Moravita's Accenta op de Frederiksborger keuring

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ZwarteHeks
Berichten: 593
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Moravita's Accenta op de Frederiksborger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-21 08:18

:wave:

Eind oktober was het dan eindelijk zo ver, Deense keurmeesters kwamen naar Andijk toe om de Nederlandse Frederiksborgers te keuren. Laatste keer dat dit gebeurde was in 2008! :wow:

De Frederiksborger is een zeldzaam ras, er zijn waarschijnlijk niet meer dan 100 in Nederland zijn, als we uberhaupt aan die aantallen komen. Wereldwijd... zullen het niet meer dan een 3000-4000 zijn. Er worden steeds minder gefokt en het ras dreigt uit te sterven. Voor ons heel belangrijk dat een keuring werd gehouden, zodat wij in Nederland net zo hard aan het behoud kunnen werken als de Denen.

We hebben de afgelopen jaar wat gedoe gehad rondom het stamboek, waardoor een hoop veulens niet in het stamboek werden opgenomen en fokkers dus zonder papier en paspoort kwamen te zitten. Na een hoop heisa maken, kregen we het met z'n allen voor elkaar om een aantal Frederiksborgers te verzamelen en de Denen richting Nederland te krijgen om onze paarden te keuren voor het Deense stamboek.

Accenta kreeg een 9 voor haar draf en een 9 voor haar type. Ze iets iets toon tredend met haar rechter voorbeen, wat kort in de hals en wat strak in haar stap, waardoor ze overall werd beloond met een 8, maar wel met een eerste premie en eerste plaats in haar leeftijdsgroep (merries 5 jaar en ouder). *\o/*

Accenta heeft in 2020 een Frederiksborger veulen gehad (Bronzen boktveulen Saffron), maar vanwege alle stamboek gedoe, hadden wij besloten om uit te wijken naar iets anders, totdat er meer duidelijkheid kwam vanuit het stamboek. Accenta is dus momenteel 6,5 maand drachtig van Cassanova du Bois. Dus ze is aan de "chunky" kant. :D

Foto's zijn gemaakt door Rianne Grond *-:)

Let niet om mijn uiterste concentratie kop... die is echt ruk. :')


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood."
Phillipe Karl
www.dekendokter.nl


_Mars
Berichten: 460
Geregistreerd: 17-12-16

Re: Moravita's Accenta op de Frederiksborger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 09:02

Echt machtig mooi paard. Echt zo'n fan van dit type

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Moravita's Accenta op de Frederiksborger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 09:05

Prachtig dier, Frederiksborgers is een geweldig ras.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 09:06

Wat een prachtig dier <3.

RianneH
Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Moravita's Accenta op de Frederiksborger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:02

Wat een mooie foto’s <<) Heel leuk om haar nu eens van dichtbij te zien en op de foto te kunnen zetten :D Jammer dat het zulk grijs weer was, volgende keuring ook maar de zon uitnodigen.

Vind haar een hele knappe merrie, zeer verdient jullie rode lint en fijn dat jullie er waren! Heel benieuwd naar het veulen van aankomend jaar, dat moet wel een knappe worden <3

"Een draver, is gaver" :D

amsterdam10
Berichten: 590
Geregistreerd: 03-05-16

Re: Moravita's Accenta op de Frederiksborger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 14:36

Prachtige merrie!

ZwarteHeks
Berichten: 593
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-21 22:07

RianneH schreef:
Wat een mooie foto’s <<) Heel leuk om haar nu eens van dichtbij te zien en op de foto te kunnen zetten :D Jammer dat het zulk grijs weer was, volgende keuring ook maar de zon uitnodigen.

Vind haar een hele knappe merrie, zeer verdient jullie rode lint en fijn dat jullie er waren! Heel benieuwd naar het veulen van aankomend jaar, dat moet wel een knappe worden <3


Oh hey, ook op bokt dus :D Volgende keer echt zon nodig, was een natte, grijze dag. Dankjewel nogmaals! En ja, heel benieuwd naar haar Cassie kind!

Iedereen bedankt, het is inderdaad een geweldig ras, wat vergeten wordt. Werkwillige, pittige dieren, maar karakter van goud!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood."
Phillipe Karl
www.dekendokter.nl

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Moravita's Accenta op de Frederiksborger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:12

Watveen beauty!! Gefeliciteerd met de mooie cijfers en het eindresultaat!

huricane
Berichten: 785
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Moravita's Accenta op de Frederiksborger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:14

Wouw, prachtig paard!

NikkiDeKerf
Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:14

Wat ontzettend gaaf! Gefeliciteerd met het mooie resultaat ook, en mooie platen van een knappe dame hoor :)

Stacey
Berichten: 79
Geregistreerd: 27-10-21

Re: Moravita's Accenta op de Frederiksborger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:23

Wat een knap paard!! <3

Anoniem

Re: Moravita's Accenta op de Frederiksborger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 06:16

Ik vind het ook een prachtig ras en vind de jouwe ook erg knap! <3 Gefeliciteerd met de mooie punten!

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Moravita's Accenta op de Frederiksborger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:28

Wat een prachtige merrie! heel goed dat jullie je inzetten om dit ras te behouden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

The_Cat
Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Moravita's Accenta op de Frederiksborger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:52

Heel mooi paard! Proficiat met je punten!


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

lideli
Berichten: 2434
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:54

Prachtig paard <3
Ik ‘ken’ het ras van vroeger van Horse Event in Deurne. Zou best weleens een rondje willen proberen op een Frederiksborger, volgens mij voelen ze fantastisch aan :j

Iris82
Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 08:57

Heel gaaf paard en prachtige knotten! :D

Zo ontzettend jammer dat er niet meer van deze paarden in Nederland zijn. Lijkt me juist heel interessant voor de gemiddelde Nederlandse recreatieruiter.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Knuffeldier
Berichten: 557
Geregistreerd: 21-07-08
Woonplaats: Midden van het land

Re: Moravita's Accenta op de Frederiksborger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 10:15

Wát een gaaf paard!

Er waren dus meerdere paarden deze dag? Hebben die ook gewenste resultaten behaald? Ik ben benieuwd of daar ook foto's van zijn?

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:39

Wow wat een mooi paard!! Dat chunky staat haar goed!

Allerliefste dikke bruine vriendin
16 maart 2001 ~ 25 mei 2021
Voor altijd in mijn hart

Cheytjuh
Berichten: 4000
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Rijssen

Re: Moravita's Accenta op de Frederiksborger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:44

Ik blijf fan van dit ras, prachtige lieve paarden ❤️

Blijf het jammer vinden dat het KWPN toen niet geinteresseerd was in de frederiksborger hengsten voor de richting gelders paard. Denk dat dat beide rassen eventueel veel had kunnen brengen.

FundMe voor onze gelderse strijder Ukkie : https://gofund.me/1f759036
Marktplaats veiling voor Ukkie : https://link.marktplaats.nl/m2094003143

DuoPenotti
Berichten: 28846
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:46

Wat een prachtig paard!!
Idd wat jammer dat er niet meer van zijn. Heb er net wat over opgezocht en lijkt me een erg fijn ras!

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Albert
Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Moravita's Accenta op de Frederiksborger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:51

Het paard is veel mooier dan ik dacht a.h.v. de beschrijving. Echt gaaf en heeft wel wat van onze geldersen.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Desireeeee
Berichten: 234
Geregistreerd: 31-10-21

Re: Moravita's Accenta op de Frederiksborger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:36

Wat gaaf! :D Echt een prachtig ras inderdaad, hopelijk komen er gauw meer in o.a. Nederland.

crazycactus
Berichten: 10927
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Moravita's Accenta op de Frederiksborger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 19:41

<3 <3 <3 hier nog een groot liefhebber van de Frederiksborger. Zelf een paar jaar eentje op stal gehad, "later als ik groot ben" wil ik er weer eentje

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

ZwarteHeks
Berichten: 593
Geregistreerd: 19-07-19
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-21 12:29

Iris82 schreef:
Heel gaaf paard en prachtige knotten! :D

Zo ontzettend jammer dat er niet meer van deze paarden in Nederland zijn. Lijkt me juist heel interessant voor de gemiddelde Nederlandse recreatieruiter.


Voor de gemiddelde recreatieruiter zijn ze perfect. Je kan er prima mee springen, mennen, dressuur, crossen etc. Ze kunnen best heet worden tijdens het rijden, maar in de omgang zijn ze (in mijn ervaring) zulke softies. :D


Knuffeldier schreef:
Wát een gaaf paard!

Er waren dus meerdere paarden deze dag? Hebben die ook gewenste resultaten behaald? Ik ben benieuwd of daar ook foto's van zijn?


Ja, waren een stuk of 12 paarden in totaal, waarvan 1 potentiele dekhengst. Rianne heeft van alle paarden foto's gemaakt die dag :j

Iedereen bedankt voor de reacties! Op Facebook via onze NL Frederiksborger groep, kan je meer Frederiksborgers zien van die dag.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood."
Phillipe Karl
www.dekendokter.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 bezoekers