European Championships backstage: Moments of silence

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leonyr

Berichten: 2557
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

European Championships backstage: Moments of silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-19 23:26

Hi allemaal!

Het is ondertussen een vast ritueel geworden; gedurende het CHIO Rotterdam werk ik met de rest van het team aan het vastleggen van het evenement. Mijn pakkie-an is dan standaard het fotograferen van sfeer; de emotie die vrijkomt op het moment dat combinaties na maanden voorbereiding en jaren trainen de ring betreden is waanzinnig om mee te maken en zindert over het hele terrein.
Dat goldt helemaal nu het zo vertrouwde CHIO Rotterdam het podium was voor de Europese Kampioenschappen in zowel (para-)dressuur als springen.

Zeven dag lang, 85 uur & 110GB verder is het eindelijk tijd om adem te halen en terug te blikken op een fantastisch evenement.

Als sfeer fotograaf met kunstacademie-opleiding sta ik standaard achter de schermen, bij de losrij-ring, achterin bij de vet checks… Ik raak geïntrigeerd door de kleine momenten van stilte, de laatste minuten voor het ultieme moment aanbreekt. Het contact tussen ruiter en groom, groom en paard. De getrainde en nu gespannen spieren van het paard, het tot in de laatste puntjes verzorgde uiterlijk…

Waar ik in voorgaande jaren vooral bij het springen aanwezig was heb ik nu mijn dagen doorgebracht in gezelschap van de para-dressuur combinaties. Hier leek alles samen te komen, voelde ik regelmatig ‘goosebumps’ bij een prachtig uitgevoerde proef - gereden door een blinde ruiter - , of door een gebalanceerd wijken aangestuurd door een amazone zonder controle over haar benen. Het enorme doorzettingsvermogen van deze ruiters, het uitermate vriendelijke en open karakter van de paarden en bovenal; de ijzersterke band tussen de combinatie en het hele team heeft me erg gegrepen.

Het was waanzinnig om hier bij te kunnen zijn en hierbij neem ik jullie dan ook graag een beetje mee.

Dinsdag stond eerst de vet check op het programma voor de deelnemende para-dressuur combinaties. Wat begon als een waterige zonnetje, eindigde in een hoosbui.

Afbeelding


linkje

Maar dat weerhield de teamleden niet om, onder de magere dekking van de bomen, het resultaat van hun teamgenoten af te wachten.

Afbeelding


linkje

linkje

Alle paarden werden goedgekeurd en dus kon het wachten beginnen tot de volgende dag, waarop de eerste teams van start gingen met een individuele proef.

Het was mijn eerste ontmoeting met de para-dressuur en dus besloot ik om me maar een beetje mee te laten voeren op het ritme van de dag. Ongeveer een kwartier voor de eerste proef kwamen de eerste deelnemers al aan. Sommige hadden een voorrijder en stapte bij de losrij-bak op, anderen zaten al direct te paard. De één had helemaal geen aanpassingen aan het harnachement, de ander had kleine hulpmiddelen.

Afbeelding

Eenmaal rij-klaar begon het losrijden, terwijl je tussendoor al flauw het applaus van de voorganger hoorde gonzen. De ruiters hadden strak 10 minuten en sommige paarden voelde de spanning oplopen. Zij bolden hun nekken, verkortten hun passen.

Afbeelding

Het paard van Nicky Greenhill, King Edward I, wond zich enorm op, kon plotseling opzij springen en kwam dan plotseling omhoog. Wat Greenhill aan zicht ontbrak - het betreft hier een blinde ruiter - had zij dubbel in moed. Ze bleef zitten, bleef kalm, stuurde het paard nog een paar maal rond en wist hem zo afdoende te kalmeren voor de proef.

linkje

Voor de zenuwachtige paarden was er een fenomeen waar ik nog niet van af wist. Zij mochten een zogenaamde ‘friendly horse’ mee de ring in nemen: dit was dan een zeer gemoedelijk paard die op een afstandje bleef staan en daarmee zijn rust overbracht op het paard in de ring.
De friendly horse deed keer op keer zijn naam eer aan. Centebakkie, hoef op rust en met de ogen dicht genieten van de kriebels van de groom.

Afbeelding

Het laatste friendly horse vergezelde ruiter Jens-Lasse Dokkan, een ruiter uit Noorwegen, die op de laatste dag de eerste plaats behaalde in de kür op muziek. En wat een ontlading gaf dat! Ruiter, groom, team, bondscoach: het geluk kon niet op.

Afbeelding


En tijdens hun viering ging de volgende combinatie al weer de ring in. Het was een komen en gaan van ruiters en teams, maar het geheel had een vast ritme en droeg een zekere rust. Hoewel ik mijn lens niet afgewend kreeg van de losrij-ring - dé plek van alle ontlading - mochten foto’s van de proeven zelf ook absoluut niet ontbreken.

De Duitse Heidemarie Dresing op La Boum, tijdens de Individual Test Grade II op woensdag.

Afbeelding

Een andere blinde ruiter, Katja Karjalainen, die de hele proef met een glimlach uitreed op een geweldig zachtaardig paard, Dr Doolittle. Toen ik hen voor het eerst zag, was dat zonder uitstek een kippenvel moment. Zo vol zelfvertrouwen door de ring manoeuvreren met slechts 1 paar ogen…

linkje

Afbeelding

Tonje Lundqvist op Spender, tijdens de Individual Test Grade V op donderdag.

Afbeelding

De Noorse Anita Hennie Johnsen met haar paard Lindegaard Lucky

Afbeelding

En dan na de proef, een en al ontlading. Blijdschap, moeheid, en in het geval van Sanne Voets een grote mix van beiden, na haar proef op zaterdag.

Afbeelding


linkje

Maar die ontlading gold niet alleen voor de ruiter. Zoals ik eerder schreef, leefde het hele team net zo heftig mee. Ze schaduwde de ruiter continue, en klapte na de proef het allerhardste. Met wapperende vlaggen, gejuich, gejoel en gefluit lieten ze hun waardering - ongeacht het resultaat - blijken. En na de terugkomst werden er dan knuffels, high-fives, of een troostende hand gegeven.

Afbeelding


linkje

linkje

linkje

Je kunt je voorstellen dat tussen dat alles de tijd werkelijk voorbij vliegt. Het waren heerlijke, fantastische dagen waarin mijn sluiter overuren heeft gedraaid.

linkje

linkje

linkje


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Alle foto's zijn gemaakt met mijn oude vertrouwde Canon70D en een 70-200 F4. Ze zijn, los van de conversie naar zwart-wit, niet bewerkt.

Dank voor het kijken! En excuses voor alle linkjes. Een keuze maken uit alle foto’s is zo makkelijk nog niet…

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Re: European Championships backstage: Moments of silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 00:18

Weer prachtige foto's!
Was leuk om je weer gesproken te hebben.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: European Championships backstage: Moments of silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 01:17

Wat een schitterende foto's!!!

Wauw....... ik ben sprakeloos........

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: European Championships backstage: Moments of silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 01:23

Prachtige foto,s en wat is er goed gereden door de ruiters. Ziet er heel fijn en zacht uit.

Leonyr

Berichten: 2557
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 09:31

Dank allen!

happyhorse schreef:
Weer prachtige foto's!
Was leuk om je weer gesproken te hebben.


Bedankt! Insgelijks, we prikken nog wel een datum. :)

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: European Championships backstage: Moments of silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 09:38

Wauw....jij bent met recht een fotograaf te noemen!

geweldige platen! En gewoon echt onbewerkt? Wauw, dan weet je gewoon echt hoe het werkt. 100% resultaat uit je camera krijgen!

geweldig!

miereneter

Berichten: 2532
Geregistreerd: 25-05-17

Re: European Championships backstage: Moments of silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 09:45

Echt prachtige foto's Leonyr, en heel mooi opgeschreven ook. Je hebt echt feeling voor een goed verhaal!

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 09:46

Wat vertel je het ook mooi, het is een prachtig geheel zo.
Verhaal met de foto's erbij!!
Heel gaaf!!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 10:04

Prachtige, sfeervolle foto's.
Als de (hippische) media nou eens meer van dit soort foto's zouden plaatsen, dan zou dat bij kunnen dragen aan meer begrip en een positiever beeld van de paardensport (zie de discussies daarover elders op Bokt). Heel mooi hoe je de connectie tussen mens en paard hebt vast weten te leggen.

rien10
Berichten: 14667
Geregistreerd: 01-06-10

Re: European Championships backstage: Moments of silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 10:15

Ik ben niet zo van het reageren op foto topics. Maar nu moet ik het even kwijt: Prachtig, wat weet je de sfeer en het moment goed te pakken zeg! Werelds.

xColorCross

Berichten: 1663
Geregistreerd: 16-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:55

rien10 schreef:
Ik ben niet zo van het reageren op foto topics. Maar nu moet ik het even kwijt: Prachtig, wat weet je de sfeer en het moment goed te pakken zeg! Werelds.


Idem. Wauw, schitterende foto's!

Ik reageer nooit, maar ik kijk altijd uit naar je topics/foto's. Je maakt echt geweldige foto's, waarbij je de sfeer mooi weergeeft. Vaak is het zoveel fijner om deze te zien ipv de typische actiefoto's.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: European Championships backstage: Moments of silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:06

Oh wow. Bedankt voor het topic! Hier kippenvel bij het zien van je foto's en de omschrijving.

Heel bijzonder.

Leonyr

Berichten: 2557
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 13:41

Wat een bijzondere reacties, had ik nooit verwacht... Bedankt allen!

Citaat:
Als de (hippische) media nou eens meer van dit soort foto's zouden plaatsen, dan zou dat bij kunnen dragen aan meer begrip en een positiever beeld van de paardensport (zie de discussies daarover elders op Bokt). Heel mooi hoe je de connectie tussen mens en paard hebt vast weten te leggen.


Ik denk dat hier een interessante wisselwerking in kan bestaan. Hoe positiever dergelijke beelden opgepakt worden door het publiek, hoe meer de sector er ook naar toe kan werken en hier transparanter in wordt.
Hoewel de fotografie natuurlijk geen reclameproduct mag worden: het moet een eerlijke afspiegeling zijn van de daadwerkelijke situatie. Dan zou het een maatschappelijke functie kunnen hebben.

rien10 & xColorCross; heel bijzonder, thanks!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: European Championships backstage: Moments of silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:53

Mooie foto's. De sfeer vastleggen is goed gelukt.

Als totale leek in de para-dressuur vraag ik me af hoe een blinde ruiter zijn/haar proef rijdt? Welk(e) hulpmiddel(en) wordt/worden daarbij gebruikt?

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: European Championships backstage: Moments of silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:46

Wauw! Prachtige foto's

@Maflinger_S op het youtube kanaal van drafgekeurd staan een paar vlogs over blind paardrijden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:10

Leonyr schreef:
Wat een bijzondere reacties, had ik nooit verwacht... Bedankt allen!

Citaat:
Als de (hippische) media nou eens meer van dit soort foto's zouden plaatsen, dan zou dat bij kunnen dragen aan meer begrip en een positiever beeld van de paardensport (zie de discussies daarover elders op Bokt). Heel mooi hoe je de connectie tussen mens en paard hebt vast weten te leggen.


Ik denk dat hier een interessante wisselwerking in kan bestaan. Hoe positiever dergelijke beelden opgepakt worden door het publiek, hoe meer de sector er ook naar toe kan werken en hier transparanter in wordt.
Hoewel de fotografie natuurlijk geen reclameproduct mag worden: het moet een eerlijke afspiegeling zijn van de daadwerkelijke situatie. Dan zou het een maatschappelijke functie kunnen hebben.
Dat is de keerzijde, het moet geen overromantisch, gelikt en met effecten opgeleukt beeldmateriaal opleveren. Daar staat instagram al vol mee. Mooie, eerlijke, authentieke beelden, dat werkt m.i. wel.

lieke_
Berichten: 168
Geregistreerd: 23-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:12

wat een prachtige sfeer! kippenvel inderdaad...

lideli

Berichten: 2440
Geregistreerd: 21-03-10

Re: European Championships backstage: Moments of silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:26

Prachtig, bedankt voor het delen van deze foto’s! Echt hele bijzondere sfeer beelden, erg mooi :*

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: European Championships backstage: Moments of silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 15:55

Heel mooi!

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Re: European Championships backstage: Moments of silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:22

Wat een ongelofelijk mooie platen zijn dit! Je blijft ernaar kijken, heel knap gedaan.

LauraEH

Berichten: 654
Geregistreerd: 13-10-12

Re: European Championships backstage: Moments of silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:41

Wat een prachtige foto's! <3

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: European Championships backstage: Moments of silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:21

Heel mooi, vooral ook de foto's in de linkjes!

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Re: European Championships backstage: Moments of silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:30

Wat een mooie en aansprekende beelden! Wist niet,dat er n "friendly horse" aanwezig mag zijn,wat n goed idee!

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: European Championships backstage: Moments of silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:53

1 woord... prachtig!

jeetje77

Berichten: 3456
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: European Championships backstage: Moments of silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:58

Wat een schitterende foto's en zo mooi en duidelijk uitgelegd. Dank voor het delen!