Tweede generatie Spanish Genets en Sorraia Mustangs

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Re: Tweede generatie Spanish Genets en Sorraia Mustangs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 11:18

Die kennis die project verder zal zetten is de oprichter, samen met Hardy Oelke en heeft ondertussen ook al een kudde van een tiental wildkleurige Sorraia x Lusitano.
Je kunt hem terug vinden of het project steunen, op de fb pagina Sorraia genepool.

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tweede generatie Spanish Genets en Sorraia Mustangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:51

Haha dat snap ik, het moeten niet teveel paarden worden maar je hebt wel een prachtige kudde zeg. Ben stiekem wel een beetje jaloers, je lusitano merries zijn ook zeer mooi om te zien. Dat type houd ik ook van en alleen aan de bouw kun je al zien dat ze sterker in elkaar zitten dan de hedendaagse sporttypes.

Ik zal eens op Facebook kijken naar de kudde van de oprichter.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 19:01

Elisa2 schreef:
Haha dat snap ik, het moeten niet teveel paarden worden maar je hebt wel een prachtige kudde zeg. Ben stiekem wel een beetje jaloers, je lusitano merries zijn ook zeer mooi om te zien. Dat type houd ik ook van en alleen aan de bouw kun je al zien dat ze sterker in elkaar zitten dan de hedendaagse sporttypes.

Ik zal eens op Facebook kijken naar de kudde van de oprichter.

OH je hoeft niet jaloers te zijn .
De eigenaar zou het leuk vinden dat nog mensen meewerken aan de Sorraia genenpool preservatie, mensen met juiste instelling wel te verstaan die paarden natuurlijk willen laten opgroeien.
Iberische merrie's zonder wit kunnen in aanmerking komen om gedekt te worden.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Tweede generatie Spanish Genets en Sorraia Mustangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:33

Wat een mooie kudde heb je lopen zeg! Ik ken de genet als 'jennet', maar volgens mij is dat hetzelfde type. Ben je ook nog van plan de extra gang terug te gaan fokken, of laat je ze lekker drieganger? :D

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 23:08

Allegra schreef:
Wat een mooie kudde heb je lopen zeg! Ik ken de genet als 'jennet', maar volgens mij is dat hetzelfde type. Ben je ook nog van plan de extra gang terug te gaan fokken, of laat je ze lekker drieganger? :D

Ja is zelfde, wellicht in andere taal...
Fokken voor mij is helaas gedaan... Omdat ik niet in staat ben te verkopen tot grote ergernis van mijn familie :D. Ze mogen blij zijn dat het 'maar' paarden zijn heb ik ze al gezegd :P
Enough is enough :D
Is wel de bedoeling om de sorraia kruisingen af te staan, en die zouden dan wel verder kunnen kweken, maar ik ga er wel op toezien dat mijn merrie (de Sorraia x PRE) niet meer dan 2 veulens zal krijgen. Vind ik persoonlijk genoeg.
Ze zal wel gelukkig zijn, want ze heeft hier al alle veulentjes proberen afpakken toen ze pas geboren waren.
Voor mij is echter het plafond bereikt, meer dan bereikt, ik zit eigenlijk al door het plafond :D, je moet het echt niet onderschatten, op bepaald moment zat ik met 3 gekwetsten tegelijk, moet allemaal prima verzorgd worden maar op den duur hangt mijn tong wel op de grond...

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 11:09

elbony schreef:
PS: voeten invloeden van buitenaf/ en binnenuit: de ondergrond waar ze op leven, liefst zo divers mogelijk; hun menu + hoeveel moeite moeten ze er voor doen om het te bemachtigen (lees aanpassing in lichaamshouding=ook passieve fysio) Lang gras/struikgewas/bossages leveren gezonder kauwgedrag-> gebalanceerder gebit-> gebalanceerdere voeten ; beweging, hoeveel km's per dag op welke ondergrond; sociaal, hoeveel speelmogelijkheden, in wel/niet stabiele kudde. En ik ben vast nog wel iets vergeten ;-).

Elbony, heb nog een vraag voor jou.
Binnenkort gaat de kudde terug naar mijn eigen weide met stalling voor de winter. Tijdens de winter mag daar geen vee rondlopen in het gebied waar ze nu zitten.
Mijn weide is nu voornamelijk onkruid, is heidegrond (wilde postelein overal, ganzrnvoet, papegaaiekruid....) en kort gras.
Om een gezond kauwgedrag te bekomen, wat doe ik dan best?
Is natuurhooi in bakken met een net op goed? Misschien best nog wat zakken in de hoogte hangen?
Doordat ik geen bossages heb daar, zou ik continu van takken proberen te voorzien, merk dat de veulens geen hooi eten maar liever takken eten.
Heb jij nog tips voor mij aub hoe ik het deze winter zo natuurlijk mogelijk kan maken voor ze?

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Tweede generatie Spanish Genets en Sorraia Mustangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:30

Wat ontzettend interessant zeg! Wat een mooie resultaten ook, de kruisingen zijn (of worden) vast erg fijne paarden. Het terrein zal zeker ook een goede invloed hebben op het lichaamsbewustzijn en coördinatie, gaaf hoor!

Ik wilde vragen hoe je ze in de winter houdt, maar lees hierboven dat ze dan naar je eigen weide en stalling gaan. Wat vinden de paarden van die overgang, is je eigen weide ook wat natuurlijker qua beplanting?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 12:30

JolisaJ schreef:
Wat ontzettend interessant zeg! Wat een mooie resultaten ook, de kruisingen zijn (of worden) vast erg fijne paarden. Het terrein zal zeker ook een goede invloed hebben op het lichaamsbewustzijn en coördinatie, gaaf hoor!

Ik wilde vragen hoe je ze in de winter houdt, maar lees hierboven dat ze dan naar je eigen weide en stalling gaan. Wat vinden de paarden van die overgang, is je eigen weide ook wat natuurlijker qua beplanting?

Hey jolisa, thx voor complimentje.
Ja, de kruisingen zijn op vlak van karakter en gezondheid een droom.
Je kan ze vergelijken met Mustangs. Ze zijn heel intelligent, familie gezind dus mij zien ze als deel van de kudde, omdat ik ze continu begeleid en naar nieuwe stukken breng, dat schept een ongelofelijke en voor mij onbeschrijfbare sfeer. Het is mijn geluk.
Ze zijn zeer gevoelig en veel bloed, maar dit is eerder een voordeel als je een band met ze hebt.
Ik merk dat als het eten op raakt, dat ze er totaal niets van maken om terug bij mij te komen.
Mijn eigen stuk ligt ook in een natuurgebied, maar vlak. Rondom alleen maar natuur van natuurpunt en bossen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarom ga ik constructie's maken met tractor banden waar ze op kunnen klauteren.
Mijn bedoeling is om volgende week bakken te maken, waar iedereen kan aan tafelen deze winter met een afdak over, en een soort takken-bar, je weet wel, allemaal takken stapelen tussen stokken, om soort natuurlijke muur ter beschutting te vormen, waar ze ook kunnen van eten.
Neen, heb totaal niet het idee dat ze het erg vinden om terug naar huis te gaan en dat is vooral te wijten omdat iedereen samen blijft en ze weer meer eten zullen hebben, eten in natuurgebied raakt echt op.
In begin van de zomer merk ik wel dat ze het echt beu worden, en dat ze tijdens de zomer echt wel ruimte en groen nodig hebben. Persoonlijk vind ik deze combi de beste.
In guur weer waarderen mijn paarden wel een beschutting en gemakkelijke hap in de vorm van hooi en bijvoer.
Om zo'n kudde op een natuurdomein te laten tijdens de winter heb je mijn idee 20-30 hectares nodig om aan nodige voer te geraken. Dit terrein is alles bij elkaar maar een 6/7 hectares.

JolisaJ

Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Tweede generatie Spanish Genets en Sorraia Mustangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:08

Wat een mooie beschrijving van hun karakter, ik kan me voorstellen dat het echt je geluk is met zo'n prachtige kudde. Je eigen weide is zo te zien ook een prachtig gebied.

Leuke constructies heb je in gedachten, vooral de takken-bar ben ik benieuwd naar. Fijn dat ze het 'verhuizen' niet als iets vervelends zien maar juist als een aanvulling.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 18:34

Nog paar foto's van vandaag om af te sluiten, met een waterige Laat zomerzon, die me doen beseffen dat deze mooie zomer bijna voorbij is en dat we stilletjes aan weer de herfst inrollen...


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Tweede generatie Spanish Genets en Sorraia Mustangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:40

Wauw wauw wauw. Ik kende het ras helemaal niet maar ben meteen verliefd. Een paard zoals een paard moet zijn.

Hoe zijn ze qua karakter? En dan doen ik vooral op de sorraia kruisingen. <3

Poosje81
Berichten: 21193
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 18:43

Ik houd er van als paarden zo opgroeien! Vind je het met bevallende merries niet eng met het water zo nabij? Waarschijnlijk zijn deze 'oerrassen' er meer op ingesteld om er rekening mee te houden, maar ik ben zo ooit mijn 1e eigen gefokte veulen kwijt geraakt.
Heb hier een stuk van 5 hec. met diverse vijvers en zeer diverse vegetatie waar deze winter paar dames heen gaan (2 drachtige merries & 1 jaarling merrie) maar die haal ik dan toch naar huis tegen de tijd dat ze moeten bevallen....

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 19:07

Poosje81 schreef:
Ik houd er van als paarden zo opgroeien! Vind je het met bevallende merries niet eng met het water zo nabij? Waarschijnlijk zijn deze 'oerrassen' er meer op ingesteld om er rekening mee te houden, maar ik ben zo ooit mijn 1e eigen gefokte veulen kwijt geraakt.
Heb hier een stuk van 5 hec. met diverse vijvers en zeer diverse vegetatie waar deze winter paar dames heen gaan (2 drachtige merries & 1 jaarling merrie) maar die haal ik dan toch naar huis tegen de tijd dat ze moeten bevallen....

Ja hoor, was absolute no-no met veulentje. Absoluut af te raden.
Ik denk niet dat oerras daar wat mee te maken heeft. Tijdens het rechtstaan kunnen zij absoluut niet nadenken waar ze terecht zullen komen. Een kennis heeft ooit zo een konik x Sorraia veulen kwijt geraakt.
Ik heb hier het verhaal neergeschreven mocht je het willen weten wat er gebeurd is ;-), gelukkig goede afloop.
https://www.facebook.com/13166945484786 ... 272124885/
De andere veulens waren al 1,5 maand, dat ging bijzonder goed, mede omdat papa dat terrein kent en tot mijn grote verwondering de kinderen met zijn snuit een duwtje gaf in begin, weg van de vijver.
Och zalig, dat ze deze winter naar dat gebied met vijvers mogen gaan, heb je foto's aub?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 19:13

0091 schreef:
Wauw wauw wauw. Ik kende het ras helemaal niet maar ben meteen verliefd. Een paard zoals een paard moet zijn.

Hoe zijn ze qua karakter? En dan doen ik vooral op de sorraia kruisingen. <3

Karakter krijgen ze mee van de moeder.
Mijn hengstje is een echte Don Juan, ook naar mij toe, heel respectvol, maar dat heeft te maken met dat mama heel goed en streng haar veulens opvoedt.
Ook makkelijkste medisch te behandelen valt me op bij beide Sorraia kruisingen, terwijl mijn andere paarden veel moeilijker zijn, vooral die Haflo kruising, een spuitje, moord... Brand...
Mijn PRE'S zijn stoerder dus bij de veearts. Dat zullen ze ook doorgeven.
Ze zijn wel vroeger rijp, zeer beschermend naar kudde toe en gaan algauw over tot veroveren, dus op dat vlak kunnen ze wel keet schoppen. Zijn natuurpaarden voor iets he?
De merrie Sorraia x PRE is een bijzonder geval, maar dat karakter heeft ze volledig mee van haar dominante moeder.
Vandaag viel me weer op wat een waaghals ze is. Ze is zeer zelfstandig, en Leeuw van een paard, hellingen opkruipen die recht omhoog gaan, je moet ze wel in de gaten houden. Is eentje met heel veel karakter, maar dat heeft ze vooral niet van de Sorraia, want die zijn zachter van karakter.
https://youtu.be/JCPbToR4ZsM

Afbeelding

Afbeelding


Moeilijk om te omschrijven hoe karakter juist is, maar ik denk karakter van de moeder vooral met meer natuurlijk instinct...sommige vinden ze moeilijker, maar is maar hoe je ermee omgaat.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-20 19:33

Poosje81 schreef:
Ik houd er van als paarden zo opgroeien! Vind je het met bevallende merries niet eng met het water zo nabij? Waarschijnlijk zijn deze 'oerrassen' er meer op ingesteld om er rekening mee te houden, maar ik ben zo ooit mijn 1e eigen gefokte veulen kwijt geraakt.
Heb hier een stuk van 5 hec. met diverse vijvers en zeer diverse vegetatie waar deze winter paar dames heen gaan (2 drachtige merries & 1 jaarling merrie) maar die haal ik dan toch naar huis tegen de tijd dat ze moeten bevallen....

OH, zie nu pas... Je woont in Frankrijk, zalig, kan ik u ergens volgen? Ik wil uiteindelijk ook naar Frankrijk gaan... Normaal zou ik er al gewoon hebben.

Poosje81
Berichten: 21193
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:53

Cambiar schreef:
Poosje81 schreef:
Ik houd er van als paarden zo opgroeien! Vind je het met bevallende merries niet eng met het water zo nabij? Waarschijnlijk zijn deze 'oerrassen' er meer op ingesteld om er rekening mee te houden, maar ik ben zo ooit mijn 1e eigen gefokte veulen kwijt geraakt.
Heb hier een stuk van 5 hec. met diverse vijvers en zeer diverse vegetatie waar deze winter paar dames heen gaan (2 drachtige merries & 1 jaarling merrie) maar die haal ik dan toch naar huis tegen de tijd dat ze moeten bevallen....

OH, zie nu pas... Je woont in Frankrijk, zalig, kan ik u ergens volgen? Ik wil uiteindelijk ook naar Frankrijk gaan... Normaal zou ik er al gewoon hebben.


Foto's van het gebied zal ik binnenkort wel eens maken, maar ik ben niet specifiek 'echt te volgen', wel eventueel op mijn prive FB (kan wel pb sturen er over)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-20 13:07

Gisteren zag ik dat ik mijn mening moet bijschaven ivm de HafLU kruising Rozeke, morgen exact 1 jaartje oud Y)(^) .

Dat ze uiteindelijk toch naar het Iberisch model zal neigen ipv Luxe Haflinger.

Tijdens grondwerk zag ik dat haar hoofdje convex wordt ipv concaaf, en ook haar lijfje langer en meer paard is dan van papa Haflo. Dat de merrie uiteindelijk toch voor 70% van de erfelijkheid zorgt.
Mooi om te zien!


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Papa:

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37114
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tweede generatie Spanish Genets en Sorraia Mustangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:14

Mooi dier wordt het inderdaad, was papa wel een volle haflinger? Haar hals lijkt ook meer iberisch dan haflo.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 13:51

Elisa2 schreef:
Mooi dier wordt het inderdaad, was papa wel een volle haflinger? Haar hals lijkt ook meer iberisch dan haflo.

Neen, papa was geloof ik, weet niet zeker, Haflo moeder en Shagya vader of zo iets. Ofwel Haflo moeder x Haflo vader. Alleszins zit er shagya bloed in.
Die hals heeft ze helemaal van mama...
Wat ik wel opmerkelijk vind, lijkt of ze nu al zo groot is of de papa, op haar 1 jaar, dus ik vermoed ofwel vroeg rijp, ofwel wordt ze groter dan mam en pap.
Op 0:10 zie je de papa van Rozeke, een prachtige Vosse kruising, vind dat ze veel van hem mee heeft, maar toch evolueert naar Lusitano bouw, echt compleet verrassing pakketje.
https://youtu.be/Mp--gGW6PA0
Wist dit toen niet, ze waren allemaal ontsnapt, dat daar, deze nacht, Rozeke gemaakt is :D, temptation Weiland!

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Tweede generatie Spanish Genets en Sorraia Mustangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:10

Ik geloof dat ik wel eens eerder met je "in gesprek" ben geweest over Berbers. Staat nl nog op mijn verlanglijstje. Een harde, "lelijke".
Hoe kom je daar het makkelijkst aan?

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-20 04:46

Lusitana schreef:
Ik geloof dat ik wel eens eerder met je "in gesprek" ben geweest over Berbers. Staat nl nog op mijn verlanglijstje. Een harde, "lelijke".
Hoe kom je daar het makkelijkst aan?

Marokko? Tunesië?
Die lelijke moeten ze hier niet helaas, althans België en Nederland niet, kunnen ze niet mee pronken :-).
Ik heb ooit discussie gehad met iemand hier op bokt die mijn Berber een ramp vond qua bouw en die haalde daarbij allerlei plaatjes erbij van hoe een Berber er moet uitzien volgens haar en om aan te tonen wat voor een ramp ik had staan en wat voor gebreken hij zou krijgen later.

Afbeelding

Waren allemaal Berber Arabieren die ze aanhaalde om haar gelijk te staven, die inderdaad hogere hals aanzet hebben en gefokt op exterieur. Geen echte Berbers dus.
Die lelijke harde hebben dikwijls een onderhals, zogezegd lagere hals aanzet (maar dat klopt ook weer niet volgens Dhr Delanghe) dikwijls met ramshoofd, zodat deze niet geliefd zijn bij ons. De man waar ik altijd camionette ga huren zegt dat ze vaak in Frankrijk met zulke lelijke maar staalharde Berbers rijden in de endurance. Dus wellicht vaak invoer vanuit Afrika.
Feit is dat sommige Berbers eigenlijk natuurpaarden met nog oerbloed zijn, met minder inmenging van de mens voor de sport en daardoor, ondanks afgekeurd op vlak van bouw door de kenners in de lage landen, toch beter en sterker in elkaar zitten dan de voor het oog gemanipuleerde. Het type verschilt per streek, wat jij zoekt zijn die berg Berbers, waar ze ook de schapen mee drijven, van die staalharde kleine paardjes die rotsen beklimmen als geiten maar er gewoon niet uitzien.
In Frankrijk fokken ze ze ook, maar bijna allemaal Berber Arabieren, met hoog aandeel Arabisch bloed. Moest ik van jou zijn zou ik eerder kijken naar een type Berber met klein aandeel Arabisch bloed. Die lopen helaas niet zo dik, bijna allemaal verprutst door Arabisch bloed.
Ik ben toevallig met een Tunisien in gesprek geraakt nadat ik mijn veulens op fb gezet heb, stuur ik hem even door? Alhoewel ik denk dat je eerder bij soort endurance paarden moet kijken, degene die show rijden zijn ook niet wat je zoekt.
Op fb kun je ook een oproep plaatsen, schijnt dat er (helaas) soms slachtpaarden, Berbers, naar hier komen, misschien ook naar Portugal?
Madame Hélène Du Verseau, fokster van mijn Berber en half Portugees-Marrokaanse, zou je wellicht ook kunnen helpen. Zij is al jaren bezig met het uitzoeken van het echte type en heeft veel connectie's in Afrika.
Er is ook een site van het Berber stamboek met wat er te koop is, maar meestal weer van die luxe gefokte, veel te dure Berber Arabieren. De Bonnefont en zo... Om te scoren op prijskampen.
OH, zie nu pas, je zit op zwemafstand van Marokko :-), kun je daar niet eens informeren? Mijn mening als je niet naar kleur kijkt, zelf naar daar reist, wellicht niet duur in aankoop?

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:43

Ja, ik zit inderdaad erg dicht op Marokko en eerlijk gezegd zal het me niet verbazen als er al Berbers hier rondlopen.
Misschien ooit een vakantietje er tegenaan gooien in Marokko.
Ik heb ooit iemand gesproken die ze in Frankrijk met Camargues kruist, ook leuk. Met arabier is inderdaad juist wat ik níet zoek. Ik heb niks tegen ramshoofden.
Het heeft geen haast, voorlopig heb ik alle vijf mijn stallen vol en watergebrek, dus zit niet op een zesde te wachten. :D

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 19:05

Lusitana schreef:
Ja, ik zit inderdaad erg dicht op Marokko en eerlijk gezegd zal het me niet verbazen als er al Berbers hier rondlopen.
Misschien ooit een vakantietje er tegenaan gooien in Marokko.
Ik heb ooit iemand gesproken die ze in Frankrijk met Camargues kruist, ook leuk. Met arabier is inderdaad juist wat ik níet zoek. Ik heb niks tegen ramshoofden.
Het heeft geen haast, voorlopig heb ik alle vijf mijn stallen vol en watergebrek, dus zit niet op een zesde te wachten. :D

Mocht je gevonden hebben wat je zoekt, ben ik wel nieuwsgierig om te zien wat je gekocht hebt ;)

Lusitana

Berichten: 22434
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:27

Uiteraard zal ik er dan uitgebreid over schrijven op bokt, hoor!

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Tweede generatie Spanish Genets en Sorraia Mustangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 09:38

Beste Cambiar, ik vind het jammer dat je mijn paard afdoet als “te luxe gefokt”. Juist als je kijkt naar de paarden die - zonder stamboekpapieren - op Algerijnse veemarkten te koop staan kun je zien dat Berbers niet lelijk hoeven te zijn. En te duur? Ik vind tweeduizend euro voor een jaarling niet duur, als je er van uitgaat dat het redelijk is dat de fokker uitgaat van zo’n 90 euro aan onderhoudskosten voor de moeder, en er niet ieder jaar een veulentje uit moet rollen en de fokker ook zo eerlijk is om de fokmerries tot aan hun dood te houden (de moeder van mijn paard is 28 jaar geworden). En ja, mijn bijrijdster vindt het leuk om dressuurwedstrijden te rijden. Dat doen wij in het volle besef dat berbers met hun vlakke economische gangen en barokke bouw nooit In de top van de huidige dressuursport zullen kunnen meedraaien, maar het commentaar van de jury is bijna altijd nuttig: het is soms niet leuk om te horen dat sommige dingen beter kunnen maar dan weet je wel waar je aan moet werken, ook al is het maar “gewoon” de L2. Ik denk niet dat berbers ooit erg populair zullen worden in Nederland, ook al denk ik dat hun karakter menig recreatieruiter heel veel fijne uren in het zadel kan bezorgen.

Lusitano, er is een Marokkaanse dierenarts, Yassine Jamali, een groot liefhebber van berberpaarden. Hij heeft een Facebook account, mocht je contact met hem willen opnemen.