Onderzoek hengstveulens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
FreeSpirit87
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Loenen

Onderzoek hengstveulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-19 10:26

Omdat ik niet wist waar mijn vraag precies thuis hoorde, plaats ik hem maar hier :).

Ik ben bezig met een onderzoek naar interesses en behoeftes voor een hengstenopfok. Hiervoor moet ik uitzoeken hoeveel hengstjes er per jaar geboren worden en hoeveel er daarvan naar een opfok gaan.. Ik kan natuurlijk alle stamboeken gaan afbellen, maar dan krijg ik nog geen compleet beeld. Kan iemand mij hiermee verder helpen of heeft er iemand tips?

Daarnaast onderzoek ik waar precies behoefte aan is bij een hengstenopfok. Dus heb je een jong hengstje en ben je van plan hem naar de opfok te brengen, waar moet zo een opfok dan aan voldoen?
Ik ben benieuwd :).

De kleine kudde voor kinderen.
~ Op een andere manier met paarden omgaan ~
Echt contact ~ Individuele aandacht ~
www.dekleinekudde.nl


Hilli
Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Onderzoek hengstveulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:31

Je hoeft hiervoor echt geen stamboeken te bellen maar wellicht kan Google, of een fysieke deskundige ;-) je wel vertellen hoeveel veulens er geboren worden. Grofweg de helft is hengst.

Hoe je precies achter de capaciteit van alle opfok komt (Nederland of alle plekken waar NL veulens naartoe gaan?), lijkt me veel lastiger.

Je derde vraag is relevanter. Voor mijn jonkie (nu 2) geldt dat ik destijds voor deze opfok heb gekozen vanwege het toezicht en stalmanagement, de manier van huisvesten (sociaal, in een groepje met ouder paard), de schuilmogelijkheden in de winter en de weidegang in de zomer. Dat lijkt mr overigens voor merries niet eens zo heel anders maar misschien zit ik ernaast.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Diertjec
Berichten: 4619
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: Onderzoek hengstveulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:33

Eens met Hilli, ik heb dit jaar een hengstveulen en ik zou voor een merrieveulen echt geen andere eisen hebben.
Niet te grote en niet te kleine kudde met verschillende leeftijden, jaarrond buiten met schuilmogelijkheden, goed ruwvoer, goed stalmanagement, dagelijks toezicht, zelf komen wanneer ik wil, goed ontworm/ent beleid etc

FreeSpirit87
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-19 10:40

Hilli schreef:
Je hoeft hiervoor echt geen stamboeken te bellen maar wellicht kan Google, of een fysieke deskundige ;-) je wel vertellen hoeveel veulens er geboren worden. Grofweg de helft is hengst.

Hoe je precies achter de capaciteit van alle opfok komt (Nederland of alle plekken waar NL veulens naartoe gaan?), lijkt me veel lastiger.

Je derde vraag is relevanter. Voor mijn jonkie (nu 2) geldt dat ik destijds voor deze opfok heb gekozen vanwege het toezicht en stalmanagement, de manier van huisvesten (sociaal, in een groepje met ouder paard), de schuilmogelijkheden in de winter en de weidegang in de zomer. Dat lijkt mr overigens voor merries niet eens zo heel anders maar misschien zit ik ernaast.


Google maakt mij helaas niet veel wijzer. Wat versta jij onder een fysieke deskundige?

De kleine kudde voor kinderen.
~ Op een andere manier met paarden omgaan ~
Echt contact ~ Individuele aandacht ~
www.dekleinekudde.nl

FreeSpirit87
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-19 10:41

Diertjec schreef:
Eens met Hilli, ik heb dit jaar een hengstveulen en ik zou voor een merrieveulen echt geen andere eisen hebben.
Niet te grote en niet te kleine kudde met verschillende leeftijden, jaarrond buiten met schuilmogelijkheden, goed ruwvoer, goed stalmanagement, dagelijks toezicht, zelf komen wanneer ik wil, goed ontworm/ent beleid etc


Heb je een plekje kunnen vinden waar hij jaarrond buiten kan staan? Naar mijn idee worden er weinig van dit soort plekken aangeboden, vaak gaan ze de winter in loopstallen..

De kleine kudde voor kinderen.
~ Op een andere manier met paarden omgaan ~
Echt contact ~ Individuele aandacht ~
www.dekleinekudde.nl

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Onderzoek hengstveulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:48

Voor de aantallen zou je idealiter cijfers uit het register van de chips moeten hebben. Hoeveel nieuwe chips worden er per jaar uitgegeven? Deel zal import zijn maar verreweg het meeste zijn veulens. Vervolgens is de vraag hoeveel er naar de opfok gaan wel erg lastig te beantwoorden. Maar als de huidige opfokken snel vol zitten kan je er gevoeglijk vanuit gaan dat er ruimte is voor meer.

Helemaal als je een hoge kwaliteit aanbiedt voor een lage prijs dan kan er weinig misgaan gok ik.

Diertjec
Berichten: 4619
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:57

FreeSpirit87 schreef:
Diertjec schreef:
Eens met Hilli, ik heb dit jaar een hengstveulen en ik zou voor een merrieveulen echt geen andere eisen hebben.
Niet te grote en niet te kleine kudde met verschillende leeftijden, jaarrond buiten met schuilmogelijkheden, goed ruwvoer, goed stalmanagement, dagelijks toezicht, zelf komen wanneer ik wil, goed ontworm/ent beleid etc


Heb je een plekje kunnen vinden waar hij jaarrond buiten kan staan? Naar mijn idee worden er weinig van dit soort plekken aangeboden, vaak gaan ze de winter in loopstallen..

Ja, dat plekje heb ik gevonden :D

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:10

Ik verplaats dit topic naar Kraamstal.

chanicha
Berichten: 12090
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:11

Mijn dochter kocht een aantal jaren geleden een hengstveulen en die had er een perfecte opvang voor,
Ze hadden groepjes van zo’n 6 of 8 en liepen heerlijk buiten ook werden ze daar best goed opgevoed en verzorgd moet ik zeggen.
Jammer genoeg zijn ze daarmee opgehouden en is het nu een pensionstalling, dacht ik, maar denk dat er best wel vraag naar is TS!

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Oakland1990
Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Onderzoek hengstveulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:24

Ik had een merrietje in een groepje van 5 met 1 oude ruin er tussen. Winter gingen ze in loopstallen. Ging prima.
Mijn hengstje stond in een groepje van 3 of 4 en in de winter gingen die op zand en snachts binnen. In de winter ging mijn oudere ruin er ook bij. Zomers weer zonder ouder paard op de wei.

Winter was wel echt winter, als er sneeuw, ijs etc was. Niet een beetje regen

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:29

Voor hengst en merrieveulen zijn mijn eisen gelijk.

Voldoende ruimte, niet te grote groepen van (ongeveer)gelijke leeftijden, merrie en hengsten apart en voldoende in de frisse buitenlucht.

Ik vind het belangrijk dat er voldoende ervaring met jonge dieren is.
Zo wil graag dat ze de veulens per 2 inscharen en dat ze zien of de veulens goed meekomen met de rest.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 28-09-19 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Oakland1990
Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: Onderzoek hengstveulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 11:33

Ik vind het bij een hengst net iets belangrijker dat er een bij loopt die ze af en toe eens op de plek durft zetten. Bij de merrie was dat veel minder "nodig", maar kan ook door het individu komen


Hilli
Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Onderzoek hengstveulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:06

FreeSpirit87, een fysieke deskundige was een woordgrapje van mijn kant. Als Google een digitale deskundige is, dan is een fysieke deskundige een expert op het gebied van fokkerij. Er zijn denk ik wel mensen die je een goede schatting kunnen geven van het aantal veulens dat per jaar geboren wordt.

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daisdais02, GoogleAdsense, imani_abby, Miiej, WillemijnL en 10 bezoekers