Oefenen met opstappen met Shan

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Oefenen met opstappen met Shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 16:56

Nadat Shan ongeveer anderhalf jaar terug aangaf echt niet meer oke te zijn met opstappen, heb ik heel lang niet gereden en ben ik daar ook tijden niet mee bezig geweest. Aangezien hij aangaf dat hij het leuk vond om weer dingen te gaan doen, ben ik langzaam ook weer wat gaan oefenen met dingen die met opstappen te maken hebben.

Ik bouw alles heel rustig op. Eerst heeft hij geleerd dat de opstapkruk leuk is, door middel van de kruk targetten. Daarna ben ik even gaan grondwerken, waarbij hij telkens rust kreeg bij de kruk, zonder opstappen.

De reden dat hij zo met zijn hoofd schud is omdat hij erg last had van de vliegen en dazen.

Hier oefenen met laterale buiging, achterwaarts en het wijken van de achterhand.



Verder heb ik hem geleerd om te parkeren bij de kruk en ontspannen te staan.



Afbeelding



Aangezien dit goed gaat, ga ik ook op de kruk staan, totdat hij dat ook normaal vindt, dus zonder dat ik opstap.




Nu dit ook goed gaat, ga ik langzaam toewerken naar het opstappen. Ik ben nu zover dat ik rustig mijn voet in de beugel kan zetten zonder dat hij bang wordt.


Daarna kregen hij en zijn vriend heel veel wortels en mochten ze weer lekker genieten van hun vrijheid.

Afbeelding

Afbeelding



Uiteindelijk wil ik ernaartoe werken dat hij netjes aan de lange teugel blijft staan tijdens het opstappen en geen voet verzet totdat ik het vraag. Natuurlijk krijgt hij dan voor het wegstappen altijd een snoepje. Hier ben ik nog niet, maar dat geeft niet. Het hoeft niet op 1 dag.
De volgende keer ben ik van plan om een keertje te gaan hangen. Dit heb ik al een keer eerder gedaan, maar dat bleek toch nog iets te veel voor hem, waarna ik weer een paar stappen terug ben gegaan.
Bedankt voor het kijken! Tips en reacties zijn altijd welkom!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:14

Leuk dat je zo overdacht en rustig met hem bezig bent! Hij kan - ondanks het geschud door de vliegen - naast het krukje al redelijk ontspannen en probeert er niet meer voor weg te draaien! Zodra jij op het krukje staat zie ik de spanning nog wel wat toenemen. Ik zou dat eerst 100% normaal en leuk maken, aangezien je toch al met voerbeloningen werkt. Dus op het krukje staan is fantastisch, lekker chillen, snoepjes krijgen etc. En wissel gerust af, naast het krukje, op het krukje, zittend op het krukje of rare dansjes/bewegingen op het krukje. Net zolang tot het staan op het krukje niks meer is dan letterlijk staan op een krukje en hij bijna denkt.. 'o ja dat is mn eigenaar die weer eens gek staat te doen bij een krukje :z '

Wanneer hij dan ontspanning laat zien, verder met je voet in de beugels. Net tot dat ook geen enkele reactie meer oplevert en het voor hem niks betekent behalve samen iets leuks doen.

Oh en misschien voortaan met deze training aan het halster doen? Het hoofdstel met bit is misschien wat onhandig met de beloningen die je dan geeft :)

Succes!

veerle_1001
Berichten: 102
Geregistreerd: 19-11-09

Re: Oefenen met opstappen met Shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 14:28

Ziet er goed uit!

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Oefenen met opstappen met Shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 14:57

Het laatste filmpje: de eerste keer dat je je voet in de beugel hebt, staat hij rustig met zijn hals laag ontspannen. Super! De tweede keer zie je zijn hoofd omhoog komen en z'n rug spannen. Op dat moment beloon jij hem door "super" te zeggen en je voet terug te trekken. Je beloont op dat moment de spanning die hij heeft. Ik zou nog wat langer doorwerken aan de voet in de beugel en pas belonen als hij ontspant, niet alleen maar als hij blijft staan.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 15:05

Wat ben je goed bezig! Heel leuk om te merken dat er meer mensen grondwerk zo belangrijk vinden.

Ik ben ook een periode veel met het opstappen bezig geweest. De oefening die mij (en mijn paard) veel heeft geholpen is hoofd laag vragen. Hierbij ontspant de bovenlijn en ook tussen de oren worden ze relaxed. Eerst buiten het krukje om oefenen en later terwijl je op het krukje staat.
Mijn paard laat zijn hals zakken als ik zijn hals netjes uitlijn met de teugels. Uiteindelijk beloon ik dus alleen als hij ook daadwerkelijk ontspant.

Soms even weglopen bij het krukje hoort daar ook bij, dat kan ik zo uit je filmpjes niet opmaken. Gaat een oefening goed dan wandel je samen even een volte en begin je opnieuw.

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Oefenen met opstappen met Shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 21:41

Bedankt voor de tips allemaal!
Hoofdstel met bit was vooral om het weer wat echter te maken. Alleen met halster was hij al heel relaxt, maar met hoofdstel bouwt hij weer meer spanning op. Maar misschien idd beter om eerst weer even zonder te trainen.
Tjaakje, ik beloonde hierbij het kauwen en daarmee dus een kleine stap van ontspanning. Ik ben met je eens dat hoofd laag nog beter was geweest!
Weglopen doe ik idd tussendoor ook veel. Even lopen, even bij krukje parkeren en weer verder lopen.
Ik ga werken aan alle tips!

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Oefenen met opstappen met Shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 21:44

Leuk om je zo aan de slag te zien met Shan! Komt goed zo!

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Oefenen met opstappen met Shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 22:14

Dankjewel!