Drachtige merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-19 19:51

Hoi lieve bokkers

Even voor de duidelijkheid: ik bel morgen de DA, tegen dat ik thuis was de praktijk al gesloten.

Ik heb zondag 17 februari een shetlander merrie gekocht. Ze was bij aankoop in mijn ogen gewoon heel erg dik (mijn ruin heeft ook zo’n buik gehad). Maar toen ik op stal aankwam vroeg de staleigenaar of ze echt niet drachtig is, waarop ik zei van nee joh ze heeft niet bij een hengst gelopen.

Dit was ze 17 februari:
[ img ]

Dit was ze gisteren 25 februari:
[ img ]
[ img ]

Minder hangende buik, toch? Of nouja dat dacht ik, dus ik was opgelucht. Ze is gewoon dik
Maar vandaag zag ik dit:
https://youtu.be/ascS90HP6ug

Dit lijkt mij toch wel het geschop van een veulen? Of zijn het toch darmen met spasme ?
:') Ik heb toen we gingen kijken gezegd van “joh ze is dik!” waarop verkoper in kwestie niets zei.

Ik heb helemaal geen ervaring met veulens en bevallingen dus tips en tricks mogen altijd :D

Everything will be alright.


Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-19 19:56

DeMolenhoek schreef:
Hoe oud is ze? Die vacht staat mij niet aan. Is ze al ontwormd?


Ze is 11. Vacht staat mij inderdaad ook helemaal niet aan, laat de DA ook sowieso bloedtest nemen om eventueel cushing uit te sluiten. Ze is ontwormt.

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-19 20:09

Montgri schreef:
Is ze gekeurd door een dierenarts? Is die niks opgevallen, vind dr ook slecht op der ene been staan, maar dat is een ander onderwerp.
Als ik dit zou zien zou ik denken dat ze drachtig zou zijn. Heb je al bij de uiers gekeken? Zijn die gevult? Als die gevult zijn is ze hoogswaarschijnlijk drachtig. Als ze niet gevult zijn hoeft het niet direct te betekenen dat ze niet drachtig is trouwens ;)


Uiers is nog niet gevuld voor hoever ik kan zien. Ik kan er niet aan voelen want dan krijg ik een hoef in m’n gezicht.
Haar beenstand is me inderdaad ook opgevallen maar ze staat hier puur voor de fun. Uit eigen keuze dus niet gekeurd door een dierenarts. Ze gaat geen werk moeten doen.
Heb hier goed over nagedacht en hoef hier verder ook geen commentaar op :)

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-19 21:21

Ik ben ook heel benieuwd! Vind het ook super spannend :o

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-19 06:42

Cayenne schreef:
Die lijkt me idd overduidelijk drachtig!

Laat je de DA ook meteen naar haar beenstand kijken? Hopelijk is dat niet erfelijk.
Ik denk dat meekletsen in het DB topic idd een goed idee voor je is.


Dierenarts bezoek stond sowieso op de planning hoor. Nu gewoon vroeger dan gedacht :). En bedankt, heb het Dikke buiken topic gevolgd :)

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-19 21:55

Afspraak met DA staat gepland morgen om 16u! Echter gaat hij niet rectaal kunnen scannen en is een echo dus de enige optie. Hiermee ga ik waarschijnlijk niet veel meer weten dan wat ik nu weet. Maar DA moest toch komen dus beter nu :)
Inmiddels ook een tietjes foto!
[ img ]
[ img ]

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 09:50

DeMolenhoek schreef:
Ga maar veulenspullen in huis halen :+


Ben ik inderdaad al vol op mee bezig :')


Loreke2 schreef:
Wat een verrassing! :)

Volgens mij krijg je een extra kadootje! :) ben benieuwd!

Het valt mij in het algemeen op dat dit eigenlijk vaak voorkomt, het niet zeggen/weten van zwangerschap. Heb je vorige eigenaar ook al gecontacteerd?

In ieder geval wel leuk! Ik volg :)


Heb de vorige eigenaar (nog) niet gecontacteerd en weet ook niet of ik dit wil. Het waren niet de vriendelijkste mensen, volgens mij wisten ze zelf ook goed genoeg dat ze drachtig was maar hebben dit niet vermeld omdat dit de verkoop niet ten goede komt.
Het is absoluut geen ramp. Ik heb financieel genoeg reserves en plaats is er ook genoeg. Het veulen blijft hoogst waarschijnlijk ook :). Nu hopen dat hij/zij in het echt niet zo schopt als in de buik :Y)

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 10:09

CalipsoLover schreef:
Ja die is overduidelijk in verwachting, leuke verassing als het niet erg is!
Inderdaad wel goed naar die beenstand laten kijken, ziet er niet zo heel goed uit...


Ik geef het aan bij de dierenarts. Ik vind haar beenstand ook echt niet goed maar heb er te weinig kennis voor om er op te plakken wat ik net verkeerd zie.

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 11:20

Eilinora schreef:
Als ik het goed zie is je merrie vooral weekgekoot.

Over de stand kan ik verder niks zeggen omdat de foto's er niet duidelijk genoeg voor zijn.

Veearts kan je trouwens niet nauwkeurig vertellen wanneer ze uitgerekend is.
Er zijn zat verhalen van veeartsen die zeggen dat het nog ongeveer 4 weken duurt en dat de merrie uiteindelijk nog 10 weken draagt.

Het veulen zal te groot zijn om het nauwkeurig te kunnen zeggen.

Als ik je merrie zo zie denk ik zelf niet dat het heel lang gaat duren.
Binnen 2 maanden zowiezo wel.


Ik zal proberen vandaag een duidelijkere foto te maken, als mevrouw wil stil staan. Maar in weekgekoot kan ik me inderdaad wel vinden!
En dat zei de dierenarts ook al over de telefoon, hij gaat rectaal niet kunnen scannen omdat het om een shetlander gaat (iets met grote mannen handen). Dan stelde hij voor om een echo te doen maar dit lijkt mij ook niet meer echt zinvol omdat ze duidelijk drachtig is.

In het dikke buiken topic hebben 2 mensen al op april gegokt. Ik wacht rustig af en ben ondertussen aan het kijken voor een (tijdelijke) camera op 4G zodat ik 's nachts en als ik op school zit ook kan controleren.

Everything will be alright.


Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 11:58

Dat hoop ik uiteraard ook! Als het mijn keuze was geweest had ik niet met haar gefokt maar het zij zo..

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-19 17:55

Update tijd!
Net thuis van stal. Hij heeft even heel goed aan haar buik gevoeld (met wat geduw) en naar de uier gekeken om mij dan te bevestigen dat er zeker een veulen komt. Hierdoor beslist om geen echo te doen want daar zou ik niet meer informatie door krijgen. Hij durfde er echter geen tijdsspanne of datum op plakken omdat ik mij daar dan te veel op zou fixeren. Hij heeft mij de dingen uitgelegd waarop ik moet letten (harsen, banden die verslappen, ...), ook moet ik goed letten op de nageboorte. Als deze er na een uur nog niet uit is dan mag ik zelf een spuit oxytocine geven.
Ook is ze ingeënt en is er bloed genomen, dit vond ze niet zo leuk :+. Hij verwacht geen cushing, maar eerder dat de vacht zo is geworden door de warmte, zweten, slechte voeding en slechte verzorging.
Ik heb hem dan ook nog gevraagd wat hij vond van haar beenstand. Hij denkt dat ze al heel lang niet meer bekapt is (bekapper komt 9 maart) en dat ze door het gewicht van het veulen wat door haar koten gaat. Ook heeft ze achteraan stijle hoeven.

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-19 17:37

Liv haar tietjes vandaag
[ img ]

Volgens mij is het nog niet voor meteen :)

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-19 13:03

pH strips zijn opkomst. Camera is voor mij ondoenbaar, een camera met 4G ben je al snel honderden euros kwijt.
Geboortealarm ga ik nog uitzoeken of dat in de buurt te huren is, indien wel ga ik dit waarschijnlijk wel huren vanaf ze meer uier aanmaakt.

Straks naar de dierenarts bellen voor de uitslag van het bloedonderzoek :)

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-19 15:20

Maris_ schreef:
Luca03 schreef:
pH strips zijn opkomst. Camera is voor mij ondoenbaar, een camera met 4G ben je al snel honderden euros kwijt.
Geboortealarm ga ik nog uitzoeken of dat in de buurt te huren is, indien wel ga ik dit waarschijnlijk wel huren vanaf ze meer uier aanmaakt.

Straks naar de dierenarts bellen voor de uitslag van het bloedonderzoek :)


Valt wel mee hoor.. ik heb zelf ook geen Wi-Fi op stal :)


Welke camera heb jij dan? :)

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-19 12:31

Nicje87 schreef:
Hoe was haar bloeduitslag?


Net de DA aan de lijn gehad.
Negatief getest op cushing, wel wat te korten in de vitaminen maar dit had ik al verwacht en hier zijn we vol op mee bezig :)

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-19 13:00

Dressage_Haf schreef:
Ik heb nu een Floview camera, hierbij zit data en kan je indien nodig opwaarderen.

https://floview.eu/

Ik heb hem nog niet in gebruik, dus kan je er niet teveel over vertellen, maar op de facebookpagina van Floview zie ik alleen maar positieve reacties, en de prijs is top! Dus vandaar dat ik deze ook heb aangeschaft.


Heel erg bedankt! Ik ga het bekijken

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-19 09:06

Een late update:
Zaterdag is de bekapper geweest, we gaan stil aan haar stand corrigeren want ze trapt op de binnenkant van haar hoeven waardoor er steeds beschadigingen op de hoef komen. Nu hebben we er vrij weinig aan gedaan omdat de bekapper schrik had dat ze niet meer ging willen stappen door het gewicht dat ze mee draagt.
Bekapper komt nu dus geregeld om stand te corrigeren.

Verder heeft ze het heel zwaar (vindt ze zelf :D). Snel buiten adem, ze ligt veel. Uier ziet er nog hetzelfde uit. Ik hoop dat het voor week 2 of 3 van april is want dan heb ik vakantie.

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-19 21:16


Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-19 12:08

Er heeft vermoedelijk een zwarte shetlander hengst opgezeten. Net iets kleiner dan zij zelf :)

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-19 17:47

We hebben sinds vandaag melk! Of ja witachtige vloeistof! Ik ga morgen pH strips halen.
Haar vulva lijkt ook wat slapper dan gisteren

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-19 18:17

Eilinora schreef:
Heb je een foto van het uier nu?


[ img ]

Dit is van gisteren toen ze van de weide kwam.

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-19 19:10

sjanien schreef:
Ook al een verrassing veulen. Uier vorderd mooi! Heb je al een camera gevonden?


Geen camera gevonden helaas. Gelukkig staat ze vlak achter een brasserie dus gaan zij regelmatig kijken of alles oké is. Zo niet laten ze mij iets weten

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-19 16:48


Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 18:44

Geen idee of er nog iemand volgt maar vandaag om 14u30 is er hier een merrie veulen geboren. Bevalling is goed verlopen, baby drinkt goed en had na een uur al praatjes!
Nu denken over een naam

[ img ]
[ img ]

Everything will be alright.

Luca03
Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-19 19:07

SolarHertog schreef:
Gefeliciteerd! Wat schattig en wat een groot veulen zeg!

Geniet er maar van het wordt mooi weer dus ze kunnen vast lekker naar buiten.

Wat ziet je merrie er ook super uit! Wat een verschil.


Heel erg bedankt voor dit compliment! Uiteindelijk besloten om haar te scheren vanwege enorme jeuk, nu bleek ze op haar hals gewoon echt broeiplekken te hebben die deze jeuk veroorzaakte.

Everything will be alright.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daffie_Duck, Freekfuchs, IndianVegas, kimwilliam, Koko12345, Maartje78, Marus, Sweetgirl1, Trendiction, YvonneV en 12 bezoekers