Veulen bijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
meggiemeg
Berichten: 12215
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:46

Kendra schreef:
Klopt allemaal, maar soms lijkt het wel alsof mensen er trots op zijn dat ze hun paard af en toe een lel verkopen. Dat is het soort stoerigheid waar ik niet van onder de indruk ben en ook niet aan meedoe.Voorkomen blijft beter!

Mee eens voorkomen blijft beter maar soms krijg je een volwassen exemplaar voor je neus waar je dan op dat moment mee om moet gaan omdat niemand anders het meer aandurft.
Juist door duidelijkheid te eisen en te geven is het voor allebei (paard en mens) veel fijner en is het niet meer nodig na een paar keer.
Een paard met de zweep (zoals in mijn voorbeeld) een beste tik te verkopen vind ik zeker niet leuk om te doen, maar alles beter dan dat ik onder een friese hengst terecht kom omdat hij me van achter wil bespringen. Ze weten het snel genoeg hoor bij wie ze wat wel en niet kunnen doen.
1x een tik wil niet zeggen dat het daarna ook verkeerd blijft, is hij dan braaf dan laat ik dat ook merken door een andere toon in de stem bijvoorbeeld en de lichaamshouding te veranderen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.


josien_m_
Berichten: 2400
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Veulen bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:05

De meesten lijken er van uit te gaan dat het soms nodig is, slaan of stevig aanpakken. We denken blijkbaar echt dat een paard de behoefte heeft om een mens te domineren. Ondertussen is al door onderzoek ontdekt dat er eigenlijk geen dominatie onder paarden bestaat. Dat er wel sprake is van verschillende belangen waar het ene paard meer voor opkomt dan het andere. Leiderschap bij paarden bestaat uit het willen volgen van de verstandigste/kalmste merrie. Zou zij leiderschap af willen dwingen, dan verlaten de andere kuddeleden haar gewoon. Dat kan dus in het wild, maar bij ons in gevangenschap natuurlijk niet. Vandaar dat onze paarden 20 keer zoveel agressie tegen elkaar vertonen dan wilde paarden onderling.
Probeer eens een andere mindset: wat als dat niet de enige manier is? Hoe zou het ook kunnen? Wat zou er veranderen in je omgang met een paard?

ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:24

josien_m_ schreef:
De meesten lijken er van uit te gaan dat het soms nodig is, slaan of stevig aanpakken. We denken blijkbaar echt dat een paard de behoefte heeft om een mens te domineren. Ondertussen is al door onderzoek ontdekt dat er eigenlijk geen dominatie onder paarden bestaat. Dat er wel sprake is van verschillende belangen waar het ene paard meer voor opkomt dan het andere. Leiderschap bij paarden bestaat uit het willen volgen van de verstandigste/kalmste merrie. Zou zij leiderschap af willen dwingen, dan verlaten de andere kuddeleden haar gewoon. Dat kan dus in het wild, maar bij ons in gevangenschap natuurlijk niet. Vandaar dat onze paarden 20 keer zoveel agressie tegen elkaar vertonen dan wilde paarden onderling.
Probeer eens een andere mindset: wat als dat niet de enige manier is? Hoe zou het ook kunnen? Wat zou er veranderen in je omgang met een paard?

Ik ben aardig tegen mijn paard zolang er geen dingen gebeuren die een van ons in de problemen kan brengen.

Ga maar eens terrein rijden met een oude Land Rover. Succes met koetsie-koetsie.
Soms zul je domweg een trap op het gaspedaal moeten geven. Zo rustig en voorzichtig als mogelijk maar zo lomp en hard als noodzakelijk. Daar zit niet zoveel tussen.....

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AnsoDM en 47 bezoekers