Yah'ri, mijn once in a lifetime paard?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Michelle_S
Berichten: 2721
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Yah'ri, mijn once in a lifetime paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-22 21:21

Hi, leuk dat je ons topic hebt aangeklikt,

Hierbij een ode aan mijn Yah'ri, waarvan ik iedere keer weer zoveel leer, over Yah’ri, over mijzelf en vooral over ons samen. Dat laatste is er in mijn ogen nooit zo van nature geweest. Wanneer je zelf een veulen fokt uit je eigen merrie, betekent dit natuurlijk niet vanzelfsprekend dat het karakter van het veulen bij je past/ de klik wederzijds is.


[ img ]


Ik denk nu, dat dit er stiekem misschien wel altijd geweest is. Maar ik mij nooit open gesteld heb voor hem. Mensen konden het zich bijna niet voorstellen, vanaf foto’s ziet hij er toch geweldig uit? Jullie lijken zo’n geweldige band te hebben? Ja, ik weet het.. maar zelf zag ik het niet.

Regelmatig kreeg ik berichtjes of ik hem niet zou willen verkopen.. en dat kon ik dan weer niet. Ik wist ergens dat er veel potentie in Yah’ri zat, we ontzettend ver zouden kúnnen komen samen en we samen misschien toch een team zouden kunnen worden. Ik wilde het een kans geven misschien?

Ik fokte Yah’ri destijds om de leegte van Jets eerste veulen Magiya, waar ik onwijs gek op was, te ‘vervangen’. Een domme gedachte want Yah’ri kon in mijn ogen natuurlijk niet aan haar tippen. Helaas overleed zij door een noodlottig ongeval erop en pas dit jaar, wist ik mijn hart vrij te maken voor Yah’ri. Ik vind het lastig als ik erover praat of in dit geval schrijf, terugblikkend lijkt het of ik Yah’ri nooit een kans heb ‘willen’ geven. En tóch heeft hij altijd in mij geloofd, z’n best voor mij gedaan. Ik voel mij daar regelmatig schuldig over naar hem toe. Wat ben ik blij dat ik ondanks de in mijn ogen ‘niet klik’, ik altijd veel tijd en energie in hem heb gestoken.


[ img ]

[ img ]


Yah’ri werd in 2021, 4, een jaar waarin ik hem langzaam aan wilde gaan inrijden. In april zat ik er dan voor de eerste keer met zadel echt op. Toch bleef de motivatie om hem in te rijden wat achter en focuste ik mij vooral op het grondwerk en dan vooral op de showmanship. Sporadisch zat ik er eens in de maand op, maar zo bleef het rijden wel achter. Een eerste buitenritje werd wel al snel een feit, nog wel aan een lijntje maar het voelde heel gaaf.


[ img ]


Ik wilde dit jaar iedere Dawra (Western) wedstrijd mee gaan pakken en dit keer in de Beginners klasse. Vorig jaar stonden wij voor het eerst aan de start in de W&J klasse om kennis te maken met de western sport, nu waren we klaar om echt voor de puntjes te gaan.

Zo stond de eerste wedstrijd in Someren gepland, de ‘Dawra international Performance Show’. Ik had ons ingeschreven voor de ‘showmanship at halter’ & ‘in hand trail’ onderdelen. Mijn zenuwen vielen gelukkig redelijk mee, de showmanship proef ging onwijs goed, dit blijkt toch wel een beetje óns onderdeel te zijn, zo leuk! Hier haalde wij een nette 1ste plaats v.d. 6. In hand trail is altijd wat lastiger voor ons, Yah’ri is nog niet zo handig met balken maar scoort gelukkig wel weer goed op de brug, sidepass en het hek. We behaalden hier een 2e plaats. Wat een heerlijke start van het wedstrijdseizoen.

De volgende op de planning was het dawra NK te Ijzerlo, een dag van te voren ging ik die kant op om alvast te proeven van de sfeer, onze proefjes alvast te oefenen op de locatie en te genieten van alle dawra en andere avs mensen. Dit hele weekend was het een geweldig Arabisch volbloed sport weekend, het NK dressuur en het NK western zouden beide de zondag uitgeschreven worden. Ik was dit weekend alleen gekomen, maar heb mij geen moment alleen gevoeld. We sliepen met Suzanne, Ilona, Georgette & Fenne in een gezellige B&B dichtbij het startterein. Wat hebben we gelachen, het voelde echt als een ponykamp weekend.

Na een heftige nacht waar wij geterroriseerd waren door muggen stonden we gelukkig fit aan de start op het NK. Allereerst de showmanship beginners, ik had meer spanning want ’t ging hier om een kampioenstitel. Winnaarsmentaliteit? Ja, dat zit er denk ik wel in.. al kan ik ook snel relativeren wanneer we lager geplaatst worden dan gehoopt en ben ik eigenlijk altijd gewoon erg trots en blij met de nieuwe ervaringen die we dan hebben opgedaan. Yah’ri deed het fantastisch, we zetten een strak proefje neer en daarmee behaalden wij de eerste plaats in de ‘showmanship at halter’ én de ‘Nederlands Kampioen 2021 showmanship at halter’ titel. Mega trots, onze dag kon eigenlijk niet meer stuk. En hoe gaaf is dat dan, de allereerste kampioenstitel voor ons beide in de western! Hierdoor vloeide er veel spanning af voor het volgende onderdeel ‘in hand trail’. Ook hier zette we een mooie proef neer maar konden niet tippen aan de foutloze proef van Ilona met haar knappe Jassmir.


[ img ]


In September schreef het AVS op Al Jassimya Amateur Challenge te Exloo ook het onderdeel ‘in hand trail’ uit, lekker dichtbij voor ons en dus schreef ik Yah’ri hiervoor in. De wat heftigere entourage van de showring, de drukte, het deed Yah’ri allemaal niet zoveel en hij bleef mij volgen! Hij doorliep de proef geweldig, zo geconcentreerd en ontzettend braaf. Tot grote vreugde behaalden wij uit de 12 combinaties een 1ste plaats!


[ img ]


Even zat er wat meer ruimte tussen de volgende wedstrijd welke in oktober gepland stond, een combi wedstrijd dawra/wran. En toen werd het tijd voor een volgende stap! Yah’ri was inmiddels wel gewend aan mij op z’n rug.. ook al zat ik er hooguit 1x in de maand op en deden we dan niet veel. Ik besloot een sprong in het diepe te nemen en ons in te schrijven voor het onderdeel ‘western pleasure’, naast de in hand onderdelen.

Vanaf dat moment had ik 4 weken de tijd om ons klaar te stomen. Mocht het niet lukken, dan lukte het niet.. maar hoe gaaf zou het zijn? Ik pakte Yah’ri vanaf toen 3 keer in de week mee onder het zadel, er zat nog maar net een stuur op dus er was nog wat werk aan de winkel. Maar hij heeft mij zó verbaasd, hij leerde onwijs snel, pakte alles zo gemakkelijk op en kon het gemakkelijk verwerken in z’n koppie. Pas toen groeiden we nog meer naar elkaar toe, ik ben onwijs dankbaar dat ik met zo’n fijn paard mag samenwerken. En met dat gevoel gingen we richting Woubrugge.

Hier zouden we 5x aan start komen in 3 onderdelen, 2 daarvan waren van de Wran. Helaas waren Yah’ri en ik er bij het eerste proefje ‘showmanship’ niet helemaal bij, hij voelde slordig en ik was zelf ook niet scherp. Gelukkig konden we voor de herkansing bij de Dawra waarin hij liet zien dat hij het zeker wel kon en we een 1ste plaats binnen haalde in het ‘showmanship at halter’ onderdeel. Daarna startte we in de in hand trail bij de Wran, 3e plaats uit 6 en bij de Dawra een 4e plaats in een pittig parcour.

Eigenlijk was ik moe van de reis, de zenuwen en het lange wachten en twijfelde ik om het onderdeel onder het zadel te starten. Meerdere mensen wisten mij te overtuigen en ik ben hen onwijs dankbaar daarvoor. Inrijden in een kleinere bak met wel 6 paarden deed Yah’ri als een pro, al was dit voor hem de eerste keer. Eenmaal bij de start v.d. showring riep Canisia mij toe, ‘er is maar eens de allereerste keer, dus geniet’! Ik werd aan het denken gezet, het maakte mij bewust en zo ging ik met een fijn gevoel de ring in. De ervaring, dat is het belangrijkste, genieten.. En wat voelde hij fijn, er zaten onwijs mooie stukken tussen en Yah’ri wist braaf door de bak alle 3 de gangen te laten zien. Wat voelde ik mij trots op zijn rug! En mede dankzij Monica met haar merrie Vanny hadden we deze fijne eerste ervaring, ik ben daarvoor onwijs dankbaar. Yah’ri en ik pakte de 2e plaats en ik was meer dan tevreden.


[ img ]

De dag sloten we goed af en inmiddels was het alweer 16:30 uur, tijd om naar huis te gaan want het was nog een hele reis terug. Veilig thuisgekomen las ik op de app een verassend berichtje. Yah’ri en ik hadden blijkbaar de ‘Allround champion dawra beginners’ titel gewonnen. Hoe gaaf om in één jaar nog zo’n mooie titel erbij te pakken.

En thuis werd Yah'ri z'n trukendoos ook steeds verder uitgebreid, als jonge puber droomde ik er echt van om zulke gave dingen met mijn paard te kunnen. Nu wordt dit werkelijkheid. Yah'ri kan inmiddels de klassieke buiging, compliment, flemen, spagaat, liggen, kussen en sinds zaterdag steigeren..


[ img ]

[ img ]

[ img ]
Uiteraard moest dit nieuwe trukje vastgelegd worden, geweldig gedaan door CvdZ fotografie <3

[ img ]


Gezien er nu in de winter geen western wedstrijden zijn en ik wel de motivatie om te rijden wilde doorzetten, dacht ik mij te gaan focussen op de basis dressuur. Daarom ook besloten om wat dressuur online te starten en Yah'ri laat echt bizarre vooruitgang zien onder zadel. Hij vind het leuk en werkt graag voor me. Ik rijd 'm nu ongeveer 3x in de week een half uurtje dressuurmatig. We hebben inmiddels 5 filmpjes ingeleverd waarvan 3 terug en 3 winstpuntjes behaald. Volgende week woensdag gaan we 'officieel' starten op een meetmoment hier in de buurt *\o/*


[ img ]
Ook gemaakt door CvdZ fotografie :j

Zoals jullie zullen begrijpen heb ik een ruimte open gemaakt in mijn hart voor Yah'ri, ik zou hem niet meer kunnen missen <3 Hij is mogelijk zelfs mijn once in een lifetime paard die mijn dromen werkelijk waar maken.

Liefs van ons <3

Www.auras-sportarabians.com


chanicha
Berichten: 12090
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:36

Hij pakt gewoon en hij lijkt alles makkelijk te kunnen :j
Ik vind hem zó relaxed en vriendelijk overkomen en daarbij is hij prachtig!
Ik hoop dat jullie nog heel lang zoveel schik hebben met elkaar!

Edit,
Die laatste foto ben je echt een blij ei :')

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Lymoncello
Berichten: 212
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Schuilstal met Wifi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 21:37

Hij is echt zo gaaf! Mooie foto's ook. Bijzonder altijd hoe arabs je hart veroveren :+:

Mijn superarabier B.A. Odys
<3

Appeltje_1
Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Yah'ri, mijn once in a lifetime paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:12

Mooi overzicht met prachtige foto's! <3

Ik geniet ontzettend van die foto's, echt heel leuk *\o/*

Ontzettend knap ook wat jullie allemaal bereikt hebben <3

xPabloBokt
Berichten: 9305
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:22

Wat straalt dit paard een heerlijke rust uit. Prachtig <3

You got your passion, you got your pride
But don't you know that only fools are satisfied?
Dream on, but don't imagine they'll all come true
When will you realize, Vienna waits for you?

Maflinger_S
Berichten: 12143
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Yah'ri, mijn once in a lifetime paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 22:38

Yah'ri zat misschien vanaf het begin niet helemaal in jouw hart, maar jij zat wel in het zijne en hij heeft gewoon rustig afgewacht totdat jij ook zover was. En dat ben je nu. Hoe gaaf is dat!

Ik kocht na het laten inslapen van mijn mafje na 3 weken een ander paard. Of ik daar een klik mee had? Niet meteen. Na een jaar of 2 was ik haar aan het poetsen en ik realiseerde me hoe vertrouwd ze me was geworden, zowel fysiek als mentaal. Ze is heel anders dan mafje maar heeft kwaliteiten die nu goed bij mij als persoon passen.

Ik denk dat Yah'ri nu ook goed past bij de persoon die jij nu bent.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Ods
Forumcoordinator
Berichten: 38576
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Yah'ri, mijn once in a lifetime paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 08:36

Gaaf om jullie verhaal zo te lezen, de opbouw in zijn leven in alle rust, echt mooi gedaan. Blijven genieten van elkaar, jullie zijn een leuke combinatie!

Ben je een Bokker of een Jokker....


Biks2
Berichten: 1257
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Yah'ri, mijn once in a lifetime paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 08:37

Wat een fijne combinatie om naar te kijken. Veel geluk gewenst!

Eapy
Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Yah'ri, mijn once in a lifetime paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 09:26

Wauw, wat zijn jullie een knappe veelzijdige combinatie! Echte vriendjes <3

Keep your hopes up high and your head down low
Extra 25-04-2000 — 16-09-2023. Wij, voor altijd.

Muurp
Fotograaf
Berichten: 15086
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Yah'ri, mijn once in a lifetime paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 10:20

Wat een mooie weg hebben jullie afgelegd Michelle!
Hij heeft een hoop geduld met je gehad ;) Maar niet voor niks! <3 Echt een gouden paard!

Heerlijk om jullie zulke mooie stappen te zien maken, ik kan niet wachten om te zien wat jullie allemaal samen gaan doen!

        ''Even when you're gone, it never really ends...'' :)ddd

Switch2016
Berichten: 312
Geregistreerd: 03-10-17

Re: Yah'ri, mijn once in a lifetime paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:16

Het is zo’n bijzonder paard <3

http://www.perfectenjoy.nl. Australian Shepherds ❤️

neile
Berichten: 2010
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Yah'ri, mijn once in a lifetime paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 11:19

Wat een bijzonder, mooi paard. Geniet van hem!

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Maaike_Indy
Berichten: 716
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Re: Yah'ri, mijn once in a lifetime paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 12:05

Prachtig overzicht. Het is een plezier om naar jullie als combinatie te kijken. Ik wens jullie samen een hele mooie, lange en gezonde carrière toe.

chanicha
Berichten: 12090
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 12:09

Je staat in uitgelicht *\%/*

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Anoniem

Re: Yah'ri, mijn once in a lifetime paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 13:39

Prachtig dier! <3

kally
Berichten: 5239
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Yah'ri, mijn once in a lifetime paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 23:12

Wat een knapperd is je Yah’ri ..samen zijn jullie een mooi stel..

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

Strawberry3
Berichten: 889
Geregistreerd: 04-04-11
Woonplaats: Purmerend

Re: Yah'ri, mijn once in a lifetime paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-22 23:26

Hij is zo gaaf <3 super leuk verhaal om te lezen! Heel veel geluk en plezier samen jullie zijn een leuke combinatie!


AlaskaTorrie
Berichten: 304
Geregistreerd: 01-12-08
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Yah'ri, mijn once in a lifetime paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-22 14:22

Knappe Yah'ri! Altijd gevolgd, met een stiekeme verliefdheid. Wat fijn dat jullie elkaar uiteindelijk zo hebben gevonden!

Alaska De la Vie Klasse I + 19 Klasse II + 1 endurance (overleden 17-07-2020...)
Faith Klasse I+0
Picasso Klasse B+4
Chivo aan het oefenen onder het zadel!
Nadeem Voor de wagen! Op naar de eerste officiële mendurance!

Cheytjuh
Berichten: 4000
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Yah'ri, mijn once in a lifetime paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-22 14:12

Heel herkenbaar dit. Je afsluiten om het verlies van je grote paardenliefde, daarbij een ander paard, dat ook echt wel bij je past, niet toelaten.

Mooi dat dit uiteindelijk toch is gebeurd, hij is prachtig en jullie samen zijn prachtig :j

FundMe voor onze gelderse strijder Ukkie : https://gofund.me/1f759036
Marktplaats veiling voor Ukkie : https://link.marktplaats.nl/m2094003143

artstel
Berichten: 31
Geregistreerd: 30-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:26

Dank voor het delen +:)+

►Fotograaf ►Pedagogisch coach ►Pedagogisch medewerker ►Leerkracht basisschool ►Intrinsieke motivatie ►Vrijheid in verbondenheid ►Aandacht en tijd ►Humor


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers