Surprise veulentje, vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mysltt
Berichten: 26
Geregistreerd: 24-10-08

Surprise veulentje, vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-20 08:40

Wij hebben in april een spaanse merrie aangeschaft. In de maanden hierna is duidelijk geworden dat er een verrassing aan boord is meegesmokkeld vanuit spanje!
Ons verrassingsveulentje is geboren op 5 september. Helaas totaal geen veulentjesweer op het moment. ;(

Wat zijn jullie ervaringen betreffende nat en koud weer in combinatie met moeder en veulen? Beiden staan overdag in de weide en in de nacht binnen op stal.

Dekentje opdoen alleen bij veulentje en mams nat laten regenen ivm veiligheid? Dit voelt wel heel sneu voor mijn gevoel.


Femke_Tweety
Berichten: 11952
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:14

Overleg even met je dierenarts, of in ieder geval met iemand die de situatie bij jou goed kent en in kan schatten. Het hangt van veel zaken af.

Hoe goed is de conditie van merrie, hoe gezond is het veulen, kunnen ze altijd schuilen, kunnen ze uit de wind staan, is er continue ruwvoer beschikbaar, tonen ze wel of niet kouwelijk, hoe goed zitten ze in hun vacht, kun je indien nodig eerder binnen halen / rekening houden met het weer, kunnen ze droog liggen, etcetera etcetera.

AL deze dingen spelen mee in de keus wel of geen dek voor merrie en wel of geen dek voor veulen. In principe zou ik altijd zeggen beide zonder indien mogelijk, maar dat is dus wel echt afhankelijk van al die factoren die ik eerder noemde.

Cioccolato
Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Surprise veulentje, vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:20

Eens met bovenstaande post.

Ik ben dan meer van buiten zetten, even een rust moment op stal van een paar uur en dan weer buiten. Desnoods vaker als dit nodig is.

Maar een schuil mogelijkheid op de weide lijkt mij nog de beste optie.


mysltt
Berichten: 26
Geregistreerd: 24-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-20 09:21

Bedankt voor je reactie. Er is geen mogelijkheid om te schuilen helaas. T is een geheel open weide in het midden van de polder. Uiteraard houden we rekening met de weersvooruitzichten. Merrie en veulen verkeren beiden in goede conditie. Merrie en veulen lijken redelijk in hun vacht te zitten. Vachtje van veulen is lekker poefie en mooi dicht behaard! Weet dit niet beter te omschrijven. Op de weide is alleen gras beschikbaar.

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Surprise veulentje, vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:32

https://www.kramer.be/Paard/Paardendeke ... en-4-stuks

Safe gums, kan je ad singels vd deken doen en ook achter bij de kont riem. Breken mocht je veulen er in komen.
Heb hier in bosrijk gebied zo de vliegendeken op bij de merrie met veulen. Ideaal ik had ze bij Ooteman ruitersport vandaan maar zie daar nu de singel safegums niet.

mysltt
Berichten: 26
Geregistreerd: 24-10-08

Re: Surprise veulentje, vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-20 09:35

Ja, die safe gums had mijn dochter ook al gevonden. Breken die idd gemakkelijk af bij lichte weerstand?

marga1
Berichten: 879
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Surprise veulentje, vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 09:49

Kan je niet een paar van die grote hooi/stro balen op de wei zetten als windschut? een beetje in het midden zodat ze er aan alle kanten uit de wind kunnen staan en gedeeltelijk uit de regen.

jobamara
Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Surprise veulentje, vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 10:38

Ja die safegums breken zeker bij meen 50 kg trekkracht, maar als ik de buiksingels vrij strak had, hand ertussen zeg maar dan braken ze ook als de merrie ging liggen en buik flink uitzetten. Een deken is voor een veulen even wennen, herkent mams ineens niet meer, even goed de geur vd merrie ad buitenkant vd deken doen. En als je de mogelijkheid hebt om het in stal of kleinere ruimte te doen kunnen ze wennen. Het drinken hebben ze snel door onder de deken. Eventueel even de langere stukken bij de uier wat omhoog stikken, met een paar steekjes ad binnenkant, anders zonde vd waterdichtheid vd deken.

mysltt
Berichten: 26
Geregistreerd: 24-10-08

Re: Surprise veulentje, vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-20 12:58

Dank je, klinkt idd logisch allemaal. Ga e.e.a bestellen. Het is in ieder geval n hele leuk en super ondeugende verrassing!

Neon
Berichten: 4906
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Surprise veulentje, vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:18

Krijgen we nog een foto te zien van het pluizige veulen :D

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 13:36

marga1 schreef:
Kan je niet een paar van die grote hooi/stro balen op de wei zetten als windschut? een beetje in het midden zodat ze er aan alle kanten uit de wind kunnen staan en gedeeltelijk uit de regen.

Dat is niet handig want ze vreten er maar zo gaten in. Weg hooi.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

mysltt
Berichten: 26
Geregistreerd: 24-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-20 17:34

Hierbij een fotootje van ukkie!
[ img ]

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Surprise veulentje, vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 17:39

Dat is een mooie verrassing :j Wat een knapperd. <3

Ik zou me er niet te druk om maken.
Ik denk dat in de natuur ook wel eens een laat veulentje geboren word. En ze staan in de nacht al binnen, dus kunnen ook weer opwarmen.
En zo te zien is de merrie nog niet erg ingeteerd.
Ik zou wel zorgen dat er ook wat grover hooi aanwezig is, dat verwarmt beter dan het gras dat nu in de Herfst de structuur verliest.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Pandora2
Berichten: 19839
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 17:40

<3
Wat een leuk smokkelwaar ! :D

Marilu
Berichten: 1237
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Surprise veulentje, vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 18:35

Wat een leuke verrassing :)
Hopelijk komt alles in orde 'temperatuurgewijs' voor het veulentje !
Het ziet er toch een stevig brok uit, dus zal wel lukken !
Veel plezier samen :D

Neon
Berichten: 4906
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Surprise veulentje, vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 20:07

Nou dat is inderdaad een mooie verrassing :D

Moeder en veulen zien er mooi gevuld uit. En zo te zien heb je nog gras op de weide. Ik zou inderdaad aankijken hoe het zo gaat lopen. 'S nachts een goede portie hooi geven en vooral in de gaten houden hoe ze zich houden..

Als het straks echt heel guur wordt zullen ze moeten kunnen schuilen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Selente en 10 bezoekers