[INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
inge_romeo

Berichten: 735
Geregistreerd: 10-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:13

inge_romeo schreef:
Ik fotografeer al een paar jaar hobbymatig en gebruik hiervoor gimp voor wat nabewerking.
Mijn moeder is al een tijdje bezig met een fotocursus en is hierdoor op zoek naar een fijn fotobewerkingsprogramma.

Binnenkort gaat ze met haar fotografie cursus hdr-foto's maken en hiervoor heeft ze dus een fotobewerkingsprogramma nodig.
Nu vroeg ze mij om hulp, maar aangezien ik hier helemaal niet in thuis ben dacht ik laat ik bokt eens om hulp vragen. Haar oog is momenteel gevallen op Photoshop elements.

De hoofdvraag: kun je hdr-foto's maken met Photoshop elements?

En daarnaast: is Photoshop elements geschikt voor een beginner of adviseren jullie dan eerder Lightroom, gimp of nog iets anders? (Rekening houdend met het maken van hdr-foto's)

Alvast bedankt!


Niemand die hier iets vanaf weet? :)

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 20:12

Ik denk dat je met ON1 photo RAW geweldig uit de voeten zou kunnen. Is een eenmalige aanschaf (en als je wilt updaten, maar dat hoeft zeker niet elk jaar) en dus niet een maandelijks abbonement.

Het kan in mijn ogen meer dan lightroom en ik vind hem in wat ze hetzelfde kunnen ook echt beter.

Sinds ik ON1 gebruik heb ik eigenlijk bijna nooit meer photoshop nodig, terwijl ik die behoefte bij lightroom wel had.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 12:46

Ik wil een fotobewerkingsprogramma aanschaffen, maar blijf maar twijfelen..

Een abonnement van adobe lijkt het meest voor de hand liggen, maar kan je dat ook gebruiken als je je foto's niet in de cloud op wil slaan en zelf je foto's wil blijven organiseren? Waar ik tegenop zie is dat het me zo moeilijk lijkt om onder de knie te krijgen. Ik had al eens een weekje lightroom op proef, maar daar begreep ik eerlijk gezegd helemaal niets van. Pas maar alvast een boek ervoor aangeschaft, maar als ik daar doorheen blader, zakt de moed me helemaal in de schoenen -O-

Nu zie ik dat Shiloh erg enthousiast is over ON1. Zijn er nog meer mensen met ervaring met ON1? Hoe denken jullie over de nieuwe versie die binnenkort verschijnt? Zou de basis eenvoudiger aan te leren zijn dan lightroom / photoshop?

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:48

Lightroom heeft LR Classic en LR CC. Bij CC heb je het in de cloud, bij classic niet. Ik gebruik zelf ook alleen maar de classic. Via de classic kan ik wel gewoon gebruik maken van de cloud functies en communiceren met mijn iPad.
ON1 heb ik geen ervaring mee.

Texas02

Berichten: 4602
Geregistreerd: 21-04-16

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 07:03

Ook met Lightroom cc kun je toch gewoon de foto's op je pc opslaan? Volgens mij wel, gewoon exporteren naar een locatie op de pc, waar je het wilt hebben.. Of bedoelen jullie dat niet?

GreenRider

Berichten: 1239
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 20:59

Ik heb een probleem en ik weet even niet meer wat ik ermee aan moet... elke keer als ik lightroom open gaat alles prima tot dat ik foto's wil importeren.. dan loopt hij helemaal vast en doet hij niks meer. Ik heb de laptop op nieuw gestart, lightroom geupdate maar hij doet helemaal niks... weet iemand toevallig waar dit aan ligt?

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 08:45

GreenRider schreef:
Ik heb een probleem en ik weet even niet meer wat ik ermee aan moet... elke keer als ik lightroom open gaat alles prima tot dat ik foto's wil importeren.. dan loopt hij helemaal vast en doet hij niks meer. Ik heb de laptop op nieuw gestart, lightroom geupdate maar hij doet helemaal niks... weet iemand toevallig waar dit aan ligt?

Vanuit waar wil je importeren? En is je laptop qua specificaties wel in orde voor Lightroom?

GreenRider

Berichten: 1239
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:05

Nooit problemen gehad, gebruik lightroom al 2 jaar? Op deze laptop. Ik importeer gewoon vanaf mijn laptop. Maar zodra ik op import klik loopt alles vast. Ik kan online vrij weinig vinden en wat ik vond hielp niet... niemand hier hetzelfde probleem gehad?

Ohja, soms zegt hij dit bij het opstarten

Afbeelding

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 15:47

Is er hier al iemand die met Affinty Photo is beginnen werken?
Ik ben aan het twijfelen om die eens aan te schaffen omdat het in zicht wel op photoshop lijkt, het heeft alleen niet alle functies zo blijkt maar tot nu toe heb ik nog niemand kunnen vinden die er zelf al mee werkt. Wel revieuws genoeg gevonden, maar de ene is super enthousiast en de andere breekt het programma dan weer volledig af... :/

Anoniem

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:00

Ik heb er mee gewerkt (privé en in de bèta fase) en vind het een hele goede concurrent voor Adobe. Echter is de marktstandaard nog wel Adobe en zul je daar rekening mee moeten houden als je het in professionele hoedanigheid wil gebruiken.

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:04

Goed om te horen, ik vind adobe gewoon heel duur momenteel dus een goedkoper alternatief zou wel leuk zijn dat ik niet elke maand moet betalen maar 1 keer een programma kan kopen in de plaats daaarvan.
Ik werk wel nog steeds met de "oude" versie van photoshop, de CS5 dus de nieuwere opties heb ik zowiezo toch niet op dit moment.

Misschien dat ik de trail versie eens probeer binnenkort

Texas02

Berichten: 4602
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:59

GreenRider schreef:
Nooit problemen gehad, gebruik lightroom al 2 jaar? Op deze laptop. Ik importeer gewoon vanaf mijn laptop. Maar zodra ik op import klik loopt alles vast. Ik kan online vrij weinig vinden en wat ik vond hielp niet... niemand hier hetzelfde probleem gehad?

Ohja, soms zegt hij dit bij het opstarten

[ [url=m/lr1LXE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Is de laptop met al het andere dat wat meer vraagt nog wel goed en net zo snel als anders? Ook met opstarten net zo snel als anders? Het zou eventueel in de laptop kunnen zitten, ik had het met mijn oude laptop ook, die had ook een aantal problemen, nadat Windows opnieuw geïnstalleerd was, deed hij het weer top! Maar misschien is het ook iets anders hoor.. Heb je al wel geprobeerd om Lightroom van de laptop te verwijderen en opnieuw te installeren?

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 19:58

Hi allemaal!

Als ik mijn foto's in LR heb bewerkt vanuit een RAW bestand sla ik ze op als JPG.
Maar als ik ze op mijn telefoon bekijk zijn de kleuren veel feller. Op mijn laptop zie ik gewoon mooie en zachte kleuren.

Wie weet wat ik fout doe en kan mij helpen?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 20:51

Sammyoo schreef:
Ik wil een fotobewerkingsprogramma aanschaffen, maar blijf maar twijfelen..

Een abonnement van adobe lijkt het meest voor de hand liggen, maar kan je dat ook gebruiken als je je foto's niet in de cloud op wil slaan en zelf je foto's wil blijven organiseren? Waar ik tegenop zie is dat het me zo moeilijk lijkt om onder de knie te krijgen. Ik had al eens een weekje lightroom op proef, maar daar begreep ik eerlijk gezegd helemaal niets van. Pas maar alvast een boek ervoor aangeschaft, maar als ik daar doorheen blader, zakt de moed me helemaal in de schoenen -O-

Nu zie ik dat Shiloh erg enthousiast is over ON1. Zijn er nog meer mensen met ervaring met ON1? Hoe denken jullie over de nieuwe versie die binnenkort verschijnt? Zou de basis eenvoudiger aan te leren zijn dan lightroom / photoshop?


Volgens mij ben ik 1 van de weinige ON1 photo RAW gebruikers hier. Maar ik raad het echt iedereen aan. Bewerking is vrij makkelijk te leren er staan ook allerlei instructies op YouTube, maar ook op de website zelf. Het kan echt vrijwel alles dat lightroom kan en meer. Ik denk dat de basis net zo simpel te leren is als lightroom.

Misschien zelfs makkelijker, je hoeft je namelijk geen zorgen te maken over de complexiteit van importeren/opbouwen van een catalogus. In ON1 worden de gegevens over je bewerking als een soort meta file naast je foto opgeslagen. Zolang je die bestandjes bij je foto houdt, maakt het geen donder uit waar je foto’s naar toe verplaatst. In ON1 navigeer je vanuit je mappen structuur. Foto verplaatst? Zoek hem gewoon op in de nieuwe map.

Soms wil ik mijn moeder naar mijn bewerking laten kijken/iets voor me laten proberen. Dan stuur ik haar gewoon de RAW foto en het bijbehorende ON1 bestandje en zij kan het gewoon op haar computer openen inclusief mijn bewerking en kan die bewerking naar wens bijschaven.

De nieuwe versie heeft vooral als voordeel dat je in RAW in lagen kan werken. Hij had al de mogelijkheid voor het werken in lagen, maar dan werd het bestandsformaat omgezet naar iets dat niet meer RAW is.

Evelien_vp schreef:
Is er hier al iemand die met Affinty Photo is beginnen werken?
Ik ben aan het twijfelen om die eens aan te schaffen omdat het in zicht wel op photoshop lijkt, het heeft alleen niet alle functies zo blijkt maar tot nu toe heb ik nog niemand kunnen vinden die er zelf al mee werkt. Wel revieuws genoeg gevonden, maar de ene is super enthousiast en de andere breekt het programma dan weer volledig af... :/


Ik heb affinity photo dus in combinatie met ON1 photo RAW. Affinity als vervanger voor photoshop en ON1 als vervanger van lightroom.

Ik heb er nog niet heel veel mee gedaan. Alle redenen waarom ik in lightroom naar photoshop wilde gaan (werken in lagen, lokale filters/bewerkingen, retouchering etc) is ON1 eigenlijk allemaal heel erg goed in en kan ik allemaal af in dat programma, waardoor ik nog zelden de behoefte heb aan photoshop/affinitty.

In mijn uitzoekwerk destijds toen ik van Adobe afwilde kwam die wel naar boven als echt goed alternatief, maar ik heb het nog te weinig nodig gehad om echt een eigen onderbouwde mening te kunnen geven.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101735
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 13:33

Ik ga toch maar weer eens beginnen met het begrijpen van PS en ik wil nu de lucht in een foto vervangen door een andere lucht van een andere foto. Ik heb de lucht van foto 1 al geselecteerd maar ik weet niet hoe ik nou de lucht van de andere foto daarin krijg. :') Moet ik allebei de foto's openen? En dan? :+ Een linkje naar een tut is ook prima maar ik kon het zo snel niet vinden...

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:13

Kan iemand mij helpen?

Ik wil een eigen logo plaatsen, maar dit kan niet met lightroom, nu heb ik bordermaker gedownload maar nu kan ik het logo niet verkleinen?

Heeft iemand tips of een ander programma?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:49

Waar wil je een logo plaatsen? Op een foto? Dat kan gewoon in lightroom.

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:33

Shiloh schreef:
Waar wil je een logo plaatsen? Op een foto? Dat kan gewoon in lightroom.


Zou je me willen uitleggen hoe? Ik kan nu alleen copyright met tekst plaatsen

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-18 14:36

karin1994 schreef:
Shiloh schreef:
Waar wil je een logo plaatsen? Op een foto? Dat kan gewoon in lightroom.


Zou je me willen uitleggen hoe? Ik kan nu alleen copyright met tekst plaatsen


Ik heb geen lightroom meer, dus ik kan het niet voor je nakijken. Maar je moet je logo dan als plaatje opslaan, met transparant buiten het logo. Vervolgens als je klaar bent met de foto en gaat exporteren, dan is er in de exporteer instellingen een kopje met iets van "watermerk" en dan kun je je logo als plaatje ophalen, en de grote en positie en opacity op de foto bepalen. Vervolgens plakt ie ze er bij de export overheen.

Als je slim bent sla je je instellingen ook op als preset, zodat je ze de volgende keer direct terug kunt halen.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:12

Hoihoi

Als je een abonnement van adobe neemt de standaard, is dit te gebruiken en downloaden op meerdere computers? Dat is die van 12,99 per maand kon het niet zo snel vinden.

Groetjes

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:57

Je kan op 2 pc's tegelijkertijd ingelogd zijn. En anders kan je je via de pc waarop je je wil aanmelden afmelden bij beide andere computers.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:03

Jikkeee schreef:
Je kan op 2 pc's tegelijkertijd ingelogd zijn. En anders kan je je via de pc waarop je je wil aanmelden afmelden bij beide andere computers.


Oke! En op hoeveel computers kan ik de programma's downloaden?

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:16

Janinevv schreef:
Jikkeee schreef:
Je kan op 2 pc's tegelijkertijd ingelogd zijn. En anders kan je je via de pc waarop je je wil aanmelden afmelden bij beide andere computers.


Oke! En op hoeveel computers kan ik de programma's downloaden?

Onbeperkt. Alleen werken ze niet omdat ze een licentie vereisen. Je kan de programma's gewoon downloaden van hun website.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:01

Jikkeee schreef:
Jikkeee schreef:
Je kan op 2 pc's tegelijkertijd ingelogd zijn. En anders kan je je via de pc waarop je je wil aanmelden afmelden bij beide andere computers.


Oke! En op hoeveel computers kan ik de programma's downloaden?

Onbeperkt. Alleen werken ze niet omdat ze een licentie vereisen. Je kan de programma's gewoon downloaden van hun website.[/quote]

Okee, klinkt tegenstrijdig haha maar denk dat het snap. Bedankt!

Loeky01
Berichten: 7315
Geregistreerd: 25-09-10

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:28

Je kan op alle PC's LR & PS en alle programma's van Adobe zetten. Alleen moet je je uiteindelijk inloggen om ze daadwerkelijk voor langere duur te kunnen gebruiken. Die inlog, kan je maar op 2 computers tegelijkertijd gebruiken. Maar dit staat ook allemaal op hun site :j