Jumping merrie na veulenen (spenen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Myrtheke1995
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Jumping merrie na veulenen (spenen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 10:04

Hoihoi bokkers! :D

Jaggy is op 9 juni bevallen van haar eerste veulentje! <3
Nu, ongeveer 3 maanden later, zijn we al aardig terug op weg met de training. Het veulen blijft gewoon op stal, gaat allemaal goed. Ze voelt echt weer als voorheen, we hebben ook al een paar kleine sprongetjes gedaan. Nu wil ik graag binnenkort mijn trainer contacteren om weer wat springlessen te volgen en te kijken hoe dit verloopt.
Als alles goed verloopt, heb ik al soort van een jumping op het oog om mee te doen. Het is een jumping op verplaatsing van 2 november tem 4 november (dus over ongeveer 2 maanden). De merrie zou gedurende die tijd daar gestald blijven.

Nu mijn vraag, Mijn vader was in eerste instantie van plan het veulen pas te spenen op 6 maanden oud.
Is het wel een slim idee om de merrie 3-4 dagen weg te halen bij het veulen en dan ze terug samen te zetten?
Of kunnen we dan best zorgen dat ze vanaf dan gespeend wordt (op 5 maanden dus)?
We hebben ng 2 ruinen en een pony-ruin, dus het veulen zou niet eenzaam zijn als de merrie weg zou zijn.

Graag jullie mening hieromtrent, extra tips over het spenen (of eender wat belangrijk) zijn ook altijd welkom!
Dit is ons eerste veulentje, en ik vind ook niet superveel éénduidige informatie op het internet omtrent de training van de merrie na het veulenen enzovoort.

Alvast bedankt iedereeeeenn!! ;)



[ img ]
Foto van Special(1 week oud) :o


Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:34

Niet doen, merrie krijgt een zere uier en moet daarmee een wedstrijd springen?

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Silly1972
Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Jumping merrie na veulenen (spenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 10:50

Inderdaad niet doen, veulen moet zeker 3 weken afgespeend zijn wil de merrie geen last van haar uier krijgen.

Veulens kosten nou eenmaal tijd vokr de merrie dus even geduld opbrengen

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jumping merrie na veulenen (spenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:28

Gelijk als eerste wedstrijd weer een 2-daagse? Dat is niet echt een verstandige beslissing in het voordeel van het paard. Begin gewoon eind van het eens met een oefenparcours in de buurt en pak begin volgend jaar weer serieuzere wedstrijden op.

Melvern
Berichten: 4404
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:43

Merrie zal idd last krijgen van haar uier. Mijn pony heeft echt de eerste dagen toen het veulen weg was veel pijn en het uier was erg vol en hard. Bij elke pas spoot de melk eruit. Dat heeft een poosje geduurd voordat het over was. Ik heb wel beweging gegeven in die tijd maar springen ging haar niet lukken.

Als het veulen bij de moeder kan blijven of je ruim van te voren af speend zal het wel kunnen maar veulen thuis laten en merrie dan meteen aan het werk zetten zal heel pijnlijk voor haar zijn. Vind eigenlijk dat je de tijd moet nemen en gewoon moet wachten. Veulen en merrie de tijd nemen en niet haasten en ongemak veroorzaken voor een wedstrijd.

Ik reed/rijd met mijn merrie ook gewoon lessen en ( alleen dressuur )wedstrijden en laat het veulen ( 17 mei) thuis. Zorg er wel voor dat ik niet lang weg ben en dat gaat prima.
Laatst bijgewerkt door Melvern op 09-09-18 13:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Franciska15
Berichten: 958
Geregistreerd: 22-09-05
Woonplaats: 't Harde

Re: Jumping merrie na veulenen (spenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:46

Vergis je ook niet in de impact van een veulen krijgen op je paard. Alle banden zijn verslapt. Gun je paard rustig de tijd om weer op sterkte te komen en ik zou dus niet meteen weer meedoen aan een wedstrijd. En al helemaal niet een meerdaags concours.

Cioccolato
Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Jumping merrie na veulenen (spenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 13:49

Eens met m'n voorgangers. Ik heb mijn merrie ook redelijk snel opgepakt. Zij geeft een goed gevoel dus ze gaat al mee met trainingen. Misschien binnenkort eens een oefenparcours. Veulen is van 2 mei.
Als het lekker gaat, gaat ze ook wel mee op BB maar dan staat 't veulen een paar uur alleen en komt ze er gewoon weer bij. Zou het dan zo doen en zeker geen meerdaagse gelijk rijden. Dan maar 1 dag kiezen en die mee doen.


Vala
Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Jumping merrie na veulenen (spenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 15:01

Gewoon even wachten met weer op wedstrijd gaan totdat het veulen afgespeend is en de merrie weer een droog uier heeft. Voor zowel merrie als veulen de fijnste optie en dat lijkt me het belangrijkste toch?

Myrtheke1995
Berichten: 140
Geregistreerd: 17-07-16

Re: Jumping merrie na veulenen (spenen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-18 16:05

Ok, ik ben echt een leek dus Haha
Mercikes voor de tips iedereen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 10 bezoekers