Opfokbedrijf of in de natuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:39

Sas_Mon schreef:
Ik heb graag gemengde leeftijden en in het geval van merrie of ruin gemengde geslachten door elkaar.

En waarom wil je graag een gemengde leeftijden en gemengde geslachten? Back to Nature? Of werkt die nature in het huidige paardenleven toch niet zo goed.

Iemand enig idee wat het met betrekking tot wormbesmetting doet als je jaarlingen en tweejarigen bij ouderen laat opgroeien?


Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:22

Shenavallie schreef:
Ik ben ook een groot voorstander van gemengde groepen. Kleuters kunnen zichzelf niet opvoeden en hebben daar ouderen bij nodig.


Paarden die 1 a 2 jaar zijn, zijn geen kleuters. Bij mensen hebben we kleuters, bij paarden niet, die reageren puur om instincten en of een paard nou 1 of 20 is, die instincten blijven hetzelfde.

Na 30 jaar paarden in de opfok te hebben gehad, kan ik alleen maar zeggen dat daar enorm fijne dieren uit komen, vooral als mens je niet bemoeien.

En de wormbesmetting in gemengde groepen en dus hele jonge dieren met ouderen, daar zijn mij de gevolgen veel te groot voor.

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 20:27

Sas_Mon schreef:
Ik ben van mening dat een jong onervaren paard die leider is van de kudde, wat je altijd hebt als je alleen leeftijdsgenoten bij elkaar hebt, meestal geen evenwichtige rustige leider is. Ik heb graag paarden in de kudde die niet zo snel onder de indruk zijn van nieuwe dingen, die de rust bewaren, die andere op een passende manier hun plek kunnen wijzen. En die kunnen laten zien hoe het hoort. Dat van 1-2-3 jarige verwachten vind ik niet realistisch. Uitzonderingen daargelaten. Een goede leider in een kudde maakt dat de hele kudde zich veilig voelt en ik ken weinig goede jonge leiders. Liever heb ik wat oudere stabiele paarden met overwicht tussen de jonkies. En nee ik vind niet alle volwassen paarden per defenitie goede leiders voor jonkies of uberhoubt goede leiders.

Waarom gemengde geslachten? Omdat ik het makkelijk vind als paarden gewend zijn zich zowel naar merries als naar ruinen te kunnen gedragen. Waar je paard in de toekomst komt te staan weet je vaak niet en je keuze in stalling word erg beperkt als een ruin bv alleen bij ruinen kan of een merrie alleen bij merries. Als ze al jong leren dat merries en ruinen de normaalste zaak van de wereld zijn en vooral als die ruinen en merries duidelijk hun grenzen aangeven aan jonkies dan krijgen ze wat mij betreft een goede basis omgaan met andere paarden mee. Dan kan het nog zijn dat het niet gaat later, maar dan heb je er in mijn ogen igg alles aan gedaan om een evenwichtig paard groot te brengen.

Mijn ervaring is dat oudere paarden minder snel wormenbesmettingen oplopen dan jonkies. Maar als je ze allemaal gewoon goed in de gaten houd heb ik nog nooit gehoord van verhoogd risico op wormen door gemengde leeftijden. Goed managen en op tijd ontwormen allemaal.


Je praat teveel over jouw gevoel en niet over de kennis die er gewoon ter beschikking is, niet online, gewoon bij die ouwe paardenopfokker die dat al jaren doet.
Ik weet niet hoeveel jonge paarden je hebt opgefokt, maar ik al vreselijk veel en uit onderzoek is allang gebleken dat er geen 1 leider is en ook geen 2, dat is veranderd per onderdeel.

De mening die je geeft is puur op basis van vermenselijking en als ze jong zijn, zijn ze hengst.....en die tussen de merries zetten.......niet slim en vooral zeer gevaarlijk.

Maar je mag gerust een keer kijken naar paarden die tot hun 3de in de opfok met leeftijdsgenoten hebben gelopen, geen 1 die sociaal gestoord terug kwam, sterker nog, heerlijk evenwichtige paarden die zeer sociaal zijn.

En nogmaals, die oudere paarden kunnen hun wormbesmetting waar ze doordat ze ouder zijn wat beter tegen kunnen enorm verspreiden onder de jongere dieren die daar heel slecht tegen kunnen.

OOk gewoon te vinden in wetenschappelijk onderzoek

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Opfokbedrijf of in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 15:49

Natuur gebied klinkt wel leuker natuurlijk dan een grote wei :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle, Maaaarije, Sanet, XXleonieXX, YandexBot en 14 bezoekers