Scannen onder sedatie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Scannen onder sedatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-20 16:53

Hallo,

Weet iemand of je een merrie kunt laten scannen onder sedatie?

Wij hebben een merrie die flink trapt als je verder dan haar schouder komt, ook met gewoon aaien. Maar nou denken wij dat ze drachtig is.. Was natuurlijk niet gepland, maar juist omdat ze zo lastig doet willen we het toch wel zeker weten.
Ze laat zich moeilijk pakken en staat 24/7 op de wei een groot weiland zonder stal. Als ze drachtig is moeten we dus echt het een en ander aanpassen.
Merrie is wel stamboekmerrie en heeft veulen, enter en twenterpremie. Hengst zou geen shetlander zijn, maar wel pony met stamboekpapier.



[ img ]


Morgen bellen we uiteraard de dierenarts, die weet het vast. Maar ben nu benieuwd :+


Anoeska27
Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Scannen onder sedatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:10

Ja hoor, dat kan prima. Ik heb een gastmerrie staan met een nare ervaring in het verleden en die sederen we ook voor het scannen.

ElCid
Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Scannen onder sedatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:22

Veel dierenartsen hebben een opvoelbox op de praktijk, is ook nog een optie, mogelijk i.c.m. een roesje. Sommige paarden zullen ook met een roesje niet stil blijven staan maar je zal met de DA moeten overleggen wat hem/ haar de beste optie lijkt.

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-20 17:46

Ah super, dan weten we straks iig zeker waar we aan toe zijn! :j

Op de kliniek waar we normaal laten scannen is wel een opvoelbox, maar die was aan de achterkant al aan de hoge kant voor mijn D pony, dus ik denk dat ze er bij deze merrie helemaal niet bij kunnen. Zij is ongeveer 105 cm :=

Op dit filmpje is wel te zien hoe ze trapt;

Bij 10;25/10;28
Verder is het een lief dier, maar aanraken is al een ramp sinds we haar hebben :=

Anoeska27
Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Scannen onder sedatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:54

Maar ook met sedatie is een opvoelbox bij dit soort dieren geen overbodige luxe. Bij mij kunnen er planken uit de deur geschoven worden om de deur lager te maken.

MarliesV
Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Scannen onder sedatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:05

Ik zou mij meer zorgen maken over het vervolg van een merrie die drachtig is met deze problemen.

Want wat ga je doen als de bevalling niet vlot of het veulen de melk niet kan vinden?

Wanneer verwacht je dat ze is gedekt?

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Anoniem

Re: Scannen onder sedatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:08

Ja dat is wel rottig idd..
Wel gefeliciteerd met de dracht. hopelijk draagt ze dit gedrag niet over t veulen. Is mooie shet. Fijn dat ze kans heeft bij jullie!

Peetstap
Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:44

Daphne__ schreef:
Ah super, dan weten we straks iig zeker waar we aan toe zijn! :j

Op de kliniek waar we normaal laten scannen is wel een opvoelbox, maar die was aan de achterkant al aan de hoge kant voor mijn D pony, dus ik denk dat ze er bij deze merrie helemaal niet bij kunnen. Zij is ongeveer 105 cm :=

Op dit filmpje is wel te zien hoe ze trapt;
[ Video ]
Bij 10;25/10;28
Verder is het een lief dier, maar aanraken is al een ramp sinds we haar hebben :=


Ha herkende de monty technieken..., grof desensibiliseren , hoelang is dit geleden dat je deze video maakte ?
Weet vrijwel zeker dat jou merrie alles wat ze hier "leert" al totaal is vergeten en vrij snel erna al terug is gevallen in oude gedrag ?

maar voor kort kunnen zien of ze drachtig is heb je daar nu effe niks aan, maar zou zeker als ze wel drachtig tijd investeren en haar leren dat aanraken mag en vooral leuk en fijn is, want met een veulen opkomst is dat wel zo veilig en handig natuurlijk.

Als je maar lang genoeg poetst gaan alle haren uiteindelijk dezelfde kant op staan.

eilleen333
Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Scannen onder sedatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:45

Even informeren bij de dierenarts inderdaad. Voorkeur voor een praam sowieso. Er zijn incidenten met drachtige merries die verworpen hebben na sedatie.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

hwn
Berichten: 4650
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Scannen onder sedatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:59

Hier ooit merrie moeten laten sederen om te scannen, was toen drachtig gescand (begin van de dracht) maar moet helaas kort daarna toch verworpen hebben. Daarna hebben we telkens gekozen voor bloedonderzoek bij deze merrie, en geen problemen meer. Maar inderdaad, als dit een eerste veulen is, zou ik toch met die merrie aan de slag gaan om haar wat "aaibaarder" te maken voor het geval er problemen komen. Mijn merrie toendertijd kwam uit een halfwilde kudde uit Engeland, maar was gelukkig al een ervaren moeder. Eén van haar kuddegenotes sloeg na de geboorte van haar eerste veulen gewoon de betonstenen uit de muren als iemand haar benaderde, maar liet het veulen toch niet drinken. Toen de eigenaar samen met de hengstenhouder wou ingrijpen omdat het veulen anders niet zou overleven, heeft de merrie in haar paniek en agressie haar eigen veulen vertrappeld (dood), dus beter zo'n situaties voorkomen.

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-20 19:28

Filmpje is al van 2012, maar ondanks alles wat we geprobeerd hebben is het nooit goed gekomen. We kunnen haar pakken en ze loopt ook braaf aan een touw mee, maar als je haar probeert aan te raken staat ze te shaken en probeert te ontkomen. Lukt dat niet, dan is de kans groot dat ze trapt.
Zonder problemen loopt ze mee de trailer op, ze staat rustig op stal, wandelen in het bos; Allemaal prima. Maar aanraken blijft al die jaren een ramp, we mogen nu haar hoofd en hals aaien, heel soms voorzichtig haar schouder.

We gaan haar, als ze uberhaubt drachtig is, sowieso op een postzegel zetten met halster + stuk touw zodat we haar makkelijk kunnen pakken als er problemen zijn. Waken doen we altijd, de ene overdag, de ander snachts. En we bellen dan direct de dierenarts, voor als er problemen zijn met drinken.
Als het echt niet anders kan zullen we een pleegmoeder zoeken.

Ook over hoe we het met het veulen gaan aanpakken denken we al goed na. Grote kans dat ze leeg is en het veulen niet bestaat, maargoed in dit geval willen we het wel extra goed aanpakken. Dus we denken overal alvast over na.


Ze zou nu 8 maand drachtig zijn. Het zou dus gaan om opvoelen, had me dat even niet beseft omdat ik normaal gewoon met 18 dagen scan :=
We hebben ook niet eerder iets gedacht.. De hengst die haar gedekt zou hebben was 1.5 Jong dus, maar niet onmogelijk. En het is altijd al wel een dikkert..

Maar nou vinden we haar buik toch wel veranderen. En we konden haar vandaag niet pakken dus konden ook niet goed naar haar uier kijken (Met mobiel op een stok ofzo), maar als je op de grond zit en ze loopt langs zie je haar spenen goed. Normaal zijn dat twee erwten, ze heeft ook nooit een veulen gehad.


We schatten de kans dat ze drachtig is héél klein in, maarja met deze pony willen we zeker niet voor verrassingen komen te staan.

Dit is haar vandaag;

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!
Berichten: 19220
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:35

Wat een bijzondere situatie. Ik lees even mee omdat ik nieuwsgierig ben!

Onderschrift

KittyDylan
Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:02

Hier ook met sedatie laten scannen/opvoelen. Ging prima. Die merrie slaat je anders ook het licht uit. (A pony)

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Wildgirl
Berichten: 11655
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Scannen onder sedatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:07

Een merrie laat in de dracht sederen moet je zien te voorkomen. Is het geen optie haar te kluisteren of evt voorbeen optillen en scannen? 2 sterke kerels erbij en het moet lukken lijkt me.

eilleen333
Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:08

Ik hoop dat het veulen dan niet teveel een voorbeeld neemt aan de moeder met betrekking tot gedrag naar mensen.
Zou daar echt heel intensief mee gaan oefenen, want paardjes met zo’n karakter zijn erg lastig te plaatsen mocht het nodig zijn. Het mooiste kado wat je een paard kan geven is goede opvoeding.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:12

Ik heb geregeld gezien dat ze opvielen of scannen vanachter een boxdeur. Maar dan moet je wel een lage hebben met zo’n ukkie. Nadeel is wel dat ze dan
Misschien nog heftiger wordt als ze zo klem gezet is.

Utixo
Berichten: 6554
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:29

Maar de merrie heeft dus sowieso samen gestaan met de hengst? Dan schat ik de kans niet zo heel klein in. Met 1.5 weten ze echt wel wat te doen.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

Anoniem

Re: Scannen onder sedatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 22:57

Voortaan maar niet meer bij de hengst en nu werken aan een goede afloop!

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Scannen onder sedatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 05:59

Ipv Scannen, zou het niet handiger zijn om te gaan schouwen?
Ik zie de toegevoegde waarde van Scannen op dit moment namelijk niet heel erg.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 06:01

siskeh schreef:
Ipv Scannen, zou het niet handiger zijn om te gaan schouwen?
Ik zie de toegevoegde waarde van Scannen op dit moment namelijk niet heel erg.


Uhm nou, het lijkt me best handig om zeker te weten of je merrie drachtig is? Schouwen geeft niet altijd resultaat, merries geven buiten de hengstigheid vaak niets aan.

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-20 14:10

Reageer later even uitgebreider, maar donderdagmiddag komt de dierenarts. En dan gaan ze kijken wat ze kunnen :)

Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-20 15:40

Nou, eerst gewoon proberen te prikken, maar ze sloeg behoorlijk met haar voorbenen. Toen praam erop en toen lukte het wel om haar te verdoven.
Met scannen/opvoelen was ze heel braaf.


[ img ]

Maar ze is gewoon dik ;)

anjali
Berichten: 14908
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Scannen onder sedatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:02

Maar je ziet toch gewoon of een merrie hengstig wordt of niet.Hengstig =niet drachtig.Dan hoef je haar dat gedoe met scannen tegen haar wil niet aan te doen.

KittyDylan
Berichten: 8856
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:05

Mijn drachtige merrie werd gewoon hengstig/had continue hengstigheid kenmerken. Het gillen, het pissen, het knipperen. Zelfs een paar dagen voor de geboorte nog. Dus alleen schouwen zou ik het niet mee testen..

Just Wibbly Wobbly Timey Wimey It

[KS-MK] 2 Welsh Mountain veulens verwacht 2024

Jacky91
Berichten: 689
Geregistreerd: 16-01-07
Woonplaats: Halsteren

Re: Scannen onder sedatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 17:11

Mijn beide merries zie je niks aan als ze hengstig zijn. Bij eentje zelfs niet alss de hengst erbij staat. Dus helaas geld dat niet voor allemaal

Tanja (Astrix x Nimmerdor)
Camella van de Rijsdijk (Notaris x Atlantic)
Alanya C van 't Alters weike (Amore van de Waaienburghoeve x Astrix)
Ciara van 't Alters weike (liz.monet x notaris)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AM_Horses, baudyh, denisesilver, Laylah2002, Romy_L1998, stefanie33, Trendiction en 11 bezoekers