Zwaar verwaarloosde paarden worden niet geholpen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
henktennapel
Berichten: 218
Geregistreerd: 10-05-06

Zwaar verwaarloosde paarden worden niet geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 11:06

Beste mensen,

weet niet of dit hier is toegestaan, maar we roepen iedereen om te tekenen dat er eerder wordt ingegrepen als paarden verwaarloosd worden. Nu is het vaak zo dat er jaren gewaarschuwd wordt en niets gedaan. De pony op de foto zijn ze 3 jaar mee bezig geweest om deze uiteindelijk in beslag te nemen.

We hebben 40.000 handtekeningen nodig dan zou het op de politieke agenda komen.

Alvast dank, en als het niet is toegestaan, dan neem ik aan dat de MOD het wel verwijderd.https://petities.nl/petitions/overheid-laat-paarden-jaren-lang-verwaarloosd-staan-en-grijpt-niet-in?locale=nl

Henk

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Zwaar verwaarloosde paarden worden niet geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:35

Los van het initiatief heeft er iemand eigenlijk al eens gevraagd hoe dat komt dat het zo lang duurt?
Doen die instanties echt 'niets' en kijken toe en laten het gebeuren of kunnen ze niet?
Is er gebrek aan mankracht? Komt het daar door?
Zijn er te weinig mogelijkheden om wat te kunnen doen i.v.m. de wet?
( niet zomaar op vreemd terrein mogen komen etc. )

henktennapel
Berichten: 218
Geregistreerd: 10-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 11:41

Hobbyhorse schreef:
Los van het initiatief heeft er iemand eigenlijk al eens gevraagd hoe dat komt dat het zo lang duurt?
Doen die instanties echt 'niets' en kijken toe en laten het gebeuren of kunnen ze niet?
Is er gebrek aan mankracht? Komt het daar door?
Zijn er te weinig mogelijkheden om wat te kunnen doen i.v.m. de wet?
( niet zomaar op vreemd terrein mogen komen etc. )


Jazeker weten we dat, het komt omdat er tegenwoordig hoofdzakelijk dierenleed aangepakt wordt door toepassen van bestuursrecht. Dit is gebaseerd op herstel van een bepaalde situatie. Maar het proberen te herstellen 3 jaar lang is echt lang. Ingrijpen via strafrecht is snel. Dit wordt gedaan door de DIPO en soms ook door de LID.

Wel vind ik dat mensen de kans moeten krijgen, om situaties te verbeteren. Twee keer proberen via bestuursrecht, derde keer rode kaart en dieren kwijt.

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Zwaar verwaarloosde paarden worden niet geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:48

Dat klinkt toch echt duidelijk alsof er gewoon te weinig mogelijkheden zijn voor de mensen die er wat aan zouden moeten doen en geen onwil van hun kant, wat ik me ook al niet voor kan stellen.

Voor iemand die de petitie leest en daarvan niet op de hoogte is leest zo'n zin " instanties wisten er van maar deden niets" niet fijn. Duidelijker voor een buitenstaander is stellen in zo'n tekst dat de instanties te weinig mogelijkheden hebben ivm. de huidige wetgeving. Dat maakt zo'n petitie nog beter en serieuzer!

henktennapel
Berichten: 218
Geregistreerd: 10-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 12:02

Hobbyhorse schreef:
Dat klinkt toch echt duidelijk alsof er gewoon te weinig mogelijkheden zijn voor de mensen die er wat aan zouden moeten doen en geen onwil van hun kant, wat ik me ook al niet voor kan stellen.

Voor iemand die de petitie leest en daarvan niet op de hoogte is leest zo'n zin " instanties wisten er van maar deden niets" niet fijn. Duidelijker voor een buitenstaander is stellen in zo'n tekst dat de instanties te weinig mogelijkheden hebben ivm. de huidige wetgeving. Dat maakt zo'n petitie nog beter en serieuzer!


Er zijn te veel rechtszaken op het gebied van bestuursrecht verloren door de NVWA, daarom zijn ze uitermate terughoudend met het ' doorpakken'. Het is natuurlijk nooit fijn voor instanties als ze gewezen worden op bepaalde feiten. Ik heb al reeds jaren te maken met overheden. De mensen in het veld zijn ook niet blij met deze situatie. Maar het is een zaak van beleid.

De inspecteurs van de NVWA kunnen hier ook niets aan veranderen, het zijn hun bazen die dit beleid maken.

Daarom staat er in de petitie ook "de overheid en de NVWA" en wij spreken niet over de inspecteurs van de NVWA om het verhaal zuiver te houden.

Het is niet mogelijk om bij petities.nl heel uitgebreid aan te geven, waarom deze situatie is ontstaan, je hebt maar een maximaal aantal woorden.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:08

Als ze de zaak verliezen dan heeft de rechter er over geoordeeld dat het dus of allemaal niet zo ernstig is of er is te weinig bewijs aangedragen.

In de LID heb ik weinig vertrouwen. Die kunnen over het algemeen nog geen pony van een ezel onderscheiden en denken allemaal dat ze er zeer veel verstand van hebben.

henktennapel
Berichten: 218
Geregistreerd: 10-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 12:12

robert45 schreef:
Als ze de zaak verliezen dan heeft de rechter er over geoordeeld dat het dus of allemaal niet zo ernstig is of er is te weinig bewijs aangedragen.

In de LID heb ik weinig vertrouwen. Die kunnen over het algemeen nog geen pony van een ezel onderscheiden en denken allemaal dat ze er zeer veel verstand van hebben.


Ben het met je eens bewijsvoering dat is het toverwoord en daar short het nog wel eens aan. Geloof me we hebben echt meerdere groepen met ponies gehad die echt op het punt stonden om ' om te vallen ' van de honger.

Uiteindelijk zijn via strafrecht de dieren daar weg gehaald. Ik vind persoonlijk dat bestuursrecht op het gebied van dierenwelzijn wel zijn langste tijd heeft gehad.

We moeten natuurlijk wel op gaan passen dat dieren niet zonder voorafgaande waarschuwing weg gehaald gaan worden.

Daarom ook systeem 2 maal waarschuwen bestuursrecht en derde keer rode kaart!

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zwaar verwaarloosde paarden worden niet geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:16

Als het probleem dus kennelijk zit in de bewijsvoering, dan hebben de inspecteurs meer aan bijscholing op dat punt en niet aan meer/andere/"betere?" wetgeving. De wet voldoet, de kennis om die goed toe te passen is dus gebrekkig en dat gaat deze petitie niet oplossen.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Zwaar verwaarloosde paarden worden niet geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:20

je moet ook niet vergeten dat er geen centraal overzicht is van waar paardachtigen zijn en deze vaak particulieren er bij inspecties niet bij zitten voor controle.

henktennapel
Berichten: 218
Geregistreerd: 10-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 12:21

tamary schreef:
Als het probleem dus kennelijk zit in de bewijsvoering, dan hebben de inspecteurs meer aan bijscholing op dat punt en niet aan meer/andere/"betere?" wetgeving. De wet voldoet, de kennis om die goed toe te passen is dus gebrekkig en dat gaat deze petitie niet oplossen.


Volledig mee eens, een rechter is ook een mens, er moeten meer foto's van vermagerde dieren in het dossier komen. Dan krijgt een rechter er een beeld bij.

Bodyscore van 1 zegt geen enkel rechter iets. Maar als je een een foto in het dossier hebt van een pony alleen met een velletje en veel ribben, dan krijgt een rechter gelijk er een beeld bij.

Zou kunnen helpen om dit soort mensen veroordeeld te krijgen.

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:22

Dank voor de goede uitleg en opmerkingen iedereen , petitie ondertekend.

henktennapel
Berichten: 218
Geregistreerd: 10-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-20 12:23

Hobbyhorse schreef:
Dank voor de goede uitleg en opmerkingen iedereen , petitie ondertekend.



Top super bedank! We willen echt een einde aan 'pappen en nathouden'.

Dank voor de vragen, het is voor ons altijd heel duidelijk, en het is lastig om actie voor een ander goed uit te leggen.

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:55

Getekend!
In en triest dat het paard op de foto zolang op hulp heeft moeten wachten! |( -:(-
Ik dacht nog, voordat ik de foto zag; dat zal het nog wel wat meevallen, maar nee! Ongelofelijk dat dat hier in NL gewoon gebeurd. %) 8)7
Wat goed dat je je hiervoor inzet, TS! +:)+
Laatst bijgewerkt door SensaHorses op 25-01-20 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:00

Ook al leveren ze een encyclopedie aan bewijzen in oordelen rechters nog terughoudend en worden er maar weinig straffen of houdverboden opgelegd.
Heel frustrerend voor de controleurs die er echt hun best voor doen.

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:19

henktennapel schreef:
...

weet niet of dit hier is toegestaan, ...


Wat mij betreft, zet de moderator het bij algemeen nieuws.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Zwaar verwaarloosde paarden worden niet geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:21

Goede zaak dat dit onder de aandacht komt. Getekend.

Victory-Boy

Berichten: 2417
Geregistreerd: 08-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:38

Die pony in de petitie is alsof ik mijn eigen pony zie. Hij lijkt er zoveel op. :oo

Mijn pony zag er gelukkig wel een stuk beter uit, al was hij het jaar voor zijn dood ook erg mager geworden. Zo mager als op deze foto was hij gelukkig niet. Nu is mijn pony ruim 4 jaar geleden bij mij thuis ingeslapen, dus ik weet wat er met hem gebeurt is, maar als ik hem verkocht zou hebben zou ik denken dat hij de pony op de petitie was. Wat vreselijk. :(:)

Ik heb de petitie ondertekend!

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Zwaar verwaarloosde paarden worden niet geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:06

Mee eens. Heb uiteraard getekend. Vind dat er sowieso aan dierenleed te weinig wordt gedaan.
Vind het feit dat een dier als een 'goed' - een ding - wordt beschouwd belachelijk.

In een geciviliseerde wereld mag de bescherming van dieren echt wel wat serieuzer en beter geregeld zijn.

Anoniem

Re: Zwaar verwaarloosde paarden worden niet geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:13

Ik heb ook getekend.

Ik heb zelf afgelopen oktober een paard gekocht. Deze is uit Spanje geimporteerd en blijkt nou niet het allerbeste behandeld te zijn. Dus ik ben heel blij dat hij bij mij de kans krijgt om een fijn leven te hebben. Verwaarlozing en mishandeling van paarden raakt me altijd heel erg, en ik begrijp nooit hoe mensen in staat kunnen zijn dat te doen.

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Zwaar verwaarloosde paarden worden niet geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 15:25

Zeker getekend!!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:01

henktennapel schreef:
Beste mensen,

weet niet of dit hier is toegestaan, maar we roepen iedereen om te tekenen dat er eerder wordt ingegrepen als paarden verwaarloosd worden. Nu is het vaak zo dat er jaren gewaarschuwd wordt en niets gedaan. De pony op de foto zijn ze 3 jaar mee bezig geweest om deze uiteindelijk in beslag te nemen.

We hebben 40.000 handtekeningen nodig dan zou het op de politieke agenda komen.

Alvast dank, en als het niet is toegestaan, dan neem ik aan dat de MOD het wel verwijderd.https://petities.nl/petitions/overheid-laat-paarden-jaren-lang-verwaarloosd-staan-en-grijpt-niet-in?locale=nl

Henk

Hoe oud is die op de foto?
Wij hebben er een staan die er echt precies zo uitziet, maar die is 37.

Beretto
Berichten: 353
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:46

henktennapel schreef:
Hobbyhorse schreef:
Dat klinkt toch echt duidelijk alsof er gewoon te weinig mogelijkheden zijn voor de mensen die er wat aan zouden moeten doen en geen onwil van hun kant, wat ik me ook al niet voor kan stellen.

Voor iemand die de petitie leest en daarvan niet op de hoogte is leest zo'n zin " instanties wisten er van maar deden niets" niet fijn. Duidelijker voor een buitenstaander is stellen in zo'n tekst dat de instanties te weinig mogelijkheden hebben ivm. de huidige wetgeving. Dat maakt zo'n petitie nog beter en serieuzer!


Er zijn te veel rechtszaken op het gebied van bestuursrecht verloren door de NVWA, daarom zijn ze uitermate terughoudend met het ' doorpakken'. Het is natuurlijk nooit fijn voor instanties als ze gewezen worden op bepaalde feiten. Ik heb al reeds jaren te maken met overheden. De mensen in het veld zijn ook niet blij met deze situatie. Maar het is een zaak van beleid.

De inspecteurs van de NVWA kunnen hier ook niets aan veranderen, het zijn hun bazen die dit beleid maken.

Daarom staat er in de petitie ook "de overheid en de NVWA" en wij spreken niet over de inspecteurs van de NVWA om het verhaal zuiver te houden.

Het is niet mogelijk om bij petities.nl heel uitgebreid aan te geven, waarom deze situatie is ontstaan, je hebt maar een maximaal aantal woorden.


Helaas zijn er ook een aantal inspecteurs niet correct, weet uit ervaring dat ook daar het 1 en ander aan schort...

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Zwaar verwaarloosde paarden worden niet geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:54

Getekend!

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:02

henktennapel schreef:
Hobbyhorse schreef:
Los van het initiatief heeft er iemand eigenlijk al eens gevraagd hoe dat komt dat het zo lang duurt?
Doen die instanties echt 'niets' en kijken toe en laten het gebeuren of kunnen ze niet?
Is er gebrek aan mankracht? Komt het daar door?
Zijn er te weinig mogelijkheden om wat te kunnen doen i.v.m. de wet?
( niet zomaar op vreemd terrein mogen komen etc. )


Jazeker weten we dat, het komt omdat er tegenwoordig hoofdzakelijk dierenleed aangepakt wordt door toepassen van bestuursrecht. Dit is gebaseerd op herstel van een bepaalde situatie. Maar het proberen te herstellen 3 jaar lang is echt lang. Ingrijpen via strafrecht is snel. Dit wordt gedaan door de DIPO en soms ook door de LID.

Wel vind ik dat mensen de kans moeten krijgen, om situaties te verbeteren. Twee keer proberen via bestuursrecht, derde keer rode kaart en dieren kwijt.



Dit is alvast niet correct. Ingrijpen via bestuursrecht is alvast vele malen eenvoudiger en er zijn veel meer bevoegdheden dan via strafrecht.
Maar zoals bij elk recht ben je afhankelijk van de moed van de uitvoerders. Burgemeesters die geen knopen door durven te hakken, Officieren va Justitie die uit onwetendheid niet door durven te zetten. Rechters die te vaak geneigd zijn om de verdachte nog een tweede, derde en zoveelste kans te geven.
Ingrijpen via strafrecht is misschien wel snel, maar resulteert vaak in teruggave van het dier en aarzeling ivm de hoge opslagkosten. Via bestuursrecht worden de kosten verhaald op de verdachte. Via strafrecht draait de gemeenschap er voor op.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Zwaar verwaarloosde paarden worden niet geholpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:07

Afbeelding

Getekend