Ons Spaanse leven

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Ons Spaanse leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 12:05

Even een update van ons Spaanse leven.
Sinds vorig jaar wonen we hier op onze berg, en sinds december staan mijn paarden hier ook.

Sol is mijn 4,5 jarige schimmel PRE hengst en Zafiro het bijna tweejarige vriendje van Sol, ook hengst.

Afbeelding

Op ons wilde land is de lente nu echt aan het beginnen en de dagen worden langer en warmer.

Afbeelding

Afbeelding

Zafiro heeft de lente echt in zijn bol!

Afbeelding


Afbeelding

Met Sol doe ik naast het rijden veel werk at liberty. Meer en meer pas ik positieve bekrachtiging (clicker) toe, en Sol vindt dat helemaal te gek. Hij bloeit helemaal op en heeft zoveel try!

Afbeelding

Afbeelding

De paarden beginnen hun draai ook echt te vinden merk ik. Zo mooi vind ik het om te zien hoeveel rust ze nu uitstralen… Sol is zo veel meer zen, zo veel kalmer. Zafiro, eerder met een standaard wat bezorgde uitdrukking op zijn snuit, krijgt een steeds zachtere uitstraling.
Steeds vaker zie ik een van de twee liggend slapen, soms liggen ze zelfs samen!

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:14

Ik denk dat het daar erg leuk wonen is :D Waar is the place to be ?
Black and white zijn een knap duo ! <3

CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Ons Spaanse leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 12:17

Thanks Pandora! Ha ja, het is hier absoluut erg leuk wonen :D Ik woon ongeveer een uur boven Valencia.
Niks te doen hier behalve prachtige natuur, heerlijk!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:21

Ah nu begrijp ik je boktnaam :P Mooie regio daar !

De Ronde van Valencia is bezig nu ( wielrennen ), dus er is wat amusement dezer dagen :=

CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 12:26

Yes, die provincie inderdaad :D
Valencia voelt gek genoeg best ver. We hebben hier op 40 minuten rijden ook een redelijk grote stad (formaat Arnhem/Nijmegen ongeveer) die qua voorzieningen alles biedt, alleen niet zo spectaculair is. Dus over het algemeen is dat genoeg voor ons. Wielrennen ben ik niet zo into ;)

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Ons Spaanse leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 12:35

Vooral je schimmel vind ik schitterend!

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Ons Spaanse leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:05

Oh wauw, het genieten straalt van je foto's af.
Heerlijk!

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:23

Pandora2 schreef:
Ah nu begrijp ik je boktnaam :P Mooie regio daar !

De Ronde van Valencia is bezig nu ( wielrennen ), dus er is wat amusement dezer dagen :=


Die komen vanmiddag bij ons door de vallei :-)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 13:25

MoniqueT schreef:
Pandora2 schreef:
Ah nu begrijp ik je boktnaam :P Mooie regio daar !

De Ronde van Valencia is bezig nu ( wielrennen ), dus er is wat amusement dezer dagen :=


Die komen vanmiddag bij ons door de vallei :-)


Leuk !! 8-) Heerlijke sfeer als een ronde passeert door de dorpen !

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Ons Spaanse leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:23

We kunnen eigenlijk niet weg vandaag We maken het goed als in augustus de Vuelta door ons Nederlands dorp komt

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:40

Kan je daar gemakkelijk aan hooi en voer komen? En aan een DA moest dat nodig zijn ?
Schijnt soms nogal een dingetje te zijn in de meer afgelegen gebieden in Spanje.

Monique ik kom ook vuelta kijken in NL :j

Shimar
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:46

Wat ziet dat er ‘zen’ uit! Wij willen ook graag die kant op of richting Andalusie maar twijfelen vooral doordat we de paarden hier sappige groene weides kunnen bieden en je in Spanje meer hooi voert? En de warmte die in de zomermaanden oploopt naar 35 graden of meer, dan vind ik dát ook weer sneu voor de paarden.
De winter in Spanje en zomer in Nederland doorbrengen zou ideaal zijn. Alleen wat doe ik dan in de wintermaanden met onze boerderij ? #Luxeprobleem

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 15:05

[quote="Pandora2]
Monique ik kom ook vuelta kijken in NL :j[/quote]

Ik weet het nog niet helemaal zeker, maar waarschijnlijk hebben we die week ook onze kleindochter te logeren. Dan zijn we er sowieso.

TS, ik vind de omgeving van Castellón ook lekker relaxed hoor. Valencia is wel een superleuke stad!

CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Ons Spaanse leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 15:42

Hahaha, wat een fietsliefhebbers hier! Leuk hoor!

@Monique, wat tof dat je ook in Spanje woont! Klopt, Valencia is ook echt superleuk. Het staat op de planning om binnenkort weer eens te gaan :D

@Ducje, ach, hij is zo'n droompaard <3 Maar vergeet niet dat die kleine nog geen 2 is, ben zo benieuwd hoe hij uitgroeit!

@keeyzie, echt, het is heerlijk zo

@pandora, ja, het is hier wel even anders dan in NL. Ik heb gelukkig een erg fijne dierenarts. Mijn paarden krijgen hooi en alfalfa. Ik ben qua leveranciers nog een beetje zoekende. Het kan hier inderdaad zeker een ding zijn! Logisch, want je ziet hier nergens gras... hooi is hier ook duurder dan in NL.
Ik zit niet perse heel afgelegen, maar wel wat verder van de toeristische gebieden. Het is hier echt heel Spaans.

@Shimar, ooooh, wat gaaf! Het is echt heel afhankelijk van waar je woont. In het noorden van Spanje valt er meer regen dan in Nederland. Ik heb inderdaad helemaal geen gras. Helemaal niks. Maar dan ook weer; mijn paarden zijn hier geboren, die zijn hiervoor gemaakt! Hetzelfde met de warmte. Je houdt er gewoon rekening mee en dan is het goed te doen.
In Nederland vond ik die hele lange grauwe natte periodes vreselijk, ook voor de paarden, en die hebben we hier niet meer.
Waar ik zit valt het trouwens nog wel mee met de warmte. Het wordt hier ook wel 35+, maar lang niet zo vaak of lang als meer naar het zuiden of midden. Vorige week lag er een flink pak sneeuw op de hogere bergen waar wij op uitkijken!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:22

Ik denk dat ( spaans ) hooi en alfalfa gewoon datgene is waar die paarden voor gemaakt zijn.
Vaak zie je hier geïmporteerde PRE's die na een tijdje allerlei ' kwalen ' krijgen door te rijk voer.
Het zit in hun genen vermoed ik :D

35+ is perfect voor mij als ik niets hoef te doen 8-)

Andalusië is dan wel nog een pak warmer denk ik. Soort bakoven van Spanje :=

Moest je nog foto's hebben...van jullie berg ofzo :o

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Ons Spaanse leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:34

Dit is onze berg, eerder deze week:-)

In tegenstelling tot wat velen denken, is Spanje voor mij het land van de bergen. Die zee doet me minder.

Afbeelding

CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 17:39

Pandora, dat gevoel heb ik ook, maar dan ook weer hoor ik mensen die hun paarden naar NL halen en die het daar prima doen. Alfalfa is hoe dan ook best wel rijk. Maar ja, als je verder niet tot je knieën in het groene gras staat is dat ook met mate niet perse erg natuurlijk.
Sol heeft bijvoorbeeld best wat nodig qua energie en is eerder te dun dan te dik.

In de zomer is het hier gewoon vroeg opstaan, en de Spanjaarden gaan tot laat door. Dan in de middag rustig aan. Gaat goed dan hoor :) Je moet er ook niet middenin gaan zitten :D
Andalusie is zeker weer anders, dat zie je ook echt aan de omgeving. Hier is het weer veel groener.
Op mijn instagram staan en plaats ik ook veel foto's! Zie mijn onderschrift :)

Monique, prachtig! Dat is ook wel echt een flinke berg zeg.

Hier een plaatje van ons uitzicht op de grote berg hier waar toen nog een restje sneeuw op lag


Afbeelding

En op deze foto is ons huis soort van te zien, ongeveer in het midden.
Vanaf de andere kant ligt ons huis echt op een bergje en kun je het van kilometers afstand al zien liggen als je weet waar je kijken moet!
Afbeelding

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Ons Spaanse leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:54

Het is bij jullie al weer veel groener dan bij ons. Wij zitten echt in een semi-woestijn, al is het dus jaar groener dan ooit na de natte winter. Ik ben dol op de bergen en wij hebben ze echt rondom.

Nu bloeien de amandelen volop, niet lekker voor mijn hooikoorts, maar zo mooi!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 17:55

Wat een mooie foto's! Misschien een gekke vraag maar is het houden van paarden dan wat duurder /intensiever omdat je meer moet voeren/geen gras? Ik wil heel graag emigreren en twijfel nog tussen een paar landen, maar het grappige is dat als ik delen zie zonder gras ik automatisch denk dat het niet handig is omdat ik dieren wil houden.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:07

<3 Prachtig ! Jullie zijn bergbezitters ! :D

Ik lust wel amandelen, Monique O:)

Voor mij is Spanje vooral het land van de zon en de siësta {:} .

Mijn spaanse smurf komt uit de bergen rond Barcelona en is hier het hele jaar door op dieet :')
Anders kan 'k hem rollen :=

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Ons Spaanse leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:12

Wij hebben onze paarden bewust niet meegenomen, voor die nuchtere tuigers met witte neuzen en benen vind ik het hier veel te heet. Maar wij wonen dan ook in het heetste stuk van Spanje.

De amandelbomen zijn allemaal van de buren :-)

Elin_

Berichten: 9636
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Ons Spaanse leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 18:21

Oh wat heerlijk! Ik ben (positief) jaloers. De droom om te emigreren, maar het niet durven (huidige situatie) . Prachtige paarden & wat een omgeving!
Ik ga je volgen op insta!
*\%/*

CastellonJarig

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 19:44

Oooh, prachtig Monique! Hier vlakbij ook zoveel amandelen. wij hebben er twee op onze hele berg :+
Het is hier trouwens altijd zo groen!
Ik kan me voorstellen dat niet ieder paard het hier naar z'n zin heeft.. wel een moeilijke keuze lijkt me. Mijn paarden zijn beiden hier geboren (nou ja, eerder jouw kant op) dus die weten niet beter.

@pandora, haha, die van mij zouden op Nederlands gras vast niet weten wat ze meemaken!

@Moonsparkle, het is wel anders, maar intensiever weet ik niet. Vergeet ook niet dat ik hier geen maandenlange grijze nattigheid heb. Geen geklooi met modder, dat soort dingen, dat scheelt zoveel!
Er is op zoveel plekken wel een mouw aan te passen, er worden hier volop paarden gehouden, maar het is wel anders. Ik merk wel dat dingen als 'even bij divoza bestellen' ofzo er hier niet meer bij is en dat is wel wennen. Of voer; ik kan hier Pavo krijgen en dat is het wel zo'n beetje. Het is echt lastiger om aan dingen te komen hier, maar het is ook gewoon je weg vinden. De paardencultuur is wel echt anders. Hier rijden vrouwen nauwelijks en is het een echt mannending!

@Elin, als je echt wil komt de tijd voor jou droom ook echt wel, als het de juiste tijd is! Wij zijn zo blij dat we deze stap gemaakt hebben, dankjewel!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:11

Hoe ben je daar eigenlijk verzeild geraakt ?
en nu stop ik met vragen stellen :o

Insta wil dat ik eerst lid word -O-
Maar heb toch een paar foto's kunnen kijken :P

Mijn buren van 2 verder komen uit Granada. Nooit begrepen wat die mensen hierheen gejaagd heeft... :')
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 07-02-20 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Shimar
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:12

Die grijze saaiheid is voor mij ook de hoofdreden te moven hoor. Zeker nu komende zondag wéér een flinke storm komt nadat deze winter al zo kwakkelig is.
Qua andalusie denk ik richting de hoek van sotogrande (onbetaalbaar maar enigszins vlak land en groen) tot Tarifa (winderig maar niet al te toeristisch). In april gaan we kijken hoe en wat. Ik denk dat we daar niet meer de paarden aan huis zouden houden. Inderdaad om wat je zegt Castellón, weer uitzoeken waar je alles moet kopen, waar de mest naar toe mag en je moet ook een OCA hebben. Ik zou wel wat vrijer willen kunnen bewegen. Nu kan ik bijv. nooit weg zonder goede oppas.

Heel mooi die bergen. Daar kan je vast wat uurtjes verdwalen zonder druk verkeer tegen te komen. Jouw paardenhoefjes zijn ook beter bestand tegen die rotsige bodem. Heb je een goede herradura gevonden?