Cyste ipv dracht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Cyste ipv dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 08:59

Hoihoi,

Net mijn merrie laten scannen. Zij zou vandaag 18 dagen drachtig zijn.
Maar het vruchtblaasje is te klein, dus wss is het een cyste -O-

Moet deze week in de gaten houden of ze hengstig word, dan word ze weer geinsemineerd. Anders maandag kijken of het toch gegroeid is.

Iemand hier ervaring mee? Was het bij jouw merrie een cyste, of toch drachtig?


BillyJ
Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Cyste ipv dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:11

Zelf nog niet meegemaakt of ervaring mee.. maar een meisje op de stalling waar ik werkte had dit probleem.

Uiteindelijk werd ze inderdaad weer hengstig, 2e keer geinsimineerd. Leek eerst goed te gaan maar dat vruchtje werd uiteindelijk toch ook zelf geaborteerd.

Ze hebben toen een poosje gewacht om haar lichaam rust te geven en ze heeft toen ook 2 dagen op de kliniek gestaan (waarvoor weet ik niet precies, meisje spreekte ook frans en dat is niet mijn dada, maar volgens mij voor een spoeling?) uiteindelijk is ze wel gewoon drachtig geworden *\o/*
Ik ben na 4maand gestopt met werken daar, maar gok dat alles daarna goed is gegaan.

Het enige waar je spijt van krijgt zijn de risico's die je niet neemt
All men will be sailors, untill the sea shall free them

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Cyste ipv dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:16

Bij mijn merrie was het blaasje ook te klein, maar over cystes werd niet gesproken. Is ze ook gescand voor het dekken? Lijkt me wel heel toevallig als er in die tijd net een cyste ontstaat.
Bij mijn merrie is er uitgegaan van een vruchtje dat al aan het aborteren was/zou gaan aborteren vanwege de achterstand. Is inderdaad gebeurt en de volgende hengstigheid weer gedekt en jaar daarna een mooi veulen gekregen

Mayasfrenk
Berichten: 1401
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:26

Bowo schreef:
Bij mijn merrie was het blaasje ook te klein, maar over cystes werd niet gesproken. Is ze ook gescand voor het dekken? Lijkt me wel heel toevallig als er in die tijd net een cyste ontstaat.



Merrie op mijn werk kreeg er tijdens 1 dek seizoen 3 cystes bij. Dit was ontzettend lastig telkens met scannen etc omdat er ook nog eens telkens een andere dierenarts kwam, van dezelfde kliniek. Uiteindelijk iedere scan beurt de merrie kaart naast het echo apparaat gehouden omdat hier op alle cystes ingetekend waren. Zodat ze onderscheid konden maken. Ontzettend onhandig en verwarrend. Uiteindelijk na 4x insemineren toch drachtig geworden en een gezond veulen op de wereld gezet.

Merrie is later verkocht en heeft bij de huidige eigenaar ook nog 2 veulens gekregen tot nu toe. Dus het kan van invloed zijn op de vruchtbaarheid. Maar dat hoeft niet perse. En verder heeft deze merrie ook nooit problemen getoond die wij aan de cystes konden linken.

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-20 09:38

Bedankt voor jullie reactie's!


Ze is gescand, hengstig gespoten, gescand, nog eens gescand, geinsemineerd, eitje eraf gespoten, gescand en eitje was weg en dan vandaag weer gescand.
En eerder was er niks vreemds te zien.

Zo balen -O- Hengst is ook al 25, dus wil er heel graag een veulen van volgend jaar. Gelukkig onze andere merrie wel drachtig, dus ook goed nieuws :D Wel andere hengst.

Mayasfrenk
Berichten: 1401
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Re: Cyste ipv dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 21:26

Is het een optie om de merrie bij de hengsten houder te stallen? Die weten samen met hun dierenartsen vaak het aller beste wat voor welke merrie het beste werkt. Of wat je nog zou kunnen proberen. En misschien zou er dan met vers/ onverdund sperma geinsemineerd kunnen worden. Dat wil soms ook nog wel het verschil maken.

LaDonna75
Berichten: 2082
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Cyste ipv dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 07:48

Cystes schijnen bij wat oudere merries vaker voor te komen. Mijn merrie van 1 heeft ook meerdere cystes, vorig jaar ook, maar ze is toen wel mooi drachtig geworden. Dit jaar idem, alleen zat de eerste keer de dracht niet op een goede plek en ging het niet goed. Nu is ze weer drachtig, morgen scannen op hartslag.

<3 Welsh partbreds
Sanaa (Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
Welsh x Duitse sportpony in de maak

Killed
Berichten: 1576
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: België

Re: Cyste ipv dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:15

Op hengstigheid alleen zou ik niet op voortgaan, zou eerder nog eens scannen dan binnenkort.
Mijn merrie heeft heel haar dracht door hengstigheid vertoont

LaDonna75
Berichten: 2082
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:09

LaDonna75 schreef:
Cystes schijnen bij wat oudere merries vaker voor te komen. Mijn merrie van 1 heeft ook meerdere cystes, vorig jaar ook, maar ze is toen wel mooi drachtig geworden. Dit jaar idem, alleen zat de eerste keer de dracht niet op een goede plek en ging het niet goed. Nu is ze weer drachtig, morgen scannen op hartslag.

En het hartje klopt en de cystes zitten er ook nog steeds maar de dracht zit ook prima. Het kán dus echt ;)

<3 Welsh partbreds
Sanaa (Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
Welsh x Duitse sportpony in de maak

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Re: Cyste ipv dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-20 14:18

De merrie is 11 jaar en heeft nooit eerder cystes gehad. Ze is de afgelopen weken gescand en toen was er niets

Naar de hengsten houder is voor ons niet mogelijk. We laten de dierenarts vanmiddag weer scannen om te zien hoe het ervoor staat.


Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-20 16:10

Nou, dierenarts geweest. Vorige keer hadden we 1 keer een andere dierenarts, nu weer onze vaste. Hij heeft gekeken en zei dat hij eerder nooit een cyste gezien heeft en er nu ook niks meer te zien was.

Dus wat de andere dierenarts gezien heeft was een vruchtblaasje wat al aan het afsterven was. Erg balen natuurlijk, maargoed merrie heeft een prima baarmoeder en eierstokken dus.

Vandaag hengstig gespoten en vrijdag gaan we weer scannen en hopelijk insemineren. Tot nu toe geen enkele reden te vinden waarom ze niet nog een 3e veulen kan krijgen :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anoushka, Cantodea11, farahtjuh, hokke, LaDonna75, Manieki, Ponytante, pradadaan, SunnyHorse en 18 bezoekers