Petitie tegen vuurwerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 23:18

Hi!

Zojuist heb ik de petitie tegen vuurwerk getekend. Dit kan via https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... ?locale=nl

Zijn er nog meerdere bokkers die getekend hebben of dit gaan doen?
Mijn reden om dit te doen is echt voor de dieren en om alle ongelukken die gebeuren.

Groet Madeleine
Laatst bijgewerkt door Romeo2007 op 04-01-20 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:19

ja gedaan!

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:21

Ik ga niet tekenen
Ben niet tegen vuurwerk
Wel tegen illegaal vuurwerk... en ook mensen die niet met (illegaal) vuurwerk om kunnen gaan
Ik ben juist voor strengere controles en vuurwerkverkoop pas op 31 december zelf... dat zal al een hele hoop schelen...
En desnoods vuurwerkzones waar afgestoken mag worden (gewoon in dorpen zelf en niet daarbuiten bij boerderijen enzo in de buurt)
Knalvuurwerk mag van mij ook afgeschaft worden. Maar pijlen, sierpotten en wondertollen vind ik toch wel heel mooi :)
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 04-01-20 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

YoniB

Berichten: 121
Geregistreerd: 12-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:23

Wat goed! Meteen even gedaan.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:28

Ik heb ook getekend. Ze zijn hier nog steeds elke dag aan het afsteken.

Eepie

Berichten: 76
Geregistreerd: 02-04-09
Woonplaats: Boven Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:30

Gedaan!

Een georganiseerde show door professionals prima, maar deze chaos is niet grappig. :(

xPareltje

Berichten: 941
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:33

Ik teken de petitie ook niet. Het is 1x per jaar om het jaar af te sluiten. Tegen hard knalvuurwerk en illegaal vuurwerk ben ik wel op tegen. :)
Laatst bijgewerkt door xPareltje op 04-01-20 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:37

Getekend. Ik begrijp het praktisch nut van vuurwerk niet.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:55

Ik ga ook niet tekenen. Door het vuurwerk te verbieden zul je waarschijnlijk meer overlast en ongelukken krijgen.
Ik ben tegen illegaal vuurwerk maar ben bang met een algemeen verbod dat het juist meer illegaal vuurwerk in dit land zal brengen.

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 00:00

Ik had vanmiddag al getekend :j

Illegaal vuurwerk heb je nu juist al heel veel, en daar is nu veel moeilijker op te controleren dan wanneer er geen vuurwerk meer mag worden afgestoken.
Juist dan zullen mensen minder of geen illegaal vuurwerk meer gaan kopen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 00:03

Getekend. Paar shows in het land is wat mij betreft voldoende. Helemaal niet is ook goed.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 00:12

8nnemiek schreef:
Ik had vanmiddag al getekend :j

Illegaal vuurwerk heb je nu juist al heel veel, en daar is nu veel moeilijker op te controleren dan wanneer er geen vuurwerk meer mag worden afgestoken.
Juist dan zullen mensen minder of geen illegaal vuurwerk meer gaan kopen.

Mensen die illegaal afsteken of dat vuurwerk nu legaal is of niet, is nu al onmogelijk te controleren. Politie is er niet voordat de knal oid over is. Afstekers zijn dan al lang foetsie, verbod gaat niks veranderen.
https://www.nu.nl/weekend/6021552/roep- ... en-op.html
Het is dus niet zo simpel, wangedrag zal blijven net als nu.

Fireheart

Berichten: 6662
Geregistreerd: 10-11-08
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 00:15

Getekend, werd hier net weer flink afgestoken met als gevolg dat mijn kat weer helemaal over de zeik is :(:)

Daphne__
Berichten: 12458
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 00:20

corientjuhh schreef:
Ik ga niet tekenen
Ben niet tegen vuurwerk
Wel tegen illegaal vuurwerk... en ook mensen die niet met (illegaal) vuurwerk om kunnen gaan
Ik ben juist voor strengere controles en vuurwerkverkoop pas op 31 december zelf... dat zal al een hele hoop schelen...
En desnoods vuurwerkzones waar afgestoken mag worden (gewoon in dorpen zelf en niet daarbuiten bij boerderijen enzo in de buurt)
Knalvuurwerk mag van mij ook afgeschaft worden. Maar pijlen, sierpotten en wondertollen vind ik toch wel heel mooi :)


En waar gaan mensen vuurwerk afsteken die in een gebied wonen waar dat niet mag? Daar waar het wel mag, dorpen in dat geval?

In dat geval kan ik m'n hond beter een maand voor de jaarwisseling laten hemelen. Beest heeft nu al 2 maand per jaar geen leven.

(Lijkt me duidelijk dat ik getekend heb ;) )

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 00:22

tamary schreef:
8nnemiek schreef:
Ik had vanmiddag al getekend :j

Illegaal vuurwerk heb je nu juist al heel veel, en daar is nu veel moeilijker op te controleren dan wanneer er geen vuurwerk meer mag worden afgestoken.
Juist dan zullen mensen minder of geen illegaal vuurwerk meer gaan kopen.

Mensen die illegaal afsteken of dat vuurwerk nu legaal is of niet, is nu al onmogelijk te controleren. Politie is er niet voordat de knal oid over is. Afstekers zijn dan al lang foetsie, verbod gaat niks veranderen.
https://www.nu.nl/weekend/6021552/roep- ... en-op.html
Het is dus niet zo simpel, wangedrag zal blijven net als nu.


Met wellicht/waarschijnlijk andere juridische implicaties.

tootje71

Berichten: 5099
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 00:22

Getekend ... mijn overburen brengen paard lief elders waar het rustig is om vervolgens mijn paarden met illegaal vuurwerk de schuur uit te knallen {:)-:( ..... ik ben die zooi spuugzat...

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 00:59

tamary schreef:
8nnemiek schreef:
Ik had vanmiddag al getekend :j

Illegaal vuurwerk heb je nu juist al heel veel, en daar is nu veel moeilijker op te controleren dan wanneer er geen vuurwerk meer mag worden afgestoken.
Juist dan zullen mensen minder of geen illegaal vuurwerk meer gaan kopen.

Mensen die illegaal afsteken of dat vuurwerk nu legaal is of niet, is nu al onmogelijk te controleren. Politie is er niet voordat de knal oid over is. Afstekers zijn dan al lang foetsie, verbod gaat niks veranderen.
https://www.nu.nl/weekend/6021552/roep- ... en-op.html
Het is dus niet zo simpel, wangedrag zal blijven net als nu.

Ik neem aan dat als er een verbod komt, dat vuurwerk ook niet meer verkocht gaat worden aan particulieren. En echt niet elke gek gaat naar het buitenland om het daar te kopen. Er zal dus wel degelijk iets veranderen als vuurwerk verboden wordt voor particulieren, lijkt me.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 01:26

corientjuhh schreef:
Ik ga niet tekenen
Ben niet tegen vuurwerk
Wel tegen illegaal vuurwerk... en ook mensen die niet met (illegaal) vuurwerk om kunnen gaan
Ik ben juist voor strengere controles en vuurwerkverkoop pas op 31 december zelf... dat zal al een hele hoop schelen...
En desnoods vuurwerkzones waar afgestoken mag worden (gewoon in dorpen zelf en niet daarbuiten bij boerderijen enzo in de buurt)
Knalvuurwerk mag van mij ook afgeschaft worden. Maar pijlen, sierpotten en wondertollen vind ik toch wel heel mooi :)



dit idd, precies zoals ik er ook over denk. Petitie dan ook niet getekend.

Cowboy55
Berichten: 8490
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 01:44

purny schreef:
Ik ga ook niet tekenen. Door het vuurwerk te verbieden zul je waarschijnlijk meer overlast en ongelukken krijgen.
Ik ben tegen illegaal vuurwerk maar ben bang met een algemeen verbod dat het juist meer illegaal vuurwerk in dit land zal brengen.


Als knalvuurwerk inmiddels de explosieve kracht van een handgranaat heeft, dan kan het zomaar zijn dat de Richtlijn voor strafvordering wapens en munitie (2016R017) van kracht wordt. Dan wordt bezit al pijnlijk qua straf, maar handel in het spul zorgt ervoor dat je 9-18 maanden nergens meer naar toe gaat. De vraag is wie dat risico gaat lopen.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 08:25

Gisteren ook getekend. Als je ziet wat er massaal de lucht ingeblazen wordt.... En maar klagen over het milieu, maar rond oud en nieuw hoor je ineens de grootste schreeuwers over milieu en vervuiling niet meer. Alsof deze troep ineens niets met oa luchtvervuiling te maken heeft. Alles moet tegenwoordig kennelijk moedwillig vernield worden, mensen en dieren bestookt worden, hulpverleners na het leven gestaan worden. Normaal afsteken van wat kleine knalletjes bestaat al lang niet meer. Tijd om er definitief een streep door te zetten.
En dat een verbod niet zou kunnen is onzin. Er zijn meerdere landen waar het wel kan. Dus ook hier.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:05

Getekend.. als je ziet wat een schade er elk jaar door die rotzooi is. Schandalig gewoon dat dit nog toegestaan wordt.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:09

purny schreef:
Ik ga ook niet tekenen. Door het vuurwerk te verbieden zul je waarschijnlijk meer overlast en ongelukken krijgen.
Ik ben tegen illegaal vuurwerk maar ben bang met een algemeen verbod dat het juist meer illegaal vuurwerk in dit land zal brengen.


hoezo meer overlast en ongelukken?? meer dan er nu al gebeuren, dat kan ik me echt niet voorstellen. Bij een verbod kan er veel beter en sneller gehandhaafd worden. Ik teken wel. Voor alle kosten, ongelukken, milieuvervuiling en overlast voor mensen en dieren en met name hulpverleners.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:21

Danielleeee_ schreef:
tamary schreef:

Mensen die illegaal afsteken of dat vuurwerk nu legaal is of niet, is nu al onmogelijk te controleren. Politie is er niet voordat de knal oid over is. Afstekers zijn dan al lang foetsie, verbod gaat niks veranderen.
https://www.nu.nl/weekend/6021552/roep- ... en-op.html
Het is dus niet zo simpel, wangedrag zal blijven net als nu.

Ik neem aan dat als er een verbod komt, dat vuurwerk ook niet meer verkocht gaat worden aan particulieren. En echt niet elke gek gaat naar het buitenland om het daar te kopen. Er zal dus wel degelijk iets veranderen als vuurwerk verboden wordt voor particulieren, lijkt me.


Ik denk dat het wel degelijk zal schelen MITS er een alternatief komt van een lokale vuurwerkshow / lokale afsteekplaats. Die dan uiteraard verstandig gekozen wordt. Zodat de liefhebbers toch met vuurwerk het oude jaar uit kunnen zwaaien, maar het niet meer in alle straten oorlogsgebied wordt.

Het lijkt mij dat er veel makkelijker gecontroleerd en gehandhaafd kan worden wanneer het echt verboden wordt om op straat met vuurwerk rond te lopen / af te steken. Want dan valt elke vuurwerk-actie op als iets illegaals, en kunnen omstanders direct melding of zelfs een filmpje maken o.i.d. zodat we met zijn allen illegaal vuurwerkgebruik aan kunnen pakken.

Als je nu langs jongelui heen fietst / rijdt / loopt en ziet dat ze aan het klöten zijn met vuurwerk, dan weet je niet of het wel of niet legaal is, en je weet dat vuurwerk "gewoon mag" dus je registreert het niet als "code rood" zeg maar. Maar als ze het niet eens in bezit mogen hebben, dan weet je direct dat het foute boel is. Wanneer elke vuurwerkactie illegaal is dan zou je een stuk makkelijker moeten kunnen handhaven.

Want dan kan de politie bvb. al gebeld worden door mensen die zien dat er het 1 en ander rondloopt / een knal voorbereid wordt en wie weet zijn ze er dan wel op tijd :)

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:27

Er zijn zat landen waar geen vuurwerk mag worden afgestoken, en daar is geen/nauwelijks overlast van illegaal vuurwerk, dus dat argument is gewoon slecht.

Dat mensen vuurwerk mooi en leuk vinden, snap ik, vind ik ook, maar een vuurwerkshow vanuit de gemeente is toch ook prachtig? Dat vind ik zelfs veel mooier.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:29

ja georganiseerde vuurwerkshow of zo'n lichtshow lijkt me veel mooier en beter.