Petitie: Wedstrijden moeten bij 35+ graden afgelast worden

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xMalibu
Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Petitie: Wedstrijden moeten bij 35+ graden afgelast worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 15:06

Beste bokkers,

Een stalgenoot van mij heeft een petitie gestart dat wedstrijden bij 35+ graden afgelast moeten worden. Omdat ik hier persoonlijk volledig achter sta; wil ik hem nog een keer extra onder de aandacht brengen op bokt. Hieronder de tekst en de link!

'Tot grote verbazing van een hoop paardenliefhebbers gaan er de komende dagen een hoop wedstrijden gewoon door, terwijl er temperaturen van 39 graden verwacht worden. Boven de 35 graden is het niet toegestaan om paarden te vervoeren, dus in veel gevallen mag je niet eens naar wedstrijd gaan. De KNHS brengt de organisaties nu geen wedstrijdafdracht in rekening, maar ze zouden meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Boven de 35 graden zouden wedstrijden gewoon verplicht afgelast moeten worden! De verantwoordelijkheid om wel of niet te rijden wordt nu bij de ruiters gelegd, echter zou het paardenwelzijn beschermd moeten worden. De paarden moeten beschermd worden tegen ruiters die ondanks deze bizarre temperaturen gewoon willen rijden. De veiligheid van de paarden komt ook in het gedrang, want als je met je paard in de trailer in de file komt met 39 graden dan wil je zelf ook niet in de snikhete trailer staan die zonder rijwind niet gekoelt wordt..

Als leden moeten wij toch iets in te brengen hebben bij de KNHS, teken daarom deze petitie. Wedstrijden moeten bij temperaturen van 35 graden en hoger verplicht afgelast worden!'

https://www.petities24.com/bij_temperat ... v=16437848


_Zsazsa_
Berichten: 4479
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Petitie: Wedstrijden moeten bij 35+ graden afgelast worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:09

Boven de 30 lijkt mij nog beter. Lekker oncomfortabel voor de paarden, hete trailer, presteren, heet zadel en een ruiter. Doe toch normaal...

Nicky1963
Berichten: 1984
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:11

_Zsazsa_ schreef:
Boven de 30 lijkt mij nog beter. Lekker oncomfortabel voor de paarden, hete trailer, presteren, heet zadel en een ruiter. Doe toch normaal...

Vanaf 31 graden zou je het idd al moeten/kunnen toepassen.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

kitsunemimi
Berichten: 77
Geregistreerd: 21-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:12

Ik heb getekend,

Je kan babbelen wat je wil maar ik vind dat het welzijn van je paard op de eerste plaats komt.

Jammer voor de organisatie en jammer als het terrein al is opgebouwd etc.

manonutjuh
Berichten: 3001
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:14

Ik vindt dat ie deze beslissing niet bij de knhs kunt leggen. Dit moet de organiserende vereniging toch beslissen. Hoe wil je dat gaan doen?
Wat als het in Limburg 36 graden wordt en aan de kust 30?

Zo hebben wij ook wel eens afgelast als er sneeuw lag, maar er geen code oranje/geel/rood is afgegeven. Toch vonden wij het onverantwoord om door te laten gaan. Afdracht was gewoon verschuldigd hoor, daar had de knhs ook geen boodschap aan.

Beter een aanpassing van het reglement, dat wanneer de vereniging geem afdracht verschuldigd is, de ruiter ook niet verplicht is om te betalen bij afmelden.

Esmee_RS
Berichten: 4871
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:14

_Zsazsa_ schreef:
Boven de 30 lijkt mij nog beter. Lekker oncomfortabel voor de paarden, hete trailer, presteren, heet zadel en een ruiter. Doe toch normaal...

Ik pleit eigenlijk ook voor boven de 30...

xMalibu
Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Petitie: Wedstrijden moeten bij 35+ graden afgelast worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 15:17

Ik vind dat je de beslissing niet bij de verenigingen kan leggen in extreme gevallen zoals boven de 35 graden, want er zijn genoeg organisaties die het gewoon door laten gaan en imo kan dit in geen geval goed gepraat worden want het paardenwelzijn komt ontzettend in het gedrang dan. Ruiters moeten de verantwoordelijkheid nemen voor hun paarden maar helaas doet niet iedereen dat en dan moet je die paarden beschermen tegen hun ruiters.

Ladyson
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Petitie: Wedstrijden moeten bij 35+ graden afgelast worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:20

Getekend!

Sterre98
Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Petitie: Wedstrijden moeten bij 35+ graden afgelast worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:22

Getekend! Mag ik m op Facebook delen?

elinedeau95
Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Petitie: Wedstrijden moeten bij 35+ graden afgelast worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:26

Ik vind het een goed standpunt, maar vraag mij af hoe ze dit in de praktijk brengen. Moet het gemiddeld 35 graden zijn of echt per plek (binnenland vs kust gebieden)?
Hopelijk als de KNHS als organisatie een lijn trekt komen er makkelijkere regels i.p.v. dat een vereniging het zelf moet regelen (want dan zie je dat veel het door laten gaan of met een hitte programma)

.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:27

manonutjuh schreef:
Ik vindt dat ie deze beslissing niet bij de knhs kunt leggen. Dit moet de organiserende vereniging toch beslissen. Hoe wil je dat gaan doen?
Wat als het in Limburg 36 graden wordt en aan de kust 30?

Zo hebben wij ook wel eens afgelast als er sneeuw lag, maar er geen code oranje/geel/rood is afgegeven. Toch vonden wij het onverantwoord om door te laten gaan. Afdracht was gewoon verschuldigd hoor, daar had de knhs ook geen boodschap aan.

Beter een aanpassing van het reglement, dat wanneer de vereniging geem afdracht verschuldigd is, de ruiter ook niet verplicht is om te betalen bij afmelden.

Nou dan kan de KNHS toch beslissen om in Limburg af te gelasten? Lijkt me niks moeilijks aan. :7

beert
Berichten: 2398
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:31

De Sectorraad Paarden adviseert ook om het bij 35 graden af te lassen, zie: https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2018/ ... van-kracht

Via de link op die pagina kun je het protocol downloaden.

Er kan hier wel een discussie gestart worden over welke temperatuur precies, maar 35 graden sluit aan bij de regels van de NVWA voor vervoer van vee. Daar komt deze grens vermoedelijk vandaan.

Ik weet niet wat de relatie is tussen sectorraad paarden en KNHS overigens :-)

xMalibu
Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 15:34

Sterre98 schreef:
Getekend! Mag ik m op Facebook delen?


Graag, hoe meer mensen hem zien hoe beter! Daarom heb ik hem ook maar op bokt gezet :)

Als het in Limburg 35 graden is en in Zeeland 27 dan zou het daar in theorie natuurlijk gewoon door kunnen gaan. Discussie zal je ongetwijfeld krijgen, maar vrijdag wordt het bij ons 39 graden en concoursen gaan op sommige plekken wel door. Daar moeten paarden echt tegen beschermd worden, stel je voor dat je met dat weer stilstaat in de file.. Arme paarden :n

Amber_anne
Berichten: 6860
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:35

Getekend

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:35

Ik verplaats dit topic naar Links aangezien daar petities gedeeld mogen worden.

xMalibu
Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Petitie: Wedstrijden moeten bij 35+ graden afgelast worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-19 15:51

Goed om te zien dat veel mensen hem tekenen, hopelijk nog veel meer mensen :)

daantjuhhh
Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Petitie: Wedstrijden moeten bij 35+ graden afgelast worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:48

Getekend

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Tesss84
Berichten: 82
Geregistreerd: 15-01-19

Re: Petitie: Wedstrijden moeten bij 35+ graden afgelast worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:19

Getekend!

xMalibu
Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Petitie: Wedstrijden moeten bij 35+ graden afgelast worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-19 09:03

Super! Hopelijk nog veel meer mensen :)

Mizora
Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Petitie: Wedstrijden moeten bij 35+ graden afgelast worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 18:42

Getekend en gevraagd of er op de voorpagina aandacht aan verleend kan worden.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Shaggy09
Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Petitie: Wedstrijden moeten bij 35+ graden afgelast worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 18:44

Getekend. Er is hier op Bokt ook al discussie over geweest maar ik sta er vierkant achter.

JM :#

xMalibu
Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-19 12:11

Mizora schreef:
Getekend en gevraagd of er op de voorpagina aandacht aan verleend kan worden.


Zou mooi zijn!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers