Petitie tegen vuurwerk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:31

juval schreef:
purny schreef:
Ik ga ook niet tekenen. Door het vuurwerk te verbieden zul je waarschijnlijk meer overlast en ongelukken krijgen.
Ik ben tegen illegaal vuurwerk maar ben bang met een algemeen verbod dat het juist meer illegaal vuurwerk in dit land zal brengen.


hoezo meer overlast en ongelukken?? meer dan er nu al gebeuren, dat kan ik me echt niet voorstellen. Bij een verbod kan er veel beter en sneller gehandhaafd worden. Ik teken wel. Voor alle kosten, ongelukken, milieuvervuiling en overlast voor mensen en dieren en met name hulpverleners


Dit is precies de reden waarom ik ook heb getekend.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:34

Een georganiseerde vuurwerkshow (en die eventueel in de loop deer jaren vervangen door licht / drones / whatever) per gemeente lijkt me echt de ideale oplossing :j

Ook nog eens leuk en goed voor de verbinding om zo dan met zijn allen samen te komen :)

Lijkt me veel beter voor iedereen eigenlijk, ja behalve de echte die-hards die een kick krijgen van zelf afsteken. Maar wellicht kun je die bij de vuurwerkshow betrekken, dat elke gemeente een aantal enthousiaste vrijwilligers een "cursus verantwoorde vuurwerkshow" laten volgen en dan onder leiding van een prof de hele boel laten voorbereiden en afsteken. Dat moet dan toch helemaal machtig mooi zijn om het zo groots aan te kunnen pakken :Y) (is de kwijl-smiley er niet meer....?)

En dat we dan met zijn allen het geld ervoor bij elkaar leggen, moet toch zat geld beschikbaar zijn als je zelf geen vuurwerk meer hoeft te kopen, en je blij bent dat de straten in principe vrij zijn van vuurwerk O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:38

8nnemiek schreef:
Er zijn zat landen waar geen vuurwerk mag worden afgestoken, en daar is geen/nauwelijks overlast van illegaal vuurwerk, dus dat argument is gewoon slecht.

Dat mensen vuurwerk mooi en leuk vinden, snap ik, vind ik ook, maar een vuurwerkshow vanuit de gemeente is toch ook prachtig? Dat vind ik zelfs veel mooier.


In die landen krijg je dan ook een behoorlijke straf als je het wel doet. In Nederland zullen de straffen niet zo streng zijn en krijg je eerst een waarschuwing. Dat gaat niet werken.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:50

Heb ook getekend. Wel van belang dat de verkoop dan ook stopt. Zou al gigantisch schelen qua hoeveelheid vuurwerk.
Ik weet dat er mensen zijn die het mooi vinden en/of uit principe niet willen accepteren dat er een verbod komt maar bij mij (en vele anderen inmiddels) roept het alleen nog negatieve associaties op door alle ellende die eruit voortkomt.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:55

8nnemiek schreef:
Er zijn zat landen waar geen vuurwerk mag worden afgestoken, en daar is geen/nauwelijks overlast van illegaal vuurwerk, dus dat argument is gewoon slecht.



Hier mag er 1 dag per jaar vuurwerk verkocht worden, niets bestellen maar gewoon terplekke kopen en meenemen. Meeste mensen kopen dan voor Guy Fawkes. Afsteken mag in principe jaar rond. Woon nu in een dorp en er waren hier 3 huizen die elk misschien 5 vuurpijlen afsteken. En dan heb ik het over het ouderwetse vuurwerk wat niet zoveel herrie maakt. De rest van het dorp lag, net als ons, gewoon op bed.

En op welke plekken is er onrust? De grote steden (en rondom) waar ook van die vuurwerk stumpers en veel Europese toeristen komen
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 05-01-20 09:58, in het totaal 2 keer bewerkt

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:55

Ik teken alles als het maar stopt

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:13

Bij ons was er totaal verbod (België) en is in mijn stad ook gehandhaafd. Zelfs op heterdaad betrapt en boetes uitgedeeld. Ben ik heel blij mee. We zijn een plattelandsstad, dus alle dieren stonden hier heel rustig van hun avond te genieten.

Het kan dus zeker.

Hobbyhorse

Berichten: 1319
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:14


Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:23

Ik vind het ook niet meer van deze tijd om overal maar lukraak vuurwerk af te steken. Het is enkel een kwestie van tijd dat het wordt afgeschaft en ben helemaal voor! Een paar vuurwerkshows in de grote steden en dat is het dan.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:31

Ik heb getekend vanwege de overlast, de enorme schade, gewonden en doden (ook dieren) en het milieu. Houd maar een mooie lasershow om het nieuwe jaar in de luiden.

mysa

Berichten: 10481
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:32

Ik geloof niet dat er bij een verbod op grote schaal illegaal vuurwerk wordt aangeschaft. Er stond vorige week een interview met meerdere illegale handelaren in de krant en die moeten heel omzichtig te werk gaan. Handel vindt vooral plaats via versleutelde berichtendiensten en levering gebeurt meestal ook op verlaten achteraf plekken.

mvdende

Berichten: 5692
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:45

Weidebloem schreef:
Ik vind het ook niet meer van deze tijd om overal maar lukraak vuurwerk af te steken. Het is enkel een kwestie van tijd dat het wordt afgeschaft en ben helemaal voor! Een paar vuurwerkshows in de grote steden en dat is het dan.


En dan overal situaties ala vuurwerk Scheveningen zeker?

Is niet voor niets dat het afgelast is in 2019....

Kwamen te veel mensen op af.

In ieder dorp één vuurwerk show vind ik prima, maar niet één per gemeente of zelfs één per grote stad....

Daar krijg je ook onrust van!

Zelf nu 2 x bij een georganiseerde vuurwerk show geweest en 2x was het duwen, trekken, uren van te voren aanwezig moeten zijn.... En een gigantisch drama om weer weg te komen aan het eind, vooral in Scheveningen!

Loretta
Berichten: 8760
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:48

Ik heb ook getekend.

Tot nu toe was ik er altijd voorstander van om een ander die ene dag per jaar een pleziertje te gunnen. Ook al heb ik zelf niets met vuurwerk. maar na dit jaar wederom een gigantische chaos die ook nog eens veel langer duurde dan alleen oudjaarsdag ben ik ook om.

Het is jammer dat de raddraaiers het verziekt hebben voor de fatsoenlijke vuurwerkliefhebber. Maar zoals het nu gaat kan het echt niet meer. Alle ellende die het veroorzaakt weegt totaal niet op tegen de lol van een enkeling waarvan de meesten ook nog eens weigeren om dan ook maar een heel klein beetje met een ander rekening te houden.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:51

Ik heb getekend vanwege het onverantwoordelijk gedrag omtrent vuurwerk met alle gevolgen van dien, de rotzooi, de dieren en het gebrek aan voldoende slaap. Maar ook voor de mensen die getraumatiseerd zijn en voor mensen met gevoelig gehoor. Want ook voor die mensen is het hel op aarde zodra het oud en nieuw er weer aan komt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:52

Ik heb een paar dagen terug ook getekend. De overlast loopt de spuigaten uit. Mensen bewijzen ieder jaar weer dat ze rond oud en nieuw veranderen in Neanderthalers. Het moet maar eens over zijn.

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:55

Ik heb beide vuurwerkpetities getekend die rond gaan, eens met alle argumenten van iedereen die getekend heeft.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:59

Ik zit een beetje te twijfelen. Op zich heb ik niks tegen vuurwerk als het maar legaal is..dus niet van die giga bommen. En als mensen er normaal mee omgaan. Hier is het al oudjaarsavond vlak na kerst en er word nog steeds af en toe wat vuurwerk afgeschoten. Dus dat is niet echt meer 1x in het jaar te noemen. Ik ben nu verplicht om regelmatig te lopen vanwege heftige rugproblemen en ik kreeg dus een aantal keer een flinke bom voor m’n voeten (al dan wel of niet expres). Daar werd ik niet echt vrolijk van -:(- er word gewoon niet goed uitgekeken en rekening gehouden met andere mensen die op straat lopen en ook totaal niet met de dieren :n heb vorig jaar nog meegemaakt dat ik een groep jongens vuurwerk heb zien gooien naar eenden en ben toen ook behoorlijk uit m’n plaat gegaan. Als mensen zich gewoon normaal gedragen en rekening houden met anderen en gewoon legaal vuurwerk en ook op de tijden doen dat het afgestoken mag worden dan heb ik er geen problemen mee.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:03

Bravura schreef:
Gisteren ook getekend. Als je ziet wat er massaal de lucht ingeblazen wordt.... En maar klagen over het milieu, maar rond oud en nieuw hoor je ineens de grootste schreeuwers over milieu en vervuiling niet meer. Alsof deze troep ineens niets met oa luchtvervuiling te maken heeft. Alles moet tegenwoordig kennelijk moedwillig vernield worden, mensen en dieren bestookt worden, hulpverleners na het leven gestaan worden. Normaal afsteken van wat kleine knalletjes bestaat al lang niet meer. Tijd om er definitief een streep door te zetten.
En dat een verbod niet zou kunnen is onzin. Er zijn meerdere landen waar het wel kan. Dus ook hier.

Dat dus, uiteraard wel getekend en gedeeld.
Juist als er een totaal verbod is op particulier bezit lijkt het me gemakkelijker om te kunnen handhaven.

Is toch niet meer van deze tijd?
100 km gaan rijden overal, en dit dan de lucht in jagen?

Blijkt btw dat van alle gewonden de helft omstander is.
Als het nu nog zo was dat men zijn eigen handen, ogen o.d. alleen maar beschadigt, alla, eigen verantwoording, maar vanuit dat ikke en de rest kan stikken anderen in gevaar brengen?

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:10

Ik heb ook beide petities getekend tegen het vuurwerk.

Ik heb weleens een gesprek gehad met dr De Faber van het Oogziekenhuis.
Zijn 31 december en de daarop volgende dagen zijn niet leuk.
Ook dit jaar weer 21 ogen die vernield zijn.

En dan tig gewonden. Overal vernielingen, troep en herrie.
En bange dieren en mensen.

Nee hoor als mensen niet om kunnen gaan met vuurwerk, afschaffen dan maar.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:15


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:26

Ik heb getekend....

Mensen kunnen er niet mee omgaan, dus dan maar verbieden.
Het gaat veel, en veel en veel te ver....

Loretta
Berichten: 8760
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:44


Jorex

Berichten: 9945
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:50

Weidebloem schreef:
Ik vind het ook niet meer van deze tijd om overal maar lukraak vuurwerk af te steken. Het is enkel een kwestie van tijd dat het wordt afgeschaft en ben helemaal voor! Een paar vuurwerkshows in de grote steden en dat is het dan.

Nou dat is dan heel gezellig voor de mensen in het buitengebied waar alleen op oudejaarsavond tussen 12 en 1 door alle buren gezamenlijk wat potten worden afgestoken en verder eigenlijk niks gebeurt. Bij ons op de straat is dat het enige wat er gebeurt en dan moeten wij boeten voor dat het in de grote steden misgaat en vervolgens krijgen de "stoute jongetjes" in de grote steden ook nog een mooie show als beloning. Nee dat gaat er bij mij niet in. Net als het 1 show per gemeente, mogen we eerst een halfuur gaan rijden om vervolgens achteraan te komen te staan om naar siervuurwerk te kijken. Nee, dat is gewoon niet handig voor de dunbevolkte gebieden. Een verbod in steden zelf op het afsteken vind ik prima, maar een algeheel verbod is te overdreven. Wat mij betreft verbieden ze alleen alles wat knalt en niet mooi is. Dan hebben we ook die enkele lawinepijl die de jongens verderop afsteken niet meer, maar dat is dan ook het enige ding wat ik compleet nutteloos vind. Knallen zonder mooi siervuurwerk, niks aan. Ik ben overigens zeer gevoelig op harde knallen, maar als ik het kan plaatsen dan kan ik er voor dat ene uurtje wel tegen. Maar ik kan knalvuurwerk dus niet plaatsen, dus dan schrik ik me dood ervan, dus dat mag de ban wel in van mij.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 05-01-20 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:51

mysa schreef:
Ik geloof niet dat er bij een verbod op grote schaal illegaal vuurwerk wordt aangeschaft. Er stond vorige week een interview met meerdere illegale handelaren in de krant en die moeten heel omzichtig te werk gaan. Handel vindt vooral plaats via versleutelde berichtendiensten en levering gebeurt meestal ook op verlaten achteraf plekken.

Vuurwerkvoorstanders beweren nu ook dat met een verbod op vuurwerk er 77 miljoen illegaal gaat worden gekocht. Daar geloof ik niks van. Als het verboden wordt, legt dit toch een drempel. Hier hebben we eigenlijk nooit overlast van illegaal vuurwerk. Vanaf zaterdag, dat het verkocht mocht worden was het feest. Mensen met name kinderen (ouders verantwoordelijk) kunnen er gewoon niet mee omgaan. Ik geloof nooit dat die groep illegaal vuurwerk gaat kopen.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:09

Gedaan!
Ik heb en doe niks met vuurwerk, heb er helemaal niks mee, maar heb wel gehoorschade omdat een paar knullen het leuk vonden om bij mij als kind rotjes in mijn capuchon te gooien.. Ik snap gewoon echt niet dat er mensen zijn die een pleziertje boven alle ellende en vervuiling willen zetten.