[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xYaartje
Berichten: 1403
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:04

Dat is al fijn te horen Caressa! Hopelijk is dat bij ons ook zo.
Wat een zorgen kun je er om hebben dan.

Net de eigenaar nog even gesproken en ze heeft blijkbaar al rond gelopen in de wei, gegraast en hooi gegeten in de uren dat ik er niet was. Dat is positief!
Je merkt wel dat ze echt nog heel moe is en echt aan het bijkomen is van alles. Die tijd krijgt ze ook van mij.

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography


Knolselder
Berichten: 4316
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:44

Hier ook al merries met koliek tijdens dracht en goedgekomen. 1 heeft toen wel flink overdragen. Maar die ging ook een hele week op en af met koliek en heeft toen erg veel ingeleverd.

Een grote passie voor kleine paardjes.

Volg onze veulentjes in 2024!
[KS-MK] Mini’s verwachten mini’s bij Spots N Dots Paradise 2024


Olga89
Berichten: 1998
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 11:53

even een snelle bijleespost :roll:

Kabayo mooi beeldscherm zo, lekker zilver TV kijken. oh wat een knappe pup (ik wil ook weer een puppy als ik zo'n schatje zie)

AM_Horses Palomino is ook een mooie kleur, hier grote kans op een bruine (hopelijk zit er wat wit op)

Dieyar ik heb geen tips voor een birthalarm, Wita ligt er soms bij als een aangespoelde walrus, hier een kleine compilatie van vorig jaar _O-
[ img ]

Cynthia82hiehaa even lekker gek doen

Jessicazz dat schiet lekker op! lekker buikje

Yvk
haha inderdaad voorkant niks te zien >;)

RianneP hier oefent het veulen soms een driedubbele flikflap lijkt het, zoveel beweging is er


MacavityLjeetje wat een geld, en een stukje verderop waar wel veel weidegang is, is geen optie?

Toushie wat een bescheiden buikje vergeleken met mijn merrie (loop paar dagen achter je aan) is ze een maiden?

Wpaard
heerlijk met iedereen aan de wandel

ajesca123hier ook een mega buik (gelukkig is wita niet de enigste :=

Knolselder ik smelt altijd bij het zien van die kleine gup

LISA_Lwelkom

Luna2006 ja actie! wij willen veulentjes zien **\O/**

Orange
welkom, heerlijk om over het strand te gaan

xYaartjeconfetti _O- gelukkig valt het mee en hoe blij kan je zijn met mest dan



hier alweer 258 dagen. ik had van het weekend even tijd om de camera te checken en indien kapot nog tijd genoeg om een nieuwe te kopen. Maar hij doet het :D
[ img ]

xYaartje
Berichten: 1403
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:22

Knolselder: Dat is heel fijn om te lezen! Dat maakt dat ik echt wel wat geruster ben.

Olga89: haha ja. Zat er ook raar van te kijken toen ik wakker werd. En nou he. Wij paardenmensen zijn toch maar raar. Blij om mest haha.

Ohhhh. Ik heb baby gevoeld net <3 . Legde mijn hand op haar buik en ineens voelde ik een voorzichtig schopje.
Dacht eerst dat het de darmen waren tot ik weer voelde en weer een schopje kreeg.
Wat een opluchting! Baby Wilde vast even laten weten dat alles nog goed gaat.

In goed gezelschap van Arwen en haar zoon Asfaloth (ruin) laat ik haar achter. Eind van de middag weer terug, maar ze eet wel hooi!!!!


[ img ]

[ img ]

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

MallyBelly
Berichten: 3522
Geregistreerd: 23-12-08

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:42

Lizzy (de moeder van Zaira) heeft bij de dracht van Zaira ook koliek gehad, tot dan toe en daarna nooit koliek gehad. Zaira is gewoon gezond ter wereld gekomen op 346 dagen. En zaira zelf heeft ook al koliek gehad op ongeveer de helft van de dracht, veulen is ook blijven zitten (tot nu toe).

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

AM_Horses
Berichten: 2582
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:46

Fijn dat het goed gaat yaartje

Hier ook wel eens koliek gehad. Als de dierenarts dan onderweg was, werd het minder en gingen ze weer eten :') ik denk dat het veulen dan wat rommelt waar ze last van hebben. Ik laat voor de zekerheid wel altijd dierenarts komen. Na zoveel pech liever een extra dierenarts rekening als geen veulen.

Olga. Dat gaat stiekem ook al opschieten.

Ochtend gymnastiek voor de zwangere dames
[ img ]
[ img ]

En ik heb voor het eerst op papa to be gezeten <3
[ img ]

MarrieLeen
Berichten: 11375
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 13:52

Stille meelezer meldt zich. O:) Ik heb in het vorige topic ook al meegelezen, erg leuk en leerzaam.
Maar vind het ook wel leuk om wat actiever mee te kletsen nu het veulenseizoen weer nadert. :)

Mijn bijrijd-merrie (v. Lord Leatherdale) heeft vorig jaar haar eerste (hengst)veulen gehad van Kyton en is nu drachtig van Ferguson. Ze is eind juni uitgerekend.

Wel grappig, veel hier zijn echt al aan het aftellen naar het veulen, ik ben net blij dat het veulen gespeend is (begin december) en we echt weer lekker kunnen rijden. :))

    You can't control the clouds that you are under
    A symphony takes patience, a little pain and wonder
    Some days are violins, and some are thunder

xYaartje
Berichten: 1403
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 14:10

Melissa1996: Wat heftig zeg dat ze allebei tijdens dracht koliek gehad hebben. Wel fijn dat Zaira toen ook gezond ter wereld is gekomen! Zij is nu dan drachtig? Wel bijzonder om je eigen gefokte merrie moeder te zien worden straks <3 .

AM_Horses: Haha altijd he. Net alsof ze het weten: Oh, de DA komt eraan. Laten we maar snel eten. De enige die dan (met liefde) extra kosten maken zijn wij en zij staan er heel onschuldig bij van: "Niets aan het handje hoor." En wat heb je een knappe papa to be!
Had dat ooit met een konijn van mij jaren geleden. Ze was gestopt met eten en zat niet lekker in haar vel. Afspraak met de DA gemaakt. Vlak voor we er heen gingen begon ze weer te eten en in de behandelkamer huppelde ze weer vrolijk rond :') .
Zou goed kunnen van wat je zegt dat het veulen dan rommelt. Helemaal ook omdat ik hier geen enkele andere oorzaak heb kunnen vinden waar ze evt. koliek van zou kunnen hebben op evt. zandkoliek na. Ga vanmiddag nog even de zandtest doen met hun mest. Kijken wat daar uit komt en anders sowieso voor de zekerheid even behandelen om zandkoliek te voorkomen.

Begin van vanmiddag nog even bij Jenny en Zoë geweest. Niet heel veel tijd gehad om wat te doen of even te oefenen met de hoeven, maar ze doen het goed! Rond en gezond en er gebeurt weinig (gelukkig). Meneer de ram wilde ook op de foto.


[ img ]


[ img ]

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:28

Hier 1x gaskoliek gehad met een merrie die 7 maanden drachtig was. Ze heeft het helaas niet overleefd... opereren was 25% kans waarbij het veulen het zeer waarschijnlijk niet overleefd had

XYaartje mooie bolletjes wol. Gelukkig gaat het nu weer goed. Niks aan als er iets is. Leuk dat je het veulen hebt gevoeld!

Welkom MarrieLeen! Leuk zeg dat je bijrijdmerrie drachtig is! Haha die is laat gespeend. Of een laat veulen? Ik rijdt alweer fanatiek als het veulen 2 maand oud is hoor. Gewoon in de box of in de weide en gaan met die banaan :P

Amhorses ze worden huge zeg!! En heerlijk! Eindelijk op white dream <3 Geniet er maar lekker van

Olga89 ja heel fijn een camera. Kijk er graag naar haha. Gewoon een kopen. Puppy kan altijd :)) Geweldig je aangespoelde walvis _O- hahaha die foto van je camera. Mooi dat ie t doet!

Mooney aahh ze heeft er genoeg van :(:) Snap ik ook wel. De laatste loodjes nog!

Vienna1987 zo'n gave merrie <3 Mooi buikje!

Pradadaan welkom terug! Ik zie nog niet heel veel hihi. Ze mag gelukkig nog even :j

Vandaag echt de laatste keer voor de wagen. Kan echt niet meer hoor :+ En direct de maand foto's gemaakt. Iets vroeg maar ach
[ img ]
[ img ]
Lol heeft ze wel
[ img ]
[ img ]
Nog 50 daagjes voor Zilver
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Voor Fayola nog 79 dagen!

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

xYaartje
Berichten: 1403
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 17:43

Kabayo: Wat verschrikkelijk zeg! Je ergste nachtmerrie dan. En merrie en veulen in een keer weg. Veel sterkte nog <3 .
Begint bij jou nu wel echt op te schieten! Je kan al bijna echt gaan aftellen!

Nee, is zeker niets aan. Het levert alleen maar stress op. Heb ze ook gezegd dat ze ons niet meer zo mag laten schrikken, maar ja. Shetlanders he. Die doen vooral waar ze zelf zin in hebben :') .
Mevrouw had wel weer praatjes vanmiddag. Toen ik met halster aan kwam liep ze van mij weg. Die had geen zin om te wandelen haha. Zo ken ik ze weer _O- .

Het is maar goed dat ik vanochtend al had uitgemest. Want zo kon ik zien dat ze vanmiddag terwijl ik er niet was heeft gemest *\o/* . Hele opluchting!

En zo heb ik ze eind van de middag weer achter gelaten. Al grazend met haar kudde <3 . Wat is dit genieten om dat zo te zien <3 .
Naast Maria (links achterin) zien jullie Arwen, onze bruine merrie staan. Dan naast Arwen staat Frodo (papa to be) en naast Frodo helemaal rechts mijn eigen ruin en aller eerste veulen/zoon van Maria, Asfaloth (8 jaar oud nu).
(raad het thema van de namen haha. Alleen Maria valt met haar naam niet in het thema)

[ img ]

[ img ]

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

corinadrenth
Berichten: 1853
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 18:39

Weet iemand dat hier. Metacam..mag je dat geven aan drachtige merrie

Dreamer stables fokkerij zwaar warmbloed en frederiksborger
kraamstal / merriebegeleiding

MallyBelly
Berichten: 3522
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:09

corinadrenth schreef:
Weet iemand dat hier. Metacam..mag je dat geven aan drachtige merrie

5. CONTRA-INDICATIE(S)
Niet gebruiken bij drachtige of melkgevende merries.
https://www.boehringer-ingelheim.nl/sit ... 140430.pdf

Overigens als je merrie echt pijn heeft en je DA het adviseert zou ik het wel overwegen.

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024

Orange
Berichten: 1401
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:46

Pradadaan Wat een leuke merrie, buikje begint een beetje te komen.

MarrieLeen welkom, leuk dat je weer wat aan het rijden bent tussen afspenen en de geboorte van het volgende veulen.

Amhorses mooie dames, en wat is je jonge hengst knap!

Vienna dat begint een mooi buikje te worden!

Yaartje fijn gezicht je kudde lekker samen en gezond.

Kabayo het gaat hard met Zilver nu zeg! Fayola schiet ook lekker op. Ze zien er beide fit en blij uit.

AM_Horses
Berichten: 2582
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 21:25

Op de verpakking staat bij metacam en novacam niet voor dragende of zogende merries. Dit komt omdat het nooit onderzocht is. Ik heb dit al vaker moeten geven. Nooit geen problemen gehad

mirjamalvaro
Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:06

Klopt AM. Hier ook moeten geven.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

xYaartje
Berichten: 1403
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:40

Orange: Heel fijn gezicht! Dan is het echt genieten en het alle stress allemaal weer waard. Ook ontzettend veel geleerd over mijzelf weer. Hoe toch zoveel mogelijk de rust bewaren in het midden van de storm en zelfs wanneer het tegen zit toch de geluksmomenten proberen te zien zoals wanneer ze mest of al gelukkig zijn met de kleinste verbetering in gezondheid <3 .
Rollercoaster van emoties gehad sinds gisteren, maar stiekem dus ook heel erg leerzaam :j .

Nu op naar een gezond veulentje en een gezonde merrie in april/mei <3 .

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

goldenarrow
Berichten: 8650
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 23:00

Fijn dat het nu goed gaat Yaartje!

Hier ook weleens novacam bij een drachtige merrie moeten gebruiken. Veulens zijn tot nog toe altijd gezond in de wereld gekomen :)

Wij hebben vandaag de camera weer aangesloten als test. Alles doet het gelukkig. Nu kan ik lekker de hele avond naar deze dikke billen kijken :))
[ img ]

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

Caresse07
Berichten: 9386
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 08:14

corinadrenth schreef:
Weet iemand dat hier. Metacam..mag je dat geven aan drachtige merrie


Er staat inderdaad in de bijsluiter dat het niet aan drachtige merries gegeven mag worden, maar mijn dierenarts heeft me uitgelegd dat dat er in staat omdat ze er geen onderzoek naar gedaan hebben bij drachtige merries en dat ze het dus wel voorschrijven bij pijn omdat er niet veel anders is. Mijn merrie heeft het ook gehad in de eerste week van haar peesblessure. Hij heeft er nooit problemen mee gezien.

De merrie op stal die vorig jaar geveulend heeft, heeft meerdere keren Metacam gehad en een mooi, gezond veulen op de wereld gezet.

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

xYaartje
Berichten: 1403
Geregistreerd: 25-05-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 09:25

Kwartier geleden bij de kudde aangekomen en dan zo begroet worden. Dan begint de dag goed voor mij <3

[ img ]

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

MukiwaCobs
Berichten: 1397
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Ergens in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 09:59

corinadrenth schreef:
Weet iemand dat hier. Metacam..mag je dat geven aan drachtige merrie


Dit mag gewoon, heeft mijn tinker ook gekregen in de dracht.

MarrieLeen
Berichten: 11375
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:07

Kabayo, dankje! Het was inderdaad een laat veulen. Eind juni. :D Ik ben ook na 2 maanden al gewoon weer begonnen,
maar het gaf mij (waarschijnlijk vanwege het eerste veulen) wel wat spanning om te gaan rijden met veulen nog in de box.
Vandaar dat ik nu blij ben dat ik gewoon weer ongecompliceerd kan rijden. Moeders gaf er namelijk niks om. :+

xYaartje, fijn dat het weer goed gaat met de kleine! Kan ook best zijn dat ze wat last heeft gehad van het veulen in haar buik.

goldenarrow, ze probeert zichzelf nog een beetje privacy te gunnen zo. :))

Ik heb gisteravond voor het eerst het veulen gevoeld (denk ik?). Ze was wat onrustig met haar achterbeen,
zonder aanleiding, beetje stampen en doen. Dus ik dacht, eens voelen, en ja hoor, de eerste bonkjes. <3
Weten jullie wanneer je normaal zo'n beetje voor het eerst beweging kunt voelen?

    You can't control the clouds that you are under
    A symphony takes patience, a little pain and wonder
    Some days are violins, and some are thunder

goldenarrow
Berichten: 8650
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:34

Haha, nee hoor. In die hoek ligt haar hooi, dus ze staat altijd daar :+

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

xYaartje
Berichten: 1403
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:50

MarrieLeen schreef:
Kabayo, dankje! Het was inderdaad een laat veulen. Eind juni. :D Ik ben ook na 2 maanden al gewoon weer begonnen,
maar het gaf mij (waarschijnlijk vanwege het eerste veulen) wel wat spanning om te gaan rijden met veulen nog in de box.
Vandaar dat ik nu blij ben dat ik gewoon weer ongecompliceerd kan rijden. Moeders gaf er namelijk niks om. :+

xYaartje, fijn dat het weer goed gaat met de kleine! Kan ook best zijn dat ze wat last heeft gehad van het veulen in haar buik.

goldenarrow, ze probeert zichzelf nog een beetje privacy te gunnen zo. :))

Ik heb gisteravond voor het eerst het veulen gevoeld (denk ik?). Ze was wat onrustig met haar achterbeen,
zonder aanleiding, beetje stampen en doen. Dus ik dacht, eens voelen, en ja hoor, de eerste bonkjes. <3
Weten jullie wanneer je normaal zo'n beetje voor het eerst beweging kunt voelen?

Wat tof zeg dat je het veulen hebt mogen voelen! Bijzonder is dat he? Dan smelt je gewoon even helemaal weg <3 .

Dat is iets waar ik wel naar neig te denken dat ze wat last heeft gehad van het veulen. In haar geval flink last dan. Ook omdat ze eigenlijk een hele tijd goed ging en al even geen koliek aanval meer had gehad (darmen en maag hadden we eindelijk onder controle).

Merk wel dat ze echt heel veel ingeleverd heeft qua energie. Wat we rustig op moeten bouwen. Even tien minuten stappen en dan is ze weer moe. Ze gaat niet direct liggen of zo, maar je merkt het dan gewoon echt aan haar dat ze moe is en weer even haar eigen ding wilt doen.

goldenarrow: nou maar hopen dat ze dan niet besluit om precies in die hoek te bevallen zodat je niks ziet. Daar zijn merries volgens mij ook heel goed in :D .

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

goldenarrow
Berichten: 8650
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:56

Dat kan gelukkig niet, we hebben daar met hout een hoekje afgezet waar we het hooi in gooien. Dus tenzij ze staand bevalt kan ze die hoek niet in :)

Zo ziet het er overdag uit (normaliter minus ladder :)) ):
[ img ]

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

Dieyar
Berichten: 33
Geregistreerd: 15-07-17

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:47

Heeft iemand van jullie ook standaard de Pavo SOS kit in huis liggen voor het geval dat het nodig mocht zijn?

Dietske fan Erberveld ster merrie (Tsjalke 397 x Adel 357)
Yarick (Jasper 366 x Fede 350)
Mieke (Jasper 366 x Tsjalke 397, februari 2020)
Paris Hilton (Kayne x Apache, juni 2020)

Victoria (Fryso 518 x Tsjalke 397, februari 2022)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AM_Horses, Fleuribelle, hokke, Romy_L1998, xsurfdiary, xxxmh en 16 bezoekers