[INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 10:49

Sinds een jaar leg ik mij toe op paarden- en hondenfotografie. Momenteel enkel hobbymatig, maar het voorbije jaar al wel een mooi portfolio bijeen gekregen en het kriebelt om nog verder te experimenten/oefenen.

De laatste tijd ben ik best tevreden van mijn resultaten, echter loop ik op een bepaald punt vast, vermoedelijk ligt mijn objectief hierbij aan de oorzaak. Maar ik wil zeker zijn. Ik krijg best veel ruis op bewolkte dagen in mijn foto's.

Mijn huidige combinatie:
Nikon D5300
Sigma 18-300mm 3,5 - 6,3 DC

Ik fotografeer veel op 200 en 300mm, maar daardoor wordt mijn diafragma groter en krijg ik dus veel ruis in mijn foto's. Bewolkte dagen zijn heel moeilijk voor mij, ik krijg de instellingen wel goed en op het scherm lijken mijn foto's wel ok. Echter als ik ze achteraf moet bewerken merk ik enorm veel ruis in mijn foto's en dat is jammer.

Momenteel ben ik dus op het punt gekomen dat ik wil oriënteren naar een ander objectief. Ideaal dus een 70-200mm lens met f2.8. Maar die kosten natuurlijk veel en ik wil graag zeker weten vooraleer ik deze dure beslissing maak.

Voorkeur gaat uit naar een tweedehands lens van nikor zelf.

Heeft er iemand ervaring met de combinatie van mijn body en de 70-200mm f2.8 lens? Denken jullie dat ik met deze lens die ruis eruit ga krijgen of ligt het probleem ook (deels) aan mijn body?

De fotografiewinkel hier achter de hoek heeft 2 occasies liggen:
Nikon 70-200 f2.8 G II voor 1590€
Nikon AF-S 70-200mm 1:2.8G II voor 1390€

Wat is het verschil tussen beide en welke is het interessantste? Mijn fotografie kennis is slechts 'basic' en ik zou niet goed weten wat het verschil is tussen beide. Natuurlijk ga ik nog aan de winkel zelf woordje uitleg vragen vanaf de moment dat mijn keuzen definitief is om de nikon 70-200 f2,8 te kopen.

Alvast merci voor de tips/ervaringen.


Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:47

Hey iedereen, ik zag hierboven wat meer uitleg over de combi nikon D5300 met een 50mm lensje. ik stond net op het punt om er vandaag eentje tweedehands te gaan halen, maar blijkt dat die combi dus niet goed is?

Ik had deze type lens op het oog: NIKON AF NIKKOR 50MM f1.8D voor op mijn D5300. Dit is dus geen goede combinatie omdat je handmatig moet scherpstellen, klopt dit? Ik wil de lens gaan gebruiken voor honden en mensenfotografie. Eerder hobbymatig fotografe, dus ook niet super veel ervaring en direct handmatig scherpstellen lijkt me te veel van het goede...

Welk type 50mm lens moet ik dan kopen voor op mijn D5300?
En stel dat ik er eentje vind met een scherpstelmotor in, kan ik die dan alsnog gebruiken als ik me later een fullframe camera aanschaf?

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Re: [INFO]Welk objectief moet ik kopen? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:47

Dag allen, sinds kort ben ik trotse eigenaar van een D750.
Daarvoor had ik een D5300 waarvoor ik ooit deze lens gekocht heb:
(Tamron SP AF10-24mm F/3.5-4.5 Di II)

https://www.2dehands.be/a/audio-tv-en-f ... ousPage=lr

Een super leuke lens om gebouwen of landschappen te fotograferen en in het verleden héél veel gebruikt.
Ik stond vandaag op het punt om dat lensje online te gooien voor verkoop, maar ik twijfel toch om het uiteindelijk bij te houden.

Ik heb onlangs de overstap gemaakt van crop camera naar full frame, maar ben dus niet gekend welke lenzen op mijn nieuwe body gaan. Kan ik deze nog gebruiken op mijn full frame?

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 15:39

maaikemuis schreef:
Valerie_91 schreef:
Dag allen, sinds kort ben ik trotse eigenaar van een D750.
Daarvoor had ik een D5300 waarvoor ik ooit deze lens gekocht heb:
(Tamron SP AF10-24mm F/3.5-4.5 Di II)

https://www.2dehands.be/a/audio-tv-en-f ... ousPage=lr

Een super leuke lens om gebouwen of landschappen te fotograferen en in het verleden héél veel gebruikt.
Ik stond vandaag op het punt om dat lensje online te gooien voor verkoop, maar ik twijfel toch om het uiteindelijk bij te houden.

Ik heb onlangs de overstap gemaakt van crop camera naar full frame, maar ben dus niet gekend welke lenzen op mijn nieuwe body gaan. Kan ik deze nog gebruiken op mijn full frame?


Nee, deze lens gaat niet passen op je d750. Fysiek wel, maar je zult het bereik tussen de 10-16 mm niet kunnen gebruiken doordat de sensor groter is dan je beeld; je krijgt dus zwarte vlakken in beeld. Daarboven kan het nog wel, maar je zult aan de randen van het beeld vervorming en zachte focus krijgen. Niet ideaal.

Wanneer je voor de D750 een goed groothoekobjectief wilt hebben dan zou ik eens op zoek gaan naar een Nikki’s 16-35 f4. Dat is een hele fijne combi.


Dankjewel voor je antwoord, zonde!
De lens die je vermeld lijkt met me wel leuk, maar toch net iets te prijzig. De laatste tijd iets te veel aangekocht, eventjes sparen haha :+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 3 bezoekers