[VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
lizy29
Berichten: 6232
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:55

Lynn_Nikita schreef:
Mok en rotstraal heeft niks met wel of geen beweging te maken maar met hoe nat het is.
Zijn er ook mensen d ie het allee i de zomer gebruiken en in de winter naar een pensionstal gaan om in de zomer weer terug te keren?


Niet zo zeer met beweging maar wel met algehele gezondheid. Hier juist lichte mok bij een van onze paarden in de zomer door de zon en sinds ze 24/7 buiten staan geen rotstraal meer te bekennen.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk


pmarena
Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 18:09

Ik vind het helemaal nog niet zo extreem nat nu? Gewoon begin najaar :)

Ninx
Berichten: 14561
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 19:14

pmarena schreef:
Ik vind het helemaal nog niet zo extreem nat nu? Gewoon begin najaar :)


Ligt er ook een beetje aan waar je zit.....

De regenzone trekt steeds over het midden van het land voornamelijk.

ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 19:23

Citaat:
Ik vind het helemaal nog niet zo extreem nat nu? Gewoon begin najaar :)


Jij woont vast niet bij mij in de buurt :')
Het is hier sinds zondag aan het regenen, de goten staan vol en er zwommen eendjes in mijn wei :Y)

Hoe het bij TS is weet ik natuurlijk niet.

~Turbohoof Solutions ~

Sure_lee
Berichten: 10348
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-19 20:35

Regen, regen, regen... het houdt niet op... niet vanzelf _O-

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-19 07:20

Hier regent het ook al een lange tijd aan 1 stuk met af en toe een uurtje droog,als het al een uur is.Dus dat betekend bij ons voor de stallen en de uit/ingang een flinke modderpoel.De bak blijft gelukkig nog droog evenals de weien.
Maar wat regen betreft vind ik het wel weer leuk geweest.

FahyaFemke
Berichten: 3555
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee, ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 22:07

pmarena heb jij een roze bril op, woon vlakbij en ik vind het wel errug nat hoor :') :') :')

Ik vind het nog steeds een leuk stekkie, ik zie natuurlijk ook heus wel verbeterpunten maar wellicht die staleigenaren ook wel. Soms heeft het even tijd, en geld nodig.

Wij hebben denk ik een soort gelijke stalling, dus ik begrijp het idee wel.

Maar... per groep zorgen wij er voor dat ze:
-Droog kunnen staan; om te eten, te slapen.
-Zacht kunnen liggen om te rusten (in de zomer kunnen ze dat in de wei / op het pad doen, in de winter in de schuilstallen waar dan zaagsel in ligt).
-Goed kunnen schuilen voor de wind - en het liefste ook droog kunnen staan uit de regen.
-En dan de ruimte om te bewegen; dáár kom de blubber pas in t verhaal in de winter. De paden die rondom de weides altijd open zijn veranderen in de winter in blubberpaden. Maar de groepen kiezen zélf of ze daar door heen gaan banjeren of niet (3x raden wat ze doen... 8-) ). Ze kunnen namelijk ook op de verharde paddock blijven 24/7 want daar staat het water en hooi.

Altijd nat staan om te eten lijkt mij niet altijd handig.. slapen ook niet.
Er door heen bewegen vinden wij acceptabel - maar niet verplicht in moeten staan omdat er een hooibak staat. Dus daar werken we altijd hard voor om ze die keuze te geven om ergens droog te staan. Gaan ze er zelf in staan? Ja dan zullen ze het niet erg vinden :-)

Fahya-Femke: [bitloos] officieel M1+3 16/9/2012: Nederlands Kampioen Bitloos klasse L ! | vind ik leukhttp://www.facebook.com/Natuurlijkmetjepaard
*klik!* natuurlijkmetjepaard.nl -> Dé paardvriendelijke pension-/rijstal @ Sint Philipsland!

Wendy_Komen
Berichten: 6281
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 06:15

Ik ben zo blij dat bij de paddock paradise waar ik nu sta er geen blubber is. Kunnen ze heerlijk de beentjes strekken als ze dat willen. Dit filmpje is van afgelopen zondag, 6 oktober, dus na de vele regen van vorige week:

ellepel
Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 06:20

last van gekte haha, bij ons waren ze ook aan het rondrennen met een stel.
volgens mij blij met het mooie weer wat we hadden :j

maar dit is ook een flinke groep, hebben ze alleen die grote paddock en een pad er omheen om op te staan?

pmarena
Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 06:29

FahyaFemke schreef:
pmarena heb jij een roze bril op, woon vlakbij en ik vind het wel errug nat hoor :') :') :')


Nou het is hier niet droog, maar ook absoluut niet extreem nat. Als het errug nat is dan staan er overal plassen en dat is nu echt nog niet het geval. Heb een hoop nieuw zand liggen en die nog niet eens uitgespreid.... Maar ons strookje eiland kan vaak afwijken hoor van maar een paar km verderop, zal wel een geografisch dingetje zijn :P

Dezelfde uitgangspunten hanteer ik hier. Liggen, slapen en eten moet allemaal op verharding / zand kunnen, dat moeten ze met droge benen kunnen doen. Sprintje trekken / raar doen moet ook op zand kunnen, dat ze niet meteen de hele benen onder de drek hebben. Paden blijven meestal wel open en inderdaad als ze daar dan doorheen willen moeten ze het lekker zelf weten: het HOEFT niet want alles kan in principe op zand en verharding :)

Is het errug nat dan doe ik de paden een paar dagen dicht zodat ze het minder snel tè kapot lopen.
Maar bepaalde stukken worden wel glibberig of drekkerig natuurlijk.

En puntje bij paaltje staan ze toch de meeste uren per dag hooi te eten, als de benen daar op kunnen drogen en niet in de nattigheid wegzakken dan is dat ook al winst :j

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:00

Wendy_Komen schreef:
Ik ben zo blij dat bij de paddock paradise waar ik nu sta er geen blubber is. Kunnen ze heerlijk de beentjes strekken als ze dat willen. Dit filmpje is van afgelopen zondag, 6 oktober, dus na de vele regen van vorige week:
[ Video ]

Dit is net het tegenovergestelde van de plek waar de paarden van Sure_lee staan : droog, maar verder zie ik er weinig 'paradijs' in.
De plek van Sure_lee is nu nat, maar doet wel dromen van het paradijs. En met wat aanpassingen zou dat een echt prachtplekje kunnen zijn.

Kaitlyn
Berichten: 9720
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:34

Sclimpre schreef:
Wendy_Komen schreef:
Ik ben zo blij dat bij de paddock paradise waar ik nu sta er geen blubber is. Kunnen ze heerlijk de beentjes strekken als ze dat willen. Dit filmpje is van afgelopen zondag, 6 oktober, dus na de vele regen van vorige week:
[ Video ]

Dit is net het tegenovergestelde van de plek waar de paarden van Sure_lee staan : droog, maar verder zie ik er weinig 'paradijs' in.
De plek van Sure_lee is nu nat, maar doet wel dromen van het paradijs. En met wat aanpassingen zou dat een echt prachtplekje kunnen zijn.


Het lijkt mij een horror, doe mij maar juist die van Wendy_Komen. Nog wat struiken en bomen erbij en eventueel de paddock wat spannender maken dan zo recht toe recht aan, maar die vieze natte bende hoeft van mij niet. :o

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:08

Vanuit het standpunt van de eigenaar/ruiter heb je natuurlijk gelijk. Je wil gaan rijden en je paard heeft net een uitgebreid modderbad genomen, dat is idd pure horror om dat paard terug toonbaar te maken.
Maar voor de paarden zelf lijkt het me heerlijk in zo een (gehavend) bos rond te struinen.
Het zou een interessant experiment zijn om zo 2 verschillende plekken met elkaar te verbinden en dan te kijken waar de paarden de meeste tijd doorbrengen.

Mondy
Berichten: 11787
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:20

Sclimpre schreef:
Wendy_Komen schreef:
Ik ben zo blij dat bij de paddock paradise waar ik nu sta er geen blubber is. Kunnen ze heerlijk de beentjes strekken als ze dat willen. Dit filmpje is van afgelopen zondag, 6 oktober, dus na de vele regen van vorige week:
[ Video ]

Dit is net het tegenovergestelde van de plek waar de paarden van Sure_lee staan : droog, maar verder zie ik er weinig 'paradijs' in.
De plek van Sure_lee is nu nat, maar doet wel dromen van het paradijs. En met wat aanpassingen zou dat een echt prachtplekje kunnen zijn.


Ik gok dat die bak maar een deel van het pp is ;)

Wat een chaos met zn alle daar... mijn gevoel hangt tussen oh heerlijk en omg als dat maar goed gaat :')

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Wendy_Komen
Berichten: 6281
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:24

Dit is de paddock, erachter zit een watertje met kwelwater, er zit nog een groot voerplein voor bestraat waarvan gedeeltelijk overkapt en dan nog een grote schuur/ bak waar vlas in ligt:

[ img ]

[ img ]

[ img ]

ellepel
Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:32

Groot zeg..en wat netjes ook!
Ik ben zelf meer van kleinschalig.
mijn 2 staan in een groepje van 5..
ook het pp idee.
maar wat meer rust.
vind ik toch fijner :j

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:22

Wendy_Komen schreef:
Dit is de paddock, erachter zit een watertje met kwelwater, er zit nog een groot voerplein voor bestraat waarvan gedeeltelijk overkapt en dan nog een grote schuur/ bak waar vlas in ligt:

[ [url=m/wuYJYc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RCinOI.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/CX7xRZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wel netjes, hoe voeren ze daar?

FahyaFemke
Berichten: 3555
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Goeree-Overflakkee, ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:03

Wendy_Komen ok DAT is echt perfect!!! :D :D :D

Als wij de financiele middelen zouden hebben zou het ook zeker bij ons allemaal droog zijn denk ik. Gelijk ook op Pmarena; daarom zijn onze paden wel nat omdat het qua investering niet te doen is alles droog te houden dmv zand (daarbij hebben we ook nog eens zandeters dus nog een probleempje als er later geld is -wat gaan we dan doen haha).
Maar wij (ook de pensionklanten) willen de paarden de ruimte niet afpakken want ze lopen echt zelf 1-2 keer per dag toch een rondje. Lekker scharrelen, maar ja wel door bagger. En ze gaan ook een rondje rennen, en hárd... wel door de bagger.

Spikkelpaarden krijg je daar van :')

We hebben noodgedwongen de lespaarden-groep nu even dicht (paarden blijven vanuit de track ontsnappen naar de wei) en dan merk je gelijk dat ze hun beweging echt missen! En ze missen de ruimte om toch soms even uit elkaar te zijn i.p.v. met z'n allen op die paddock. (wij zijn blij met schone sokken, dat wel!)

Dan bedenk ik me ook weer...wat een geluk we hebben dat niet alles in boxen hoeft - dan schijn je ook te hebben dat ze de buurman niet aardig vinden maar daar wel 24/7 naast staan. en dan heb je kans dat de buurvrouw aan de andere kant ook helemaal niet zo gezellig is - en dan staat je paard daar zonder dat hij even zijn rust en ruimte kan pakken. Dus ik ben nog steeds blij hoe we nu staan hoor, ondanks de blubber!

Fahya-Femke: [bitloos] officieel M1+3 16/9/2012: Nederlands Kampioen Bitloos klasse L ! | vind ik leukhttp://www.facebook.com/Natuurlijkmetjepaard
*klik!* natuurlijkmetjepaard.nl -> Dé paardvriendelijke pension-/rijstal @ Sint Philipsland!

Slmt9
Berichten: 4729
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:34

Wat een leuke schuilconstructie. Is dat met steigerbuizen gedaan? Weet je ook hoe ver die de grond in gaan?

Mooi dat er zoveel individuele zorg mogelijk is! Hoe doen ze dat bij paarden met overgewicht?

Sure_lee
Berichten: 10348
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-19 06:02

Het zijn inderdaad steigerbuizen. Ik weet niet hoe ver ze de grond in gaan. Kan ik vragen als je wilt?

Qua krachtvoer kun je dan kiezen voor een dieetmix of geen krachtvoer. Verder is het natuurlijk aan de eigenaar van het paard om voldoende beweging te geven. Ik heb zelf dus 2 hafjes die hetzelfde doen en krijgen qua ruwvoer. De ene is mooi op gewicht en de ander te dik.
Die wordt gewoon al dik van kijken naar hooi. Maar als ik daar bijvoorbeeld 2 x een rit mee maak van 3 uur. Dan is het dikke er weer af.

Slmt9
Berichten: 4729
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 07:12

Graag, vind het een mooie manier om zelf nog overkapping te maken!

Lynn_Nikita
Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 07:16

Slmt9 schreef:
Graag, vind het een mooie manier om zelf nog overkapping te maken!


Ik zou minimaal 1/3e aanhouden net als met weipalen of in de beton zetten
Wat ik mij afvraag bij deze, wiebelt die niet? Aangezien er geen ruiters ( van die schuine dingen tussen die rechtstaande palen en dak zitten)

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 07:50

Ja daar zou ik ook graag meer over willen weten. Ik twijfel nl erg of zon constructie sterk genoeg is als 1 daar zichzelf even heel goed aan gaat staan te krabben. Wat die dikke van mij ook zou doen :+ Die kan zelfs een dikke esdoorn (ja esdoorn :P ) aan het wiebelen krijgen als ze vol overgave begint te schuren. En hij schuurt zo lekker :D
Dus hoe diep staat het in de grond? Idd zo zonder ruiters stevig genoeg als er een paard een keer tegenaan staat te schuren of tegenaan loopt. Het zou nl ook voor mij een idee zijn om een extra schuilstal te creeren. Steigermateriaal kan ik makkelijk genoeg aankomen :D

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Slmt9
Berichten: 4729
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [VOLG] Paardjes verhuisd naar een heus paardenparadijs!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 12:46

Ah, zelfde diepte als een schuttingpaal aanhouden.
Ik zou er zelf nog wanden aan maken denk ik, maar hier zou er ook tegen aan geschuurd worden.
Maar meer info zou welkom zijn!

pmarena
Berichten: 47927
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 07:33

FF: als je echt zekerheid hebt van je plekje (in eigen bezit en daar willen blijven) dan zou ik zelf best wel stukje voor stukje het pad willen verstevigen. Maarja wij huren de wei ook...

De constructie van steigerpijpen vond ik ook niet heel aantrekkelijk over komen, vraag hoe stevig, hoe droog staan ze er eigenlijk onder met die hele scheve, koude winterbuien, en hoe veilig is het als ze elkaar klemlopen en proberen er tussendoor te ontsnappen. Maargoed het is ook niet leuk om overal over te zeuren :o


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kes2005, shanna_dw en 56 bezoekers