Petitie tegen vuurwerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:13

corientjuhh schreef:
Ik ga niet tekenen
Ben niet tegen vuurwerk
Wel tegen illegaal vuurwerk... en ook mensen die niet met (illegaal) vuurwerk om kunnen gaan
Ik ben juist voor strengere controles en vuurwerkverkoop pas op 31 december zelf... dat zal al een hele hoop schelen...
En desnoods vuurwerkzones waar afgestoken mag worden (gewoon in dorpen zelf en niet daarbuiten bij boerderijen enzo in de buurt)
Knalvuurwerk mag van mij ook afgeschaft worden. Maar pijlen, sierpotten en wondertollen vind ik toch wel heel mooi :)


Ik deel deze mening! En niet alleen strengere controles, ook strengere straffen als de regels overtreden worden :)

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:06

Hier hebben ze vannacht nog tot 1 uur lopen knallen. }:0

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:14

Ja ook getekend, en toch ben ik niet helemaal tegen.
Siervuurwerk vind ik mooi om naar te kijken, maar die illegale / knal vuurwerk daar ben ik tegen!!
Zouden daar straffen of boetes op komen ben ik een voorstander, die sierpijlen en potten zijn mooi

noviceh

Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:46

Hier ook getekend! Zie geen voordelen in van vuurwerk afsteken, behoudens persoonlijk vermaak. Mag van mij een verbod worden afgekondigd :j

topsylover

Berichten: 5639
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:48

Hier ook getekend. OOK legaal vuurwerk is levensgevaarlijk! Ik kan er met mijn hoofd echt niet bij dat we mensen LEGAAL met gevaarlijke explosieven laten rondlopen, ook al is het maar 1 dag (theoretisch) in het jaar. :n

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:51

Ik teken niet
Dit omdat ze toch niet tegen kunnen gaan. Daarbij wonen we niet allemaal in een stad en in elk dorp vuurwerk show houden is ook geen optie. En per gemeente zou ook geen optie zijn dit omdat sommige gemeentes zo groot zijn dat sommige mensen ook al 20 min of langer moeten rijden om bij bepaalde dorp of plek te komen.


Wel ben ik tegen illegaal vuurwerk en mensen die niet met vuurwerk om kunnen gaan.

Wat ik wel belangrijk vind is dat ze strenger gaan optreden tegen vuurwerk eerder afsteken dan 31 december en strenger optreden tegen illegaal vuurwerk. En ook dat ze mensen die in overtreding gaan met vuurwerk bijvoorbeeld gooien naar hulpverleners en op plekken afsteken waar niet mag. Dat ze die harder aanpakken

Je kan toch niet tegen houden het vuurwerk verbod dit omdat mensen dan toch uit buitenland vuurwerk gaan halen en dan maak je het probleem juist groter met het illegaal vuurwerk.

En wat het ook is in de dorp waar ik woon en dorpen omheen word hier wel fatsoenlijk met vuurwerk om gegaan. Geen geweld naar hulpverleners en ik denk dat dit op veel plaatsten zo gaat jammer dat je alleen negatieve dingen hoort en valt mij op dat altijd in steden of echt grote dorpen gebeurt overlast van vuurwerk. Maar denk dat op veel plekken in Nederland oud en nieuw rustig verloopt.
Maar daar hoor je niks over.
Laatst bijgewerkt door Pandameisje op 05-01-20 13:59, in het totaal 2 keer bewerkt

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:52

Dat hele strenger optreden en handhaven zie ik niet gebeuren.
Zijn niet voldoende mensen voor.

Dan maar compleet verbieden.

Ook legaal vuurwerk richt flinke schade aan.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:58

Hij is al meer dan 300.000 keer ondertekend.

En het gaat ook ontzettend snel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:00

Pandameisje schreef:
Ik teken niet
Dit omdat ze toch niet tegen kunnen gaan. Daarbij wonen we niet allemaal in een stad en in elk dorp vuurwerk show houden is ook geen optie. En per gemeente zou ook geen optie zijn dit omdat sommige gemeentes zo groot zijn dat sommige mensen ook al 20 min of langer moeten rijden om bij bepaalde dorp of plek te komen.


Wel ben ik tegen illegaal vuurwerk en mensen die niet met vuurwerk om kunnen gaan.

Wat ik wel belangrijk vind is dat ze strenger gaan optreden tegen vuurwerk eerder afsteken dan 31 december en strenger optreden tegen illegaal vuurwerk. En ook dat ze mensen die in overtreding gaan met vuurwerk bijvoorbeeld gooien naar hulpverleners en op plekken afsteken waar niet mag. Dat ze die harder aanpakken

Je kan toch niet tegen houden het vuurwerk verbod dit omdat mensen dan toch uit buitenland vuurwerk gaan halen en dan maak je het probleem juist groter met het illegaal vuurwerk.

En wat het ook is in de dorp waar ik woon en dorpen omheen word hier wel fatsoenlijk met vuurwerk om gegaan. Geen geweld naar hulpverleners en ik denk dat dit op veel plaatsten zo gaat jammer dat je alleen negatieve dingen hoort en valt mij op dat altijd in steden of echt grote dorpen gebeurt overlast van vuurwerk. Maar denk dat op veel plekken in Nederland oud en nieuw rustig verloopt.
Maar daar hoor je niks over.

Wat kunnen ze precies niet tegengaan?

Juist met een verbod kan je makkelijker handhaven. Hoeveel vuurwerk hoor jij in juni?

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:04

Nee ik heb het niet getekend en ga dat ook niet doen.
Ik ben niet tegen vuurwerk.
Ik ben wel tegen het geweld wat ontstaat tegen hulpverleners, vernielingen etc.
En ik denk dat dat echt niet gaat veranderen als ze geen vuurwerk meer mogen afsteken. Ik ben bang dat dat soort groepen die dat doen juist erger gaan worden.

Illegaal vuurwerk moet wel veel harder aangepakt worden! Naast als handhaven erop (idem op te vroeg of te laat afsteken).

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:05

_San87_ schreef:
Pandameisje schreef:
Ik teken niet
Dit omdat ze toch niet tegen kunnen gaan. Daarbij wonen we niet allemaal in een stad en in elk dorp vuurwerk show houden is ook geen optie. En per gemeente zou ook geen optie zijn dit omdat sommige gemeentes zo groot zijn dat sommige mensen ook al 20 min of langer moeten rijden om bij bepaalde dorp of plek te komen.


Wel ben ik tegen illegaal vuurwerk en mensen die niet met vuurwerk om kunnen gaan.

Wat ik wel belangrijk vind is dat ze strenger gaan optreden tegen vuurwerk eerder afsteken dan 31 december en strenger optreden tegen illegaal vuurwerk. En ook dat ze mensen die in overtreding gaan met vuurwerk bijvoorbeeld gooien naar hulpverleners en op plekken afsteken waar niet mag. Dat ze die harder aanpakken

Je kan toch niet tegen houden het vuurwerk verbod dit omdat mensen dan toch uit buitenland vuurwerk gaan halen en dan maak je het probleem juist groter met het illegaal vuurwerk.

En wat het ook is in de dorp waar ik woon en dorpen omheen word hier wel fatsoenlijk met vuurwerk om gegaan. Geen geweld naar hulpverleners en ik denk dat dit op veel plaatsten zo gaat jammer dat je alleen negatieve dingen hoort en valt mij op dat altijd in steden of echt grote dorpen gebeurt overlast van vuurwerk. Maar denk dat op veel plekken in Nederland oud en nieuw rustig verloopt.
Maar daar hoor je niks over.

Wat kunnen ze precies niet tegengaan?

Juist met een verbod kan je makkelijker handhaven. Hoeveel vuurwerk hoor jij in juni?


Ik hoor vanaf 6 januari tot 20 december geen vuurwerk.

Als je vuurwerk verbod gaat doen gaan mensen uit buitenland halen dan krijg je juist illegaal vuurwerk in nl terwijl ze dat juist tegen willen gaan.

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:09

80 procent van de gewonden vallen door legaal vuurwerk...en daarvan voor 50 procent onder omstanders, niet eens onder diegenen die het afsteken!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:13

Pandameisje schreef:
_San87_ schreef:

Wat kunnen ze precies niet tegengaan?

Juist met een verbod kan je makkelijker handhaven. Hoeveel vuurwerk hoor jij in juni?


Ik hoor vanaf 6 januari tot 20 december geen vuurwerk.

Als je vuurwerk verbod gaat doen gaan mensen uit buitenland halen dan krijg je juist illegaal vuurwerk in nl terwijl ze dat juist tegen willen gaan.

Waarom denk je dat?

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:14

Pandameisje schreef:
Als je vuurwerk verbod gaat doen gaan mensen uit buitenland halen dan krijg je juist illegaal vuurwerk in nl terwijl ze dat juist tegen willen gaan.


Als dat vuurwerkverbod komt dan moeten ze de komende jaren heel hard achter vuurwerk aan gaan zitten. Vooral de weken voor oud en nieuw. Vooral op plaatsen waar bekend is dat afgestoken wordt moeten ze dan patroulleren in burger.

Er mag best eens doorgepakt worden om van oud en nieuw weer een feest te maken.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:15

Het is toch logisch als mensen geen vuurwerk mogen kopen in Nederland dat ze dan uit buitenland halen?

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:21

Loretta schreef:
Pandameisje schreef:
Als je vuurwerk verbod gaat doen gaan mensen uit buitenland halen dan krijg je juist illegaal vuurwerk in nl terwijl ze dat juist tegen willen gaan.


Als dat vuurwerkverbod komt dan moeten ze de komende jaren heel hard achter vuurwerk aan gaan zitten. Vooral de weken voor oud en nieuw. Vooral op plaatsen waar bekend is dat afgestoken wordt moeten ze dan patroulleren in burger.

Er mag best eens doorgepakt worden om van oud en nieuw weer een feest te maken.


Ik vind wel dat ze probleem mensen mogen aanpakken door bijvoorbeeld extra te controleren dus mensen die bekend zijn met geweld tegen hulpverleners mensen die vuurwerk op verkeerde manier gebruiken of in bezit zijn van illegaal vuurwerk. Dat je die strengere straffen geeft als ze weer in de fout gaan.

Helaas verpesten die mensen oud en nieuw voor mensen die vuurwerk op een normale manier gebruiken en leuk mee om gaan en ook zich gedragen en dat zijn meer mensen dan mensen die zich niet gedragen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:22

Pandameisje schreef:
Het is toch logisch als mensen geen vuurwerk mogen kopen in Nederland dat ze dan uit buitenland halen?

Als dat zo logisch zou zijn, dan zou dat toch het hele jaar door gebeuren?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:23

Vannacht weer iemand lopen klooien met 'bommen' hier in de buurt. Resultaat: paard totaal in paniek door de omheining, en incl omheining door meerdere draden gelopen en op hol gegaan het land in....

Ik ben uiterst vreedzaam. Maar als er geen verbod komt ga ik denk ik toch eens wat vuurwerk afsteken bij Rutte in de woonkamer....

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:27

@Ninx maar Rutte heeft die bom bij je paard niet afgestoken. Dan zou ik eerder bij diegene die het heeft afgestoken vuurwerk in de woonkamer gooien.

Ik denk dat ze hier in NL sowieso bij de politie de mankracht niet hebben om een verbod te handhaven. Dus dan zou je al iets als een burgerwacht bvb moeten gaan inzetten om alles rustig te laten verlopen.

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:28

Ninx schreef:
Vannacht weer iemand lopen klooien met 'bommen' hier in de buurt. Resultaat: paard totaal in paniek door de omheining, en incl omheining door meerdere draden gelopen en op hol gegaan het land in....


Ik heb ook het gevoel dat doordat het zo mistig was op oudjaarsavond dat we nu nog langer met dat geknal zitten.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:29

Ninx schreef:
Vannacht weer iemand lopen klooien met 'bommen' hier in de buurt. Resultaat: paard totaal in paniek door de omheining, en incl omheining door meerdere draden gelopen en op hol gegaan het land in....

Ik ben uiterst vreedzaam. Maar als er geen verbod komt ga ik denk ik toch eens wat vuurwerk afsteken bij Rutte in de woonkamer....


Rutte heeft dit toch niet gedaan? Je moet die kwajongens aanpakken

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:30

Jorex schreef:
@Ninx maar Rutte heeft die bom bij je paard niet afgestoken. Dan zou ik eerder bij diegene die het heeft afgestoken vuurwerk in de woonkamer gooien.

Ik denk dat ze hier in NL sowieso bij de politie de mankracht niet hebben om een verbod te handhaven. Dus dan zou je al iets als een burgerwacht bvb moeten gaan inzetten om alles rustig te laten verlopen.


Maar dan is dat het failliet van de rechtstaat. Dan moeten we dus alles gaan toestaan omdat ze het anders toch wel doen en we niet voldoende kunnen handhaven.]
Godzijdank zijn de meeste mensen nog wel gevoelig voor 'verboden'. De rest kan een 'onmundig schop in hun hol' krijgen....

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:31

Pandameisje schreef:
Ninx schreef:
Vannacht weer iemand lopen klooien met 'bommen' hier in de buurt. Resultaat: paard totaal in paniek door de omheining, en incl omheining door meerdere draden gelopen en op hol gegaan het land in....

Ik ben uiterst vreedzaam. Maar als er geen verbod komt ga ik denk ik toch eens wat vuurwerk afsteken bij Rutte in de woonkamer....


Rutte heeft dit toch niet gedaan? Je moet die kwajongens aanpakken


Indirect wel..... hij streeft een kapitalistisch systeem na waar alles voor moet wijken.
Alle waarden buiten het genereren van nog meer geld zijn van ondergeschikt belang.

Al dat geld dat deze visie oplevert gaat vooral naar het bedrijfsleven en de hogere inkomens, prachtig Trump model dus.

Dus is Rutte (beter gezegd: het beleid van VVD en CDA) indirect verantwoordelijk voor deze ellende: JA!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:35

Loretta schreef:
Ninx schreef:
Vannacht weer iemand lopen klooien met 'bommen' hier in de buurt. Resultaat: paard totaal in paniek door de omheining, en incl omheining door meerdere draden gelopen en op hol gegaan het land in....


Ik heb ook het gevoel dat doordat het zo mistig was op oudjaarsavond dat we nu nog langer met dat geknal zitten.


Wat mij opvalt is dat het oudjaarsdag en nieuwsjaardag sowieso mistig lijkt te zijn de laatste jaren. Imo komt dat oa door vuurwerk wat afgestoken word. Ik kan me niet voorstellen dat het goed voor het milieu is en de opwarming van de aarde..alleen daar hoor je bijna niemand meer over.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 14:36

Jorex schreef:
Weidebloem schreef:
Ik vind het ook niet meer van deze tijd om overal maar lukraak vuurwerk af te steken. Het is enkel een kwestie van tijd dat het wordt afgeschaft en ben helemaal voor! Een paar vuurwerkshows in de grote steden en dat is het dan.

Nou dat is dan heel gezellig voor de mensen in het buitengebied waar alleen op oudejaarsavond tussen 12 en 1 door alle buren gezamenlijk wat potten worden afgestoken en verder eigenlijk niks gebeurt. Bij ons op de straat is dat het enige wat er gebeurt en dan moeten wij boeten voor dat het in de grote steden misgaat en vervolgens krijgen de "stoute jongetjes" in de grote steden ook nog een mooie show als beloning. Nee dat gaat er bij mij niet in. Net als het 1 show per gemeente, mogen we eerst een halfuur gaan rijden om vervolgens achteraan te komen te staan om naar siervuurwerk te kijken. Nee, dat is gewoon niet handig voor de dunbevolkte gebieden. Een verbod in steden zelf op het afsteken vind ik prima, maar een algeheel verbod is te overdreven. Wat mij betreft verbieden ze alleen alles wat knalt en niet mooi is. Dan hebben we ook die enkele lawinepijl die de jongens verderop afsteken niet meer, maar dat is dan ook het enige ding wat ik compleet nutteloos vind. Knallen zonder mooi siervuurwerk, niks aan. Ik ben overigens zeer gevoelig op harde knallen, maar als ik het kan plaatsen dan kan ik er voor dat ene uurtje wel tegen. Maar ik kan knalvuurwerk dus niet plaatsen, dus dan schrik ik me dood ervan, dus dat mag de ban wel in van mij.


Nou ik woon ook in het buitengebied, wat je hier veel ziet zijn de vreugdevuren waar mensen heen gaan en gezellig bij elkaar zijn. Dus dat zou een optie kunnen zijn..of dat goed is voor het milieu betwijfel ik echter. Maar men kan toch ook nieuwe tradities bedenken?