[INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jenara
Berichten: 1545
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 21:15

Hej allemaal, ik heb mijn camera recentelijk ook eens terug uit de kast gehaald.
Ik zit binnenkort zonder werk, dus wou eens kijken of het eventueel een optie is
om tijdelijk iets te verdienen met wat fotografie.

Eerst en vooral even wat comments voor de fotografen hier voor mij!
Ik ga niet taxeren, aangezien ik nog weinig idee heb van prijzen.

@louiisaa, Die studiofoto's van de pup en de kat vind ik echt heel mooi!! Die achtergrondkleur is ook echt supermooi. Je laatste paardenfoto vind ik persoonlijk een tikkeltje aan de lichte kant, maar wel mooie compositie en mooie timing van de pose!

@Evaval, Mooie foto's en vooral mooie timing, de pose van dat eerste paard is echt goed op beeld gezet! Je foto's zijn inderdaad niet allemaal even haarscherp, en vooral je scherptediepte kan nog ietsjes beter, de achtergrond valt soms nog vrij hard op tegenover je object. En inderdaad, zoals eerder gezegd, proberen zulk direct zonlicht te vermijden. Ik zou ook iets meer "rand" rond je object houden, soms zijn ze vrij scherp afgesneden (foto 3 & 5)

@Flux, Zoals hiervoor ook al gezegd, de foto's met de honden vind ik schitterend, moest ik een hond hebben, zou ik zo een shoot bij je boeken! Bij de pony's staan ze inderdaad wat in de schaduw, waardoor ze er niet uitspringen. Zeker bij de eerste foto is het jammer dat je de onbelichte kant van de pony's hebt, waardoor inderdaad de achtergrond meer opvalt. Verder wel prachtige foto's!

Hier verder een aantal foto's van mij:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Jenara
Berichten: 1545
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: [INFO] Hoeveel kan ik vragen voor mijn foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:58

@ninavo, mooie foto's!! heerlijk scherp en helder! Juist jammer dat de hond nooit in de lens kijkt, maar dat is natuurlijk ook niet makkelijk te bewerkstelligen lijkt mij.

Het viel mij op deze computer ook plots op dat mijn foto's zo donker zijn, op het scherm van de computer waarmee ik ze bewerk leken ze veel lichter :/ Iemand een tip/advies hoe je dat beter kan inschatten?


Jenara
Berichten: 1545
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 20:46

ninavo schreef:
Jenara schreef:
@ninavo, mooie foto's!! heerlijk scherp en helder! Juist jammer dat de hond nooit in de lens kijkt, maar dat is natuurlijk ook niet makkelijk te bewerkstelligen lijkt mij.

Het viel mij op deze computer ook plots op dat mijn foto's zo donker zijn, op het scherm van de computer waarmee ik ze bewerk leken ze veel lichter :/ Iemand een tip/advies hoe je dat beter kan inschatten?


Ik lette er met het bewerken op mijn oude laptop vaak op de ik de foto naar mijn idee iets te licht maakte, dan klopt het vaak ook wel op andere apparaten!

Had je toevallig ook nog een taxatie of zou jij er nog niets voor geven?


Bedankt voor de tip!
En wel, als ik wat vergelijk met de prijzen die hiervoor genoemd werden voor andere foto's,
zou ik je ook rond de 20-30€ inschatten, misschien kan je nog wat oefenen met nabewerking om
ze iets meer een persoonlijke touch te geven?

Jenara
Berichten: 1545
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 21:38

ninavo schreef:
@Jenara
Ja ik ben nog heel erg opzoek naar mijn eigen stijl, het komt steeds dichterbij maar heb het nog niet helemaal gevonden!



Komt goed! Je foto's zijn in ieder geval al heel mooi van scherpte! Ik ben ook vreselijk aan het zoeken nog :)

Jenara
Berichten: 1545
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:11

Ik ga ook nog eens taxeren en posten :)

Eerst en vooral!

@AnimalFriend, nog een beetje wisselende kwaliteit, foto 1 en 2 vind ik wel mooi, zijn ook scherp, de eerste misschien een beetje overgesatureerd naar mijn smaak, maar verder wel mooi fris van kleur, de tweede mooi van lichtinval en scherpte! De andere zijn nog een beetje onscherp. Qua standpunt en uitsnijding vind ik ze wel mooi en je doet soms leuke dingen met de kleuren, maar ik mis toch wel de juiste scherpstelling!
Ik zou nog even dooroefenen om echt scherpe foto's te maken voor je er geld voor gaat vragen!

@horserider22, Mooie scherpe foto's! De eerste 2 zijn naar mijn persoonlijke smaak een beetje héél fel qua kleuren in de achtergrond, waardoor je onderwerp iets minder naar voren springt. De derde vind ik heel mooi! Ook de laatste is leuk met die witte achtergrond! Hier zou ik toch wel 50€ voor vragen!

@Janinevv, Op zich mooie scherpe foto's! Als ik het goed zie, heb je wel nog niet echt een "stijl" ontwikkelt in je nabewerking, waardoor ze nog niet echt een wauw-factor hebben. Ik zou voor zo'n degelijke scherpe foto's wel 30€ geven.

@Ketly, Inderdaad wat weinig foto's, maar ze zijn wel mooi! Ben ook benieuwd naar meer foto's! Als je deze kwaliteit aan houdt, zou ik er wel 60€ voor betalen

@Kimwilliam, je nieuwe foto's zijn echt al zoveel beter dan diegenen die je eerder uploadde! Deze zijn echt heel mooi! Ben benieuwd hoe je de nabewerking gaat aanpakken!

@Rennie89, Over het algemeen vind ik je foto's heel mooi, juist de eerste en laatste wat overbelicht. Die met de fries aan zee is prachtig! En de andere 2 zijn ook mooi scherp, mooi gekadreerd! Ik zou rond de 50€ betalen als je die kwaliteit kan aanhouden!

En dan een aantal van mijn recentere foto's!

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Jenara
Berichten: 1545
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:22

Rennie89 schreef:
50 euro? Dat is wel schokkend laag ? Dit zijn recente foto’s onder verschillende omstandigheden, ik heb een uitgebreid portfolio op mijn website en kwaliteit zal nooit veel verschillen :)

De foto’s zijn trouwens niet overbelicht, denk dat het aan jouw scherm ligt. Je kan elk haartje zien op beide foto’s ;) overbelicht betekent dat er geen informatie te zien is.


Sorry dan, ik zie uiteraard je portfolio niet, maar enkel de foto's die je hier neerzet.
Ik weet wat er in mijn omgeving gevraagd wordt voor foto's en op basis daarvan, zou ik persoonlijk 50€ geven voor 5 bewerkte foto's van wat je hier laat zien.
En mijn excuses als ik iets verkeerd heb benoemd, ik vind ze in ieder geval persoonlijk een stuk te licht en naar wat ik kan zien gaat er daardoor wel wat informatie verloren, dat kan aan mijn scherm liggen, maar zo komen ze wel degelijk bij mij over.
Ik vind prijzen inschatten zowieso vreselijk moeilijk, ik vergelijk ook alleen maar met wat ik ken.

EDIT: ik ben even naar je portfolio gaan kijken en als ik die foto's bekijk, ja dat vind ik iets heel anders. Uiteraard gaat elke fotograaf beelden maken die sommige mensen minder aanspreken, als er net 2/4 foto's die je hier post niet mijn smaak zijn, ga ik lager inschatten dan wat je werk waard is. Op basis van je portfolio begrijp ik zeker en vast je prijs van 120€!

Jenara
Berichten: 1545
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:15

Rennie89 schreef:
Dat ligt echt aan je scherm dat er informatie verloren is, ik kan zelf op mijn telefoon bij alle foto’s de haartjes nog zien :) was ook geen aanval richting jou maar ben wel echt geschokt dat de prijs dan dusdanig laag ligt nu bij fotografen. Dat laat inderdaad zien dat het beroep niet meer word gewaardeerd zoals het vroeger wel werd :)

Heb nog tips voor jou toegevoegd aan mijn bovenstaande bericht


Ik heb inderdaad ook al wel gemerkt dat het enorm verschilt van scherm tot scherm, zo zijn mijn eigen foto's op mijn scherm gewoon licht, maar dan bij anderen inderdaad soms wat te donker (ik probeer daar al wat meer rekening mee te houden, de vorige reeks, die ik hier vorig jaar postte, was nog veel donkerder)
Ik heb ook al gehoord (zeker hier in België, dat het inderdaad heel moeilijk is om goed betaald te krijgen voor je foto's, ik vraag zelf momenteel bv. nog helemaal niets)

Heel erg bedankt voor de tips ook! Bijleren is altijd fijn!

@Janinevv, dankjewel voor de taxatie en opinie :)
Jij bent zelf echt inderdaad enorm vooruit gegaan, deze foto's spreken al zo enorm veel meer dan de vorige! Hier hebben er een paar van echt al wat meer "wauw" factor :)

Jenara
Berichten: 1545
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:29

Ik kom ook nog een keertje meedoen! Heb onlangs een nieuwe lens gekocht en ik vind die zelf een behoorlijk verschil geven met de vorige! Heb er nog maar 2 shoots mee gedaan tot nu toe, dus beperkte selecties foto's.

Maar eerst ...

@Biies, Dat zijn echt al hele mooie foto's!! je compositie is erg goed! Ik denk dat je vooral nog wat te winnen hebt bij nabewerking, dan kan je de harde schaduwen van foto's genomen in de zon eventueel wat verzachten, want dat is momenteel mijn enige opmerkingen zowat (bij die met de palomino)
En bij de andere, ja zijn mooie foto's, ga maar wat experimenteren met een eigen stijl creëren :D
rond de 50€ zou ik nu zeggen

@freedomshet, ook heel mooie foto's! Bij een paar kan je nabewerking denk ik nog wat extra hebben en blijven ze wat "gewoontjes", hoewel de basis qua compositie enz. wel echt goed zit. Bij foto 2-4/6 zit ook je scherpte-diepte heel mooi, dat is bij de andere ietsjes minder.
Gemiddeld ook rond de 50€ (die ik opnoemde vind ik net wat beter, dus daarvoor dan eerder naar de 70€)

@Jasia, Ik zou ook nog wat verder oefenen, bij de eerste foto zou je scherptediepte mooier kunnen als het meisje wat verder van de achtergrond staat. De tweede vind ik qua beeld wel mooi, maar zou qua uitsnijding wat beter kunnen (minder boven modellen, meer onder)

@horserider22, de laatste twee vind ik wel echt heel mooi! De andere drie net iets minder denk ik, dus ook wat verdeeld. Ik zou zeggen rond de 30-40€

Amado7, op zich zeker leuke foto's, maar zoals al eerder aangegeven, ze missen nog wat kleur en wat contrast? denk ik .. Maar goed bezig wel! Ik zou ook rond de 15-20€ schatten.

@Myponyhoward, je laatste reeks is inderdaad wel mooi! Scherpte-diepte zit echt goed. Ze kunnen denk ik wel net nog wat scherper en mss wat meer contrast, maar dat is ook een stuk smaak waarschijnlijk. Voor de laatste reeks rond de 50€.

@AbleToDream, 50€ .. nee haha mopje, ik ben aan het sparen om een shoot bij je te kunnen doen, ben echt geweldig fan van je foto's, dus die 200€+ zijn je foto's zeker waard!

Kwaliteitsverlies door upload is zeer waarschijnlijk, maar bij deze een paar van mijn laatste foto's
Ik vraag zelf nu 35€ voor 5 foto's.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Jenara
Berichten: 1545
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-21 14:08

gwennndolyn, prachtige foto's! Voor zulke foto's zou ik gerust al wel iets willen betalen, dus rond de 70€?

Tenno 7, Wat een sprookjes zijn jouw foto's 1 voor 1! Zo ongelooflijk mooi scherp ook! Zoals hierboven al gezegd, vind ik het moeilijk om prijzen in te schatten vanaf een bepaald niveau, maar voor een shoot van jou zou ik zeker wel tussen de 150-200€ willen neertellen. (Welke regio zit je ergens? misschien begin ik alvast te sparen :') )

Jasia, Inderdaad een beetje lastig oordelen op 1 foto, maar ik zou inderdaad wat verder oefenen met compositie, positioneren van je model en eventueel de nabewerking, ik kan er mijn vinger niet meteen op leggen, maar qua kleur/contrast vind ik iets niet 100% juist aan de foto.

welmoed, Ik vind foto's 1, 5 & 6 echt heel mooi, qua scherpte-diepte en compositie! De andere vind ik iets minder mooi , of minder wauw eerder, want ze zijn allemaal wel goed. Vind het wel moeilijk om te zeggen want ik precies iets minder vind aan de anderen, bij de ene misschien de compositie, bij de andere net de kleuren denk ik. Tussen de 40-50€ denk ik

MimixDaina, Ik zou nog wat blijven door oefenen! De eerste foto is best leuk, alleen spijtig dat de hond zijn ogen net zwarte gaten zijn, dat zou je met nog wat nabewerking wel kunnen oplossen! Bij de tweede weet ik niet of de scherpte verloren is gegaan met uploaden, maar hij lijkt niet superscherp en je onderwerp gaat ook wat op in de achtergrond, probeer daar misschien wat op te letten! Bij de laatste twee inderdaad heb je wat te harde schaduwen door het volle zonlicht, probeer op zulke dagen niet in de volle zon te fotograferen! zoek schaduw op! Misschien dat meer ervaren fotografen je tips kunnen geven om in dit soort omstandigheden wel gebalanceerde foto's te maken, maar mij lukt dat echt niet!

Ik heb in de nazomer twee love shoots gedaan van koppels, even een ander onderwerp dan ik gewoonlijk doe, maar wel echt heel leuk en ben best blij met de resultaten! Wat denken jullie?

Edit: upload heeft ze echt vreselijk onscherp gemaakt zie ik nu :'(


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Jenara
Berichten: 1545
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 13:20

Tenno7 schreef:
Abletodream : bedankt voor je feedback.

Prachtige foto's maak je altijd!. Ikzelf ben niet zo weg van de toegevoegde bokeh cirkels. Dit is soms wat afleidend in de foto's naar mijn mening.
Ik zou het schatten op €300,- voor 5 foto's. In dit soort shoots + edits zit veel tijd. En er wordt hier best laag getaxeerd nog. Er mag wel wat meer waarde aan dit soort foto's gehangen worden!


Ik denk ook dat dat komt omdat de meeste hier het als hobbymatige inkomst hebben. Als het effectief je beroep is moet je natuurlijk sociale lasten, belastingen ook bijrekenen .. dat maakt het soms ook wat moeilijk taxeren als je dat verschil moet in calculeren natuurlijk.
Ik ben zelf bv. echt niet thuis in correcte prijzen voor een professionele fotograaf, maar logischer wijze liggen die natuurlijk een stuk hoger dan zelfs voor een heel goede amateur.

Het is dan ook een beetje krom natuurlijk dat je als amateur minder kan vragen en toch meer overhouden dan een prof..

Bedankt ook nog aan iedereen voor de feedback! Ik ben inderdaad nog wat zoekende naar een “stijl” en was op een moment een flink stuk te veel aan het bewerken. Ik hou jullie tips alvast zeker mee in mijn hoofd!

Jenara
Berichten: 1545
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 18:41

Ik ga nog eens een post wagen!

Eerst wat taxeren:

@horserider22: Supermooie foto's! Mooie compositie en subtiele, maar mooie nabewerking! Juist de foto van het zwarte paard vind ik iets minder, denk dat het door de harde shaduwen/fel licht komt en net wat minder mooi uitgesneden dan de andere. Vooral je hondenportretten vind ik wel echt heel mooi!
Denk dat je hier zeker 80-100€ voor mag vragen.

@CoonArt, Ik moet mijn voorganger bijtreden, de uitsnijding van je foto's is nog niet helemaal wat het moet zijn. Misschien ook wat beter naar het licht leren kijken? Op je laatste foto zit het hoofd van de vogel net helemaal in de schaduw en de rest naar het licht, dat zorgt voor wat onbalans in de foto. Daarnaast denk ik dat je ook nog veel winst kan halen uit de nabewerking om je onderwerp wat meer uit te laten springen.
Ik zou ook nog even dooroefenen!

@Myponyhoward, Ja supermooie foto's, ik ga er even vanuit dat het verlies van scherpte ook komt door de upload, zoals meestal hier, maar echt super mooie composities, mooi scherp onderwerp en ook mooie, subtiele nabewerking! Ik ben fan! Ook heel leuke aciefoto's van de honden, ik vind dat zelf echt moeilijk, die zijn zo snel :p
Zo rond de 50-70€ mag je zeker vragen denk ik

@Svmfoto, Jij mag zeker meer vragen voor je foto's!!Toch in ieder geval voor de blackfoto's.
De rijfoto vind ik wel iets minder dan je blackfoto's, ik denk dat je daar nog wat winst kan halen in de nabewerking, maar zeker op de goede weg!
Ik denk dat je inderdaad zeker 20-30€ mag vragen!

Ik heb onlangs mijn prijzen iets verhoogd omdat ik merk dat ik weer heel wat heb bijgeleerd in de nabewerking en er nu ook gewoon meer tijd in steek :') Zit nu rond de 60€ voor 5 foto's.
Mijn grootste tekortkoming nu is mijn body denk ik .. die is ondertussen 9-10j oud en haalt het qua scherpte en kwaliteit gewoon niet meer. Komend jaar staat een nieuwe body in ieder geval op de planning!


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 42 bezoekers