Fokken op aanvraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MallyBelly
Berichten: 3522
Geregistreerd: 23-12-08

Fokken op aanvraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-21 08:09

Beetje bijzondere titel maar wist het niet anders te beschrijven.

Een tijdje geleden heeft er een kennis gevraagd of ze een veulen uit mijn merrie mag fokken. Ze is weg van de bouw, karakter en nakomelingen.
Ik sta hier opzich wel voor open, merrie is een goede moeder en doorloopt drachten prima.

Alleen wat is een goede opzet? Waar moet je aan denken? En wat stond er bij jullie tegen over?
Wie betaalt stalling? Dekgeld? Kosten tijdens de dracht? Wat als veulen overlijd voor en net na geboorte?

De persoon in kwestie laat zoals het er nu uit zien mijn paard 5 panel testen, ze is al pssm vrij maar ze wilt eventueel andere dingen ook uitsluiten. Ik vind dat zelf niet nodig dus heb die kosten bij haar neergelegd.

Hoor graag hoe andere dat hebben gedaan.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024


c_alsemgeest
Berichten: 20565
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Fokken op aanvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 08:26

Jij stelt jouw merrie beschikbaar met alle risico's van dien.
Dus alle bijkomende kosten zijn voor de persoon die wil fokken.
Zo gaat het hier meestal.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Roodvos
Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:01

Ik heb een poos geleden dat verzoek ook gekregen, van meerdere mensen zelfs. Na wikken en wegen heb ik besloten het niet te doen. De ene had een voorkeur voor hengst A maar wilde alleen een merrieveulen. De andere voor hengst B maar alleen een hengstveulen. En merrieveulen van B of hengstveulen van A was een no go. En ik ken mijn merrie, en ik vond hengst A en hengst B geen geschikte combinatie.

Ik heb toen gezegd dat als ik een veulen ga fokken ik hun wensen in overweging neem, maar dat ik de hengstenkeuze doe en dat ze na de geboorte mogen bieden op het veulen. Eventueel op een veulenveiling.

Dit ook ingegeven door een ervaring bij een kennis, al weer jaren geleden. Hun merrie had een heel goed sportpaard gegeven. De eigenaar van dat sportpaard wilde nog wel een veulen uit die merrie. Kennis wilde eigenlijk niet fokken, maar vooruit, met garantie op verkoop van het veulen akkoord gegaan. Merrie gedekt door een hengst gekozen door eigenaar van het sportpaard. Het veulen wat eruit kwam was niet helemaal (helemaal niet zeg maar gerust) wat toekomstige eigenaar voor ogen had en heeft kennis keihard met het veulen laten zitten.

Dus mijn advies: hou zelf de touwtjes in handen. Geef aan dat je kennis een bod mag doen op het veulen, net als andere belangstellenden. Scheelt een hoop gezeur en toekomstige ruzie.


Melissa1996 schreef:
Wat als veulen overlijd voor en net na geboorte?
Hiervoor kan je een vruchtverzekering en veulenverzekering afsluiten. Moet je even opzoeken hoe dat nu precies geregeld is, het is al een aantal jaren geleden dat ik daarnaar gekeken heb. Vruchtverzekeing was/is veulen verzekerd tijdens de dracht (de merrie niet!). Bij de veulenverzekering direct na geboorte voor 2x het dekgeld. Als je met die kennis in zee gaat zou ik die kosten ook bij de kennis neerleggen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 09:10

Dit lijkt mij eigenlijk een vraag waarmee ik verder zou gaan dan Bokt. Eerder naar juridische adviseurs of op zijn minst naar professionele fokkers die dit al eens gedaan hebben.

Want dit lijkt mij zoiets heikel. Want wat als je afspreek dat alle risico's voor je kennis zijn (want op haar vraag doe je dit allemaal). Maar dat er onderweg 'iets misloopt' wat te herleiden is tot een fout/nalatigheid van jou. Wat als de wensen van stalling ineens uit elkaar blijken te liggen (de een wilt veilig op stal laten bevallen en de andere vindt de wei een veel veiligere plek).

Ik zou dit officieel maken en allemaal ergens gaan vastleggen. Als alles goed verloopt, lijkt dit too much en overbodig, maar hemeltje, wat als het minder goed of zelfs ronduit verschrikkelijk afloopt? Dan wil je niet dan pas erachter komen dat je contract veel gedetailleerder had moeten zijn.

Ik zou persoonlijk de kennis het veulen na geboorte laten kopen. Dat lijkt mij het minst risicovol.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 12:34

Zaken die jullie moeten bespreken zijn ook wat als de merrie door of tijdens de dracht (langdurig) geblesseerd raakt, voor wie zijn de directe kosten en de indirecte kosten? Wie heeft zeggenschap bij meningsverschillen? Wat als het veulen (lichte) gezondheidsproblemen heeft zoals een bokhoefje of een hartruis?

Ik zou het dermate gewikkeld vinden dat ik liever samen de hengst koos en het veulen vervolgens aan die persoon zou verkopen voor een marktconforme prijs en pas na het spenen het dier 'overhandigen'. Desnoods teken je het koopcontract tijdens de dracht al als jij zeker wilt zijn van afname

MallyBelly
Berichten: 3522
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-21 05:26

Dankjewel alvast voor alle info. Veel stof tot nadenken.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024


Laurievc
Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Fokken op aanvraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 06:00

Stuur eens een berichtje naar bokker Laurentii. Zij doet dit ook.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kiko, Schildpaddd, xxxmh en 12 bezoekers