Veulen supplementen, nuttig of onzin?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nelly7
Berichten: 18
Geregistreerd: 08-07-21

Veulen supplementen, nuttig of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-21 19:03

Hey iedereen!

Ik heb 2 veulens van 6 maand voor het eerst een eigen veulen en ik wil het goed doen.
Maar sommige zeggen dat het overdrijven is.
Ik gaf de laatste 3 maand van de dracht aan mijn eigen veulen super flex van naf.
En ik heb aangeraden gekregen het na het spenen ook aan de veulens te geven omdat het preventief zou zijn tegen OCD..

Ik geef hun vitalbix breed and grow.
Maar mijn ouder paard zou meer baat hebben bij
primeval gelatinaat omdat hier ook collageen in zit.
Na deze bijsluiter te lezen zou het ook super voor veulens zijn, én artrose én spieren …

Ik vond de vloeibare superflex echt makkelijk in gebruik, maar gezien de prijs koop ik graag int groot zodat de 2 veulens én het oudere paard er mee geholpen zijn.

Of is dit allemaal overdreven en geven jullie de veulens niets extra bij?

Alvast bedankt!


Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing
Berichten: 31223
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Veulen supplementen, nuttig of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 19:09

Veulenvragen mogen op het Kraamstal forum, het topic verhuist daar naartoe:

F-AM -> KS

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 309 dgn / Nina x Vaderland 253 dgn (26-3)

Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 19:12

Het belangrijkste om ocd te voorkomen is bewegen, bewegen, bewegen - en erfelijkheid....
Vroeger gaven wij ook van alles - maar de praktijk heeft ons geleerd dat (bij het KWPN) D-OC én veel beweging de route is naar een gezond groot paard.
Qua voeding moet je het met goed ruwvoer van goede kwaliteit en een goede veulenbrok (met magnesium, fosfor en koper) van bv Pavo of Havens kunnen redden.
Ik stop zelf nooit teveel supplementen in een veulen omdat ik niet weet of het de balans verstoort.

Anastasia24
Berichten: 2678
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 19:16

Persoonlijk (Persoonlijk!) geloof ik niet in supplementen, behalve daadwerkelijk door een dierenarts uiteraard. Ik voer hier ook niets bij, goed hooi en met regelmaat(Dus geen spuit, heeft geen zin) vitamine brokje erbij. Wat fruit en groente en vooral een blij paard met genoeg buiten speeluren. Het kan zijn dat het werkt, al dat (in mijn ogen chemische) spul, kan ook zijn dat er teveel van iets in zit. Ze beloven van alles- maar ik denk als je daadwerkelijk diep in de wereld van supplementen gaat kijken, dat er helemaal niets in zit waar ze daadwerkelijk iets aan hebben.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Veulen supplementen, nuttig of onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 20:22

Ik gaf mijn veulen (inmiddels jaarling) ook breed & grow. Tot ik zelf rantsoenberekeningen leerde te maken op basis van het ruwvoer dat ze kreeg. Bleek dat er te weinig calcium in zat. Ik ben overgestapt op een balancer die mijn andere paard ook krijgt, aangevuld met luzernebrok of speedibeet. Doet ze het meer dan prima op.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mondy, pretty, Sanet en 15 bezoekers