Help! Rare bol in nageboorte dood veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:41

Funest schreef:
Als ik het zo lees zou dat het goed kunnen zijn. Dan zal er toch iets niet goed zijn geweest met het veulen. Ik hoopte al dat het niets iets erfelijks of zoiets dergelijks zou zijn! Dan gaan we het dit jaar toch nog maar een keer proberen maar dan met de laatste 3 maanden preventief antibiotica had de dierenarts gezegd. Maar als ik er aan terug denk zou het misschien ook nog wel rino kunnen zijn geweest want 1 tot 2 maanden geleden was er een uitbraak ook bij ons in de buurt geweest...


Sterkte! Mijn merrie vorige week op 9 maanden dracht verworpen dus weet hoe je je voelt ;(

Heb je niet laten testen op rhino?? Hier ging onmiddellijk de stal op slot tot uitslag binnen was. Gelukkig negatief. Heel simpel getest, longvocht van het veulen en swab van de merrie.

Bol buikje had die van mij niet (wel een los hoornschoentje), klinkt niet helemaal goed in ieder geval.
Mijn dierenarts adviseerde om vanaf 7 maanden iedere maand uitwendig echo te doen. Geen echte verdenking van placentitis, maar mocht er iets mis gaan zijn we er in elk geval meteen bij. Wellicht voor jou ook een optie? Preventief ab is nou ook weer zo wat...

Nogmaals sterkte. Zo intens verdrietig als dit gebeurt.

Funest

Berichten: 39
Geregistreerd: 09-02-14
Woonplaats: Kwadendamme

Re: Help! Rare bol in nageboorte dood veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 21:29

Update!

De dierenarts heeft het nageboorte en de bol onderzocht (ik heb het uit de container gevist) en denkt niet dat het een dooierzak is omdat het namelijk bot is en geen kraakbeen. Hij dacht meer dat het een misvormd, afgestorven tweeling is geweest omdat het heel erg lijkt op een hersenpan. Hij wist het verder niet zeker.

Hij zei ook dat ik gewoon weer moest dekken en goed in de gaten houden. Mocht het zo zijn dat het lijkt alsof ze vroegtijdig wil bevallen dan zouden we pas actie ondernemen. Hij deed er verder ook niet moeilijk over.

Ik heb deze dierenarts al 10 jaar en is een van de beste in de buurt. Hij behandeld ook altijd de merries bij de insiminator en hebhamdeld jaarlijks honderden merries dus heb alle vertrouwen in hem.

dank je wel voor alle hulp. Hier nog foto’s van de bol.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding