Tips bij spenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Myrtheke1995
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Tips bij spenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-11-18 23:16

Hoihoi

Volgende week gaan we onze merrie en veulen voor tijdje scheiden in kader van het spenen. Gaat effe een zielig momentje zijn, maarjha.. Wat moet, dat moet.

Mijn vraag is nu of jullie misschien nog tips hebben ter voorbereiding hiervan?
We zijn van plan de merrie voor een periode van 1 of 2 maanden te stallen op een manege. Het veulen blijft thuis staan bij onze andere paarden.

Ik las dingen over verminderen van krachtvoer/ruwvoer?? En ook iets van minder rijden voor een week ofzo? Hoe lang duurt het meestal voordat de uier droogstaat? (Of hoe dat ook heet?)

Alvast Bedankt!!


tamary
Berichten: 29054
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Tips bij spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 23:54

Is het practisch noodzakelijk om te spenen? Zo te lezen blijven beide thuis in dezelfde kudde staan (na het spenen), tenzij dit een hengstenveulen is (mogelijk vruchtbaar vanaf 8-9 maanden) of veulen de merrie leegtrekt, is spenen niet iets wat moet. Meestal doet mama dat vanzelf wel en dan droogt de melk ook eigenlijk vanzelf op. Spenen omdat iedereen dat doet op zeg 6 maanden, is gewoonte ivm bv opfok, paar maanden langer bij mama is qua ontwikkeling geen bezwaar (misschien wel beter juist).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Tips bij spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 07:27

F-AM --> KS. Deze vraag past beter in dit subforum.

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 07:40

tamary schreef:
Is het practisch noodzakelijk om te spenen? Zo te lezen blijven beide thuis in dezelfde kudde staan (na het spenen), tenzij dit een hengstenveulen is (mogelijk vruchtbaar vanaf 8-9 maanden) of veulen de merrie leegtrekt, is spenen niet iets wat moet. Meestal doet mama dat vanzelf wel en dan droogt de melk ook eigenlijk vanzelf op. Spenen omdat iedereen dat doet op zeg 6 maanden, is gewoonte ivm bv opfok, paar maanden langer bij mama is qua ontwikkeling geen bezwaar (misschien wel beter juist).

Dit is juist niet mijn ervaring, van alle gevallen die ik heb gezien waar mensen het van de merrie af lieten hangen eindigde het in een 3 jarige of ouder die nog stond te lurken bij de moeder. Als ze opnieuw drachtig worden dan is het een leuk idee, maar volgt er geen volgende veulen dan blijven ze vaak gewoon doorgaan met het laten zogen van de eerste en stopt het ook niet zonder interventie.

Ik heb met mijn veulen wel iets langer gewacht dan normaal, moeder leverde geen grammetje in (zijn nu nog bezig met de vetjes eraf te krijgen :') ) en ik had voorkeur voor spenen in het weideseizoen. Dus die van mij is gespeend vlak voor ze 1 werd.
Voor het echte spenen waren ze al wel gewend dat ik met de moeder op buitenrit ging en stonden ze 's nachts al in aparte boxen (maar wel naast elkaar).
Wij hebben de kudde in 2en gedeeld, weiland (met aan elke kant een schuilstal) ook opgedeeld en een sluisje ertussen gemaakt. Ze konden elkaar dus nog wel zien, maar geen fysiek contact maken door het sluisje. Ze stonden in vertrouwde setting en we hadden de groep (5 in totaal, met merrie en dochter) zo verdeeld dat ze beide aanspraak hadden met een vriendje.
Na 6 weken het sluisje verwijderd en een week daarna liepen ze weer samen, is helemaal prima verlopen. 1 keer zijn ze door de draad gegaan, maar dat kwam omdat mijn ruin in een lompe bui was vergeten dat er nieuwe draadjes stonden. Dus niet omdat ze naar elkaar toe wilden.

Ik heb inderdaad krachtvoer geminderd, beweging juist opgevoerd. Dus elke dag bewegen, eerste week ook de uier gekoeld met water. Eerste paar dagen zijn even sneu, maar dat is snel over. De uier slinkt in het 'begin' (zo na 2 a 4 dagen, als de ergste spanning eraf is) best snel, het laatste beetje duurde heel lang in mijn beleving. Ik heb op het laatst vooral op gedrag bepaald wanneer ze er weer bij kon, maar bij mij stonden ze natuurlijk dichtbij genoeg om even te kijken of er nog interesse was.


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Tips bij spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 07:50

Als het spenen moet dan zou ik hrt vooral geleidelijk doen. Elke dag een paar uurtjes apart en dit opvoeren. Dan eens de nacht apart tot het veulen en de merrie er weinig meer om geven, dan pas helemaal weg. Dat voorkomt stress en daarmee gezondsellende zoals maagzweren.

tengeltje11
Berichten: 7078
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Tips bij spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 08:01

Idd,als je ze bij elkaar laat,stoppen ze niet vanzelf met drinken,maar ook ik ben voorstander van te wachten tot na de winter als moeder het aankan.
Spenen,de kou,op eigen benen,....alles komt dan samen.

Bv in de zomer,splits je eigen weide voor 2 maanden,elk een kant en zoiets verloopt meestal heel rustig,zonder stress.

MirandaMalik
Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Tips bij spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 08:06

Laten we wel even duidelijk zijn over dat het afspenen heet. :D
Maar ik zou wachten, als alles goed gaat met de merrie.
Als het niet natuurlijk gaat, wat toch ook wel vaak wél gebeurd, kun je ze altijd nog uit elkaar houden.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

LinSa
Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 08:10

Mijn veulen van nu 6 maanden trekt mijn merrie echt leeg en ze begint nu echt schraal te worden. Ik heb geprobeerd om ze van elkaar te scheiden en dit uit te bouwen. Moeders vindt het helemaal prima, maar het veulen is compleet overstuur zodra ze denkt dat de moeder weggaat. Ik denk dat het dan minder stressvol is om in 1 keer af te spenen. Dat is een dag of 2,3 verdriet en dan is het wel klaar.

ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Tips bij spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 08:31

Hoe staan ze nu, in een kudde?
Voor het veulen is het fijn om in de bekende kudde te blijven en de moeder weg te halen.
Ook dat kan je uitbouwen.

~Turbohoof Solutions ~

Myrtheke1995
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-18 08:34

Ik heb gehoord dat het veulen toch wel veel energie vraagt van de merrie. Ondertussen hebben we al terug haar eerste parcours gesprongen. Dus ik wil dat ze daar haar energie al niet meer in moet steken.

Ze is toch wel goed vermagerd sinds het veulen erbij staat. Ook dat speelt bij ons een factor om niet veel langer meer te wachten.

Merrie en veulen zijn het nu al gewend enkele uren uit elkaar te staan. Op de stal staan ze nu altijd in een aparte box. Dan ga ik buiten rijden, of zoals hierboven vermeld, ben ik ook al eens een halve dag weg geweest. Alles echt supervlot verlopen.

Maar ik vroeg mij dat dus af met dat krachtvoer en die beweging enzo.

ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Tips bij spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 08:39

Dan zou ik er niet te moeilijk over doen.... Als ze al gewend zijn uit elkaar te gaan.

Ik heb zelf niets verminderd omdat mijn merrie vrij schraal was. Uier was vrij snel droog. Als je merrie niet schraal is kun je het krachtvoer minderen...

~Turbohoof Solutions ~

Myrtheke1995
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-18 08:40

ClauH schreef:
Hoe staan ze nu, in een kudde?
Voor het veulen is het fijn om in de bekende kudde te blijven en de moeder weg te halen.
Ook dat kan je uitbouwen.


Voorlopig staan ze met 3 samen. We hebben nog 2 andere paarden die ze kent, maar die staan even op een weide bij de buren om onze weide te sparen.
Ze blijft dus sowieso bij 1 bekende staan, de andere zullen er uiteindelijk ook terug bij komen.

Als ze in de box staat, staat ze ook altijd langs die bekende. Ze hebben wel nog niet alleen in de weide gestaan (zonder de merrie). Want als de merrie op stal blijft en het veulen in duo op de weide, beginnen ze te roepen naar elkaar. Het veuelzn begon zo te vertonen dat ze over het hek wou springen. Dus daarom heb ik dat nog niet geprobeerd. Denk dat dat ook veiliger is als de merrie er niet meer is, dan kunnen ze al niet meer naar elkaar roepen.

Over het algemeen os het best wel een afhankelijk veulen. Staat vaker bij de ruin dan bij de merrie. We hebben een redelijk grote weide, dan loopt zij helemaal aan het ene uiterste en de merrie aan het andere.
Dus ik maak me niet superveel zorgen. Ik zal het zieliger vinden dan zij 2 zelf, vermoed ik

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 20:56

Inderdaad met krachtvoer minderen, als het kan liefst helemaal niets en fiks hooi tot de uier echt de spanning kwijt is (die echte druk, zal nog wel langer gevuld zijn maar die echte druk moet er eerst af).
Daarnaast is beweging goed, slinkt de uier ook van, alleen zou ik haar niet laten werken, want het doet gewoon zeer de eerste dagen.
Afspuiten met koud water helpt ook en geeft de merrie veel verlichting van pijn.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Myrtheke1995
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Re: Tips bij spenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 08:17

Hiii

Een kleine update
Zondag hebben we de merrie na de jumping nr een andere manege gebracht. Ze was super rustig en braaf. Begon meteen hooi te eten in haar stal. Gisteren heb ik haar een keertje laten loslopen in de paddock, ze deed normaal (voor op een nieuwe plaats te zijn). Beetje gelopen, gebokt. Ze leek geen last te hebben van haar uier, die was ook niet abnormaal dik.
Dus ik ga vandaag een keertje proberen te rijden en kijken hoe ze aanvoelt.

Het veulentje doet het ook super! Heeft eerst een dagje in de stal gestaan, aangezien ze dit al gewend was op alleen te blijven. De dag erna een uurtje buiten gelopen, goed gecrosst natuurlijk. Ze heeft een keertje geroepen en gekeken waar de merrie was. Maar ging daarna gewoon grazen.

Dus tot nu toe is het echt supervlot gegaan, gezn problemen. Happy me

MirandaMalik
Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Tips bij spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 08:57

Fijn dat het goed is gegaan!
Nog ff goed op de uier blijven letten maar komt vast goed!

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Anoniem

Re: Tips bij spenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:24

Grappig dat de ervaringen zo verschillen. Ik heb mijn merrie en (merrie)veulen destijds nooit gespeend, wel dat ze op een gegeven moment (op de leeftijd van 6 maanden) een eigen box kregen, maar overdags stonden ze nog steeds bij elkaar. Mijn veulen is gewoon keurig optijd gestopt met drinken bij de merrie en ik had dus niet eens een jaarling die nog de uier op zocht. Ik geloof dat het met 6-8 maanden afgebouwd werd en stopte. Zonder spanningen of stress dus.

Fijn dat deze methode bij zowel merrie als veulen goed werken voor jullie! Hopen dat ze snel weer aan huis staat, is toch wat praktischer haha! :D

Myrtheke1995
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 10:04

Shanna schreef:
Grappig dat de ervaringen zo verschillen. Ik heb mijn merrie en (merrie)veulen destijds nooit gespeend, wel dat ze op een gegeven moment (op de leeftijd van 6 maanden) een eigen box kregen, maar overdags stonden ze nog steeds bij elkaar. Mijn veulen is gewoon keurig optijd gestopt met drinken bij de merrie en ik had dus niet eens een jaarling die nog de uier op zocht. Ik geloof dat het met 6-8 maanden afgebouwd werd en stopte. Zonder spanningen of stress dus.

Fijn dat deze methode bij zowel merrie als veulen goed werken voor jullie! Hopen dat ze snel weer aan huis staat, is toch wat praktischer haha! :D


Leuk dat het gewerkt heeft op deze manier bij jou. Is praktisch wel makkelijker inderdaad.
Ik wou niet blijven afwachten of het veulen vanzelf zou stoppen met drinken. De merrie is echt wel een beetje aan de magere kant nu, dus ze zal blij zijn dat die ‘last’ al niet meer op haar schouders ligt.

Myrtheke1995
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-19 22:59

Hoihoi

Ik vermoed dat dit een laatste update zal zijn voor de geïnteresseerden.
De merrie en het veulen staan sinds 1 januari terug samen. Er zijn geen problemen geweest met de uier, of de gedragingen van beide de merrie en het veulen. De merrie heeft nooit pijn gehad aan de uier (of het toch niet laten merken) en ikzelf heb eigenlijk er niets aan gedaan.

Het enige waarop we nu nog gaan letten, is om ze toch thuis terug uit elkaar te houden eventueel. Het veulen probeert nog vaak aan de uier te drinken, en dat zou naar het schijnt voor een uierontsteking kunnen zorgen?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 13 bezoekers