Opfokbedrijf of in de natuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:19

Wat is precies een natuurgebied in kouw ogen?
Is paarden op de alp gooien een natuurgebied? Of de uiterwaarden?
In dat geval worden ze namelijk gewoon dagelijks gecontrolleerd.
Of bedoel je met ern natuurgebied zoiets als een zoek het maar uit met voedselschaarste in de winter, het kan zijn dat je het eerste jaar niet haald?


Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Opfokbedrijf of in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:43

Ik heb een veulen in een hele grote gemengde groep gehad (40+ paarden).
Was een prima plek maar de jonkies trokken totaal niet op aan de oudere paarden en gingen ze gewoon uit de weg.
Mijn merrie had haar eigen ‚kudde‘ met veulens en jaarlingen binnen de groep toen ze 2,5 was.
Zij was nog wel brutaal genoeg om ook gewoon tussen de oudere merries te gaan staan vreten, maar de minder brutale kwamen wat dat betreft echt niet binnen de opvoedkundige straal van de volwassen dieren.

Mijn huidige merrie die nu 2,5 is, is heel selectief met welke veulens ze wel of niet verdraagd op de wei. Daar is ook niets opvoedkundigs aan, wel potentieel gevaarlijk als ze een veulen niet zo ziet zitten. Die is daarom nu afgesplitst samen met 2 vriendjes en ze hebben al ietwat dringend gevraagd of ik haar deze zomer mee wil nemen :+

Er is geen goed of fout in dat opzicht. Zoek iets wat bij het karakter van je paard past.

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:36

Ik begrijp nog niet echt wat er onder natuurgebied verstaan wordt.
Ik heb er 1 zomers op de uiterwaarden gehad. Is dat natuurgebied of gewoon een hele grote wei?
En hoe staat dat dan in verhouding tot zo‘n enorme wei waar makkelijk 40 paarden op passen zonder dat het gras meteen op is? Het blijft gewoon een omheinde gecontrolleerde omgeving.
Of een wei met slechts enkele paarden maar wel een eigen riviertje, heuvelachtig en een bosje?
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 27-03-19 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 08:42

Zo zie ik dat ook zo ongeveer.
Een natuurgebied is voor mij je paard uitzetten en na 3 jaar kijken of hij nog leeft en dan vangen met lasso of zo.
Zoiets als mustangs vangen of verwilderde camargue paarden uit het moeras drijven :P

Die van mij stond afgelopen herfst tussen een kudde van deze op de wei:

[ img ]

Denk dat die niet bang is voor koeien later }:0
(Of misschien juist wel :') )


Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Opfokbedrijf of in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 17:27

Dat met die natuurlijk vegetatie valt vaak nog wel tegen hoor. Zet je bijvoorbeeld je paard op een ‚alp‘ dan is dat ook maar gewoon een hele grote wei die van oorsprong voor koeien gedacht is. De meeste paarden komen er nogal vet vandaan is mijn ervaring.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, ComscoreBot, Selima en 14 bezoekers