Liberty probeert agility

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Liberty probeert agility

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 11:46

Thuis noemen we het obstakel- of schrikparkoers, maar tegenwoordig wordt dit steeds meer een sport.

Vanuit provincie Utrecht naar het zuiden des lands gereden voor een lesje Agility.

Foto's staan door elkaar en de meeste zijn stills uit filmpjes dus de kwaliteit is ronduit bagger.
Maar hij heeft zijn uiterste best gedaan, enige waar hij wat moeite mee had waren de gordijnen (die oefenen we thuis niet) en de noodles als ze te dichtbij staan (zijn we mee bezig)


Slalom

Afbeelding


Hoepel

Afbeelding


Balonnen

Afbeelding


Bogen

Afbeelding


Ballenbak

Afbeelding


Noodlegordijn

Afbeelding


Noodlesprong

Afbeelding


Balonnen

Afbeelding


Noodles

Afbeelding


Hoepel

Afbeelding


Flessengordijn

Afbeelding


Noodles

Afbeelding


Ballenbak

Afbeelding


Vlag

Afbeelding


Thuis mixen we disciplines, beetje WE, beetje TREC, beetje Trail en dingen die ik verzin.


Ghazella

Berichten: 22
Geregistreerd: 13-03-24

Re: Liberty probeert agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:32

Wat super leuk om te zien! Agility is super leuk om te doen, mijn paarden zijn ook fan. :D
Wat vinden jullie de leuke oefening?

Fika
Berichten: 188
Geregistreerd: 05-09-20

Re: Liberty probeert agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:34

Wat lief! <3

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 13:27

Ghazella schreef:
Wat super leuk om te zien! Agility is super leuk om te doen, mijn paarden zijn ook fan. :D
Wat vinden jullie de leuke oefening?



Liberty vindt het blok heel leuk, maar eigenlijk is hij overal wel voor in.
Bambam (mn andere shet) heeft niet echt een voorkeur, liefst niet te beweeglijk, zoals het balansboard (wip)

miereneter

Berichten: 2532
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Liberty probeert agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:24

Duurde even voor ik door had dat Liberty zijn naam was, en niet dat jullie normaal 'liberty training' doen :+ . Hij doet het erg leuk, dappere dodo!

Nienke1979
Berichten: 23
Geregistreerd: 25-03-24

Re: Liberty probeert agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 17:58

Super leuk

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Liberty probeert agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 18:25

Wat een dapper schatje zo braaf!

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: Liberty probeert agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 07:54

Wat een dappere pony!

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 09:07

miereneter schreef:
Duurde even voor ik door had dat Liberty zijn naam was, en niet dat jullie normaal 'liberty training' doen :+ . Hij doet het erg leuk, dappere dodo!


Haha, ja bedacht me later dat Liberty @ liberty ook een leuke titel was geweest.

Hoewel hij met de les niet at liberty liep :+

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Liberty probeert agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:43

Wow, jij hebt een behoorlijke afstand gereden voor deze workshop. Ik ben er sochtends ook geweest kijken. Fijn dat hij het zo leuk deed.

Melzazu
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Liberty probeert agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:21

Ow hahaha ik had geen idee dat het ook zo genoemd werd. Ik heb laatst ook meegedaan met een schrik/obstakeltraining met mijn paard. Klinkt wel veel interessanter om dat agility te noemen :+

Maar wat dapper hoe hij dat allemaal doet zo. Superleuk om te zien.

Wij vonden het ook echt een leuke bezigheid.

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Liberty probeert agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:06

Wat leuk om te zien dat iemand vanuit zo ver naar Equidrôme is gekomen voor de Horse Agility clinic! Heb zelf ook meegedaan met mijn Shetlander en die vond het ook helemaal leuk.

Afbeelding

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 19:08

Lys_PPA schreef:
Wow, jij hebt een behoorlijke afstand gereden voor deze workshop. Ik ben er sochtends ook geweest kijken. Fijn dat hij het zo leuk deed.


Oh wat leuk! Ik zat in de derde groep.

Plop1997 schreef:
Wat leuk om te zien dat iemand vanuit zo ver naar Equidrôme is gekomen voor de Horse Agility clinic! Heb zelf ook meegedaan met mijn Shetlander en die vond het ook helemaal leuk.

[ [url=m/Zh5HRi.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk! Ja afstanden maakt voor mij echt niks uit.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 19:11

Melzazu schreef:
Ow hahaha ik had geen idee dat het ook zo genoemd werd. Ik heb laatst ook meegedaan met een schrik/obstakeltraining met mijn paard. Klinkt wel veel interessanter om dat agility te noemen :+

Maar wat dapper hoe hij dat allemaal doet zo. Superleuk om te zien.

Wij vonden het ook echt een leuke bezigheid.


Er zit op zich wel nuance in tussen obstakel/ schrik en agility.
Maar ik noem het gewoon spelen.
Pony's hebben lol, ik heb lol.
Leuk om ze na te laten denken en een oefening moeilijker maken.

Melzazu
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Liberty probeert agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 19:32

Ah oké. Ik ga me er eens in verdiepen.

Maaarrrr lol hebben met elkaar!! Heel belangrijk toch :D

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:01

Superleuk Onali! En zo los naast je thuis gaat ook al goed +:)+

Horse Agility is zeker niet bedoeld als schriktraining, ook al wordt dat wel een beetje zo gegeven in de lessen die ik in Nederland zie. De sport Horse Agility draait om controle, samenwerking en connectie. Het gaat niet om zomaar een hindernis/obstakel nemen, met 1 obstakel kun je oneindig veel varianten bedenken van makkelijk naar moeilijk. Makkelijk is bijvoorbeeld samen door een poortje heen gaan, moeilijk is om eerst zelf door het poortje te gaan en je paard te laten wachten en op jou commando pas door het poortje te laten gaan en dan weer te laten wachten. Makkelijk is om samen door een S-bend te lopen, moeilijk is om zelf aan het begin te blijven staan en je paard zelf in zijn eentje door de S-bend te laten lopen. Extra moeilijk is daar bijvoorbeeld een bal aan toe te voegen die je paard door de S-bend heen duwt. En zo zijn er heel veel mogelijkheden en kan je echt een training opbouwen naar moeilijkheidsgraad.

In dit filmpje zie je Kay met haar mini Honey in een stukje van een parcours. Kay en Honey zijn 2x reserve wereldkampioen en Europees kampioen in de officiële Horse Agility competities.
https://www.youtube.com/watch?v=MyAe5CSnXiI

Kay heeft trouwens een heel leuk en interessant handboek geschreven over Horse Agility (ik heb het al mogen zien :D ). Deze wordt 13 april op EquiDay gelanceerd. Tijdens EquiDay zal ook een Horse agility wedstrijd plaatsvinden.

Hier trouwens nog een leuk voorbeeld van varianten met 1 hindernis van makkelijk naar moeilijk, in dit geval de hoepel. Kay legt in haar boek ook stap voor stap uit hoe je dit aanpakt qua training.
https://www.youtube.com/shorts/SXt86CW17Zw

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 21:46

AstridJ schreef:
Superleuk Onali! En zo los naast je thuis gaat ook al goed +:)+

Horse Agility is zeker niet bedoeld als schriktraining, ook al wordt dat wel een beetje zo gegeven in de lessen die ik in Nederland zie. De sport Horse Agility draait om controle, samenwerking en connectie. Het gaat niet om zomaar een hindernis/obstakel nemen, met 1 obstakel kun je oneindig veel varianten bedenken van makkelijk naar moeilijk. Makkelijk is bijvoorbeeld samen door een poortje heen gaan, moeilijk is om eerst zelf door het poortje te gaan en je paard te laten wachten en op jou commando pas door het poortje te laten gaan en dan weer te laten wachten. Makkelijk is om samen door een S-bend te lopen, moeilijk is om zelf aan het begin te blijven staan en je paard zelf in zijn eentje door de S-bend te laten lopen. Extra moeilijk is daar bijvoorbeeld een bal aan toe te voegen die je paard door de S-bend heen duwt. En zo zijn er heel veel mogelijkheden en kan je echt een training opbouwen naar moeilijkheidsgraad.

In dit filmpje zie je Kay met haar mini Honey in een stukje van een parcours. Kay en Honey zijn 2x reserve wereldkampioen en Europees kampioen in de officiële Horse Agility competities.
https://www.youtube.com/watch?v=MyAe5CSnXiI

Kay heeft trouwens een heel leuk en interessant handboek geschreven over Horse Agility (ik heb het al mogen zien :D ). Deze wordt 13 april op EquiDay gelanceerd. Tijdens EquiDay zal ook een Horse agility wedstrijd plaatsvinden.

Hier trouwens nog een leuk voorbeeld van varianten met 1 hindernis van makkelijk naar moeilijk, in dit geval de hoepel. Kay legt in haar boek ook stap voor stap uit hoe je dit aanpakt qua training.
https://www.youtube.com/shorts/SXt86CW17Zw


Love dit <3 <3 <3 wil dit ook gaan doen met m'n jonkie. Lang geleden dat ik zo enthousiast werd van iets :D heb toevallig ook een lesje gepland staan bij haar.

Melzazu
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Liberty probeert agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:05

Ah wat leuk om te zien. Wordt dit alleen met pony’s gedaan? Of ook wel met grote paarden?

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:18

Melzazu schreef:
Ah wat leuk om te zien. Wordt dit alleen met pony’s gedaan? Of ook wel met grote paarden?


Ook met grote paarden. Ik heb in het verleden zelfs met m'n shires meegedaan :')

Melzazu
Berichten: 1778
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Liberty probeert agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:11

Dank voor het antwoord.

alicegohome
Berichten: 15
Geregistreerd: 08-10-13

Re: Liberty probeert agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 16:09

Wat een stoere pony!

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-24 10:27

AstridJ schreef:
Superleuk Onali! En zo los naast je thuis gaat ook al goed +:)+

Horse Agility is zeker niet bedoeld als schriktraining, ook al wordt dat wel een beetje zo gegeven in de lessen die ik in Nederland zie. De sport Horse Agility draait om controle, samenwerking en connectie. Het gaat niet om zomaar een hindernis/obstakel nemen, met 1 obstakel kun je oneindig veel varianten bedenken van makkelijk naar moeilijk. Makkelijk is bijvoorbeeld samen door een poortje heen gaan, moeilijk is om eerst zelf door het poortje te gaan en je paard te laten wachten en op jou commando pas door het poortje te laten gaan en dan weer te laten wachten. Makkelijk is om samen door een S-bend te lopen, moeilijk is om zelf aan het begin te blijven staan en je paard zelf in zijn eentje door de S-bend te laten lopen. Extra moeilijk is daar bijvoorbeeld een bal aan toe te voegen die je paard door de S-bend heen duwt. En zo zijn er heel veel mogelijkheden en kan je echt een training opbouwen naar moeilijkheidsgraad.

In dit filmpje zie je Kay met haar mini Honey in een stukje van een parcours. Kay en Honey zijn 2x reserve wereldkampioen en Europees kampioen in de officiële Horse Agility competities.
https://www.youtube.com/watch?v=MyAe5CSnXiI

Kay heeft trouwens een heel leuk en interessant handboek geschreven over Horse Agility (ik heb het al mogen zien :D ). Deze wordt 13 april op EquiDay gelanceerd. Tijdens EquiDay zal ook een Horse agility wedstrijd plaatsvinden.

Hier trouwens nog een leuk voorbeeld van varianten met 1 hindernis van makkelijk naar moeilijk, in dit geval de hoepel. Kay legt in haar boek ook stap voor stap uit hoe je dit aanpakt qua training.
https://www.youtube.com/shorts/SXt86CW17Zw



Bedankt voor je toevoeging +:)+
Thuis doe ik het nog in stap omdat hij met draven te enthousiast kan worden en dan gaat rennen, bokken en gek gaat doen.
Wat natuurlijk hartstikke leuk is maar niet perse heel handig.


Ik ben me langzaam wat aan het verdiepen in agility. Ben wel heel bekend met de hondenvariant maar dat is toch anders :+
Deze les werd gedaan door My Little Ponies. Ik kwam een advertentie van de ruitersportzaak tegen op FB en had me ingeschreven. Maar ik ben ook bekend met Honey, waarschijnlijk via Equiday jaren terug.


Het wordt inderdaad ook gedaan met grote paarden, maar dingen maken of kopen is dan net wat goedkoper voor kleintjes dan voor grote paarden.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Liberty probeert agility

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 04:39

Heel goed dat je het nog in stap doet. Gewoon heel langzaam opbouwen. Vraag bv 2 passen draf en dan weer terug naar stap. Zorg dat je pas een stap verdergaat als de ene stap 100% goed gaat.

Bij my little ponies vind ik de nadruk teveel liggen op het obstakel zelf en niet echt op de techniek die erachter zit. Wat Kay en Honey op show laten zien is helaas niet echt Horse Agility maar echt show, dus meer gericht op het spectaculair nemen van een obstakel. De echte techniek van de horse agility vinden mensen te saai om als show te zien. Ik heb Kay gezegd dat ze dat toch vaker moet gaan laten zien (ik heb samen met Kay het Horse Agility boek gemaakt :o), vooral op EquiDay omdat dat publiek daar wel voor open staat. En ook omdat veel mensen een heel verkeerd beeld hebben van de echte horse agility. Kay gaat dat de komende EquiDay wel laten zien voorafgaand aan de wedstrijd. Honey is erg gewend om op show wat heter en actiever te zijn, dus dat wordt best een omschakeling voor Honey dus ik hoop dat het Kay lukt om het goed te laten zien.
Dus iedereen die meer wil weten over de echte horse agility, kom naar EquiDay 13 april :D Dan kan je ook meteen het Horse Agility boek bekijken bij Kay of bij mij (Level Up) in de stand.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 06:56

We hadden inderdaad geen les en konden zelf aanrommelen. Ze gaf eventueel sturing als het ergens moeilijk ging, maar dat loste ik weer op omdat ik R+ met hem doe.

Ik snap wel dat voor een demo moet je met 15 minuten iets laten zien waar je het publiek enthousiast van krijgt. En je daar eigenlijk meer de echte sport verleukt door iets spectaculairs neer te zetten dan waar het echt omdraait.

De R+ demo's zijn ook erg saai om te zien, maar je ziet niet de training die er aan vooraf gaat, alleen het resultaat.

Ik heb me inderdaad aangemeld voor het boek, lijkt me heel leuk. Kan helaas niet komen naar Equiday om te gaan kijken.

Bedankt voor je tip, ga ik zeker toepassen.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-24 22:38

In een demo kan je inderdaad niet de R+ uitleggen en de beginselen van Agility laten zien want dat is inderdaad te traag en zegt te weinig in een demo. Wat Kay wel kan laten zien is de controle, de samenwerking en het einddoel. Hoe ze Honey bijvoorbeeld de S-bend in stuurt en Honey deze in haar eentje doorloopt op aanwijzingen van Kay op afstand, of dat ze in het midden blijft staan op een cirkel en Honey los en op afstand vijf obstakels door stuurt in verschillende gangen. Dit soort dingen laat ze ook in het boek zien met QR codes van filmpjes, als voorbeeld waar naar toe te werken (bij de 10 oefenparcoursen die beschreven zijn). Dat is ook waar Horse Agility om draait en vind ik juist heel spectaculair om te zien. Spectaculairder dan springen door een hoepel :D