Ondeugend veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
CarlaLover
Berichten: 20
Geregistreerd: 15-08-15

Ondeugend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-20 15:49

Hallo iedereen!

Ik heb even jullie hulp nodig! Graag even helemaal lezen

Mijn merrie en veulen (6maand) staan samen op een kleinschalige paddock paradise, met 3 weides en een piste die altijd open staat. Ons batterij van ons stroomapparaat was een tijdje op en dan is mijn veulen via de poort ontsnapt (3 draden)
De buitenste omheining was met 4 draden en enkel de poort met 3. We hebben ze dan even de week op stal gezet tot we een beter apparaat hadden en nieuwe draad. Ons apparaat heeft nu 5joule, toch redelijk wat. Na enkel dagen werken hebben we 2 van de buitenste draden, bovenste en middelste, veranderd naar een veel sterkere en betere draad. Ondertussen hangen er op de buitenste omheining 6 draden.

Op de binnenste weides waren er 3 draden. De middelste hebben we ook vervangen en daaronder nog eentje extra gehangen, zonder stroom. Op de onderste en middelste staat het stroom apparaat.

Toch slaagt ze er nog in om er tussen te lopen als de mama ergens anders staat.
Ons veulen is nog enorm gehecht aan de mama ondanks we ze af en toe scheiden om met de mama te werken. Ook wil ik haar toch beginnen afspenen zodat ze meer op haar eigen benen staat.

We hebben nu ontdekt dat ze gewoon wacht tot de impuls van de stroom voorbij is en er dan tussen kruipt, dat is toch onze theorie

Nu wil ik ze niet dag en nacht op stal houden om te vermijden dat ze weer uitbreekt of nog draden kapot maakt..

Ik wil ze niet apart zetten want dan staan ze beide alleen..
Hebben jullie tips en tricks om dit op te lossen?


[ img ]


BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ondeugend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:55

Halster om en daar een ijzerdraad aan vast maken, soort eenhoorn idee.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:06

bigone schreef:
Halster om en daar een ijzerdraad aan vast maken, soort eenhoorn idee.


Dat is echt het domste idee ooit . Dan is het veulen straks gewoon hartstikke dood .

Zet het veulen gewoon op stal als je de merrie pakt . Ze moet er toch aan wennen hoor ..

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

CarlaLover
Berichten: 20
Geregistreerd: 15-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-20 16:09

Absolem schreef:
bigone schreef:
Halster om en daar een ijzerdraad aan vast maken, soort eenhoorn idee.


Dat is echt het domste idee ooit . Dan is het veulen straks gewoon hartstikke dood .

Zet het veulen gewoon op stal als je de merrie pakt . Ze moet er toch aan wennen hoor ..


En voor de rest dan samen buiten laten staan? Want zo blijft ze drinken..

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:12

Ze wilt beginnen met afspenen dus nog niet gelijk helemaal scheiden .

Dus veulen op stal Als de merrie getraind wordt . En Snachts allebei in een aparte stal . Voor de rest samen naar buiten .

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

IrishDraught
Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:30

Absolem schreef:
bigone schreef:
Halster om en daar een ijzerdraad aan vast maken, soort eenhoorn idee.


Dat is echt het domste idee ooit . Dan is het veulen straks gewoon hartstikke dood .

Zet het veulen gewoon op stal als je de merrie pakt . Ze moet er toch aan wennen hoor ..



Hoeveel stroom denk je dat er op een weide draad staat? Daar gaat een veulen echt niet van dood

Ties 3/6/2015 <3

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:43

[quote="friesam]


Hoeveel stroom denk je dat er op een weide draad staat? Daar gaat een veulen echt niet van dood[/quote]


Een halster om bij een veulen met ijzerdraad . Ijzerdraad is levensgevaarlijk straks schiet het los wikkeld het zich om de keel van het veulen . Of het perforeert het veulen .

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

alice0cullen
Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:45

bigone schreef:
Halster om en daar een ijzerdraad aan vast maken, soort eenhoorn idee.


Zo hebben mensen op stal het uiteindelijk ook opgelost met een jaarling die steeds uitbrak. Ze was niet eens meer in een wei te houden op het laatst, ijzerdraad om het halster met een antenne die in de manen over de schoft liep. Nog twee keer geprobeerd en nu doet ze het niet meer. Je moet het wel zo vastmaken dat mocht die vast komen te zitten dat die dan afgaat.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

IrishDraught
Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Ondeugend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:01

Wij doen aluminiumfolie Ipv ijzerdraad

Ties 3/6/2015 <3

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:06

Absolem schreef:
Ze wilt beginnen met afspenen dus nog niet gelijk helemaal scheiden .

Dus veulen op stal Als de merrie getraind wordt . En Snachts allebei in een aparte stal . Voor de rest samen naar buiten .

Je kunt niet “beginnen” met afspenen. Gewoon in één keer doen. In de natuur trapt de moeder het kind ook weg.

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:07

friesam schreef:
Wij doen aluminiumfolie Ipv ijzerdraad

Is ook prima. Meestal maar een tik of twee nodig en dan snappen ze het wel. En levensgevaarlijk ? Tja, je moet ook geen los stuk ijzerdraad om het hoofd hangen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:17

bigone schreef:
Halster om en daar een ijzerdraad aan vast maken, soort eenhoorn idee.

Je kunt veel beter losse stukjes schrikdraad van 30cm in de manenkam mee vlechten. Stuk veiliger en werkt net zo goed.

Als ie mijn ervaring 9 van de 10 keer gewoon geen schrik op het draad staat door een onderbreking. Ik zal zeggen koop een schrikdraad testeter en controleer of er overal minstens 6kv op staat.

Is 6 maanden btw niet beetje vroeg om af te spenen ?

Ineke2
Berichten: 33036
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:04

Nee 6 maanden is heel normaal om af te spenen voor rijpaarden. De meeste moeders zijn het dan ook al aardig zat.

Ik zou ook iets fabriceren zodat het veulen eerder een stroomtik krijgt.

Als je verder geen ander paard hebt als moeder en veulen terwijl je ze niet alleen wilt hebben staan zou ik zorgen voor 2 extra pony’s. Waarvan het liefst 1 ander veulen zodat jou veulen meteen een speelmaatje heeft.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 12-01-20 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Libera
Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Ondeugend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:13

Als je haar wilt afspenen idd gewoon apart zetten, dus merrie tijdelijk naar een andere stal brengen. En als ze terugkomt niet samen zetten anders heb je gewoon weer hetzelfde probleem...

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Birdie60
Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:17

Het is dat het nu te koud is maar ik deed altijd natspuiten en dan in wei laten lopen.
Dan voet die de stroom wel.

genja
Berichten: 3937
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:19

Halster met ijzerdraad is helemaal niet gevaarlijk als je het goed gebruikt.
Zorgen dat je met in ieder geval 2 personen bent, halster met ijzerdraad omdoen evt zelfs nog beetje nat maken eronder.
1 persoon neemt merrie mee en andere houdt veulen in de gaten. Als ze paar keer goede klap stroom heeft gehad is het zo over.
(Ga er dan wel vanuit dat veulen halster al kent )

Maar hoe ga je het na het afspenen doen ? Als ze met zijn tweeën staan? Veulen moet echt wel tijd gescheiden van mams voor definitief afspenen. Anders gaat ze zo weer drinken

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Ondeugend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:08

Een veulen waarvan je de moeder wegneemt doet gewoon ALLES om weer veilig bij mama te komen. Ook door stroomdraden lopen of over de bovendeur van de box kruipen.

Het ijzerdraad idee zou ik nooit doen, ik viel bijna uit mijn zetel toen ik het las en ik ben nu echt geen watje met mijn paarden. Maar je moet toch streven naar 100 % veiligheid en alle diervriendelijkheid die praktisch haalbaar is.

Zorg om te beginnen dat je deftig afspeent.
Bij voorkeur geef je het veulen een andere vriend en na een tijd neem je de merrie weg waarbij je de twee vriendjes opstalt. 'S Avonds gewoon alle samen buiten. Dit moet je langer volhouden en het veulen zal blijven drinken. De vraag is of dit in jullie geval een probleem is. In de natuur drinken ze ook heel lang.

Of als het niet anders kan, de korte pijn. Veulen, liefst met vriendje opstallen in een goede, veilige stal met bovendeur en de merrie wegnemen buiten gehoorsafstand. Ook nu zullen moeder en veulen lang, bv tot volgend voorjaar gescheiden moeten blijven.

Eenmaal de afspeenpaniek ( toch wel een weekje of 2) voorbij kan het veulen, weer liefst met vriendje wel weer in de weide. Maar weerom buiten gehoorsafstand van mama.
Als vriend is een ervaren paard ideaal.
Sommigen kiezen ervoor om veulens samen te zetten, maar dan worden ze meestal veel langer opgestald in een grotere stal. Als je ze dan de eerste keer buiten laat, kan je ze zomaar niet direct tussen de moeilijk zichtbare eletriciteitsdraadjes gooien.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:17

koend schreef:
Een veulen waarvan je de moeder wegneemt doet gewoon ALLES om weer veilig bij mama te komen. Ook door stroomdraden lopen of over de bovendeur van de box kruipen.

Het ijzerdraad idee zou ik nooit doen, ik viel bijna uit mijn zetel toen ik het las en ik ben nu echt geen watje met mijn paarden. Maar je moet toch streven naar 100 % veiligheid en alle diervriendelijkheid die praktisch haalbaar is.

Zorg om te beginnen dat je deftig afspeent.
Bij voorkeur geef je het veulen een andere vriend en na een tijd neem je de merrie weg waarbij je de twee vriendjes opstalt. 'S Avonds gewoon alle samen buiten. Dit moet je langer volhouden en het veulen zal blijven drinken. De vraag is of dit in jullie geval een probleem is. In de natuur drinken ze ook heel lang.

Of als het niet anders kan, de korte pijn. Veulen, liefst met vriendje opstallen in een goede, veilige stal met bovendeur en de merrie wegnemen buiten gehoorsafstand. Ook nu zullen moeder en veulen lang, bv tot volgend voorjaar gescheiden moeten blijven.

Eenmaal de afspeenpaniek ( toch wel een weekje of 2) voorbij kan het veulen, weer liefst met vriendje wel weer in de weide. Maar weerom buiten gehoorsafstand van mama.
Als vriend is een ervaren paard ideaal.
Sommigen kiezen ervoor om veulens samen te zetten, maar dan worden ze meestal veel langer opgestald in een grotere stal. Als je ze dan de eerste keer buiten laat, kan je ze zomaar niet direct tussen de moeilijk zichtbare eletriciteitsdraadjes gooien.


Jouw manier waarbij je het veulen een tijd bij de merrie weghoudt met een vriendje daar krijgt die merrie een hele pijnlijke uier van.

De afspeenpaniek is een dag. En met een vriendje vaak zelf niet eens. Alleen zou ik wel even wegbrengen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:18

Blussem schreef:
bigone schreef:
Halster om en daar een ijzerdraad aan vast maken, soort eenhoorn idee.

Je kunt veel beter losse stukjes schrikdraad van 30cm in de manenkam mee vlechten. Stuk veiliger en werkt net zo goed.

Als ie mijn ervaring 9 van de 10 keer gewoon geen schrik op het draad staat door een onderbreking. Ik zal zeggen koop een schrikdraad testeter en controleer of er overal minstens 6kv op staat.

Is 6 maanden btw niet beetje vroeg om af te spenen ?

De meesten spenen met 4 maanden. Ik ook. Tenzij de opfok nog niet klaar is dan wacht ik even.

josien_m_
Berichten: 2341
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:29

janderegelaa schreef:
Absolem schreef:
Ze wilt beginnen met afspenen dus nog niet gelijk helemaal scheiden .

Dus veulen op stal Als de merrie getraind wordt . En Snachts allebei in een aparte stal . Voor de rest samen naar buiten .

Je kunt niet “beginnen” met afspenen. Gewoon in één keer doen. In de natuur trapt de moeder het kind ook weg.


Wat een vreemde reactie, natuurlijk trapt in het wild de moeder niet in 1 keer het veulen weg. En zeker niet al na 6 maanden. In het wild drinken veulens nog tot het nieuwe veulen binnenkort geboren wordt. De moeder laat het drinken steeds minder toe en zo mindert de melkproductie langzaam zonder stress of pijn. Dat lijkt me dan ook het fijnste voor moeder en kind, tenzij er dringende problemen zijn natuurlijk. Wat ik deed was beginnen met het veulen een paar uur van de moeder weg te houden bij het drinken terwijl en ze wel gewoon elkaar zien. Het veulen was dan niet alleen en stond gewoon bij de anderen in de wei. Je kunt dan langzaam de tijd dat je ze scheidt opvoeren en je benadert zo de natuurlijke manier van spenen. Zo heb je de minste kans op stress en verwonding.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ondeugend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:58

Tja het veulen blijft helemaal alleen achter. Dan snap dat die in paniek raakt! Waarom zorg je niet voor een 3e paard/pony? Als ‘babysit’. Ik denk dat dat beter werkt dan meer stroom.

Libera
Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Ondeugend veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:03

Mijn volwassen paarden vinden het trouwens ook niet leuk on helemaal alleen achter te blijven, ik heb er daarom dus 3... misschien een pony voor erbij zoeken?

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Knolselder
Berichten: 4316
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:09

Dat striomdraadje rond het halster zal half niet zo gevaarlijk zijn als de draden waar die tussenkruipt en in verstrikt kan geraken.

Sowieso zorgen dat je veulen gezelschap heeft bij het afspenen

Een grote passie voor kleine paardjes.

Volg onze veulentjes in 2024!
[KS-MK] Mini’s verwachten mini’s bij Spots N Dots Paradise 2024

Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:12

Dit is een erg onnatuurlijke situatie. Ze zijn namelijk niet alleen moeder en kind, maar tegelijkertijd ook de hele kudde - en dus elkaars noodzakelijke gezelschap.
Als je niks doet zal het veulen er bij blijven, er is immers geen keus? Waarschijnlijk zal hij ook blijven drinken, er is nl. geen reden om daarmee te stoppen.
Veulen ergens anders naar toe (met leeftijdgenootjes?) en gezelschap voor de merrie lijkt me de enige logische oplossing.

alice0cullen
Berichten: 2430
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 20:20

Kendra schreef:
Dit is een erg onnatuurlijke situatie. Ze zijn namelijk niet alleen moeder en kind, maar tegelijkertijd ook de hele kudde - en dus elkaars noodzakelijke gezelschap.
Als je niks doet zal het veulen er bij blijven, er is immers geen keus? Waarschijnlijk zal hij ook blijven drinken, er is nl. geen reden om daarmee te stoppen.
Veulen ergens anders naar toe (met leeftijdgenootjes?) en gezelschap voor de merrie lijkt me de enige logische oplossing.


Denk dat dit inderdaad de beste oplossing zou zijn voor je probleem, heb je waarschijnlijk het ijzerdraad of andere dingen niet eens nodig.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennenboom, GrapeshotBot, meniekske, Sanet, shadowstar en 20 bezoekers