veulen verkopen, hoe en wat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faya_barock
Berichten: 323
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

veulen verkopen, hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-20 08:30

Ik heb een fokmerrie gekocht en ze heeft 18 mei een hengstveulen gehad.
Het is niet de bedoeling dat ik deze aan ga houden, dus zoek een fijn thuis voor hem.

Maar hoe gaat zoiets nu in zijn werk?
Mijn vragen als ik hem nu al te koop zet:

- Kan je nu al een koop rond maken? want veulen kan nog veel veranderen, veulen kan wat gaan mankeren etc.
- Verkopen met koopovereenkomst (nu al opstellen?), wat zet je hier allemaal in (kosten stalling, kosten dierenarts etc.)
- Nu al het bedrag ontvangen of pas als het veulen weg gaat?

Graag hoor ik jullie ervaringen.

BVD!


rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 08:43

Faya_barock schreef:
- Kan je nu al een koop rond maken? want veulen kan nog veel veranderen, veulen kan wat gaan mankeren etc.


Ja hoor kan rustig. Deed ik ook altijd. Veranderen doen ze sowieso ;) Dat weet een koper ook. En het geeft je rustig de tijd een koper te vinden.

Faya_barock schreef:
- Verkopen met koopovereenkomst (nu al opstellen?), wat zet je hier allemaal in (kosten stalling, kosten dierenarts etc.)


Ik had een verkoopsovereenkomst waarin de overgang van eigendom en risico stonden. Dat was bij mij het moment dat het veulen opgehaald zou worden. Als het langer dan die datum zou blijven zou de koper X bedrag betalen voor stalling, hoefsmid en wormkuren.
Mocht de koper een keuring willen, stond ook dit vermeld.

Faya_barock schreef:
- Nu al het bedrag ontvangen of pas als het veulen weg gaat?


Aanbetaling laten doen. Dat geeft je iets zekerheid dat ze het veulen ook daadwerkelijk op komen halen. En als niet heb je in elk geval iets aan compensatie.

Risico overgang hing bij mij aan datum afhalen (lees de restbetaling van het veulen). Tot die tijd was risico voor mij. Na die datum voor koper. Mocht er dan iets gebeuren met het veulen kon ik zelf beslissen hoe behandeld werd. En als echt kapot kreeg de koper zijn geld terug. Bij datum ophalen ging dan het risico op koper over, dus ook transport was voor hun risico.

Net bij de laatste, die gister opgehaald is, heb ik geen aanbetaling laten doen of koopcontract opgesteld. Maar dat was meer van als ze niet komen heb ik er geen werk van en blijft ze lekker. Die had ik nl wel voor mezelf gefokt.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.


tengeltje11
Berichten: 7080
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: veulen verkopen, hoe en wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:06

Hier altijd klein voorschot laten betalen bij reservering, contractje opstellen met datum erin wanneer veulen verhuisd, en wat nog betaald moet worden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mirtedl, Selente, Trendiction en 12 bezoekers