[INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:29

Je kunt ze op een onbeperkt aantal computers zetten, maar je kunt er maar 2 tegelijk gebruiken. Je kunt wel wisselen tussen het onbeperkt aantal computers.

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:19

Okee bedankt allen!

Wantivano
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 09:04

Shiloh schreef:
Ik denk dat je met ON1 photo RAW geweldig uit de voeten zou kunnen. Is een eenmalige aanschaf (en als je wilt updaten, maar dat hoeft zeker niet elk jaar) en dus niet een maandelijks abbonement.

Het kan in mijn ogen meer dan lightroom en ik vind hem in wat ze hetzelfde kunnen ook echt beter.

Sinds ik ON1 gebruik heb ik eigenlijk bijna nooit meer photoshop nodig, terwijl ik die behoefte bij lightroom wel had.


Kan je met dit programma ook dingen als halsters en halstertouwen weg werken?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 23:33

Jazeker. Dat is 1 van de dingen waarbij ik in lightroom altijd naar photoshop ging, maar in ON1 uitstekende resultaten mee heb.

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 20:57

Hoi! Ik heb net GIMP gedownload maar weet iemand een goede tutorial om te werken met lagen, wegwerken, kleuren etc? Vind t erg onduidelijk

Wantivano
Berichten: 166
Geregistreerd: 23-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 14:50

Shiloh schreef:
Jazeker. Dat is 1 van de dingen waarbij ik in lightroom altijd naar photoshop ging, maar in ON1 uitstekende resultaten mee heb.


OK dankjewel. Zijn niet veel mensen die het gebruiken zo te zien

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 17:33

Vraagje aan de Lightroom CC gebruikers; de enige (legale) optie is echt het jaarabonnement voor €12,99 per maand? 30 dagen zou voor mij lang zat zijn, een jaar is meteen wel weer heel prijzig -O-

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 17:40

Probeer anders ON1 photo RAW. Die heeft een trial van 30 dagen en kan zon beetje alles wat lightroom ook kan en meer.

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 08:29

Thanks die ga ik eens proberen, $80 eenmalig is een stuk interessanter dan € 12,99 per maand :=

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 13:27

Vanillia schreef:
Thanks die ga ik eens proberen, $80 eenmalig is een stuk interessanter dan € 12,99 per maand :=


Precies mijn argument om ruim een jaar geleden Adobe helemaal te ditchen en volledig ON1 te gebruiken. Het kan zo'n beetje alles wat Lightroom kan en het kan zeker 60% van de dingen waarvoor ik voorheen naar photoshop ging. De overige 40% gebruik ik Affinity photo voor.

Een van de grootste voordelen van ON1 vind ik trouwens dat ik niet mijn volledige catalogus bij elkaar hoef te hebben. De bewerkingen worden opgeslagen in een soort metadata bestandje die je gewoon in dezelfde map als de foto moet bewaren. Zo kan ik ze dus ook naar hartelust verplaatsen en reshuffelen en verplaatsen, zolang ik die bestandjes maar bij elkaar houd.

Zo heb ik al mijn foto's in de cloud of internet server. Als ik iets wil bewerken, trek ik gewoon alleen die ene foto of map met metabestandjes van de cloud af, bewerk ze en zet weer terug. Maar ik hoef nergens genoeg ruimte te hebben om mijn volledige foto bestand op te slaan/mee te nemen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:43

Voor degene die mij hebben horen raven over ON1 Photo raw, en het wellicht interessant vinden om het uit te proberen.

ON1 heeft vanwege de meeste recente release (2019.5) een gereduceerde actie prijs van 49,95 tot 28 juni!
https://www.on1.com/landing/0619-photo-raw/

- updates voor 2019 versie. Versie verloopt niet! Buy once, own always.
- Major updates (elk jaar) kosten 63, (maar jaarlijks updaten is echt niet nodig)
- Te installeren op 5 computers tegelijkertijd (ik deel het account bijvoorbeeld met mijn moeder)

PrimaDonna_

Berichten: 3679
Geregistreerd: 10-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 19:25

Wie o wie kan mij helpen?

Ik bewerk mijn foto's met LR en PS. Helaas krijgen mijn foto's bij het plaatsen op Facebook een hele andere kleur. En dit is dan op telefoon.. bekijk ik ze op mijn laptop hebben ze gewoon de kleur die ik ze gegeven heb. Zo ook bij klanten...

Hoe kan het dat ze op fb op telefoon ineens anders van kleur zijn? (Voorbeeld, bruin paard lijkt nu bijna oranje op fb..)
Moet ik iets anders instellen?

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:36

ON1 vraagje :)

Als ik de JPGs naast de RAW previews leg zit er echt onwijs veel verschil in de kleuren.. Iemand enig idee hoe dat komt? Ik heb even de schermen van ON1 en de JPG foto (standaard Windows Foto's-app) naast elkaar gezet om een idee te geven.

Afbeelding

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 14:22

Je bedoelt de jpg en RAW zoals ze uit de camera komen? Dat komt omdat de camera een bewerking doet voor jpg. Die gooit er automatische filters overheen. RAW is RAW. Exact wat je hebt geschoten en niet meer dan dat. Dus daar moet je die bewerking zelf nog doen.

Dat heeft niks met ON1 te maken. Tenzij je iets anders bedoelt?

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 16:44

Wat jij zegt snap ik inderdaad :)

De RAW die ik bewerkt heb (rechts) heb ik met ON1 geëxporteerd naar JPG (links). De kleuren van de geëxporteerde JPG zijn heel anders dan van mijn bewerkte RAW, terwijl dat in mijn beleving toch echt hetzelfde zou moeten zijn.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:58

Hmmm. Geen idee, dit heb ik nooit zo gehad. Ik zal het binnenkort even uit proberen en in de instellingen snuffelen.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:47

Welk kleurprofiel neemt de camera de foto's, bewerk je in en exporteer je in?

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 18:10

Zijn er bokkers die ook darktable gebruiken?
Het is zo'n immens groot programma, wie weet kunnen we door dit
topic meer van elkaar leren :)

AbleToDream

Berichten: 778
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 10:03

Iemand enig idee waarom ik op mijn eigen pc kleuren zachter zie en als ik ze dan met een screenshot op mijn gsm bekijk ze ineens feller worden? Heeft dat iets te maken met je computerinstellingen?

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:35

Nee, met de instellingen van gsm scherm. ;) Een telefoon staat sowieso vaak feller qua kleuren. Is beeldscherm van pc gekalibreerd?

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:39

Samsung gooit de verzadiging enorm omhoog

xMarianne
Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-07-08

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:44

Hoi allemaal,
Ik heb een vraag. Op Marktplaats en EBay staan een aantal Lr 6 versies. Voor ongeveer 60 euro. Nu wil ik het gokje best nemen maar het wordt weer een prijzig gokje als de licentie niet werkt of dat het illegaal is... iemand ervaring?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 08:58

Ik zou het niet doen. LR6 is oud, en wordt niet meer ondersteund door Adobe. Je kunt er niet mee vooruit met camera’s nieuwer dan 2017. Die stand alone loopt écht op zijn eind.

Als je geen abonnement wilt, kan ik je van harte aanbevelen om ON1 photo RAW te kopen. Die koop je eenmalig en blijft van jou. Er komen jaarlijks updates uit, maar die hoef je niet te kopen. ON1 kan zo goed als alles wat LR kan en meer. Het is een heel fijn intuïtief programma.

Ik ben met erg veel tevredenheid volledig van Adobe afgestapt.

xMarianne
Berichten: 1279
Geregistreerd: 09-07-08

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 14:31

Oke, dan ga ik dat dus niet doen. Ga ik me eens even inlezen over ON1. Beter eenmalig iets aanschaffen dan de abbonements versie van Adobe... Maar bedankt voor de info! :)

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 05:40

xMarianne schreef:
Oke, dan ga ik dat dus niet doen. Ga ik me eens even inlezen over ON1. Beter eenmalig iets aanschaffen dan de abbonements versie van Adobe... Maar bedankt voor de info! :)


Je kunt ON1 sowieso 30 dagen gratis uitproberen, zonder dat je hoeft te onthouden iets stop te zetten. Gewoon downloaden en installeren en als het je bevalt na 30 dagen. Dan kopen.