budget is, gaat een fatsoenlijke systeem set, inkl nieuw glas, dan wel passen? Dat trek ik in twijfel.

Het zou niet goed zijn als een 2 jaar oude systeemcamera van vergelijkbare prijsklasse slechter zou presteren dan een body van 5-6 jaar oud. Dat hoef je je niet af te vragen. Maar heb je meer budget beschikbaar om die overstap goed te maken? DAT is de afweging die je moet maken.