Volledige kostenplaatje veulen VDL (Dierenarts, opfok etc)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pepperooni
Berichten: 6
Geregistreerd: 28-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-20 10:44

mavantos schreef:
Ik zou zelf ook even kijken naar de haalbaarheid van de zomerstalling en winterstalling op ander terrein. Klinkt leuk misschien, maar ik weet niet of er opfokbedrijven zijn die zeggen dat je ze najaar kan brengen en dan voorjaar weer kan ophalen. Dat wisselen zorgt voor veel onrust in de groep en vaak is het vinden van winterstalling lastiger (sneller vol) dan zomerstalling.

Bij onze merrie hebben wij alleen zomer opfok gehad. Dit ging prima. Ze komt elk jaar bij dezelfde kudde te staan alleen heeft ze dus een winter en een zomer kudde. Ik weet niet waar de zomer kudde van mijn kennis heengaan, of die van mij daarbij kan, en de kosten ervan. Dus hier kan ik niet vanuit gaan. Ik zie geen probleem in een winter en zomerkudde. Alleen maar meer momenten om te leren met nieuwe paarden.


mavantos
Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 10:45

_Lorette_ schreef:
De meeste bedrijven doen dat inderdaad niet. Mijn late veulen mocht bij wijze van hoge uitzondering in het voorjaar instromen in plaats van het najaar ervoor, maar dan moest hij vervolgens wel blijven staan. Ook omdat het verdienmodel was berekend op stalling jaarrond, wat ik begrijp. Het is overigens heel rot als ze steeds weer door die periode van rangorde bepalen/wennen heen moeten, dus dat verplaatsen tussen zomer- en winterstalling zou ik absoluut afraden.
...


Dat bedoel ik inderdaad. Daarbij zijn goede opfokstallen vaak al snel vol, dus die zullen er ook wel op selecteren dat ze alleen veulens aannemen waarbij de intentie is om ze er gewoon de hele opfoktijd te laten staan.

Zomerstalling lijkt mij inderdaad niet zo lastig te vinden (vaak maakt op de wei eentje meer of minder niet zoveel uit), maar de winter is toch wel een stuk ingewikkelder.

Kilimanjaro
@puppy_freek

Tierania_
Berichten: 4508
Geregistreerd: 29-11-05

Re: Volledige kostenplaatje veulen VDL (Dierenarts, opfok etc)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 20:22

Klopt. Heb diverse opfokstallen benaderd maar ze willen ze allemaal houden tot 3 jaar. Deze kleinschalige opfok deed het wel :)

Denver | Z springen, Z2 dressuur en M eventing

StalDiefdijk
Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:47

Peperooni, je mist de kosten voor stamboekregistratie in je opsomming. Zitten de kosten voor enten, ontwormen en bekappen in je opfokkosten en zo ja, heb je voor dat geld werkelijk een (winter)opfok gevonden? En 3 jaar geen enkele dierenartskosten mag je zeker hopen, maar is niet realistisch.
Reken je de merriebrok wel goed uit? Hier krijgen ze afhankelijk van de fase van dracht of veulen aan de voet minstens 2 maar soms wel 4 kg per dag om op gewicht te blijven. 10 zakken (van 20kg?) op 7 maanden lijkt mij dan ook weinig.

kitobeer
Berichten: 1292
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Volledige kostenplaatje veulen VDL (Dierenarts, opfok etc)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:44

Als je alles bij elkaar telt dan zijn jonge paarden toch duur als je het goed wil doen.
1 van de redenen waarom ik zlef niet zou kiezen om een veulen te fokken.
Ik heb nu 3 x paarden gekocht op de leeftijd van 2j. Ze zijn en betaalbaar en je kunt de tijd nemen om ze te leren kennen en op te voeden.

Zelfs een nul operatie kwa kosten is bij veel hobbymatige fokkers lastig te benaderen denk ik dan.

Connemara pony's zijn dé leukste pony's !

#paddyfromculmore
http://mijnpaardinbeweging.com Sportmasseur voor paarden

Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 21:50

Interessant topic.
Ach, was het allemaal maar te plannen en te begroten!
Op hoofdlijnen klopt alles wat hiervoor is gezegd, maar ik quote deze ook even:

MyChoice schreef:
Het kan alle kanten op. Vorig jaar heeft het me 2.500 gekost en geen veulen helaas.


Wij fokken ieder jaar één of twee veulens en het is geen enkele keer hetzelfde. Soms gaat het allemaal volgens het boekje maar je moet vooral fokken omdat je het leuk vindt. Als je wat meer/vaker fokt, heb je nog wat compensatie, soms pech, soms geluk.
Maar als je maar één fokt, zou ik maar rekening houden met een flinke post 'onvoorzien'. Er zijn zoveel onzekerheden. Merrie wil niet drachtig worden, veulen kan ziek worden, iets overkomen in de opfok, valt soms tegen qua karakter/exterieur/beweging of is met 3 jaar niet goed op de foto's.


MissSicarius
Berichten: 224
Geregistreerd: 15-10-20
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 20:24

Interessant topic, ik volg even!

sportfokker
Berichten: 605
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:00

kitobeer schreef:
Als je alles bij elkaar telt dan zijn jonge paarden toch duur als je het goed wil doen.
1 van de redenen waarom ik zlef niet zou kiezen om een veulen te fokken.
Ik heb nu 3 x paarden gekocht op de leeftijd van 2j. Ze zijn en betaalbaar en je kunt de tijd nemen om ze te leren kennen en op te voeden.

Zelfs een nul operatie kwa kosten is bij veel hobbymatige fokkers lastig te benaderen denk ik dan.

Om die reden is het alleen interessant om een veulen te fokken uit een merrie met veel kwaliteit, zodat je een bovengemiddeld veulen krijgt dat goed te verkopen is.

Ik heb overigens nog niemand horen zeggen dat je eerst een merrie een jaar moet voeren voordat je een veulen hebt. Dat moet je eigenlijk ook meerekenen.

StalDiefdijk
Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:42

Alle kosten tijdens de dracht zou je moeten/mogen meerekenen, zeker waar het puur een fokmerrie betreft. Maar ik reken het allemaal maar niet te vaak uit, word ik doodongelukkig van :o

Mooi dan om dit kader hier een discussie te zien tussen - met gebrek aan betere omschrijving - echte fokkers die weten wat de kosten zijn en mensen die vinden dat je voor zo'n € 2.000 een fantastisch, gezond, beleerd jong paard moet kunnen kopen, als het even kan nog met papier.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=1978150&p=103910807&hilit=paard+kopen+2020#p103910807


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MariskaFally, TJ_Stables, Trendiction en 4 bezoekers