Veulen 10 maanden deken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sophiehaf
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-12-19

Veulen 10 maanden deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 09:26

Hallo Bokt!

Ik heb een haflinger hengst van 10 maanden oud. Hij staat de hele dag buiten alleen in de avond staat hij binnen. De eigenaar van de stal vroeg of ze een fleece deken op hem mag doen als het heeft geregend en hij staat nat op stal. Ik ben zelf geen voorstander van dekens bij veulens tenzij het echt nodig is. Het is een haflinger veulen en hij heeft een echte teddy vacht.

Doe ik er goed aan om een fleece deken op hem te leggen, of niet? Alvast heel erg bedankt!

Groetjes, Sophie


Anoniem

Re: Veulen 10 maanden deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:27

Nergens voor nodig toch? Als ze droog en uit de wind staan op stal krijgt ie het niet koud. En als ie goed nat is, mag je een fleece deken vrij lang oplaten voordat het droog is. Zonder droogt sneller.

marleen_usar
Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:30

Zolang je veulen het niet koud heeft is een deken echt niet nodig.

Renee_S
Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:31

Ik zou dat ook niet doen inderdaad. Beetje regen moeten ze prima tegen kunnen, zeker als ze s nachts binnen lekker kunnen opdrogen. De mijne is nu 2,5, staat ook overdag de hele dag buiten, en heeft nog nooit een deken op gehad (behalve 5min om te oefenen) en hebben hem het nog nooit koud zien hebben

Pino96
Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:33

Is lief meegedacht van de eigenaar. Ik denk alleen niet dat dit nodig is, ik heb mijn veulen altijd zeiknat naar binnen gehaald. Alleen de buitenste laag is dan nat, daaronder is het nog heerlijk warm. Kunnen ze prima zelf volgens mij!

Pino96
Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Veulen 10 maanden deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:33

Het is dan alleen belangrijk dat ze binnen niet in de tocht staan.

MarliesV
Berichten: 15147
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:34

Niet nodig hoor, ze drogen prima op en als je goed voelt, zul je merken dat de vacht nat is maar de huid niet.

Waarom wil je staleigenaar dit? Vermenselijkt ze het paard of heeft ze signalen dat het dier het koud heeft?
Want als hij echt koud is, dan is er meer misschien aan de hand.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

pien_2010
Berichten: 42805
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:38

Welkom op Bokt Sophiehaf. Weet je ook waarom je stal eigenares je haf een dekentje op wil leggen? Staat hij bijvoorbeeld op de tocht?
Ik zou dat eerst willen weten voordat ik een besluit zou nemen voor wel of geen deken. Ik denk namelijk dat ze hem snel droog wil krijgen en daar heeft ze wellicht goede redenen voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 09:50

beetje extra stro misschien maar geen deken, droogwrijven met stro zou ook nog kunnen
hij moet wel uit de wind en tocht kunnen staan

veulens/jaarlingen lijken natter, de onderste laag -vetter - is meestal droog en die houd het veulen warm

staat het veulen alleen?? anders zoeken ze best warmte bij elkaar

Sophiehaf
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 10:22

pien_2010 schreef:
Welkom op Bokt Sophiehaf. Weet je ook waarom je stal eigenares je haf een dekentje op wil leggen? Staat hij bijvoorbeeld op de tocht?
Ik zou dat eerst willen weten voordat ik een besluit zou nemen voor wel of geen deken. Ik denk namelijk dat ze hem snel droog wil krijgen en daar heeft ze wellicht goede redenen voor.


Dankjewel! Nee hij staat niet op de tocht. De deuren zijn dicht het is een binnenstal en hij staat vrijwel achteraan. Wel is er een ventilatie systeem in het midden van het gangpad maar volgens mij levert dat geen problemen op. De eigenaar van de stal scheert haar paarden misschien is dat de reden waarom ze er anders over denkt. Maar ik geef mijn haf regelmatig een lichte poetsbeurt en hij heeft een vrij vette vacht.

Pino96 schreef:
Het is dan alleen belangrijk dat ze binnen niet in de tocht staan.

Dankjewel! Hij staat niet op de tocht. :)

MarliesV schreef:
Niet nodig hoor, ze drogen prima op en als je goed voelt, zul je merken dat de vacht nat is maar de huid niet.

Waarom wil je staleigenaar dit? Vermenselijkt ze het paard of heeft ze signalen dat het dier het koud heeft?
Want als hij echt koud is, dan is er meer misschien aan de hand.


Nee ze legt dekens op haar paarden en een aantal zijn ook geschoren. Ik ga zelf elke dag bij hem langs en hij heeft nooit iets laten merken dat hij het koud heeft. Zelf moet ik ook denken aan waar het ras vandaan komt en zou hij hier tegen moeten kunnen. Ze bracht mij alleen aan het twijfelen en ik wil graag zeker weten dat ik het juiste doe:)

MCE schreef:
beetje extra stro misschien maar geen deken, droogwrijven met stro zou ook nog kunnen
hij moet wel uit de wind en tocht kunnen staan

veulens/jaarlingen lijken natter, de onderste laag -vetter - is meestal droog en die houd het veulen warm

staat het veulen alleen?? anders zoeken ze best warmte bij elkaar



Dankjewel! Hij staat nog alleen maar hij krijgt binnenkort vriendjes. :)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 02-12-19 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Veulen 10 maanden deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 10:49

Door een deken op een nat paard met wintervacht te leggen druk je de lucht tussen de vacht uit en krijgt hij het wel koud want je drukt ook meteen de nattigheid op de huid. niet doen dus en ook niet poetsen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

sporten
Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Re: Veulen 10 maanden deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 11:02

Nee niet nodig bij ons krijgen de paarden hun eerste deken pas op als er op gereden wordt met een leeftijd van 3 jaar of 4 jaar. Paarden bouwen weerstand mee op.

Geniet van elke dag

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Veulen 10 maanden deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:38

F-AM --> KS. Je topic past beter in dit forum.

Amado
Berichten: 1323
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Veulen 10 maanden deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:41

Niet nodig, hier staan de veulens ook gewoon 24/7 buiten zonder deken (wel met schuilstal, maar maken ze vrij weinig gebruik van)

Bouwen ze een goede weestand van op!

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

tamary
Berichten: 29052
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Veulen 10 maanden deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:50

Zolang hij niet staat te bibberen, snotteren, 's ochtends nog nat is of ondertemperatuur heeft is die deken overbodig.
Vacht werkt dan goed en dat scheelt heel veel zorgen (zeker bij een hengstenveulen die toch vaker alles in de mond stoppen/slopen). Bij te lang nat is rainrot een risico en als ze van dat nat zijn fors afkoelen is er ook wat loos. Deken is laatste oplossing, en bij binnenstal + wintervacht eerder kans op gaan zweten en dus langer nat blijven dan sneller droog zijn. Pluk extra hooi zal meer doen om natgeregende pony te helpen dan een deken mits de vacht gewoon functioneerd.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Veulen 10 maanden deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 12:54

Een veulen van 10 maanden??

Veulens horen ( net als alle paarden eigenlijk ) gewoon 24/7 buiten. Onbeperkt hooi, beschutting en vriendjes van verschillende leeftijden. Dat is het ENIGE!!! dat een veulen nodig heeft.

Veulen abc hoort ie al gehad te hebben, dus verder weinig ermee doen de komende jaren. Daar krijg je alleen maar hele lastige paardjes van. En van binnen zetten, met dekens, slecht voer en geen vriendjes krijg je veel gezondheidsproblemen.

Melvern
Berichten: 4404
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Veulen 10 maanden deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 09:43

Mijn 1,5 jarige Newforestpony staat 24/7 buiten met een dikke vacht. Die redt zich prima. Heb alleen mijn oude shetlander onder een deken gehad omdat ze schraal was. Ook mijn paard en pony een poosje vakantie hebben nu staan voor het eerst zonder deken ( sinds ze 3 jaar zijn ). Mijn paard laat duidelijk merken dat ze het heerlijk vind om zonder deken te lopen. Normaal was ze snel koud en had ik haar best dik onder de dekens, maar nu is haar vacht heel dik en voelt ze zich fijn.

Anoniem

Re: Veulen 10 maanden deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 09:59

Nee zeker niet!
Al helemaal niet omdat het een Haflinger veulen is :)

Absolem
Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Veulen 10 maanden deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 10:46

Lekker zonder deken laten . Mijn Friese gup van zes maanden staat ook zonder deken . gewoon goed veel (droge) bodembedekking met een flink dot ruwvoer en dan istie in no time weer droog .


Die van mij doet doorgaans op stal als ik net een nieuwe baal in zn stal heb gekieperd eerst even languit gestrekt een dutje in zn schone droge stalletje :Z dan eventjes vreten en vervolgens istie alweer droog . :D
Even bijtanken van het spelen en vreten buiten .

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:01

superpony schreef:
Een veulen van 10 maanden??

Veulens horen ( net als alle paarden eigenlijk ) gewoon 24/7 buiten. Onbeperkt hooi, beschutting en vriendjes van verschillende leeftijden. Dat is het ENIGE!!! dat een veulen nodig heeft.

Veulen abc hoort ie al gehad te hebben, dus verder weinig ermee doen de komende jaren. Daar krijg je alleen maar hele lastige paardjes van. En van binnen zetten, met dekens, slecht voer en geen vriendjes krijg je veel gezondheidsproblemen.


Deze dus.

Veulen van 10 maanden hoort zeker niet alleen in een box. Groepshuisvesting is onontbeerlijk op deze leeftijd. Dan hebben ze ook echt geen deken nodig omdat als ze het koud hebben lekker tegen elkaar aankruipen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


MirandaDvG
Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 11:58

bigone schreef:
Door een deken op een nat paard met wintervacht te leggen druk je de lucht tussen de vacht uit en krijgt hij het wel koud want je drukt ook meteen de nattigheid op de huid. niet doen dus en ook niet poetsen.


Precies dit dus
geen deken erop

De grootste en goedkoopste ruitersportwinkel (en webwinkel) van de regio!!!: http://www.horsetopshop.nl

I stepped on a cornflake, does that make me a Cereal killer?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: oblix, Trendiction en 17 bezoekers