Welke brok voor veulen (5mnd oud)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jeanines99
Berichten: 58
Geregistreerd: 11-04-18
Woonplaats: Brabant

Welke brok voor veulen (5mnd oud)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-21 10:37

Ik heb een veulen gekocht en ga haar binnenkort ophalen. Ze is dan rond de 5/6 maanden. Nu heb ik al een en ander uitgezocht qua voer maar ik vraag me af welke ervaringen jullie hebben met brok/muesli voor veulens ?

Betreft een kwpn merrieveulen, flinke dame al.


c_alsemgeest
Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Welke brok voor veulen (5mnd oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 10:38

Ik zou het aan de fokker vragen wat ze nu krijgt, en dat aanhouden of langzaam over op het eigen.
Ik vind zelf cavalor over het algemeen fijn voer hebben.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Essxan
Berichten: 923
Geregistreerd: 10-09-13
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Welke brok voor veulen (5mnd oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 11:16

Ik zou gaan voor een goede opfokbrok. Daar zit alles in wat een jong paard tot een jaar of 3 nodig heeft.

Uno Fortunato B + 10. L1 +3 01-01-2001/29-09-2019*
Trippel 22-05-2018

Ibbel
Berichten: 48928
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke brok voor veulen (5mnd oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 11:29

Vraag aan de fokker wat ze nu krijgt. Veulens leren krachtvoer eten door mee te eten met hun moeder. Als ze bijvoorbeeld niet geleerd heeft muesli te eten, zal ze dat vermoedelijk niet eten. Heeft ze juist alleen maar muesli gehad, dan zal ze niet weten wat brok is.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing
Berichten: 31223
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Welke brok voor veulen (5mnd oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 11:40

VSW -> KS

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 309 dgn / Nina x Vaderland 253 dgn (26-3)

The_Cat
Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 08:44

Ik ben ondertussen benieuwd naar welke brok je nu geeft TS? ik zit een beetje mezelf wat af te vragen.

Ik dacht Pavo Podo Start verder te geven, maar ik zie nu dat Pavo zelf aanraadt om na het spenen de Grow te geven, maar daar staat dan bij pas vanaf 8 maanden. Dus ik ben een beetje in de war.


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Jeanines99
Berichten: 58
Geregistreerd: 11-04-18
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-21 08:52

The_Cat schreef:
Ik ben ondertussen benieuwd naar welke brok je nu geeft TS? ik zit een beetje mezelf wat af te vragen.

Ik dacht Pavo Podo Start verder te geven, maar ik zie nu dat Pavo zelf aanraadt om na het spenen de Grow te geven, maar daar staat dan bij pas vanaf 8 maanden. Dus ik ben een beetje in de war.


Ik geef nu de OptiGrow van Havens. Van alle soorten brok lijkt deze het meest volledig en ze kreeg dit dus ook al bij de fokker. Deze kun je tot 18 maanden geven en ze eet het makkelijk op.

The_Cat
Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 09:14

Jeanines99 schreef:
The_Cat schreef:
Ik ben ondertussen benieuwd naar welke brok je nu geeft TS? ik zit een beetje mezelf wat af te vragen.

Ik dacht Pavo Podo Start verder te geven, maar ik zie nu dat Pavo zelf aanraadt om na het spenen de Grow te geven, maar daar staat dan bij pas vanaf 8 maanden. Dus ik ben een beetje in de war.


Ik geef nu de OptiGrow van Havens. Van alle soorten brok lijkt deze het meest volledig en ze kreeg dit dus ook al bij de fokker. Deze kun je tot 18 maanden geven en ze eet het makkelijk op.


Hoeveel geef je hiervan per dag? Als ik de beschrijving lees op de site mogen ze best veel hebben


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

tamaramt
Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:32

The_Cat schreef:
Ik ben ondertussen benieuwd naar welke brok je nu geeft TS? ik zit een beetje mezelf wat af te vragen.

Ik dacht Pavo Podo Start verder te geven, maar ik zie nu dat Pavo zelf aanraadt om na het spenen de Grow te geven, maar daar staat dan bij pas vanaf 8 maanden. Dus ik ben een beetje in de war.


Dat had ik dus ook. Dus ik heb ze deze vraag gesteld middels hun online voedingsadvies en hun gaven aan dat ik na het afspenen de 1e maand nog de pavo podo start op kon maken en daarna overschakelen naar pavo podo grow. Mijn veulen is 5 maanden en 9 dagen op moment van afspenen.

mvdbijl
Berichten: 3663
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Welke brok voor veulen (5mnd oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 10:40

Ik geef ze vanaf het afspenen tot circa 2/3 jaar de Pavo podo grow (stap 3).
Voeren moet je altijd een beetje op het oog doen vind ik zelf, zou een kilo per dag geven en kijken hoe ze daarmee op gewicht blijft en het doet. Daarnaast op de weide of onbeperkt hooi geven.

biancaaaa
Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Welke brok voor veulen (5mnd oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 11:26

Hier tevreden over vitalbix Breed en Grow. Gegeven vanaf 6 maanden oud. Paard is nu 1,5 en ziet er goed uit. Hoef je ook niet gek veel van te voeren.

Ga hem nu overzetten naar Cavalor Vitamino omdat hij daarvan nu al stiekem mee-eet bij mijn ruin.

paardje2013
Berichten: 1851
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:22


dblijham
Berichten: 1802
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Welke brok voor veulen (5mnd oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 17:42

Ik voer de veulenbrok van Dommelsche Watermolen. Volgens de leverancier is een goede kilo voor een veulen in mooie conditie voldoende om de benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Mijn veulens krijgen samen (2 stuks) 2 x een volle schep en zien er geweldig uit.

Balou_k
Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:29

Ik geef vitalbix breed and grow.
Of ja. Dat probeer ik, ze wilt het nog niet zo graag.

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

biancaaaa
Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 19:58

Balou_k schreef:
Ik geef vitalbix breed and grow.
Of ja. Dat probeer ik, ze wilt het nog niet zo graag.


Dat is hier nu ook het probleem, hij eet inmiddels liever met mijn ruin mee van de Cavelor. Maar vind het van de vitalbix zo fijn dat de geen kilo’s per dag in moeten


Balou_k
Berichten: 14025
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 20:35

biancaaaa schreef:
Balou_k schreef:
Ik geef vitalbix breed and grow.
Of ja. Dat probeer ik, ze wilt het nog niet zo graag.


Dat is hier nu ook het probleem, hij eet inmiddels liever met mijn ruin mee van de Cavelor. Maar vind het van de vitalbix zo fijn dat de geen kilo’s per dag in moeten


Ja. Ik blijf het haar tweemaal daags aanbieden, ik hoop dat het kwartje snel valt. :+

23-12-2018, Soms lacht het leven even.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: claucarlien, Jossie, Kvikur, lideli, meniekske, runnerfan, SparkYY_8 en 9 bezoekers