Afspenen en alle kritiek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Babootje
Berichten: 26014
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:30

rzadskiwa schreef:
In de paardenmelkerij worden de veulens tijdens het melken inderdaad gescheiden van de merrie. Alle veulens staan dan met elkaar in het zicht van de moeders die dan krachtvoer krijgen tijdens het melken.
En daarna gaan alle veulens terug naar hun moeder.

Dus wat is daar zoon probleem aan


Krijgt het veulen dan uberhaupt nog wel moedermelk of is het voor ze gewoon opperdepop en melken jullie de moeders uit?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:58

max66 schreef:
Wettelijk is vastgesteld dat paarden (veulens) niet vóór 4 maanden mogen worden afgespeend.

Ik ben ook niet vóór geleidelijk afspenen i.v.m. de vele stressmomenten. Uit de praktijk weet ik dat moeder en kind 1 dag onrustig zijn maar dan is t ook klaar. Ik kijk wel naar het veulen.. als het erg een moederskindje is laat ik t langer bij de merrie, maar rond de 6 maanden wil ik eigenlijk wel afspenen..

Is dat zo? Waar kan ik dat terugvinden? Als ik google vind ik niets. Alleen dat een staatssecretaris eens heeft gezegd dat 3,5 maand te vroeg is, maar niet dat het is vastgelegd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:38

Ayasha schreef:
tja, iedereen kan ook maar kinderen maken indien ze daar zin in hebben. :)
Ik denk dat er (helaas) erger dingen zijn die aangepakt zouden moeten worden dan dat er mensen zijn die een veulen niet in de, volgens jou, ideale omstandigheden, ter wereld laten komen. Ik zie eigenlijk op bokt maar weinig veulens die nu echt in nadelige omstandigheden op groeien eigenlijk. Ideaal wellicht niet maar nadelig zie ik niet zo veel eigenlijk. :)


Ja, dat iedereen maar kinderen mag maken is ook een groot probleem!

En het is nogmaals niet wat ik vind!!

Ik zie zeker wel heel veel veulens in slechte omstandigheden geboren worden en opgroeien. Dat is ook vaak de reden dat mensen te vroeg afspenen. Slechte omstandigheden zoals 1 merrie en 1 veulen en veel op stal zorgen namelijk voor irritaties en mensen begrijpen het niet.

Daarna kom ik heel veel problemen tegen die te voorkomen waren geweest door goed fokken en opfokken. Gezonde paarden van lijf en geest, werken makkelijker. Er wordt flink aan verdiend met allerlei therapietjes, supplementen, trainers, hulpmiddelen etc etc.
Maar zeggen dat de problemen er niet zijn of nauwelijks.........dan heb je je ogen dicht of kom je nergens, want het wereldje is echt verrot.

Uiteindelijk draait alles om geld, want iedereen moet maar een paardje kunnen kopen en bezitten.

Als we bewuster kopen, dan kan je al veel voorkomen. Zoals men geen pupje koopt dat maar 6 weken bij de moeder is geweest, ook geen veulen of paardje kopen dat maar 4 maanden bij de merrie heeft gelopen. En als paarden duurder worden, dus meer naar hun waarde, dan moet je maar langer sparen.

Maar de opfok zou ook aan regels verbonden moeten worden.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:52

max66 schreef:
Ik ben ook niet vóór geleidelijk afspenen i.v.m. de vele stressmomenten. Uit de praktijk weet ik dat moeder en kind 1 dag onrustig zijn maar dan is t ook klaar. Ik kijk wel naar het veulen.. als het erg een moederskindje is laat ik t langer bij de merrie, maar rond de 6 maanden wil ik eigenlijk wel afspenen..



Ik heb mijn veulens altijd geleidelijk afgespreend. Niet eens zeer bewust maar gewoon om dat het zo praktisch was.

En dat waren eigenlijk geen stressmomenten. Je moet de merrie uiteraard niet meteen een uur weg trekken bij het veulen. Eerst echt heel kort en steeds ietsjes langer. Ze leerde dat moeders gewoon weer terug kwam.

Op een goed moment kon ik het veulen in de wei laten en zelf gewoon gaan rijden. Het echte spenen gaf geheel geen stress. Veulen ging naar z'n nieuwe vriendjes en de merrie hinnikte nog 1 keer.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Afspenen en alle kritiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:02

Als mensen zich er helemaal niet mee bemoeien, gaat het gewoon vanzelf en helemaal goed. Merries en veulens nemen dan zelf meer afstand en veulens mogen steeds meer, zoeken elkaar op etc. Merries hebben ook veel steun aan elkaar.
Mensen denken te weten wat goed is en te kunnen zien hoe en wat, maar de meeste mensen kunnen dat helemaal niet en schatten het vaak heel verkeerd in op basis van hun eigen gevoel.

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:39

max66 schreef:
Wettelijk is vastgesteld dat paarden (veulens) niet vóór 4 maanden mogen worden afgespeend.



dat is geen wet. en als wel, zie ik graag het wetsartikel, evenals de verwijzing naar de wet.

xLeoniee
Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Afspenen en alle kritiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:46

Hier op 5.5 maand gespeend. Ze stonden samen in een hele grote gemengde kudde in een weiland vlakbij huis. Zijn beste vriend (ander hengstveulen) trok hij altijd mee op en kwam alleen nog bij moeders voor een klein slokje melk. Op.5.5 maand gespeend omdat mijn merrie echt heel erg zat was van haar veulen. Merrie naar huis gehaald en hier weer bij de kudde in en t veulen in z'n vertrouwde kudde laten staan. Hij heeft niet 1 keer naar z'n moeder geroepen en deed of t de normaalste zaak van de wereld was en werd supergoed opgenomen in de kudde zonder moeder. Niks geen gesodemieter en geen trauma's. Voor mij was dit toch echt de beste methode :j

Abby oet de Broekstreek v. Liz. Neustar
Catell van 't Jansveld v. Liz. Steuermann
†Mareja van Steenbergen Elite, Sport | v. Adidas | Z1+14
IG: @dutchhaflingers


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: m0niekkkie, veronique56 en 8 bezoekers