Veulengedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nonoca
Berichten: 8
Geregistreerd: 20-09-21

Veulengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-21 07:12

Hoi!

Ik wil alvast even zeggen dat ik nieuw ben hier, dus indien die toppic hier niet mag, laat gerust iets weten! :)

Laat ik even de situatie schetsen.
Ik heb sinds een maand een veulentje van 6 maand (ondertussen 7) bij mij op stal staan. Een heerlijk lief hengstje dat gedurende de eerste 6 maanden van zijn leventje samen met zijn moeder op de weide heeft geleefd.
Jammer genoeg moet hij nu snachts naar binnen, al verloopt dit de ene keer wat vlotter dan de andere keer.
Hij loopt prima mee aan het touw, al stopt hij abrupt op sommige dagen en blijft hij gewoon staan. In het begin was dit vooral voor zijn stal, dus ik ging er van uit dat hij het niet fijn vond om in zijn stal te moeten. Al durft hij dit ondertussen ook te doen van en naar de weide. Hij blijft dus gewoon staan, zonder enige indicatie waarom. Je merkt geen angst of dergelijke... Zijn vriendje meenemen hebben we ook al geprobeerd. Wegwandelen met zijn vriendje, in de hoop dat hij er achteraan zou willen gaan, hebben we ook al geprobeerd. Voer interesseert hem op die momenten ook niet. Hij wil gewoon staan en kijken....Blijven wachten tot hij een voetje verzet en dan belonen hebben we ook al geprobeerd. Maar 20 minuten later en nog geen 10 centimeter verder was ook niet het ideale resultaat. Soms helpt het als er iemand achter hem wandelt. Maar dat is niet echt een optie aangezien ik meestal alleen ben. Ik ben echt ten einde raad....

Biks2
Berichten: 1257
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Veulengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 07:31

Hoi,
Dat is lastig..
Gaat zijn moeder ook snachts naar binnen? Staat hij wel samen met andere paarden op stal?

Nonoca
Berichten: 8
Geregistreerd: 20-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-21 07:35

Inderdaad heel lastig...
De moeder is er jammer genoeg niet meer. :(
Er staan inderdaad nog andere paarden op stal snachts, waaronder zijn weidemaatjes.
Zeker omdat hij nog zo jong is verbaasd het mij dat hij niet met de rest mee wil. Op de wei zijn ze onafscheidelijk, maar eens van de wei lijkt het hem niets te kunnen schelen waar de rest naartoe gaat...

Biks2
Berichten: 1257
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Veulengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 07:37

Ah jammer dat de moeder er niet meer is.

Ik snap dat alleen op de wei laten niet echt een optie is.

Een schuilstal zou het mooiste zijn, dat ze dan zelf kunnen beslissen of ze binnen of buiten willen staan, maar ik snap dat dit ook niet zomaar te realiseren is.

Nonoca
Berichten: 8
Geregistreerd: 20-09-21

Re: Veulengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-21 07:40

Dat is inderdaad het toekomstproject! :D Maar tot die tijd ben ik hopeloos op zoek naar oplossingen voor nu :(

DuoPenotti
Berichten: 28860
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 07:46

Streng zijn.
Nu leer je hem al de dingen aan waar hij zijn hele leven profijt van heeft.
Hij bepaalt niet of er gelopen word maar jij.
Staat hij stil werkt het vaak ook om ze even terug te zetten of een pasje opzij.
Loopt hij mee goed belonen. Staat hij stil duidelijk mopperen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Renske_W
Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Veulengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 07:52

Als je een lang halstertouw hebt zou je wellicht het veulen tasje nog kunnen proberen.
Om hem zo aan te moedigen te lopen.
Wordt wellicht wel lastiger als het echt al een flink veulen is.
Want meestal gebruik je het veulen tasje bij jonge veulens.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Nonoca
Berichten: 8
Geregistreerd: 20-09-21

Re: Veulengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-21 08:00

@Duopenotti: dat heb ik ook allemaal al geprobeerd. Belonen gaat op die moment enkel met stem en door te kriebelen, maar niets lijkt door te dringen op zulke moment. Met het touw achter zijn poep eens ´zwiepen´ geeft enkel als resultaat dat hij zijn poep intrekt, maar voorwaarts gaan zit er niet in. Pasje opzij, pasje achterwaarts gaat goed voor 1 pasje, daarna staat hij met zijn benen open zodat ik hem niet meer uit evenwicht krijg, denk als mensen ons bezig zouden zien ze er enorm om zouden lachen...

@Renske: een heel lang touw hebben we wel, misschien moet ik dat eens proberen!

fokfanaat
Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Veulengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 08:03

even met zijn 2-en doen, 1 aan de kop en de ander die zorgt dat hij blijft lopen.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 09:13

Even een pets op zijn billen geven. Dit zijn enorm bepalende dingen. Beter nu even doorpakken dan de rest van zijn leven gedoe met dat soort simpele dingen. Standaard een lang leadrope gebruiken ipv een kort halstertouw zijn om dit soort redenen heel praktisch.

Hetzelfde geld trouwens voor achterwaarts vragen. Het is reuze onpraktisch als je hem nu leert dat vierkant staan ervoor zorgt dat jouw verzoek niet meer uitgevoerd hoeft te worden. Eigenlijk leer je hem daarmee al je training net zo hard weer af. Met een touw zwaaien, steeds dichter bij en hem de keuze geven om opzij te gaan voor jouw druk (achterwaarts of zijwaarts maar net wat jij wilt) of een pets met het touw riskeren en na een pets pas te wijken voor jouw druk.

En vergeet niet dat dit soort basisvaardigheden hem later het leven kunnen redden. Immers, wat als je bij een wandeling bij een kruising staat en je ziet een auto hard aan komen rijden. Dan wil je dat hij direct doet wat je vraagt, voor jullie beider veiligheid! Dan wil je niet eerst een lange discussie met een paard dat zich vierkant zet.

Nu in de veulentijd hoeft dat natuurlijk niet al perfect en super snel maar überhaupt de gewenste reactie legt de basis voor later wel de perfecte snelle respons.
Laatst bijgewerkt door troi op 20-09-21 09:18, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti
Berichten: 28860
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Veulengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 09:15

Precies
Als je de gewone dingen al hebt geprobeerd is een pets ook wat ik zou doen. Gewoon ff een schrikreactie vragen.
Kan met een lang touw. Kan met een dressuur zweep die je zelf bij hebt.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Renee_S
Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Veulengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 09:23

Je kan idd of een lang touw achter zijn billen doorhangen, of gewoon een lange zweep meenemen en bijtikken als het nodig is.

Je hoeft natuurlijk niet grof te worden, maar ik zou wel absoluut aanraden consequent te zijn. Op die leeftijd en zeker voor hengstjes echt super belangrijk dat ze manieren leren, en meelopen aan een touw is echt essentieel natuurlijk.

Nonoca
Berichten: 8
Geregistreerd: 20-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-21 09:48

Oké heel erg bedankt allemaal! Ga ik zeker uitproberen! Een pets op de billen durfde ik eerlijk gezegd niet doen, bang om hem bang te maken. Maar anderzijds dankzij jullie onderbouwing denk ik wel dat het ´in nood´ (lees als: we hebben alles al geprobeerd) het proberen waard is.
Het trukje met het touw word zeker en vast ook uitgeprobeerd.

Alvast bedankt allemaal!

DuoPenotti
Berichten: 28860
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Veulengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 09:54

Nee daar hoef je niet bang voor te zijn dat zo'n brutaal dondertje daar bang van word.
Eerst gewoon vragen zoals altijd. En bij geen gehoor een tikje.
Loopt hij dan, al is het maar een meter ook echt met je stem direct belonen.
En dan kan hij daarna zelf kiezen wat het leukste is.
Een pets of lieve woordjes en een kriebel.
Hij moet nu gewoon echt leren dat hij moet luisteren. Anders heb je dadelijk een verwende hengst in je nek hangen. }>

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Ibbel
Berichten: 48933
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Veulengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 09:56

Misschien is het ook handig samen met iemand gewoon het 'aan een touwtje lopen' te oefenen zonder dat er (tijds-)druk op staat dat-ie naar stal moet. Klinkt alsof het dier gewoon nog niet (goed) geleerd heeft om mee te lopen.

MirandaMalik
Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 09:57

Juist omdat dit iets heel belangrijks is zou ik die pets op zijn billen niet doen.
Je wil dat hij je vertrouwd en niet dat hij bang is dat hij een tik krijgt en het daarom doet.
Ook kan dat makkelijk escaleren en juist meer problemen gaan opleveren.
Samenwerken met je paard betekent vooral dat hij graag doet wat jij wil als hij maar weet hoe hij dat moet doen.
Je kan idd een touw achterlangs doen, maar als hij daar niet op reageert kom je er niet zo ver mee.
Je hebt eigenlijk al iets gedaan (signalen gemist) waardoor het verkeerd gaat.
Je moet ervoor zorgen dat het een positieve ervaring wordt, dan kun je dat ook weer gebruiken met andere dingen en je bouwt een vertrouwensband op.
Vanuit hier is het niet te weten wat er nu precies mis gaat, dat kunnen hele kleine subtiele dingen zijn van jou en je veulen.
Hiermee bedoel ik niet dat je een softie moet zijn, altijd duidelijk zijn en streng maar geweld is nooit nodig.
Ik heb zelf vaak genoeg met hengsten gewerkt en ze zijn juist fijn om mee te werken maar je moet wel zorgen dat ze duidelijkheid hebben.
Heeft hij wel een stapel hooi en wat brokjes in de stal?
Er zijn mensen die je hulp kunt vragen die les geven in grondwerk, je zou zelf wel filmpjes van Tristan Tucker kunnen kijken.
Celine van der Stroom heeft een gratis opstapcursus op fb die ook ontzettend leerzaam is, daar kun je ook veel mee want dat gaat voornamelijk over grondwerk.
Succes, het komt wel goed, kijk vooral ook goed naar jezelf, ben jij relaxed en neem er de tijd voor, in het begin duurt het misschien lang maar uiteindelijk zal het steeds makkelijker gaan.
En dan komt er weer een nieuwe uitdaging.. :D

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Nonoca
Berichten: 8
Geregistreerd: 20-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-21 10:00

Ja dat snap ik inderdaad hahaha. Vond het gewoon zo moeilijk omdat hij verder totaal niet brutaal of gemeen is. Verder vind ie alles wat we doen helemaal goed, doet nergens moeilijk om, als ie bang is laat ie wel merken van ´ik ben bang´ maar gaat ook helemaal niet lopen of vervelend doen. Zou bij wijze van spreken ure
meelopen aan het touw. Maar soms krijgt ie het in zich, en dan staat meneer gewoon te staan als een gemiddelde steenezel. Dat maakte de situatie extra moeilijk voor mij. Maar ik snap zeker wat je bedoeld! :) Ga het nu zeker zo eens proberen. Want is zeker niet de bedoeling dat hij hiervan gaat profiteren...

Earth
Berichten: 7737
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 10:02

Wat vaak ook helpt, is geen voorwaartse beweging vragen, maar zijwaarts. Je kunt hem als het ware omduwen of omtrekken om hem in beweging te krijgen. Maar verder zou ik het wel met hulp doen, en het liefst iemand die een beetje handig is qua timing etc. Beter even oefenen met zijn 2en zodat je het snel alleen kan doen, dan alleen gaan lopen klooien.

Earth het reisbureau.

Nonoca
Berichten: 8
Geregistreerd: 20-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-21 10:05

@mirandamalik:
Brokjes en hooi liggen steeds klaar als ze naar binnen komen. Maar zoals ik al zei interesseerd zo iets hem niet op die moment. Hij loopt ook heel flink mee om dan uit het niets stil te staan, hij kijkt niet op naar iets, verschiet niet,... Wat het ook zo moeilijk maakt om te achterhalen waar het mis gaat.

Qua duidelijkheid naar hem toe dacht ik ook dat we wel goed bezig waren want hij loopt 5 keer zonder problemen naar binnen om de 6de keer te zeggen ´nope, vandaag niet´. Het is zeker ook mijn bedoeling niet om hem bang te maken met een pets op zijn poep, maar ik snap wel waar de anderen die redenering vandaan halen.
De filmpjes en dergelijke ga ik zeker eens bekijken! Net als naar mezelf kijken! Dankjewel voor je antwoord!

Raineri
Berichten: 6158
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 10:07

Meeste is al wel gezegd. Hulp van een expert in de praktijk is veel waardevoller. Is er niet iemand op stal die grondwerkles geeft aan een andere combinatie en dat je kunt vragen of die persoon nog even vijf minuten langer meekijkt met die van jou? Betaal je uiteraard voor die vijf minuten extra door (of niet dat hangt van jou af :P )
Denk dat het heel belangrijk is dat het veulen abc goed geïnstalleerd wordt op een dier en dat je kunt positief en negatief begrenzen op de juiste momenten en de juiste manier. Ga je ook met het inrijden veel profijt van hebben dus als je eens iemand kunt hebben die je mee laat kijken zou ik het zeker doen.

Mijn dressuurinstructrice geeft ook grondwerklessen. Ik betaal haar dan voor ongeveer een uur. Eerst 40 minuten dressuurles met het ene paard. Dan gaan we nog even pak weg 10 minuten grondwerken met mijn jaarling om even bottlenecks te identificeren en te kijken of ik op de goede weg ben.

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.


Nonoca
Berichten: 8
Geregistreerd: 20-09-21

Re: Veulengedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-21 10:10

Jammer genoeg hebben we zo niemand op stal. Maar ik sta er zeker voor open om iemand te laten komen. Aangezien de basis het begin is van alles! :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cheytjuh, CynThier en 8 bezoekers