Petitie tegen vuurwerk

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Pumpkins
Berichten: 3144
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 08:05

Hobbyhorse schreef:
Vanavond waren ze nog steeds aan het knallen _-:( bah geen woorden.
Maar er is ook goed nieuws, ik lees net op de site van de NOS dat Rotterdam het voortouw neemt in een algeheel vuurwerkverbod, hulde!



Yeeee! Dat is goed nieuws!!


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:12

De teller van de petitie loopt inmiddels niet meer zo hard helaas. Na 7 januari is iedereen de ellende van de oud- en nieuw al weer bijna vergeten zou je denken.

Top gedaan door Rotterdam!

Telpeva
Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:15

Dat had Rotterdam al, daar is al een verbod. Er zijn echter ook aangegeven zones waar men wel mag afsteken, en dat is zo'n beetje het grootste bewoonde deel. De enige plekken waarbij niks was aangegeven (waar dus niet afgestoken mag worden) waren plekken als het centrum, stadhuis, en enkele andere zones. Hier en daar ook parken en plaatsen waar dieren leven, maar ook weer niet allemaal.
Ik woon niet in het centrum, maar in een woonwijk. Hier mocht gewoon overal worden afgeschoten.

Dan mijn mening over de vuurwerkshows, er waren er 3 in Rotterdam. Heel eerlijk, volgens heeft dat helemaal niks gedaan aan verminderen van de hoeveelheid vuurwerk bij particulieren. Wat mij op viel was dat mensen naar mijn idee gewoon hun eigen vuurwerk wilden afsteken, en ook naar de vuurwerkshow wilden gaan. Bij de vuurwerkshow mag je zelf niet afsteken, resultaat: rond 10:00 in de avond was men hier al volop aan het knallen, daarna stilte, en om 12 uur gewoon nog een keer helemaal los. In plaats van 1x vieren, gewoon 2x vieren op een avond :')

Er is hier imo alleen maar meer vuurwerk de lucht in gegaan hier als andere jaren :o

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Magrathea
Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:40

Telpeva schreef:
Dat had Rotterdam al, daar is al een verbod. Er zijn echter ook aangegeven zones waar men wel mag afsteken, en dat is zo'n beetje het grootste bewoonde deel. De enige plekken waarbij niks was aangegeven (waar dus niet afgestoken mag worden) waren plekken als het centrum, stadhuis, en enkele andere zones. Hier en daar ook parken en plaatsen waar dieren leven, maar ook weer niet allemaal.
Ik woon niet in het centrum, maar in een woonwijk. Hier mocht gewoon overal worden afgeschoten.

Dan mijn mening over de vuurwerkshows, er waren er 3 in Rotterdam. Heel eerlijk, volgens heeft dat helemaal niks gedaan aan verminderen van de hoeveelheid vuurwerk bij particulieren. Wat mij op viel was dat mensen naar mijn idee gewoon hun eigen vuurwerk wilden afsteken, en ook naar de vuurwerkshow wilden gaan. Bij de vuurwerkshow mag je zelf niet afsteken, resultaat: rond 10:00 in de avond was men hier al volop aan het knallen, daarna stilte, en om 12 uur gewoon nog een keer helemaal los. In plaats van 1x vieren, gewoon 2x vieren op een avond :')

Er is hier imo alleen maar meer vuurwerk de lucht in gegaan hier als andere jaren :o

Nou dat was dan dus geen verbod he :)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Telpeva
Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:57

Klopt wat je zegt, ik heb het krantenartikel waar ik het uit had nog eens opgezocht en het staat inderdaad niet erin als verbod :) Verkeerd begrepen van mijn kant (en misschien las ik ook gewoon wat ik graag wou lezen ofzo :+ )

Uit de krant van 11 dec 2019 (Stadskrant Rotterdam):
Citaat:
Vuurwerk • Voor het eerst zijn dit jaar vuurwerkzones (in plaats van vuurwerkvrije zones) aangewezen in Rotterdam. Alleen in deze zones mag u vuurwerk afsteken van 31 december 18.00 uur tot 1 januari 02.00 uur.

https://www.rotterdam.nl/bestuur-organi ... m-wk50.pdf

Niet letterlijk een verbod inderdaad, afsteken was enkel toegestaan in bepaalde gemarkeerde zones.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Loretta
Berichten: 8667
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:09


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:26


Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 08:32

De teller van de petitie loopt inmiddels steeds langzamer. We gaan weer over op de orde van de dag, vergeten de ellende weer, zijn weer bezig met ons eigen ding.... tot na de volgende oud en nieuw, waarbij de teller waarschijnlijk weer flink oploopt tot zo'n beetje 7 januari. Een geheel vuurwerkverbod zal nog wel even gaan duren voor het er echt helemaal door komt en het uiteindelijk ook stiller zal zijn op straat rond oud en nieuw.
Ik heb het vuurwerkvrije hotel, met name voor de hond, alweer geboekt voor komende jaarwisseling. Dat beviel prima met deze afgelopen jaarwisseling :j

Telpeva
Berichten: 14599
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:39

Bravura schreef:
De teller van de petitie loopt inmiddels steeds langzamer. We gaan weer over op de orde van de dag, vergeten de ellende weer, zijn weer bezig met ons eigen ding.... tot na de volgende oud en nieuw, waarbij de teller waarschijnlijk weer flink oploopt tot zo'n beetje 7 januari. Een geheel vuurwerkverbod zal nog wel even gaan duren voor het er echt helemaal door komt en het uiteindelijk ook stiller zal zijn op straat rond oud en nieuw.
Ik heb het vuurwerkvrije hotel, met name voor de hond, alweer geboekt voor komende jaarwisseling. Dat beviel prima met deze afgelopen jaarwisseling :j

De mensen die al getekend hebben kunnen moeilijk elke dag opnieuw gaan tekenen, dat de teller na een tijdje minder hard oploopt lijkt mij logisch.
Hier steken ze nog steeds dagelijks af trouwens, ik heb afgelopen nacht weer een paar uur wakker gelegen door vuurwerk, vergeten is moeilijk want ik heb er nog steeds last van :+

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Leo
Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:42

Op het nieuws benoemen ze het nog bijna dagelijks. Het staat iig op de politieke agenda en steeds meer partijen zijn voor een verbod. Ze zijn ook in gesprek met politie en brandweer over afgelopen jaarwisseling en wat er moet veranderen.

Vorig jaar had ik ook het gevoel dat het na oud en nieuw al snel weer weggestopt werd. Dit jaar heb ik eindelijk het gevoel dat het serieuzer genomen wordt.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Anoniem

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:33


Hobbyhorse
Berichten: 1315
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 16:41


Leo
Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:42

Yes! *\o/* top!
Nu hopen dat het idd te handhaven is.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Cookies
Berichten: 6564
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:44

Eindelijk. En dat gezeik over handhaven moet ook afgelopen zijn. Jemig, aanpakken die hap.

Come over to the dark side, we have cookies!

purny
Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 17:48

Leo schreef:
Yes! *\o/* top!
Nu hopen dat het idd te handhaven is.

Ik verwacht van niet. Je kan niet overal agenten inzetten aangezien meer als de helft is wegbezuinigd.
Maar we gaan het meemaken dit jaar

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:24

purny schreef:
Leo schreef:
Yes! *\o/* top!
Nu hopen dat het idd te handhaven is.

Ik verwacht van niet. Je kan niet overal agenten inzetten aangezien meer als de helft is wegbezuinigd.
Maar we gaan het meemaken dit jaar


Dat het niet verkocht mag worden zal al de helft schelen. En de helft is al heel veel.

purny
Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:33

@safina:en jij denkt dat iedereen braaf z'n vuurwerk alleen in Nederland haalt? Mensen gaan echt wel naar het buitenland om het te kopen

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 04:40

purny schreef:
@safina:en jij denkt dat iedereen braaf z'n vuurwerk alleen in Nederland haalt? Mensen gaan echt wel naar het buitenland om het te kopen


Tuurlijk. Maar er zullen er ook heel veel zijn die dat niet doen. En dat scheelt al een boel.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41334
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 07:37

safina schreef:
purny schreef:
@safina:en jij denkt dat iedereen braaf z'n vuurwerk alleen in Nederland haalt? Mensen gaan echt wel naar het buitenland om het te kopen


Tuurlijk. Maar er zullen er ook heel veel zijn die dat niet doen. En dat scheelt al een boel.

Volgens mij bleek uit de cijfers dat er meer niet dan wel in het buitenland kopen.

Leo
Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:13

Het scheelt gewoon hopelijk echt heel veel. Stil zal het niet worden maar dat hoeft ook niet... Als mensen maar weer leren normaal te doen... Hopelijk gaan er geen alternatieve vernielingen / brandstichtingen verzonnen worden.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Loretta
Berichten: 8667
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:13

Leo schreef:
Het scheelt gewoon hopelijk echt heel veel. Stil zal het niet worden maar dat hoeft ook niet... Als mensen maar weer leren normaal te doen... Hopelijk gaan er geen alternatieve vernielingen / brandstichtingen verzonnen worden.


Vooral de komende jaren zal er rond de jaarwisseling extra strenge handhaving nodig zijn. Hopelijk gaat dat ook gebeuren. Uiteindelijk zal het dan vanzelf minder worden.

BigOne
Berichten: 38039
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Petitie tegen vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:22

Voordeel van een verbod op knallen is dat je nu misschien je gemeente wel aan kunt zetten om te handhaven. Afgelopen jaren was er bij ons in ieder geval doodse stilte vanuit de kant van de gemeente wanneer je melding maakte. Waren ook de enigste die stil waren ;)

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Loretta
Berichten: 8667
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:29

bigone schreef:
Voordeel van een verbod op knallen is dat je nu misschien je gemeente wel aan kunt zetten om te handhaven. Afgelopen jaren was er bij ons in ieder geval doodse stilte vanuit de kant van de gemeente wanneer je melding maakte. Waren ook de enigste die stil waren ;)


Alleen weken vooraf werd er ook nauwelijks tot niet gehandhaafd. Ze konden de hele tijd knallen en op oudjaarsavond voelden ze zich zowat onschendbaar. Dat is iets dat moet nu toch echt beter georganiseerd worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers