Puppy Pelle zijn eerste weken bij ons (Trekpaard Tycho)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jaan81
Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Puppy Pelle zijn eerste weken bij ons (Trekpaard Tycho)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-19 16:22

Hai! :wave:

Donderdag 19 september was het zover: Pelle werd gebracht!

Pelle is een Nederlands Trekpaard en een Unique de Lichereau x Tim vd Wilgenhoeve. 12 april dit jaar geboren en bruinschimmel van kleur. Hij is dus een hengstje en heet officieel King vd Vioske, maar ik heb hem dus omgedoopt naar Pelle, wat rots betekent. :#

Ik ben de afgelopen 2,5 jaar al bij best een aantal veulens wezen kijken, schat een stuk of 15. Maar bij Pelle had ik voor het eerst dat ik ineens heel concreet na ging denken over dingen. Over welk maat halster hij zou hebben bv. Dat zei voor mij genoeg, ondanks dat ik me had voorgenomen om voor een Nordsvensk te gaan (zelfs naar zweden geweest om te kijken), geen trekpaard meer (die problemen met de pootjes na 20 jaar zó beu), niet eentje uit Zeeland en niet weer zo'n grote := Het cliché: Ik kocht een trekpaard, uit Zeeland, die waarschijnlijk ook weer tegen de 1.80m wordt en zijn moeder heeft CPL. 8)7 Maar ja, mijn hart sprak en was gewoon glashelder <3

Eeven de afgelopen weken van Pelle hier in een aantal foto's. *\%/*
01. Daar is 'ie :):)
[ img ]

02. Eerste contact met Tycho :+:
[ img ]

03. Alle aandacht!
[ img ]

04. Zo goed en geweldig Tycho in eerste instantie reageerde, zo bedonderd was het toen ik hem erbij zette. Hij joeg hem letterlijk door heel de bak, de bak uit zelfs! Pelle wist het even niet meer en sprong zo over en door de omheining en liep dus toen al los op 't erf... -O-
[ img ]

05. Dus maar met de shet samen gezet, die zich meteen compleet over hem ontfermde, duidelijk was tegen hem en nu dus Tante Pebs heet :D
[ img ]

06. De volgende ochtend was er gelukkig wat meer rust. Ik trof de kleine man in de ochtend zo aan, terwijl hij de dag ervoor staand geneens zo dicht bij het draad durfde te komen ;)
[ img ]

07. En ook Tycho ontdoooide wat
[ img ]

08. Zo hebben ze het weekend doorgebracht. Daarna begonnen de regenweken, dus even 2 andere paddocks gemaakt. Pelle en Tante Pebs op de normale paddock en Tycho en Sterre (friesje) op de gras en zandstrook naast de paddock, zodat ze nog buschutting van de container hadden.
Tussen Pelle en Tante Pebs zit het echt goed snor <3
[ img ]

09. Eind van die week ze voor het eerst samen op de wei gezet. Eerst Pelle en tante Pebs met z'n tweetjes. Hij ging echt even een kwartiertje lekker uit z'n plaat.
[ img ]

10. Daarna Tycho en Sterre erbij. Sterre was superlief voor hem, maar Tych ging na een 10 minuutjes hem toch weer verjagen. Even duidelijk stellen dat het Zijn dames zijn ~~}>
[ img ]

11. Mooi om te zien dat op den duur Sterre tussen die 2 door kwam draven, alsof ze de spanningsboog letterlijk doorbrak op die manier. Toen was er direct meer rust en via een heeeeeel grote boog om Tycho heen, stond Pelle na een half uurtje weer bij zijn Tante Pebs
[ img ]

12. Daarna was het helaas te nat en te glad om ze op de wei te doen samen. Wilde geen glijpartijen, van geen van de 4. Dus ze bleven de afgelopen week gesplitst. Konden wel zien, voelen, kroelen over het hek en het draad.
[ img ]

13. Tja, wonend bij ons, betekent dat, dat je aan het paars moet _/-\o_ En het staat hem machtig mooi!
[ img ]

14. Echt geweldig gaef om te zien hoe snel ze leren en ontwikkelen. Hij is retenieuwsgierig, want hem heel erg helpt om snel te groeien in zijn koppie. Kruiwagens bijvoorbeeld. Ze zijn eng =, maar ook zó interesaant dat hij nu nog maar een paar stapjes achteruit doet als ik ermee aan kom crossen, ipv dat ie er echt voor wegspringt en rent.
En emmers zijn niet alleen om uit te eten, maar zeker ook om mee te spelen :)) Vraag me af hij dat van Tychje gekopieerd heeft >;)
[ img ]

15. En verder is hij ook echt superlief en best wel mensgericht. Kroelen vindt 'ie absoluut leuk en hij snapt heel erg goed dat we oke zijn. We groeien dus samen ook al, vanaf dag 1 en de eerste onderonsjes hebben we ook al gehad, heerlijk <3 Deze foto is van dag 4.
[ img ]


Vanmiddag staan ze dus weer lekker samen op de wei en Tycho gad geen kik dit keer! Loopt al vretend alles goed in de gaten te houden, maar doet niets lelijks. Topper! +:)+ Komt dus wel goed, alleen even exgtra geduld hebben (en droger weer ;) )

Groetjes! :evaw:

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-


Happy_Hippie
Berichten: 863
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:24

Super leuk, bij ons gaat het precies hetzelfde nu bijna 2 weken later staan ze verdig bij elkaar ☺️

Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com

Jessix
Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Puppy Pelle zijn eerste weken bij ons (Trekpaard Tycho)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:28

Wat leuk en lief en schattig!! Ik vind jouw topics altijd zo leuk. Veel geluk samen!

MerleSimone
Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Puppy Pelle zijn eerste weken bij ons (Trekpaard Tycho)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:54

Och wat een schatje! Ik snap dat je daar voor gevallen bent. En wat is Tycho gaaf met z'n sportcoupe zeg! <3
Lief ook hoe je shet met hem gaat :j

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

xLaraaj
Berichten: 3676
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:55

Proficiat ! *\o/* Vind jouw topic's altijd zo leuk. Moet zo machtig zijn om met zo'n groot paard te rijden :D

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 17:48

Hij is leuk :D . Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Fnanne
Berichten: 14267
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Iesselmuud'n

Re: Puppy Pelle zijn eerste weken bij ons (Trekpaard Tycho)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:17

Wat een leukerd!!
Heerlijk genieten :j

"...Farewell my fallen idol and false friend, one by one I watched illusions shattered..."
Mijn Facebook met (p)aardige tekeningen en schilderijen; https://m.facebook.com/paardigekunst

fransje23
Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:01

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Wat een moppie <3

Lief van de stad om zich over hem te ontfermen! Is voor zo een veulen toch een hele gebeurtenis.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

kwita
Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:02

Wat gaaf!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

tyleysmiley
Berichten: 1894
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Puppy Pelle zijn eerste weken bij ons (Trekpaard Tycho)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:28

Ooooh wat is ie leuk, hij zit ook heerlijk in elkaar qua exterieur, ook al flink aan het doorkleuren zie ik.
Ik heb zelf ook 'een Tycho' gehad, nog nooit zo'n mooi paard gezien, knapper dan knap. Kwam alleen als 5 jarige zeer dominant dier zonder opvoeding bij ons, had 5 jaar op de wei gestaan. Maanden mee getraind en hulp bij gehad, helaas op basis van zijn karakter in laten slapen. Sorryyyy wil niet teveel off topic gaan, maar zou graag weer zo'n zwartschimmel willen.
Lastige zoektocht hè?

Santos_05
Berichten: 3070
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:36

Heel veel geluk met Pelle! Dapper dat je het weer aandurft met een Nederlands Trekpaard, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan <3

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR https://www.tiktok.com/@hbh_teamebr?_t=8csqHkwEQOo&_r=1
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball met onze paarden - 1e Equifair Neckrope 2023

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D
Berichten: 41540
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Puppy Pelle zijn eerste weken bij ons (Trekpaard Tycho)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 08:44

Och jeetje, wat een drupke <3.

Ik liet je topic aan mijn vriend zien, en hij wil nu nog meer dan tevoren een trekpaard :D.

DemDeempel
Berichten: 1068
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Puppy Pelle zijn eerste weken bij ons (Trekpaard Tycho)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 09:13

Oh wat een mooierd en wat een slim koppie zit erop.

Mag ik vragen hoe je kunt testen of hij CPL heeft? Zijn moeder heeft het, moet zijn vader het dan ook hebben en kan het alleen dan worden overgedragen? Of kan het altijd en is het iets wat je opeens een ochtend kan zien zitten zegmaar.
Gewoon nieuwsgierig hoor, trekpaarden hebben toch altijd iets machtigs maar ik weet er bijna niks van haha.

lideli
Berichten: 2439
Geregistreerd: 21-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:12

Ahw wat een leuk dier is Pelle!
En wat een mooie kudde heb jij bij elkaar gespaard <3
Veel geluk en plezier toegewenst met je nieuwe aanwinst *\o/*

Granoek
Blogger
Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:13

ohh wat een leukerd!
Dexter was ook zo'n draak naar jonge paarden toe, heb bijna 3 maanden gewacht voor ik Duke bij hem durfde te zetten := En naar Duke deed hij niks. Heel raar haha
Maar kan geen kwaad hoor, alleen maar handig als er eentje bij staat die hem manieren leert! Ben blij dat Dexter Duke toen een beetje kort hield als hengst. En nog steeds trouwens haha.

Veel plezier samen! <3

su72
Berichten: 131
Geregistreerd: 02-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:17

Hey Janneke! Heb jij een abonnement op uitgelicht ofzo? :))
Begrijp ik nou goed dat je bij "de overburen" bent wezen shoppen?
Hij ziet er toppie uit, heel veel geluk met de kleine grote knapperd!!

Lys_PPA
Berichten: 1332
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Puppy Pelle zijn eerste weken bij ons (Trekpaard Tycho)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:35

Wat een schatje die Pelle, mooie kleur ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:09

DemDeempel schreef:
Oh wat een mooierd en wat een slim koppie zit erop.

Mag ik vragen hoe je kunt testen of hij CPL heeft? Zijn moeder heeft het, moet zijn vader het dan ook hebben en kan het alleen dan worden overgedragen? Of kan het altijd en is het iets wat je opeens een ochtend kan zien zitten zegmaar.
Gewoon nieuwsgierig hoor, trekpaarden hebben toch altijd iets machtigs maar ik weet er bijna niks van haha.

Er is helaas geen cpl test. Als je paard er gevoelig voor is dan kan het ook onder invloed van houderij/management factoren heftiger of juist nauwelijks tot uiting komen.

DemDeempel
Berichten: 1068
Geregistreerd: 26-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:24

Gloa schreef:
Er is helaas geen cpl test. Als je paard er gevoelig voor is dan kan het ook onder invloed van houderij/management factoren heftiger of juist nauwelijks tot uiting komen.


Oh zo, top dankjewel weer wat geleerd :o

pien_2010
Berichten: 43104
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Puppy Pelle zijn eerste weken bij ons (Trekpaard Tycho)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:29

Heel geinig topic. Geniet altijd van je mooie dikbillen Jaan81

Jaan81
Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 13:33

Gloa schreef:
DemDeempel schreef:
Oh wat een mooierd en wat een slim koppie zit erop.

Mag ik vragen hoe je kunt testen of hij CPL heeft? Zijn moeder heeft het, moet zijn vader het dan ook hebben en kan het alleen dan worden overgedragen? Of kan het altijd en is het iets wat je opeens een ochtend kan zien zitten zegmaar.
Gewoon nieuwsgierig hoor, trekpaarden hebben toch altijd iets machtigs maar ik weet er bijna niks van haha.

Er is helaas geen cpl test. Als je paard er gevoelig voor is dan kan het ook onder invloed van houderij/management factoren heftiger of juist nauwelijks tot uiting komen.

Dat is ook niet geheel waar.Er is een test, die zit nu in geloof ik nog in de testfase, maar dat is een huid biopt waarbij getest kan worden in welke mate het dier gevoelkig is voor CPL. Dus nog geen 100% test of ze het hebben ja dan nee, maar er is al iets!

Maar aangezien Pelle zijn mama het wel heeft, kan ik ervanuit gaan dat hij het ook heeft. Zijn vader is 10 en heeft (nog?) superdroge benen, dus dat geeft een goed gevoel! *\o/*

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Jaan81
Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-19 13:37

@pendumaitre: Dank u.

@suus: ja, lijkt wel he, haha! *D *D En klopt, ben vlakbij jullie geweest. Nog gekeken of ik je zag, maar helaas.

@granoek: Dat hoop ik wel ja, dat Tych dat blijft doen. Zo is hij zelf ook opgevoed door mijn toenmalige trekpaardmerrie Fleur. Hij hapte toen hij 7 was nog in de lucht naar haar :')

@lideli: Dank u, ben er ook erg blij mee

@_san: Ik zeg, doen!

Santos_05 schreef:
Heel veel geluk met Pelle! Dapper dat je het weer aandurft met een Nederlands Trekpaard, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan <3

Precies..... O:)

@tyleysmiley: Was eigenlijk niet heel gericht op zoek, maar hij kwam voorbij op FB tijdens het scrollen. Heb er geeneens op geklikt toen, maar hij bleef hangen. En niet voor niets ;)


MerleSimone schreef:
En wat is Tycho gaaf met z'n sportcoupe zeg! <3

Ja hè?! Ben er toch ook wel blij mee dat ik het eraf gehaald heb :#

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

L_Ruiterhuis
Berichten: 2180
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Puppy Pelle zijn eerste weken bij ons (Trekpaard Tycho)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 06:22

Gefeliciteerd wat een schatje <3 , en wat een leuke foto’s en tekst. Tycho vind ik ook wel heel erg stoer gaaf <3

Limburgs Ruiterhuis de beste OUTLET-Shop voor je Paard. Grote LeMieux voorraad!

JolisaJ
Berichten: 1942
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Het mooie Flakkee

Re: Puppy Pelle zijn eerste weken bij ons (Trekpaard Tycho)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:01

Pelle is echt een plaatje, Janneke! <3 Begrijpelijk dat je verliefd op ‘m werd!

Cranio sacraal therapeut voor paarden i.o. | Instructrice werken aan de hand
Instagram | Facebook

antje_vip
Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Puppy Pelle zijn eerste weken bij ons (Trekpaard Tycho)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:02

Ik vind robuuste paarden geweldig :~ Wat een leuk veulen!

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 bezoekers