Het beginnende (hobby) fotografen forum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Anoniem

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:52

Foto is idd vrij paars hoikimmy, wel een super leuk idee om van een normale foto een sneeuwfoto te maken.

Evaval: prachtige foto. Hoe de zon valt is ook echt mooi.

[ img ]

Zelf heb ik afgelopen weekend deze gemaakt. Op de pc lijkt ie veel lichter mmm.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:14

AlwaysH schreef:
Wat een leuk topic. Ik wist niet dat deze afgelopen jaar was gemaakt! :P

Mag ik me hier melden en gelijk een vraag stellen?

Ik fotografeer meestal mijn hamsters, maar ook op de kleindierkeuringen, knaagdierevenementen en natuur. Ik gebruik nu de Sony a580 maar wil echt graag een nieuwe model. Ik kan niet zo fijn met de a580 werken, vooral omdat ik met moeilijk licht en bewegende dieren moet werken.

Bevriende fokkers van mij zijn heel positief over de d3500. Een ander wil ook de overstap van d3300 naar de 3500 maken.
Toevallig heb ik dit toestel en de d3400 al een tijdje op het oog, en ik vind hem ook goed betaalbaar voor een studente zoals ik! :P

Ik werk nu met een max 200 mm lens zodat ik wat kan inzoomen op de hamsters ed, maar veel standaardkits zijn met een 300 of 55 lens. Ik vind dat dus te lang of te kort. Iemand hier ervaringen met een lensje voor op een van deze Nikons? :)

Alvast bedankt!


Als je een ander model body kiest kun je gewoon je "oude" objectieven weer gebruiken op je nieuwe body. Dus je zou een losse body kunnen kopen. Ik heb zelf de d3500 met de 18 55, 70 300, 50 en 35 mm nikkor objectieven. Ben er heel blij mee. Vooral de 70 300 gebruik ik veel. De 50mm zou voor jou ook ideaal zijn als je voornamelijk kleine dieren fotografeert. Hier kun je vaak wel vrij dichtbij komen. De 50 mm heb ik ook bij m'n kat gebruikt en geeft echt een super resultaat :)

Anoniem

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:08

Ik kreeg het idee dat je al nikon had hahaha sorry. Heb ik verkeerd gelezen. Maar Sony kan idd niet op nikon. Ja je kunt wel een converter krijgen en dan is dat wel mogelijk.

Voor zoveel mogelijk licht inval kun je het beste een zo laag mogelijke /f nemen. Is wel wat prijziger, maar ik ben blij dat ik de 50 en 35mm met 1.8 /f heb gekocht. Kan binnenshuis prima foto's maken, zonder extra licht te houden gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:20

AlwaysH schreef:
Dacht al dat je het zo had gelezen, haha. Nee, mijn vader heeft wel de D7000 en mijn oom werkt ook met Nikon. Dus kan zeker wel kijken of zij wat hebben dat ik kan proberen.

Ik wil inderdaad wel graag een 1.8 /f. Vind een wat prijzigere lens niet erg, de body is immers vrij goedkoop.
Als ik naar een kit zou kijken vind ik het wel lastig om een kit met lens naar wen te vinden. Kan ook niet op het diafragma filteren.


Ik denk ook dat het beter is om alles los te kopen. Ik gebruik mijn kitlens echt nooit meer. En die zijn vaak maar 40 tot 80 euro waard. Dus dat valt wel mee.

Je zou ook kunnen kijken naar full frame, maar denk dat dit wat buiten je budget ligt. Ik wil zelf nu na een half jaar de d3500 te hebben toch wel graag over naar full frame hahaha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:32

AlwaysH schreef:
En waar heb je oog op? Of nog niks?


Nog niks. Moet het nog even gaan uitzoeken. Wil ook niet te duur, maar de goedkoopste hoeft nou ook weer niet. Nadeel van mezelf, moet zulke dingen nieuw kopen. Hahaha ik houd niet van 2de hands elektronica.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:37

AlwaysH schreef:
Snap ik. Ik wil nu ook een nieuwe kopen.
Maar vind het erg lastig.


Het is ook erg lastig hahaha. Mijn moeder wil graag ook naar nikon (heeft nu Sony, omdat ze Minolta had) maar m'n vader vind het wat te duur. Denk ook dat ze gelijk full frame wil. Maar ze gebuikt haar Sony nu al gewoon niet. Zonde eigenlijk.

Misschien dat ik een nieuwe body koop wanneer er weer kortingsacties zijn vanuit nikon. Toen heb ik ook de 35 en 50mm gekocht met best wat korting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:17

AlwaysH schreef:
Ik vind trouwens de d5600 ook heel aantrekkelijk, maar die body zelf is natuurlijk vrij duur. Ik zou met die camera wel mijn video's voor school en mijn YT kanaal kunnen opnemen.


Dat zou voor mij ook nog een optie zijn. 600 euro vind ik reuze mee vallen. Maar 200 meer als de d3500

https://www.nikon.nl/nl_NL/product/digi ... umer/d5600

Hier kun je ook lenzen kiezen er bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:24

AlwaysH schreef:
Inderdad, duurder dan de d3500, daar doelde ik op.


Als ik het zo lees zie ik niet veel verschil tussen de 5600 en 3500 behalve de prijs. Misschien dat iemand anders het verschil beter weet. Zijn beide volgens mij instapmodellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:28

AlwaysH schreef:
Ja, klopt. Maar de D5600 heeft oa een kantelscherm, wifi.

edit, wat vinden jullie van deze lens?
https://www.kamera-express.nl/product/1 ... -5-5-6g-vr


Ik vind dat niet veel toevoegen voor 200 euro meer. Ik heb zelf Bluetooth op m'n d3500, gebruik het nooit wat de snap bridge app is ruk.

Ik heb deze lens, is een kit lens. Kan handig zijn, maar ik gebruik em inmiddels niet meer.

Anoniem

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:35

Ik vind de 18 55 echt onhandig. Altijd net neit voldoende bereik of heel dicht bij moeten staan, maar dan stelt ie niet scherp.

Maar als je veel filmt zou je ook voor een systeemcamera kunnen gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:43

AlwaysH schreef:
Hooo, nee. Ik koop een camera voor de fotografie, maar als ik daarmee mijn video's kan opnemen is dat gewoon super. Daar heb ik nu camera's vanuit school voor.
Ik ben gek van alles, bewerken, fotograferen, filmen, etc. Maar fotografie is mbt een nieuwe camera het belangrijkste.

Ik snap dat je de 18-55 onhandig ervaart, ik ook (met dieren dan). Maar ik vind 18-105 met 3,5/f wel fijn klinken. Ga uit school even die lens op de D7000 proberen. Als ik dat echt drie keer niks vind kijk ik wel voor een basis lens. Als het wel fijn werkt heb ik iig iets dat binnen mijn straatje past!


OHHH hahaha omdat je zei dat je video's maakt hahaha

Ik zou dan idd voor de 18 105 gaan. Of de 70 300. Dan heb je ook wel een prima basislens hoor.

Ik heb echt nou denk 50nfotos mer de 18 55 gemaakt, en ze zijn allemaal flut hahahaha tenminste, dat vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:58

AlwaysH schreef:
Jaa! Die video's zijn een extraatje voor op het yt kanaal van mijn hamstery!
70-300 hebben we hier ook. Moet ik wel wat verder weg zitten, maar die gebruik ik nu ook wel eens. (als ik de Nikon van mijn vader pak)

Wat fotografeer jij?


Vooral paarden en natuur. En begin nu langzaam aan wat met opdrachten. Eventueel als ik ga samenwonen komt er een studio aan huis denk ik. Kinderen komen er toch eerst niet hahahaha

Anoniem

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:03

De P1000 is idd een compact camera. Volgens mij de opvolgers van de coolpix camera's. Dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:00

welmoed__ schreef:
Hier iemand enig idee waar ik gratis of voor een betaalbaar prijsje een logo kan (laten) maken?


Kun je zelf ook met bijv gimp of photoshop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:03

Ik ben vandaag even op pad geweest om wat vrij werk te doen, zowaar bijna in mijn achtertuin. Zeearend heb ik ook gezien, helaas niet mooie foto's.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:18

welmoed__ schreef:
Mooie foto's [***]! Jammer dat je de zee arend niet op de foto hebt, maar het is al gaaf genoeg dat je hem hebt gezien. :)

Helaas werk ik niet met beide. Heb nu net de proefversie van on1 photo raw.


Ik heb hem wel op de foto helaas vind ik de foto niet mooi genoeg. En moet er toch best wat ingezoomd worden om te zien wat die bruine vlek in de boom precies is. Hij was ook ineens weg, gewoon van de aardbodem verdwenen. Hahahah

Gimp is gratis te downloaden. Is een beknopte gratis versie van photoshop zeg maar. Alleen kun je er geen raw in bewerken. Maar jpeg en png maken die je weer kan inladen voor je raw kan prima en werkt goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 07:10

welmoed__ schreef:
Ik ben nog complete leek hoor Gianti, maar ook als er geen zoom op de lens zit en er alleen maar f/1.8 op staat?


Diafragma kun je altijd aanpassen. Meestal wel tit f/20 ofzo. De 50mm zegt het zelf al, hij kan niet zoomen. Een 18-55 of 70-300 geven zd al aan dat ze zoom hebben, 18mm tot 55mm en 70 tot 300mm. Wel zit je met crop factors enzo als je geen full frame hebt. Daardoor word het bereik, brandpuntafstand, anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:52

Valerie_91 schreef:
Miefje schreef:
De 50mm f/1.8 is heel fijn ja, zeker voor die prijs. Ik wil hem zelf misschien ook nog aanschaffen, voornamelijk om een wat lichtere en kleinere lens te hebben.

Ik heb zelf al best wel lang geen serieuze rijfoto's meer gemaakt, moet zeggen dat ik het wel mis want ik vind het echt ontzettend leuk!


Zou deze lens goed zijn om bijvoorbeeld blackfoto's te maken? Of gaat hij te veel licht binnenpakken door het diafragma getal? Ik ben op zoek naar een lens om blackfoto's te maken. Met mijn 18-300mm lens is het maken van blackfoto's momenteel te doen. Maar ik stap binnenkort over op 70-200mm en met die lens vrees ik geen blackfoto's meer te kunnen maken door de afstand.


Paarden fotografeer ik altijd met 70-300 ook blackphotos. 50 gebruik ik voor kleine dieren waar ik heel dicht bij kan komen en portretten. Heb dan ook nog de 35mm voor gebouwen en architectuur enzo. En de 18 55 gebruik ik niet meer eigenlijk.

Dus als je paarden wil doen kun je prima de 70 200 gebruiken. Ook met blackphotos. Heb je ook wat meer afstand. Zoomen kan altijd met die lens. Dat kan niet met de 50 en dan moet je echt heel dicht bij staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 09:19

Valerie_91 schreef:
Op veel stallen heb je recht tegenover de poorten de mesthopen. Die liggen vaak dicht tegen de openingen heb ik al gemerkt. Ik denk dat ik op veel stallen max 6m ruimte heb om te fotograferen. Volstaat dat met een 70-200mm lens?


Voor mij is vaak een meter of 3 a 4 al genoeg hoor. En vanaf die afstand kun je ook nog wat inzoomen. Ik heb op stal echt max 4 meter de ruimte en dan zit ik in de sloot of in de kuil balen. Maar blackphotos met de 70 300 gaan prima. En dan kun je zonder te verplaatsen (wat voor de meeste paarden toch het prettigst is) ook inzoomen op bijv een oog ofzo.

Anoniem

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 17:27

Afgelopen week heb ik een portfolio shoot gedaan en ondanks dat ik qua bewerking echt nog veel moet leren vind ik deze met m'n gepruts in zowel lightroom als photoshop super goed gelukt

[ img ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 15:24

freedomshet schreef:
leuke foto, zou wel letten op het randje om de hond heen. :)

Ik heb net voor t eerst een wedstrijd gezien en ook me camera meegehad.
Een stalgenootje vroeg of ik mee wou voor de ervaring en eventueel foto's dat was natuurlijk ja.

alvast snel ff 2 foto's (dus onbewerkt)
[ [url=m/dyhjL9.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6yjUCl.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat randje zag ik idd ook hahha, op laptop lijkt het weer anders als telefoon volgende keer beter. Heb nu ruim 600 foto's uit te zoeken van een portfolio shoot mer 2 veulens wel hele fijne en goede tip meegekregen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 16:05

Zebrastreep schreef:
Heeft iemand hier verstand van photoshop? En zin om mij een pbtje te sturen met uitleg en wat voor programma ik kan gebruiken? Ik probeer een halstertouw met haakje weg te werken maar het lukt niet helemaal zo als ik het wil.

Tips meer als welkom!

Met photoshop de pleister en kloonstempel gebruiken. Gimp bijv heeft dacht ik alleen kloonstempel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 18:26

J0anieke schreef:
Bij Adobe Photoshop is een knop waarmee je enkel over wat je weg wilt hebben hoeft te gaan en dan verdwijnt dat stuk gewoon.. Heel erg simpel uitgelegd.. _O-


Dat is de pleister, retouceerpenseel dscht ik. Maar vaak moet je ook nog even de kloonstempel gebruiken om alles netjes te krijgen.

Anoniem

Re: Het beginnende (hobby) fotografen forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:31

Ik zag later pas dat het hek niet volledig weg is, foutje van mezelf, ga ik nog oplossen

Maar ben er wel trots op. Het heeft wel iets ofzo.

[ img ]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:55

Zebrastreep schreef:
Marije_1997 schreef:
Ik zag later pas dat het hek niet volledig weg is, foutje van mezelf, ga ik nog oplossen

Maar ben er wel trots op. Het heeft wel iets ofzo.

[ [url=m/883LOk.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mijn oog viel niet direct op het hek sterker nog ik heb echt even moeten zoeken ernaar. Mijn ogen vielen direct op de lampen van de auto.


Dat was mijn bedoeling ook :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers